avlvia?????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 675
Sv: avlvia?????

Förlåt? Kasta skit? Nu får du precisera dig Peter.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Jag "kastar inte skit"
Jag säger min åsikt och får andra tillbaka. Att detta sedan visat sig svårt, och många misstolkningar gjots är en helt annan sak.
Jag har sagt det mesta till henne, bl. a att jag inte håller med henne.
Detta betyder itne att ja och ägaren på ngt sätt är osams, eller att det därav uppstått spänningar mellan oss.

Moralisk rätt? Finns det något som heter så? Det finns iallafall inget som heter så i lagboken, så det är alltså inget jag försöker uppnå eller rätta mig efter.

Att jag däremot anser att hon agerar helt fel, och på felaktiga grunder är sant.

Det är mycket olyckligt att det eventuellt slutar så för den hästen.
Men samtidgt är det väl bättre än att hästen får stå i ett dammigt stall dagarna ut.

Så är det.

hej.

du har inte tänkt på att det kanske är dej mamman inte gillar? Hon vet säkert mer än vi får veta här.
rädda hästar i all ära från folk som inte tar hand om dem, men att rädda en häst som går o slappar lite o som dessutom är t märkt ????

återigen, hästen vet faktiskt inte om vad som händer om fem minuter, eller fem veckor. Tycker inte du det är bättre att låta avliva henne istället för att gå o skriota eller ha medelmåttiga medryttare?

Hästen kommer alltid komma i andra hand eftersom den faktiskt inte har något som helst pengavärde. Varför vill nån ha en sån häst (förutom du?)

Jag tycker du har rätt inställning, det är dumt att avliva hästar pga tidsbrist o ointresse när andra finns. Men, du kanske inte är den rätta och hästen vet ju inte vad mamman tänker göra. Hade det varit en frisk häst, men livet framför sig, då hade jag nog hållt på dig, men hästen är utdömd.
Se dig om efter något annat att rädda, som behöver räddas.
/jenny

Sv: avliva?????

Hej!

Jag har följt tråden med intresse. Jag kan inte finna något godtagbart skäl till att avliva hästen, förutsatt att du, Vera, är så pass hästkompetent som du säger (och som det verkar). Vad beträffar argumentet "hästen har inget ont av att slaktas, den vet ju inte om det och är inte rädd", ställer jag mig tvekande till sanningshalten i detta. Kanske är min kunskap om rutinerna på slakterier bristfällig, men jag tror att hästar känner dödsångest i slaktsituationer. Denna måste enligt min mening uppvägas av det lidande, som hästen har av att leva kvar (genom exempelvis sjukdom, vanvård eller brist på stimulans), för att slakt skall kunna förespråkas.

Vad beträffar argumentet att hästägaren vill slakta hästen av ren oro för att den annars skall hamna i orätta händer och fara illa, vill jag (något bittert) konstatera att ganska många hästägare tenderar att tro att de själva är de enda som kan ta hand om den häst de äger, och att varje annan ägare skulle innebära ett nedköp för hästen. Detta faller naturligtvis på sin egen orimlighet, även om det självklart inte kan säga något om det enskilda fallet. Dessutom har ju den här hästägaren såvitt jag förstått inte uppgett några sådana skäl, utan huvudsakligen hänvisat till tidsbrist.

Jag tycker att du skall fortsätta med att försöka övertala ägaren att låta dig överta hästen. Jag kommer aldrig att hålla med om att folk har rätt att slakta friska hästar med chans till ett bra liv.

/Ebba

kanske du skulle försöka hitta någon som vill bli fodervärd på henne där, som har bil? på det viset har du ju lite insikt i vad för folk hon hamnar hos.
lite manipulerande kanske, men du verkar verkligen brinna för detta.

ang slakt av häst, jag har slaktat min häst, och det gick absolut över förväntningarna.
Personalen är utbildad för att handskas med hästar och hispiga ägare :)
tar man ut veterinär känner ju hästen nålsticket, men sen inget mer.
Så hur man gör är ju upp till vad man klarar av eller inte, och hur man vill minnas dagen etc. Det har inget med hästen att göra. Den är glad på jorden och i himmelen. :)

/jenny

Att gå ut offentligt o kritisera någons ställningstagande på det här sättet anser jag verkligen är att kasta skit. Diskussionen är knappast anonym längre.
Ang "frisk" häst, en häst som är utdömd för kotledsinflammation kan vara symtomfri men knappast frisk. För att bli utdömd måste hästen haft problem under en längre tid o inte svarat på behandlig, detta ger bestående skador i ledbrosket.
PL

till Ebba.

Det är ju precis det som gör mig så fruktansvärt frustrerad.
Jag försöker komma med rimliga lösningar, men hon sitter fast.
Jag vet inte vad jag ska tänka ut för att övertyga henne.

Jag finner det så oerhört onödigt.
samtidigt som att många tycker att hästen är gammal och ändå levt sitt liv, känner jag att varför inte få leva klart det? Under fina förhållanden?

Jag tycker att vi som människrona har ett ansvar mot hästen.
Jag anser inte heller att vi kan utnyttja deras (djurs) sårbarhet.

Sen finns det, som sagt, fall där avlivining verkar vara den mest humana lösningen. Och det har jag full förståelse för.

Om hon bara kunde möta mig halvvägs, och kompromissa.

Senast ändrad av en moderator:
Peter.

På vad sätt Peter?

Kritik är något alla kan få dras med oavsett beslut/agerande.
Speciellt i ett sådant här fall.

Allt jag förespråkar här, har jag även klargjort för ägaren. Och hon säger sig förstå mig.

Jag vet inte vad du har för yrke, men det är inte jag som intygat hästen frisk, utan veterinären, som oftast är en auktoritet inom djursjukdomar, skdaor och diverse.

Sen kan även veterinärers åsikter skilja sig.

Jo, ytterliggare en sak.
Då jag inte nämner varken ägarens namn eller hästens namn.
Jag har inte lämnat ut något som kan leda någon till dem.

Så. Efter min praktik på Reuters (kolla nätet om du inte vad det är) vet jag precis vad som både är legitimt och lagligt . Så var snäll och sluta säk att jag "smutskastar" någon.

Och om du nu tar det på det sättet, så kan jag tillägga att sanningen ofta svider.

Det jag delar med mig av här är inget ägaren är diskret med.

Hon har sagt alldeles öppet om hur det ligger till. Punkt slut.

snigelfarmor

Om det nu går så långt att hon beslutar sig för att slutligen avliva hästen, hopas jag att det sker på bästa sätt.

Jag hoppas även att hon inte tar in vem som helst som medryttare på henne, då detta är en väldigt speciell häst.

Mest av allt hoppas jag på att hon kan hitta en duktig och snäll medryttare till hästen. kan hon inte det är det nog bättre att hästen få gå vidare. :cry:

Tyvärr.

Sv: avliva?????

Är det verkligen så att hästen bara känner nålsticket, och sedan inget mer? Går det så fort? kan vi veta det?

Sv: Peter.

Lånar svarsknapp..

Ang avlivning så undrar jag hur många av er som pratar om dödsångest etc som varit med under en avlivning av häst som gått rätt till?

Jag har hållit mer än en av mina egna hästar när de fått sin enkelbiljett till himlen. Hästar jag levt tätt inpå och känenr utan och innan och kan läsa väldigt väl. INGEN av dem har varit rädd, ingen av dem har varit orolig, ingen av dem fattade vad som hände i ögonblicket de dog.

Min första ponny togs ut i sin hage och leddes iväg till en redan förberedd grav. Han kelades med, och fick mumsa havre medan en man han kände väl kliade honom i pannan. Nästa sekund föll kroppen i backen och han var borta.

Andra ponnyn stod i sin box (han kunde inte gå så vi kunde inte ta ut honom) och njöt av uppmärksamheten av att bli pratad med och kliad på manken. Sen var han borta, utan att ha fattat vad som hände.

Kallblodsstoet tog jag bort på slakteri. Jag hade ett löfte till mig själv och henne innan. Blev hon MINSTA orolig eller visade minsta obehag eller stress skulle jag lasta henne och åka hem och ta bort henne hemma.
Slakteriet låg på en gård hon tillbringat mycket tid som yngre. Jag kom dit, lastade av och gick en promenad med henne i omgivningarna och hon lyste upp och kände igen sig. Sen gick vi in i slakteriet, via en avdelning med en massa tomma kobås. Hon följde mig på slakt grimskaft och kikade sig intresserat omkring. Sen skulel vi gå in i själva slaktrummet. JAG tvärnitade i dörren och tänkte 'helvetes jävla skit'. I rännan låg nämligen en nyss slaktad häst, flådd, med kapade ben och köttkrokar i benen. JAG var övertygad om att det fanns inte en chans att jag skulle få in stoet i rummet, och blev stående i dörren ganska handfallen och undrade vad fan jag skulle göra nu. Efter någon minut puffade stoet mig i ryggen, gick förbi mig och in i rummet. Hon var FULLSTÄNDIGT lugn. Hon såg sig omkring, tittade på den döda hästen, tiggde godis av slaktaren och ställde sig sedan lugnt och stilla. Slaktaren kliade henne i pannan och strök undan pannluggen och satte vapnet (inte bult, kulvapen, någon form av gevär med lång pipa alltså) mot pannan. Stoet stod på löst grimskaft. Hon bestämde sig för att ta en titt till på den döda hästen som låg en meter från henne, och ville med spetsade öron gå fram och nosa, vilket JAG dock hindrade henne från. Hon nosade på mig, jag smekte henne på mulen och sen vred hon huvudet rakt fram mot slaktaren igen. Vapnet las an mot pannan igen och strax därefter small det och hon föll.

Hon kanske visste vad som skulle ske, och gjorde hon det så var det helt okej för henne. Hon var överhuvud taget inte rädd, nervös eller stressad. Hon hade alla möjligheter att komma därifrån, dörren var inte stängd bakom henne, hon hade 2 meter slakt grimskaft och jag hade inte försökt hindra henne om hon ville gå. Men hon var helt lugn och stod kvar.

Unghästen togs bort med bult hemma. Leddes ut på stallplanen, åt lite gräs, fick lite havre och ägnade sedan en lång stund åt att kela med avlivningskillen. Bulten sattes mot pannan och killen pratade om allt möjligt med mig (sen att jag bara kunde tänka 'håll käften och tryck' var ju inte hans fel) och mitt i en mening tryckt han av bulten och hästen föll. Hon hade ingen aning om vad som väntade och han inte fatta det.

Ingen av de andra hästar jag varit med när de tagits bort har heller visat minsta rädsla, nervositet eller liknande. Det handlar om hästar som är trygga med människor i allmänhet, som alltid haft en människa de är van med och litar med med sig, och de har varit fullständigt lugna.

peter

Det är ett sto. Sen om hon HETER så är en annan sak.
Smeknamn finns det faktiskt ngt som heter.

jaja hur som helst. läste inlägget där du skrev om hur folk var upprörda över att ngn ägare fick avliva sin häst pga av svår skada.
Och hur alla i stallet tyckte att det var fel.

Nu vet jag inte vad det var för skada.
Men jag är mot att låta hästen lida länge, spec om veterinären gav ett "godkännande" av avlivning.

Senast ändrad av en moderator:

fancy skrev:
har en ägare verkligen rätt att avliva en helt fullt frisk pigg 20årig häst? pga av tidsbrist ifall det finns folk som erbjuder sig ta över hästen?

Jag erbjöd mig nämligen men ägaren vägrade att ens låna ut henne på foder, till någon.

Finnsdet verkligen inget man kan göra? :eek: :mad: ?

Det finns en sak du kan göra: Acceptera ägarens beslut!
Det finns däremot inget du kan göra för att hindra att hon avlivar hästen.

Okej, jag är övertygad om att du vet vad du snackar om. Men ändå: ditt resonemang tycks ju förutsätta lugna, harmoniska, välhanterade hästar från första början. Vad händer om hästen inte är det?

För övrigt: gud så vidriga slaktsituationerna lät, trots att hästarna uppenbarligen inte märkte av det. Jag antar att det är min egen högst mänskliga koncentrationsläger- och dödsstraffsångest som avspeglar sig här, men jag mår illa bara av att tänka på att det finns slakthus. Det är något med att det är så välorganiserat, rutinmässigt som äcklar mig. Men detta kanske hör till en helt annan diskussion, jag vet inte.

/Ebba

Men jag är mot att låta hästen lida länge, spec om veterinären gav ett "godkännande" av avlivning.

En T-märkning är sällan vetrinärens beslut eller försäkringsbolagets, det är ägarens eget beslut. Vetrinär har dömt ut hästen från början, alltså skulle egentligen denna pålla vara avlivad för länge sedan. Dåvarande ägare har säkert belutat sig för att T-märka hästen, det är möjligt om hästen inte visar problem i vardagslivet. Det man dömer ut/bort är ridbarheten, man har räknat med att hästen inte kan fungera som den ridhäst det var tänkt till.

Alltså vetrinär har givit sitt godkännande till en ägare tidigare, att hästen förblev kvar i livet är säkert inte vetrinärens beslut. Det är långt ifrån alla vetrinärer som stöder en T-märkning och att det är en bra ide, det är snarare ett uttryck av ett förmänsklingande från oss människor.

För övrigt: gud så vidriga slaktsituationerna lät, trots att hästarna uppenbarligen inte märkte av det. Jag antar att det är min egen högst mänskliga koncentrationsläger- och dödsstraffsångest som avspeglar sig här, men jag mår illa bara av att tänka på att det finns slakthus.

Det som skrämmer mig mest i ditt uttalande är, vad händer med den häst i din ägo som lider? Eller ser du inte det. :confused:

Okej, jag är övertygad om att du vet vad du snackar om. Men ändå: ditt resonemang tycks ju förutsätta lugna, harmoniska, välhanterade hästar från första början. Vad händer om hästen inte är det?

De flesta hästar är ju lugna och hyfsat välhanterade, et komemr liksom med att de är domesticerade djur. Även djur som kan vara överlag nervösa brukar dock inte vara till något besvär eller bli uppstressade vid avlivning.

OM man är rädd att ens häst skall bli stressad eller vara svårhanterlig, och man inte ska använda köttet, så kan man ju ta ut veterinär och ge lugnande innan. Sen då endera avliva mha veterinären och låta kroppen ligga tills lantbrukstjänst kan hämta den, eller så får man försöka samordna de två (kan vara knepigt).

Men det har iaf med mina hästar (1 avlivad av grannbonde med slakterfarenhet och bult, en avlivad med spruta av veterinär, en avlivad på slakteri och en av lantbrukstjänst) alltid varit hästvana och duktiga personer som skött avlivningen. Dvs de vet hur hästar fungerar och stolpar inte bara rakt fram, tar ett stadigt tag i grimman och bultar. Utan de är precis lika angelägna som ägaren om att det ska gå lugnt och fint till. Dels för att om hästen är orolig eller inte står still ökar risken för att något ska gå fel, och också för att dessa människor VET att det inte 'bara är en hästä som ska avlivas, utan det är någons älskade djur.

Jag vet huvudskygga hästar som bultats utan minsta problem eller oroa heller (till ägarens stora förvåning).

Men som sagt, om man vill eller anser att det behövs så kan man ju t ex ge lugnande innan. Sedan att vara i hemmiljö är ju oftare lugnare för hästen än att åka om den är orolig av att åka transport eller att vara på nya platser etc.

För övrigt: gud så vidriga slaktsituationerna lät, trots att hästarna uppenbarligen inte märkte av det. Jag antar att det är min egen högst mänskliga koncentrationsläger- och dödsstraffsångest som avspeglar sig här, men jag mår illa bara av att tänka på att det finns slakthus. Det är något med att det är så välorganiserat, rutinmässigt som äcklar mig. Men detta kanske hör till en helt annan diskussion, jag vet inte.

Det är inga trevliga situationer, men det är ju för oss människor/djurägare det är otrevligt. Man står där och har bestämt att man ska ta beslutet om liv eller död för ett älskat djur. Och även om man vet att det ä det rätta känner man sig hemsk, och dessutom har man sorgen av att förlora ett djur. Sen är det INTE vackert när en stående häst avlivas. 600 kg kropp som handlöst faller i backen kan aldrig bli vackert, och ovanpå det så har man det att de flesta hästar krampar mer eller mindre efter de fallit vilket kan se läskigt ut.

Jag är uppvuxen på landet med biffkouppfödning och slakt varje höst, så för mig har det varit en naturlig del med det där med liv, död och slakt. NATURTLIGTVIS kan man inte jämföra en kossa med en häst så. Även om vi döpte kalvarna, jag och brorsan kammade dem, matade dem med godis, ledde runt dem i grimma, satt på dem och hade dem som 'våra' så VISSTE vi ju från början att nästa höst skulle Stjärna eller Hugo och allt vad vi döpte dem till slaktas och hamna på matbordet. Ett rent sällskapsdjur har man ju inte samma synsätt på och det gör det jobbigare.

Men just eftersom jag varit med innan så var jag nog bättre rustad än många andra första gången jags tod där och höll i grimskaftet till en egen häst som skulle tas bort. Däremot reagerade jag på att hästar dör med öppna ögon, och att de i dödögonblicket drar upp läpparna och visar tänderna, vilket ser ganska groteskt ut på en häst.

Så, vackert blir det aldrig tyvärr. Sen när det gäller slakterier så har jag inga problem med det egentligen, även om det är löpande band princip. Det jag har problem med med många slakterier är att djuren verkar sluta existera som djur i deras ögon när de kommer in där. Därför skulle jag inte kunna ta bort någon av mina på ett stort slakteri, och valde lilla, lugna gårdsslakteriet till stoet.

Välorganiserat och rutinmässigt på slakteri förstår jag vad du menar med, samtidigt är det ju ett måste, annars skulle kaos utbryta. Och just att det finns en rutin är ju lugnande för alla inblandade. Men som sagt, de är inte djur eller djurindivider när de kommer in på de stora slakterierna känns det som, och det vänder jag mig emot..
/Ebba[/QUOTE]

Ja jag håller med dig. Jag hade gjort samma sak faktiskt.

har råkat ut för de mest fruktansvärda personer som skulle ta så väl hand om hästar, även bekanta som slutat i ren katastrof.

Tyckerd et är helt och hållet ägarens val och eftersom hästen är så pass gammal så anser jag att det är ganska genomtänkt att låta den då avsluta nu innan den blir dålig.

Fast är den utdömd av kotledsinflammationer så är det ett rätt allvarligt fel. Det skall ha gått väldigt långt för att kunna triangelmärka den för just endast återkommande kotledsinflammationer.

Detta får mig att ännu mer anse att hon gör rätt i detta fallet.

Boj skrev:
Och då ökar min förståelse för ägarens beslut ytterligare, för tyvärr har T-märkta hästar sällan det särskilt lätt. Många hamnar hos olika ägare, och många. Ingen tar hänsyn till att hästen, T-märkt för kotledsinflammation torde menas med att ridbarheten är mycket nedsatt.

Jag kan bara hålla med och :bow: för det.
Sen är det väl ändå bättre för hästen i detta fall,att få somna in med flaggan i topp.
Finns ju en anledning till att den är triangelmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 311
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka