avlvia?????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 675
Sv: avlvia?????

Hästen är sedan tidigare tringel märkt då den hade kotledsinflammation i sina yngre dagar.

Och då ökar min förståelse för ägarens beslut ytterligare, för tyvärr har T-märkta hästar sällan det särskilt lätt. Många hamnar hos olika ägare, och många. Ingen tar hänsyn till att hästen, T-märkt för kotledsinflammation torde menas med att ridbarheten är mycket nedsatt.

Tyvärr har Boj rätt, ägaren bestämmer, så enkelt är det. Jag kan se lite olika perspektiv på det, för väntar man med att ta bort hästen, så kanske den hamnar hos nån dålig person och hästen i följd får avlivas när den inte har måt bra. Då kanske man vill ta bort den innan den börjar må dålig. Men, å andra sidan kan den hamna hos nån snäll person som tar bra hand om den och den kan leva klart sitt liv och ha det bra. Man vet ju inte, men jag har så svårt med det här med varför ska vi bestämma när ett djur ska dö, speciellt om det är ett friskt djur...

d där va inte till mig va..? tror du har råkat svara på fel inlägg....

Man vet ju inte, men jag har så svårt med det här med varför ska vi bestämma när ett djur ska dö, speciellt om det är ett friskt djur...

Ja det är ett ansvar vi har tagit på oss, på precis samma sätt som vi tar hand om djuret under dess levnadstid är vi även skyldiga att se till så djuret får ett värdigt avslut.
Tyvärr finns det många T-märkta hästar som vandrar runt som pokaler, och även om de som äger hästen vill väl så blir det tokigt i slutändan ofta av okunskap.

Även om en avlivning kan ses som hemsk, så skall den ställas emot att hästen kanske får problem med sina gamla skador och lider av dessa utan att det uppmärksammas. Som oftast är ju våra pållar helylle strumpor av första klass, sällan vill de oss illa. De kämpar på i tysthet, och ingen förstår vad som sker. Oftast just pga hästen kanske byter ägare, T-märkta hästa tenderar hamna hos männsikor som vill ha en promenadhäst och kunskapen är i många fall inte den bästa.

Att ägaren i de läget vill avliva istället för att ge bort hästen, det måste man nog förstå och acceptera utan att tycka illa om denne.

Är det inte faktiskt så vi alla önskar dö en gång? En snabb och smärtfri död när man är gammal, innan man blir sjuk och lidande? Min morfar dog hastigt över vedhögen när han stod och högg ved. Ena sekunden fullt frisk och pigg, nästa sekund död. Hemskt för oss anhöriga, men en underbar död för honom. Jag skulle nog vilja säja att jag tycker att det är värre med folk som väntar för länge med att avliva sina djur.

Jag tycker det är väldigt egoistiskt mot hästen att som ägare tro att man är den enda som hästen kan få det bra hos!

Hoppas hon kommer på bättre tankar för hästens skull.

Tråkigt för dig men JA, ägaren har rätt att bestämma detta. Jag skulle förmodligen gjort likadant själv. Min häst har också en gammal skada, pga det kan hon inte ha en vanlig sadel. Om jag inte kan ha henne kvar skulle jag inte kunna vara säker på att hon slapp ont i ryggen.
mvh
Lejonelle

Jag tycker det är väldigt egoistiskt mot hästen att som ägare tro att man är den enda som hästen kan få det bra hos!

Ägaren tror säkert inte att denne är bäst på att ta hand om hästen, ägaren försäkrar sig om att hästen inte blir illa behandlad den sista tid som den har kvar. Att hästen är T-märkt har säkert en avgörande faktor, och jag tycker det vore mer egoistiskt och oansvarigt att inte avliva hästen.

Hoppas hon kommer på bättre tankar för hästens skull.

Hästar tänker inte så, det är bara vi människor. Märkligt nog förvinner naturligheten när det blir tal om avlivning, annars skall ju allt vara så naturligt nu för tiden. Inga skor, helst inget bett osv.

Hur tror ni de gör i vilt tillstånd, denna häst hade inte blivit 20 år med skador. Den hade blivit utstött från flocken för länge sedan, och det hade blivit dess undergång. Tycker man då att hästar är lika egoistiska, nej tyvärr har människan svårt att ta avgörande beslutet. Hästar som borde ha fått komma till trpalanda långt tidigare, får gå kvar och kanske lider de utan att någon märker av det. :(

Senast ändrad:

Jo, ja håller med, jag har mest svårt med folk som avlivar unga friska djur, för jag kan se varför nån ser det som rätt att ta bort hästen innan den börjar lida, för lida kommer den nog göra iallafall ett tag om man inte tar bort den när den är frisk. Men det som är svårt är att bedömma hur länge den skulle kuna leva vidare innan den börjar må riktigt dåligt. Den kanske skulle kunna leva i fem år till utan att känna så mycket av det, eller så kanske den skadar sig efter ett halvår och mår riktigt dåligt. Det är ett svårt beslut man får fatta själv och jag har mycket respekt för de som vågar ta bort djuret innan det går för långt, för många vill inte det (kan jag förstå på ett sätt) o då går hästarna där på jätte starka mediciner och mår inget bra alls innan de tas bort. Är det schysst att göra mot sin häst? Jag kan själv inte bestämma mig och skulle aldrig vilja vara i den sitsen....

Jag kan själv inte bestämma mig och skulle aldrig vilja vara i den sitsen....

Det är ju ett ansvar man skaffar sig som djurägare, så tyvärr om du inte vill hamna i den sitsen skaffa inga djur. :cry:
Det kan ju låta så lättvindigt när jag skriver så här, jag antar att vi själva hamnar i en sådan sits förr eller senare. Inget som jag ser fram mot kan jag garantera, men som kommer att blli ett ndvändigt beslut när det är så dags. :(

Senast ändrad:

Javisst får hon göra så och det har jag full förståelse för. Det finns många somhellre avlivar sina hästar än säljer dom vidare för då vet dom att hästeninte kommer fara illa eller inte få det som ägaren vill.

Så tyvärr är det inte mkt du kan göra åt det...

hej hej vera! det e anja!

det verkar som om de flesta här inne inte fattar att vera vill ta hästen på foder, då äger ju den förra ägaren fortfarande hästen och det är ägaren som bestämmer över hästen.
jag är säker på att ägaren skulle kunna komma och titta till hästen varje sekund om hon så ville, det kan man ju inte hindra som fodervärd! jag tror inte att det handlar om att ägaren inte litar på vera eller att hon inte vill släppa i väg henne till nån okänd och inte veta vad som kommer att hända med hästen, för det kommer hon ju kunna kolla upp!
jag tycker att denna kärringen verkar väldigt självvisk! alla här inne fattar väll att det inte är det bästa för hästen, det är klart att det inte är. man avlivar ju inte sina barn när man inte har tid med dom!jag anser att det är väldigt självsiskt att avliva någon annan för att man inte har tid.
vera stå på dej! ring till kärringen igen snart och verkligen få henne att förstå att hästen kommer få det bra hos dej och att hon kan komma och häsla på den när hon vill och rida hur mycket hon vill!!!
puss puss ses snart!!!

det verkar som om de flesta här inne inte fattar att vera vill ta hästen på foder, då äger ju den förra ägaren fortfarande hästen och det är ägaren som bestämmer över hästen.

Hästen är T-märkt pga en gammal skada, vad varken vi elle kanske ni vet är hur pass mycket hästen känner av sina skador och när. Att som ägare då ta beslutet att hästen skall avlivas, är för mig helt ok. Hästen är alltså iinte så kärnfrisk som påstods i tidigare inlägg, för isåfall vore den inte T-märkt.

Vad du o andra inte verkar fatta är att trådskaparen antingen inte vet eller inte vill presentera ägarens skäl att inte lämna ut hästen på foder. Skulle själv inte tveka att slakta en häst som jag ansåg inte skulle fungera i fortsättningen även om jag hade en köpare eller fodervärd till den.
Jag har hört alldeles för många okunniga motargument där avlivning är det enda riktiga.
Var för ngt år sen inblandad i ett fall med en svår skada där ägaren tagit beslut om avlivning o vet stödde. Vilket liv det blev på vissa idioter i stallet, istället för att tycka synd om ägaren o stödja henne så sprang de omkring o suckade om hur hemskt det var att äg. hade tagit ett sådant beslut.
PL

skit samma, hästen vet ju inget, den är förhoppningsvis lika lycklig sista minuten som denna minuten.
Jag känner en häst i vårt stall som ska avlivas efter sommarbetet pga att ingen har tid med henne och hon är då 21. Hon har haft så många stall i sina dar så varför skicka runt henne ?
Låt henne avliva hästen, det är bara du som lmår dåligt av det, och det är ju helt ok.
Själv är jag mer upprörd över de tusentals kor o grisar som aldrig får känna dagsljus och som sen förhoppningsvis får en bra död. där har du nåt du kan engagera dig i.

ett sanningens ord!

Nu är det så här.
Jag har sagt precis som det är. Ägaren med.
Hästen är T-märk pga av att den fick kotledsinflammation i ena frambenet som UNG.
Då ägarens dotter ridit på den, precis som vanligt, hoppat, osv, I FLERA år finns det ingen anledning att hänvisa tillbaka till det.

Jag skulle, a l d r i g, argumentera så ihärdigt, ifall jag inte var säker på min ståndpunkt.

Då dottern har tröttnat, orkar inte mamman ha hand om henne. Det är därför som hon söker medryttare.
Då jag inte har någon som helst möjlighet att ta mig dit, kan jag inte ha hästen på halvfoder.
Vilket ägaren mer än gärna går med på.

Hitar hon ingen som hon vill ha på halvfoder får hästen avlivas.
På grund av tidsbrist.

För att jag vet, vad jag hade gjort, OM, jag hade gjort allt för hästen i ägarens sits.

Hon har möjlighet att låna ut henne på foder till mig. Stallet ligger bara 1 mil från hennes nuvarande stall, och, hon har bil.

Jag har erbjudit hästen tid, omtanke, komfort. Precis så alla hästar ska få ha det.

Jag blir verkligen ledsen när jag tänker på att en fullt frisk häst ska dö. Ägaren säger att det är synd själv, och erkänner hästen "pigg och frisk".

Jag vet , att det hade gått att lösa.
Hade hon velat, hade hästen fått leva, och tillbringa sina äldre dagar i en fin miljö.

Jag förstår itne hur hon kan låta orutinerade 13åringar provrida henne för att få bli medryttare, som antagligen gör mer skada än nytta. Lyckligtvis har ingen av dessa oerfarna ryttare klarat av henne. Och det antagligen till det bästa.

Då jag som sagt inte är för att en häst ska få lida.
Utan för att den ska få leba ett bra liv. :mad:

För att jag vet, vad jag hade gjort, OM, jag hade gjort allt för hästen i ägarens sits.

Ansvarsfrågan kan lösas på olika sätt, ägaren har gjort sitt val oavsett vad du än tycker. Och det är som du märker inte många som klandrar beslutet.

Sv: ett sanningens ord!

Jag har sagt precis som det är. Ägaren med.
Hästen är T-märk pga av att den fick kotledsinflammation i ena frambenet som UNG.
Då ägarens dotter ridit på den, precis som vanligt, hoppat, osv, I FLERA år finns det ingen anledning att hänvisa tillbaka till det.

Det finns det väl visst som jag ser det? En T-märkt häst som plötsligt rids på ett annat sätt kan snabbt få tillbaka de ursprungliga problemen. Det behöver inte ens vara FEL sätt den rids, utan bara omställningen till en annan ryttare.

Självklart kan det hända med en medryttare/halvfodervärd med MEN då har ju ägaren ändå hästen inom synhåll så att säga och kan se detta i tid. Och ta tag i det i tid. Om hästen åker iväg så blir det omöjligt/betydligt svårare att ha den där dagliga kollen.

Så jag FÖRSTÅR att ägaren kan tänka sig medryttare och/eller halvfodervärd men INTE helfoder. Fullständigt. Jag skulle heller inte släppa dne hästen utom min kontroll och utan att jag dagligen ser den! Man får inte glömma att det finns en anledning att en T-märkt häst är T-märkt och att det kan komma tillbaka.

Jag skulle, a l d r i g, argumentera så ihärdigt, ifall jag inte var säker på min ståndpunkt.

Ståndpunkter i all ära, men mina hästar är just MINA hästar. Och om folk tycker ditt eller datt är faktiskt inte någonting som jag tar hänsyn till. Jag kan inte leva efter att göra alla andra nöjda, utan jag måste göra det som JAG anser är rätt för MINA hästar. Om det så är att avliva när någon annan tycker behåll, eller behålla när någon annan tycker avliva. Självklart kan man ta in råd och synpunkter från andra, men JAG måste ändå i slutändan göra det JAG anser är rätt med den information jag har.

Då dottern har tröttnat, orkar inte mamman ha hand om henne. Det är därför som hon söker medryttare.
Då jag inte har någon som helst möjlighet att ta mig dit, kan jag inte ha hästen på halvfoder.
Vilket ägaren mer än gärna går med på.

Fast det där är ju DITT problem och inte ägarens. Ska man se det lika svart/vitt som du gör så handlar det här ju om hur mycket du är villig att trixa, fixa och offra för att ta dig dit så hästen kan leva vidare?
Naturligtvis menar jag inte att det är så, men eftersom du så hårt kritiserar ägaren så fundera en stund på att vända hela argumentationen, då känns det inte så sjysst va? Precis lika oschysst tycker jag din argumentation mot ägaren är.

Hitar hon ingen som hon vill ha på halvfoder får hästen avlivas.
På grund av tidsbrist.

En trist lösning på ett sätt, samtidigt en ansvarsfull lösning på ett annat sätt. Hästägaren bryr sig uppenbarligen om hästen och FÖRSÖKER lösa det så att ÄGAREN kan känna sig trygg och nöjd och hästen leva vidare. Men man kan inte gå till överdrift heller, t ex gå och oroa sig och må dåligt för att man inte vet hur hästen har det. Dessutom är det en gammal häst, även om den är fullt pigg och 'frisk' och värre saker har hänt. HÄSTEN mår inte dåligt av att tas bort...

Som jag ser det så GÖR faktiskt ägaren allt för sin häst. Hon försöker lösa det hela så den kan leva vidare utan att samtidigt utsätta den för risken att bli sämre igen. Jag ser en ansvarsfull hästägare som inser både sina begränsningar och försöker lösa det men utan att det riskerar att gå ut över hästen (se första stycket)

Hon har möjlighet att låna ut henne på foder till mig. Stallet ligger bara 1 mil från hennes nuvarande stall, och, hon har bil.

Borde inte du kunna ta dig den där milen då? OM man verkligen verkligen vill kan man åka moped eller cykla en mil. Jag är född på sjuttiotalet, och det var som jag upplever det ett HELT annat klimat då. Folk gick/cyklade/åkte moped långa sträckor i ur och skur bara för att få rykta och mocka åt favorithästen. Jag minns en julafton när det tog mig en timme att gå de fem kilometrarna till stallet (mest för jag fick släpa en havererad moppe efter mig i snöstormen, men ändå). Men det förespeglade mig aldrig att kräva att någons kulle köra mig. Herregud, jag hade ju lyxen att få ha häst, helt betalad av snälla föräldrar, och det i sig var ju en jättelyx, så jag var väldigt angelägen om att de inte skulle behöva se den som en belastning genom att behöva köra mig hit och dit.

Jag vet , att det hade gått att lösa.
Hade hon velat, hade hästen fått leva, och tillbringa sina äldre dagar i en fin miljö.

Nu tycker jag du resonerar väldigt omoget, och det GÅR att lösa så både du och ägaren blir nöjda om man ska hårddra det (se tidigare stycken)

Jag förstår itne hur hon kan låta orutinerade 13åringar provrida henne för att få bli medryttare, som antagligen gör mer skada än nytta. Lyckligtvis har ingen av dessa oerfarna ryttare klarat av henne. Och det antagligen till det bästa.
För att hon vill hitta en lösning där det fungerar så att hon kan ha hästen kvar under sin kontroll och garantera dess välmående samtidigt som den kan leva vidare. ENligt mig inte alls oförståeligt. Sen när det gäller att låta 'orutinerade trettonåringar' prova så kan sådana ibland ha en väldigt bra och ödmjuk framtoning och vara mer lyhörda och lyssna bättre än många duktigare ryttare, så det behöver inte bli så himla fel som det på pappret kan låta.

Då jag som sagt inte är för att en häst ska få lida.
Utan för att den ska få leba ett bra liv. :mad:

Hästen verkar ha levt ett bra liv, och än har vi inte sett slutet på det. Men om det så kommer nu, så har hästen FORTFARANDE levt ett BRA LIV och slutade det bra också.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 311
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka