avlvia?????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 675
Sv: avliva?????

Ebba skrev:
Kanske är min kunskap om rutinerna på slakterier bristfällig, men jag tror att hästar känner dödsångest i slaktsituationer. Denna måste enligt min mening uppvägas av det lidande, som hästen har av att leva kvar (genom exempelvis sjukdom, vanvård eller brist på stimulans), för att slakt skall kunna förespråkas.

Hästen är triangelmärkt,så jmf det med ev. lidande pga återkommande kotledsinflammationer.Kanske finns en anledning till att hästen fått gå och "skrota" under många år..
Sådana som du,skulle aldrig få köpa/låna en häst utav mig,då du i detta ögonblick kanske inte ser hästens bästa,utan följer dina egna egoistiska tankar istället och låter hästen bli stående i hagen med ett ev. lidande..

Sv: avlvia?????

fancy skrev:
Nej då. jag ville ha fler inlägg. Då jag till en början bara fick 2-3 svar.
Jag ville förklara så folk förstod hur det hela låg till, och det är svårt med bara några få inlägg.

Hästen är enligt veterinären( då den med lite tur fortfarande har en veterinärförsäkring) frisk. Ridbar. välmående-fysiskt ialla fall.
Sen att den aldrig får komma ut är en annan sak.

En annan anedning till varför jag fortsatt att svara är för att jag många gånger upplevt mig missförstådd.

Jag anser inte att en häst ska leva vidare om det finns risk för den att fara illa.
Jag anser inte att ägaren agerar efter de skäl som folk i detta forumet har uppgett. Alltså efter att vilja hästens bästa.

Vad många inte heller verkar förstått är att jag har full förståelse för ägare som avlivar sina hästar, då det känner ansvar genemot dem. och faktist är rädda för att hästen ska hamna i fel händer osv.

MEN en ägare som klagar på att få ha hand om hästen. en ägare som inte lägger ner med tid på sin häst än ytterst nödvändigt,
bryr sig inte om sin häst.

En ägare som inte bryr sig särskilt mkt om sin häst, fattar inte ett sånt beslut för hästens bästa.

En häst som är triangelmärkt för en skada får livslånga reservationer på de benen som den hade skadan/orna. Det betyder om hästen gör sig illa på ett annat sätt dvs på ett annat ställe på benet eller en sårskada på just det benet/en så betyder det att hästen inte kan behandlas om du själv inte bekostar det = väldans dyrt med en tanke på att en vanlig sårskada kan kosta runt 20 000kr

Jag anser även om det är så att dottern slutat rida och det är "hemskt" så har hon ju inte skickat vidare hästen till någon annan och vill tydligen inte det. Det tycker jag i alla fall är att ta ansvar för hästen

olgaklara skrev:
En häst som är triangelmärkt för en skada får livslånga reservationer på de benen som den hade skadan/orna. Det betyder om hästen gör sig illa på ett annat sätt dvs på ett annat ställe på benet eller en sårskada på just det benet/en så betyder det att hästen inte kan behandlas om du själv inte bekostar det = väldans dyrt med en tanke på att en vanlig sårskada kan kosta runt 20 000kr

Nejnejnej, nu har du trasslat ihop det =)

En T-märkt häst som är utdömd pga hälta får reservationer på alla fyra benen ja. Denna reservation finns i både vetvården och livdelen. Däremot gäller reservationen INTE olycksfallsskador, utan skador som härrär från grundksadan.

Min valack är T-märkt för kroniska hälta från hasleden VB. (han har ens kelettdefekt). Han har reservationer på alla fyra benen.

Om han imorgon kommer in med en stor sårskada på ett ben täcker försäkringen fullt.

Om han får ett ben avsparkat och det inte finns försvagningar eller benförändringar på det som gjort att det gick av lättare gäller försökringen fullt ut.

Om han däremot bryter benet precis där hasledsdefekten är täcker försäkringen inte. Inte heller om han får en ledinflammation på ett framben.

Får han en pinne rakt in i en led på ett ben och därför får en bakteriell ledinflammation så täcker försäkringen.

Osv. Olycksfallsskador får du ALDRIG reservation på. Så det är inga problem med sårskador och försäkringen på en häst mT-märkt för hälta. Försäkringen täcker fullt ut.

Sv: avliva?????

Ebba skrev:
Hej!

Jag har följt tråden med intresse. Jag kan inte finna något godtagbart skäl till att avliva hästen, förutsatt att du, Vera, är så pass hästkompetent som du säger (och som det verkar). Vad beträffar argumentet "hästen har inget ont av att slaktas, den vet ju inte om det och är inte rädd", ställer jag mig tvekande till sanningshalten i detta. Kanske är min kunskap om rutinerna på slakterier bristfällig, men jag tror att hästar känner dödsångest i slaktsituationer. Denna måste enligt min mening uppvägas av det lidande, som hästen har av att leva kvar (genom exempelvis sjukdom, vanvård eller brist på stimulans), för att slakt skall kunna förespråkas.

Vad beträffar argumentet att hästägaren vill slakta hästen av ren oro för att den annars skall hamna i orätta händer och fara illa, vill jag (något bittert) konstatera att ganska många hästägare tenderar att tro att de själva är de enda som kan ta hand om den häst de äger, och att varje annan ägare skulle innebära ett nedköp för hästen. Detta faller naturligtvis på sin egen orimlighet, även om det självklart inte kan säga något om det enskilda fallet. Dessutom har ju den här hästägaren såvitt jag förstått inte uppgett några sådana skäl, utan huvudsakligen hänvisat till tidsbrist.

Jag tycker att du skall fortsätta med att försöka övertala ägaren att låta dig överta hästen. Jag kommer aldrig att hålla med om att folk har rätt att slakta friska hästar med chans till ett bra liv.

/Ebba

Måste svara emot! Jag har sålt två fd tävlingshästar för en billig peng endast för att de skulle få ta det lungt som pesionärer och den ena hade dessutom problem i båda frambenen. Den andre var helt frisk och hade gått höga klasser med bra resultat.

Båda hästarna hamnade hos personer som först såg ut att passa väldigt bra, men som inte klarade att reda ut situationen. den friska hästen som endast var 13år blev de rädda för och letade fel på för att kunna häva köpet osv. den är idag (om den lever dvs) 17år och är inte riden sedan jag sålde den :mad: :mad: det var dessutom ett sto med hög prestationstam. Jag ville dessutom köpa tillbaka den för samma summa som jag sålde den för men de skulle ta ut alla kostander för att "tjäna" pengar på mig. Detta gick inte eftersom hästen var frisk och fullt funktionsduglig. Denna köparen blev dessutom rek till mig..... :angel:

Den andra hästen såldes för en mkt billig summa pga skador i båda frambenen vilket gjorde att han aldrig skulle kunna ridas på den nivån jag ville. Sålde honom efter rek och med förbehåll. Nu visade det sig att personen var oerhört rädd och hästen tog överhand vilket resulterade i att hon inte vågade ens leda ut den i hagen. kan ju tillägga att denna häst red min dåvarande pv som endast ridit 10ggr + att hans systerbarn, 3 och 5år både klappade och ledde honom (med hjälp då) utan några problem som helst.

Trots rek och nogrant kollande så råkade mina hästar komma till personer som inte klarade av dem och de blev enligt mig illa behandlade.

Idag med den vetskapen jag har så skulle jag ALDRIG sälja en "billig" häste eller en av mina gamla tävlingshästar. Jag kommer att ta bort de när de inte kan brukas (dvs ett värdigt liv) mer eller om de skadar sig allvarligt.

Då beror det vilket försbolag du har.

Mitt fullblod blev opererad i ett framben, fick reservationer för hälta på det benet. Inte specifierat vad hältan bestod av. Han hade fulla reservationer vilket betydde att oavsett skada på just det benet så täckte inte försäkringen det. Tror att det var Sveland då.

Dock var hans reservation tidsbegrensad så efter 6månader så gjorde vi en vet undersök. ua vilket medförde att resv. togs bort.

Nu var det iof ett tag sedan kan ju ha ändrats men jag har för mig att en reservation på ett ben medför att man inte kan behanda det.

Jag har en fullt frisk gammal häst jag lånar ut på foder. Till en suveränt bra fodervärd. :bow:

Men samtidigt så kan jag förstå de som avstår att göra det. För det finns så mkt enormt dåligt hästfolk, och en gammal häst har ju oavsett hur fräsch den är, ett större behov.
Med "större behov" menar jag att det är ju viktigt att den som har hand om hästen lär sig se och känna när hästen plötsligt kommer få de större behoven såsom annat foder, mindre/annan ridning osv.

Dessutom så är ju många hästar inte "enkla", de har redan som unga särskilda behov av olika natur. Tex kanske kräver mkt rutinerad ryttare, svårt att byta miljö osv.

Och hittar man då som "gammelhästägare" inte den perfekta fodervärden, så tycker jag det i många fall är humanare att avliva hästen än att chansa, och hästen sedan ska tyna bort.

Nu menar jag inte att det på ngt sätt är fel på dig som hästägare/fodervärd/skötare, för jag känner inte dig, men kanske anser hästägaren i fråga inte att du är en fullgod fodervärd/ägare till hennes häst? Hon kanske anser att du inte kan tillgodose hästens nuvarande och/eller kommande behov?

Min gammelpålle är en "enkel" häst. Alla kan rida honom. Alla kan sköta honom. Han är lättfödd och lätthanterlig, och har inga problem med att byta miljö.
Vilket gör att jag känner att det är rätt att låna ut honom på foder trots hans höga ålder (född -82), när jag inte har möjlighet att ha hand om honom.

Men när min yngling (född -94) en dag blir gammal, då kommer han vara ENORMT svårplacerad! Han är känslig, har redan nu "speciella behov" som gammelpållen aldrig haft.
Och vem ska då ha honom när han blir gammal? Han kommer aldrig kunna titulera sig "läromästare". Han kommer alltid vara en "tävlingshäst" med de behov av ridkunskap och skötsel en sådan ska ha.

Så allt är inte svart eller vitt! ;)
Så döm inte hästägaren för hårt!
Och lycka till med att hitta en häst du kan älska om du inte redan har en!

En som jag känner valde att avliva sin häst när hon var tvungen att flytta till Spanien, för att hon skulle troligen bo där resten av livet. Hästen va då en fd travare och ganska gammal (runt 20 år) och har vart med om det mesta man kan uppleva i livet. Allt från underbara rofyllda ängar till hemska kuskar och hästhandlare. Hästen va fullt frisk och helt underbar att rida och sköta, men ganska känslig, krävde lugn och ro i stallet och ingen fart och fläkt och inga förändringar. Eftersom denna hästs ägare hade haft denna häst i flera år och antagligen inte skulle träffa denna häst mer, då det inte va tal om att ta med denna häst till Spanien så valde hon att avliva den. Då visste hon vart den fanns och att den inte skulle fara illa. Jag tycker att det vart jätte hemskt i början och erbjöd mej att ta hand om hästen. Ägaren litade på mej, men kände ändå att det va bäst att avliva hästen på plats hemma på hennes gård, då hon trodde att hästen i fråga skulle flyga i taket av att bli förflyttad. Då det tog hästen flera år för hästen att anpassa sej till ett nytt stall. Så tillslut förstod jag hennes beslut och accepterade det. Jag såg det ur henne syn och hon gjorde nog det som var mest rätt och bäst för den hästen!

mvh bella :)

olgaklara skrev:
Då beror det vilket försbolag du har.

Mitt fullblod blev opererad i ett framben, fick reservationer för hälta på det benet. Inte specifierat vad hältan bestod av. Han hade fulla reservationer vilket betydde att oavsett skada på just det benet så täckte inte försäkringen det. Tror att det var Sveland då.

Dock var hans reservation tidsbegrensad så efter 6månader så gjorde vi en vet undersök. ua vilket medförde att resv. togs bort.

Nu var det iof ett tag sedan kan ju ha ändrats men jag har för mig att en reservation på ett ben medför att man inte kan behanda det.

Sedan 1997 iaf har Sveland haft de regler jag sa. Däremot, reservationer i samband med en T-märkning kan ALDRIG hävas. De är där för livet. Sen kan man få reservationer av andra orsaker, t ex hade jag reservationer för hudsjukdomar på stoet. Från nytecknande och 6 månader, dåd e kunde (och jag gjorde det) hävas mha vetintyg. Sårskador (som sitter i huden) var inga problem eftersom där var orsaken yttre våld/olyckshändelse.

Agria har fö exakt samma policy för T-märkta hästar. Döms de ut för hälta får de reservationer på alla fyra, men olycksfallsskador (då t ex sårskador) ersätts alltid.

Hej Alexandra..
Nu kansek detta är lite "off topic" men i alla fall.

Tack för din beskrivning av avlivningar. Jag behövde verkligen läsa det. Har ju själv en gammal farbror i stallet som jag älskar över allt annat och självklart vill man att han ska få vandra vidare så fint som möjligt när den dagen kommer.

Nu är han visseligen "bara 21" snart 22 och fräschare än någonsin tidigare. Jag har känt honom sedan 1989 och han har jobbat hårt i sitt liv innan jag fick honom år 00.

Trots att han är pigg o glad så behöver man ju förbereda sig på att dagen då han inte är det kommer, då är det bra att läsa om sådant som du just beskrev.

En annan sak som jag undrade över är det när ni tog bort hästen i boxen.. Hur fick ni ut den ur stallet?
Det har vi diskuterat här hemma, om det nu skulle råka ske att någon häst dog i sin box, hur 17 skulle man få ut den ur stallet.
Vi har ett långsmalt stall med boxar på en sida och stallgång. Vi har också en jättehäst på 180 cm som står allra längst in, vi har funderat på hur man skulle få ut en sådan om han skulle råka dö i boxen av någon anledning. Vi kom att tänka på det när han i våras var sjuk.

Klart jag ser det! vad har det med saken att göra? jag har inte sagt "jag tycker inte att man skall få slakta hästar". Den ståndpunkt jag försökt uttrycka i frågan, är i stället djupt kritisk till att slakta hästar som inte lider. Sen blandade jag in lite allmänfilosofisk dödsångest också, men inte utan brasklapp, så vitt jag kan minnas.

amkm skrev:
Sådana som du,skulle aldrig få köpa/låna en häst utav mig,då du i detta ögonblick kanske inte ser hästens bästa,utan följer dina egna egoistiska tankar istället och låter hästen bli stående i hagen med ett ev. lidande..

Jag har aldrig polemiserat mot slakt av sjuka/lidande hästar. Bristen på förståelse för hästägaren som fancy talar om, bygger helt och hållet på antagandet att hästen inte lider av sin gamla skada.

Tänk, den som i alla lägen kunde se hästens bästa och glömma att hon är människa! Men, är det inte bara naivt att tro att sådana människor existerar?

Grängesberg skrev:
En annan sak som jag undrade över är det när ni tog bort hästen i boxen.. Hur fick ni ut den ur stallet?
Det har vi diskuterat här hemma, om det nu skulle råka ske att någon häst dog i sin box, hur 17 skulle man få ut den ur stallet.
Vi har ett långsmalt stall med boxar på en sida och stallgång. Vi har också en jättehäst på 180 cm som står allra längst in, vi har funderat på hur man skulle få ut en sådan om han skulle råka dö i boxen av någon anledning. Vi kom att tänka på det när han i våras var sjuk.

Det finns tre sätt, lite beroende på utrymme och häststorlek och sådant:

1. Vinscha ut hästen. Detta fungerar om man har en tillräckligt stor boxdörr och det i övrigt är så att man inte får för många hörn eller andra trånga passager. Man kopplar helt enkelt en vajer runt hästens ben (eller huvud men det har jag bara HÖRT om så jag vet inte om det verkligen tillämpas) och sen dras/släpas den med vinschen ut ur stallet och kan lyftas i containern med vinsch.

2. Riv ner delar av boxen så man kan vinscha ut hästen enligt ovan. Beror ju på hur lätt det är att t ex ta bort en vägg eller en front, och hur mycket men vill riva ner för att få ut hästen.

3. Det otäcka alternativet - man styckar hästen i boxen och plockar ut den bit för bit. De försöker i det längsta undvika detta eftersom det blir blodigt, det är otrevligt och obehagligt utav bara f*n för hästägare och andra i stallet. Även om man inte sett det hända så räcker det med att VETA att det hänt där. Och någon måste städa ur boxen sen med..

Vi rev en kortsida av boxen (den som vette mot dörren) och sen vinschade pappa ut ponnyn mha kättingar fästa i pallgafflar på hjullastaren. Sedan kopplades dessa om och hästen kördes ut i hagen till den väntande graven. Jag valde dock utan tvekan att raskt avlägsna mig från platsen när ponnyn fallit, det räckte väldigt väl. (Jag går oavsett när hästen fallit, det räcker som det är utan att se avblodning och när de lastar kroppen)

När förra unghästen var dåligt så kunde ju inte nödslakten komma förrän tisdag morgon. (På måndag em fick jag via telefon tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl av försäkringsbolagets veterinär). Hästen var hyfsat stabil för stunden så vänta över natten fick ju gå. Men natten kom och med den en kraftig försämring av hästens tillstånd. Jag ringde distriktsveterinär och bad henne komma ut och avliva. Men eftersom vi inte var säkra på hurpass mycket utrustning lantbrukstjänst hade, och inte skulle få tag på dem innan de var här på morgonen, och jag INTE ville ha en död häst i boxen, mitt i sommaren med flugor och allt, ett par dagar i väntan på hämtning så skulle vi få lägga kroppen utomhus. Det var okej för mig, men vi hade varg här då, så i samråd med vet beslutades då att istället se om det hjälpte att ge hästen monsterdoser smärtstillande. Var som inte någon fara med risken för utslagna njurar och sånt. Så hon ficksmärtstillande och morgonen kom.

Då kom jag att prata med avlivningskillen om just detta, och de hade visade det sig, full utrustning för att få ut en häst hur illa till den än låg. De hade ju vinsch (Såklart) men även träsåg för att kunna riva en box, och så då också de där otäcka bensågarna och styckningsgrejerna för att plocka ut hästen bit för bit i boxen. Sen sa killen att 'i den där boxen, det hade inte varit problem att vinscha ut henne, bara lägga henne på rygg och surra alla fyra benen och sen dra ut' Jag är dock rätt glad att jag slapp bli inblandad i dylika lösningar.. (Jag har normalstora boxdörrar som vetter rakt ut mot stallportarna och stallgången är inte en gång utan ett utrymme lika brett som alla tre boxfronterna och går från stallportarna till boxfronterna, alla tre boxara ligger i bredd längst ner mot ytterväggen)

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Trots rek och nogrant kollande så råkade mina hästar komma till personer som inte klarade av dem och de blev enligt mig illa behandlade.
Visst, den risken är omöjlig att bortse från. Men fancys ursprungliga förslag, att bli fodervärd...? Det skulle tillåta ägaren att ha fortsatt kontroll över hästens tillstånd, samt ändra sitt beslut, och låta hästen gå till slakt, om situationen på ngt sätt skulle bli ohållbar.

ha ha, vilken trevlig prick du är? Är det bara du som får vädra dina åsikter eller? Alla har rätt till sin mening, även om det inte faller dig i smaken...

hyfsa tugget! Det räcker inte att ha rätt, man måste föra en sansad diskussion också. :cool:

Tack för dina bra och lärorika beskrivningar av jobbiga saker! :bow:

det är väll ingen här inne som, om ni visste att det fanns ett annat sätt som eran häst skulle kunna få det bra på skulle avliva den???

Här kommer vi rakt på kärnan till problemet. Om jag VISSTE bortom all tvekan att hästen för alltid skulle få det bra hos en ägare skulle jag med varm hand överlåta den.

MEN, det är det där med att VETA. Ett hem som verkar perfekt kanske inte är det. Ett hem som både verkar och är perfekt, hur länge finns det kvar? Vad händer när ägaren blir sjuk, ligger i skilsmässa, någon närstående blir svårt sjuk? Det finns tusen och en legitima anledningar till att en häst måste byta hem igen, och är det inte min häst är det inget jag kan lägga mig i. Så där faller egentligen argumentet att sälja en häst som löper ökad risk än normalhästen att fara illa ( tex för den är komplicerad, för den inte är hundra fräsch, för den inte tål mer än viss belastning eller vad det nu är).

Då kvarstår att låna ut på foder. Då har man full kontroll och bestämmanderätt. MEN man måste också vara beredd på att med mycket kort varsel skaka fram en stallplats åt foderhästen som kommer tillbaka. Inte det lättaste om man inte har eget stall. Man ska också ha råd att plötsligt stå med häst igen. Och så ska man veta med sig att man har tid och ork att ordna det för hästen igen.

Och, hur mår man som hästägare när man lånar ut en häst med ökad risk att fara illa, den FAR ILLA och man får tillbaka den och då väljer att ta bort. Hur blev då hästens sista tid i livet, och hur mår man som ägare av det?

Det gäller ju innan man fattar ett beslut tänkt igenom ALLA aspekter på beslutet, dvs ha en 'plan' för även hur det blir och vad man gör om det visar sig inte bli så bra som tänkt. Och när det då gäller en gammal och/eller inte fräsch häst, som hästen inlägget handlade om, så skulle jag välja att låta den sluta sitt liv. För då VET jag.

En frisk häst, en okomplicerad och/eller yngre häst däremot är ju en helt annan femma. Men nu pratar vi om en gammal häst som dessutom INTE är hundraprocentigt att betrakta som FRISK.

Så var i hela friden kommer det här med 'skulle ni ta bort en frisk häst bara för att...' in i bilden hela tiden?

om ni svara ja på denna frågan av anledningen för att hästen inte tänker och inte känner nått, skulle ni då tycka att det är rätt att avliva människor som är förstånds handikappade??? eller spädbarn, dom tänker ju ingenting heller? skulle ni avliva dom oom ni inte hade tid med era barn???? eller gamla människor som har altzheimers?
kom inte och säg att det inte är samma sak för vad fan är skillnaden??????????

Människor har en uppfattning om liv eller död. Jag brukar ta ett exempel:

Om min mamma bestämde sig för att 'Nej, jag klarar inte av att min dotter ska tvingas möta den här världens fasor, jag kan inte sova på nätterna av oro för vad hon ska drabbas av. Det är bättre att hon får dö', så kan hon göra på två sätt:

1. TALA OM för mig att hon tänker döda mig och ange skälen. Jag skulle bli LIVRÄDD. Jag vill inte dö, absolut inte för nån fått för sig att det är det bästa för mig. Jag skulle ha extrem ångest, dödsångest, rädsla för att dö, rädsla för när, hur och var jag skulle dö.

2. Hon kunde låta bli att tala om det för mig, sätta sig på taket till huset och nästa kväll när jag gick ut till stallet sätta ett välriktat skott i mig så jag dog knall och fall. Då skulle jag INTE känna minsta rädsla, minsta ångest eller minsta skräck för att dö. Jag skulle gå omkring precis som vanligt, ovetande om att jag hade minutrar kvar att leva. Och jag skulle inte hinna fatta vad som hände i dödsögonblicket.

Hästar avlivas och känner enligt punkt 2.

Sedan, ska vi börja jämföra människor och hästar som vi jämför äpplen och päron, så varför skapar vi inte hästrullstolar, eller behåller en förlamad häst ståendes i sin box i hängmatta, vi slår ju inte ihjäl förlamade människor?

Sådana där jämförelser hör hemma på dagisnivå, men dyker alltid upp i sådana här situationer när de rosarusiga idealisterna får slut på sakargument. tyvärr.

och till ALEXANDRA W hur i helvete orkar du sitta här och hålla på och argumentera så jävla mycket om någonting dom detta??? skaffa ett liv ditt offer.

Är det inte jobbigt att vara så ARG hela tiden? (med tanke på hur många svordomar du skriver och att du börjar hänfalla åt personangrepp på okänd människa på nätet). Hur jag orkar sitta här? Tja, det är inte så jobbigt, jag har inte så mycket annat för mig på dagarna just nu än att slöa. Dessutom är det en fråga som berör mig det här. Jag har varit 13 och skrikit högst av alla hur hemskt och fel och orättvist ditt och datt är. Sen blev jag väl vuxen eller nåt, för erfarenheterna har lärt mig att det inte är så svart eller vitt, och att det finns konsekvenser med allt, och att det inte alltid är som det ser ut. Och iom detta har min förståelse för olika människors agerande i olika situationer ökat. Och kan jag få EN trettonåring med rosa glasögon och räddavärldenintentioner att förstå att det alltid finns två sidor av ett mynt, då har jag gjort något riktigt bra. Förståelse är nämligen en utmärkt egenskap som underlättar samspelet mellan människor betydligt.

Ang 'offer' så antar jag att det var det enda du kom på i ilskans upprördhet? :devil:

Ägaren har säkert skäl till sitt beslut som du egentligen inte har med att göra.

Jag hade personligen inte lånat/sålt min 20 åriga häst, hade hellre avlivat den som tack för en underbar vänskap istället för sälja den och riskera att den far illa. Speciellt om hästen hade varit T-märkt!! Vad är det för hemskt att den ska få komma till Trapalanda och dom eviga gröna ängarna? Förvägrar du hästen den möjligheten pga du personligen inte vill ha den avlivad??

Du har frågat ägaren och fått avslag på ditt erbjudande, du försökte iallfall. Mer kan du inte göra. Det är alltid ägarens beslut i slutändan.

Jag hade en lånad russvalack på 32 år som sällskap till min valack tills för 1½ månad sedan. Tyvärr så började han magra och dricka enorma mängder vatten för att direkt kissa ut det. Han blev tillbaka lämnad till sin ägare som ägt han i 20 år för att avlivas.

JAg är MYCKET fäst vid gammlingen och skulle lätt kunnat betala vet.kostnaden trots han inte är min, för att han skulle få något år till att leva men det är SJÄLVISKT!!
Han har gjort sin del, och förtjänar att få gå vidare och bli ung & stark igen... Istället för att gå hemma och må dåligt, äta mediciner för att kunna fungera hjälpligt. :(

Respektera ägarens beslut, det är det minsta du kan göra... Det fick jag göra & ångrar det inte..
MVH Spirit

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 311
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka