Avlivning på klinik

Fast var det somulose hemma? Jag vet få vet i fält som vill avliva med det. Men som sagt, vet kommer själv och nån måste hålla i när vet kommer ut. På klinik behövs inte det. (Jag har dock fått vara med på klinik också men man kan inte räkna med det. Tyvärr har jag sett en somulose-avlivning där hästen blivit hyperexalterad strax innan den dog. Inget jag rekommenderar någon att behöva se. Hade avlivat med samma medel innan och en så fin avlivning man kan få, hästen föll som på bult av det men utan nackdelarna med bult. Valet var självklart nästa gång - somulose. Nu vill jag INTE att det används på mina, alls...)

Ja det var samma. Men det är säkert olika :)

Avlivningsvätska på så stora djur som häst har ju varit ett väldigt stort ämne just för att djuren är så stora och det utifrån det är svårt att kunna få det rätt på bästa sätt ur humanperspektiv.

Många hästägare väljer alternativet då de ser framför sig att det är behagligare och "djuret bara somnar in" , man slipper blod osv .
Oftast funkar det bra och hästen lägger sig ner direkt . I en del fall blir det jättejobbigt vilket skrivits mycket om inkl bland veterinära källor .

Det är oavsett "möjliga scenarion" viktigt att hästägaren är införstådd med vad som kan hända i värsta fall tycker jag . Bultning kan även det gå fel - jag har varit med om att pistolen klickat 3 ggr på raken och det var jättejobbigt då hästen blev rädd av det . :(

Fy.. ja det är ju verkligen mardrömmen att något skulle gå fel :(

Därför vill jag gärna använda mig av en veterinär som jag känner och litar på, jag vet att jag är trygg med honom även om något går fel.

Dom jag vart med på så har jag inte sett skillnad på bult och spruta, tycker dom föll precis lika snabbt med båda.
Dock var det ju inte så trevligt när jag var med på kompisens häst för några veckor sedan med bult och veterinären skar upp det stora hålet i fram och blodet pumpade ut, men jag valde ändå att vara med då jag vill ha så mycket kunskap och erfarenhet som möjligt även av jobbiga saker.

Mantorps klinik avlivar på följande sätt :

De tar ut hästen och in i en "låda" - en ganska stor inhängnad med typ 4 meter solida väggar av trä, så ingen insyn och "utbrottssäkert" för hästens del. De injicerar hästen och direkt det är gjort går de snabbt ut och stänger dörren.

Sen kommer en lastare och sänker ner dragen och fiskar upp hästen för destruktion.

Jag tycker det känns i ett mattehjärta när man ser det, och kommer aldrig självmant välja att leverera häst till kliniken för avlivning där jag inte får vara med alls.

Samtliga mina har tagits bort hemma via lantbrukstjänst/nödslakt .
Jag har också varit med en gång när häst togs bort i Mantorp. Detta var dock ett par år sedan (2012) och då var vi med hela händelseförloppet och fick ta farväl av hästen efter hästen var död. Däremot fick vi inte vara i "fållan" under avlivningen utan dörren stod öppen. Veterinärassistenten höll hästen med en longerlina som gick genom en ring så att han också kunde stå utanför fållan. Veterinären gav sprutan och backade snabbt ut. Så vi var med, men höll inte i hästen.

Jag fick inte vara med när veterinär avlivade med spruta, men med bult/lantbrukstjänst var det inte problem. Jag höll inte i men stod ganska nära. Veterinärens förklaring var att de ville inte ha en hysterisk ägare också om det gick snett med avlivningen. Jag är glad att det var så för min dog inte direkt.

Jag förstår absolut att dom avråder från det och att det är en säkerhetsåtgärd. Så därför kommer jag välja ett alternativ där jag får vara med och hålla i honom genom allt. Det är det minsta jag kan göra för honom, att inte överge honom i slutet och eftersom jag sett både bult och spruta så känner jag mig trygg med hur det ser ut och att det kan gå fel gör väl också att jag vill ha en veterinär jag litar på.

Men jag har också full förståelse för dom som inte vill vara med, det finns inget som är fel så länge hästen får ett så bra slut som möjligt.

Önskar bara att kliniken kunde ringa nu så jag kan få ett slut på det här. :(

Jag fick inte vara med när veterinär avlivade med spruta, men med bult/lantbrukstjänst var det inte problem. Jag höll inte i men stod ganska nära. Veterinärens förklaring var att de ville inte ha en hysterisk ägare också om det gick snett med avlivningen. Jag är glad att det var så för min dog inte direkt.

Var det något som gick fel eller vad hände?

Du behöver absolut inte svara om du inte vill!

Var det något som gick fel eller vad hände?

Du behöver absolut inte svara om du inte vill!
Det var stopp i porten som satt i halsvenen, så vätskan sprutade ut i pannan på veterinären :o. Hur mycket vet jag ju inte , men hon gick med mycket raska steg till stallet för att tvätta sig. Att hästen dog vet jag ju men inte hur länge det tog. Vet var lite skärrad efteråt för det hade aldrig hänt henne förut. Hon är inte nybörjare heller. Vilken tur att jag inte var där då vätskan är mycket giftig tydligen.

Det var stopp i porten som satt i halsvenen, så vätskan sprutade ut i pannan på veterinären :o. Hur mycket vet jag ju inte , men hon gick med mycket raska steg till stallet för att tvätta sig. Att hästen dog vet jag ju men inte hur länge det tog. Vet var lite skärrad efteråt för det hade aldrig hänt henne förut. Hon är inte nybörjare heller. Vilken tur att jag inte var där då vätskan är mycket giftig tydligen.

Usch då! Ja det är nog ingen höjdare att få det på sig..
Men ja det är ju mycket som kan gå fel även med en rutinerad veterinär tyvärr.

Anledningen att ägare inte får vara med vid avlivning med Somulose är att vissa hästar reagerar extremt när medlet sprutas in. I de allra allra flesta fall faller hästarna riktigt fort på det. Men i vissa fall kastar sig hästarna och det blir både väldigt otäckt och farligt för ägarna att vara med.

@OutOfService I ditt fall hade jag valt att ta ut veterinär som avlivar med vätska. Det är inte så bra att ge lugnande om en ska avliva med vätska eftersom hjärtfrekvensen går ner och det tar längre tid för medlet att verka. Du får garanterat vara med om du själv tar ut veterinär. Du får dock själv boka bortforsling av kroppen.

Det är faktisk så att läkemedels tillverkaren rekommendera att hästar skall sederas till och med djup innan de avlivas med vätska. Även Somulose.

Finns det någon här som avlivat sin häst på strömsholm? Eller på någon annan klinik?
Vet inte ens om dom gör det och tar hand om kroppen efteråt. Men jag tänkte att om dom gör det så kanske det finns någon som har erfarenhet från det? Vad finns det för alternativ efteråt?

Har aldrig avlivat på klinik och skulle gärna vilja höra lite erfarenheter om någon orkar berätta.

Hej!
Nej, jag har inte låtit avliva på klinik.
Jag anlitade Lantbrukstjänst. Mycket bra. Hästen var hemma, det sista han märkte var att han stod och åt och en gubbe kliade honom i pannan. Sedan stöp han. Inte roligt att se, men ändå.

Hästen slapp alltså lastning och resa till sin sista resa.

Kostnaden var åtminstone inte högre för Lantbrukstjänst, som också tog med sig kroppen, jämfört med på klinik.
Jag kollade av intresse när jag lite senare var in på klinik för vaccination av annan häst, och kliniken tog nog ett par tusenlappar mer än Lantbrukstjänst när man räknade in destruktion av kroppen.

Hej!
Nej, jag har inte låtit avliva på klinik.
Jag anlitade Lantbrukstjänst. Mycket bra. Hästen var hemma, det sista han märkte var att han stod och åt och en gubbe kliade honom i pannan. Sedan stöp han. Inte roligt att se, men ändå.

Hästen slapp alltså lastning och resa till sin sista resa.

Kostnaden var åtminstone inte högre för Lantbrukstjänst, som också tog med sig kroppen, jämfört med på klinik.
Jag kollade av intresse när jag lite senare var in på klinik för vaccination av annan häst, och kliniken tog nog ett par tusenlappar mer än Lantbrukstjänst när man räknade in destruktion av kroppen.

I alla fall här anlitar klinikerna oftast Lantbrukstjänst för att hämta och destruera kroppen. Så logiskt att kostnaden bli högre på klinik, eftersom de ska ha betalt för sin avlivning och sen Lantbrukstjänst hämtning.

Har avlivat två hemma med spruta. Somulose. Det var självklart en hemsk upplevelse men det var så fint som döden kan vara. Båda somnade in otroligt snabbt. En låg ner och en stod upp, jag höll i dem båda och pratade, klappade osv. Jag tycker det är otroligt viktigt att vara med djuret hela vägen och har fortfarade dåligt samvete för de djur som avlivats utan att jag har haft möjlighet att närvara (trots att andra familjemedlemmar var med).
Han som redan låg ner var borta redan innan sprutan var tom... Han som stod upp lutade sig lite bakåt några sekunder efter injektionen och föll sen ganska kontrollerat ner. Han hade fått lite lugnande innan. Ingen dramatik. Inget blod förutom lite vid injektionsstället. De såg ut som de låg och vilade. :heart:heart

Det är såklart jätteviktigt att veterinären är lugn och rutinerad, det ska läggas permanentkanyl som sys fast innan sprutan ges. Dessutom måste veterinären stanna kvar en tid för att kontrollera att hjärtat stannat. Det verkar som att något brustit i rutinerna de gångar det gått snett och det kan lika gärna hända med bult.

Mina har alltid fått lugnande inför avlivning med vätska. Oavsett om de sas varit typen som "behövt" dämpas lite eller ej. Tom tvärlugna shetlandsponnyn sederades mycket tungt inför avlivning. Jag påpekade för vet att det verkligen inte behövdes, men det var rutin, de gjorde alltid så. Minns inte varför tyvärr.

Det har varit lika oavsett om det varit på klinik eller hemma med DV.
Skulle tro det är för djurets skull. Även mina små hamstrar får alltid först en jättedos lugnande och sen överdoseras sömnmedel. I alla fall på dom är det för att djuret inte ska märka något alls. Tydligen så kan dom känna av en överdos på något sätt och kämpa emot. Så har i alla fall min veterinär förklarat det hela. Jag har faktiskt haft en som trots lugnande och överdos vägrade ge upp så att säga och de fick lov att ge 2x överdos. Så jag antar att utan lugnande vore det hemskt för djuret.

Har avlivat två hemma med spruta. Somulose. Det var självklart en hemsk upplevelse men det var så fint som döden kan vara. Båda somnade in otroligt snabbt. En låg ner och en stod upp, jag höll i dem båda och pratade, klappade osv. Jag tycker det är otroligt viktigt att vara med djuret hela vägen och har fortfarade dåligt samvete för de djur som avlivats utan att jag har haft möjlighet att närvara (trots att andra familjemedlemmar var med).
Han som redan låg ner var borta redan innan sprutan var tom... Han som stod upp lutade sig lite bakåt några sekunder efter injektionen och föll sen ganska kontrollerat ner. Han hade fått lite lugnande innan. Ingen dramatik. Inget blod förutom lite vid injektionsstället. De såg ut som de låg och vilade. :heart:heart

Det är såklart jätteviktigt att veterinären är lugn och rutinerad, det ska läggas permanentkanyl som sys fast innan sprutan ges. Dessutom måste veterinären stanna kvar en tid för att kontrollera att hjärtat stannat. Det verkar som att något brustit i rutinerna de gångar det gått snett och det kan lika gärna hända med bult.

Nej det kan gå snett även om det inte brister i rutinerna. Det är en känd "biverkning" eller vad man ska kalla det med somulose.

Skulle tro det är för djurets skull. Även mina små hamstrar får alltid först en jättedos lugnande och sen överdoseras sömnmedel. I alla fall på dom är det för att djuret inte ska märka något alls. Tydligen så kan dom känna av en överdos på något sätt och kämpa emot. Så har i alla fall min veterinär förklarat det hela. Jag har faktiskt haft en som trots lugnande och överdos vägrade ge upp så att säga och de fick lov att ge 2x överdos. Så jag antar att utan lugnande vore det hemskt för djuret.

Man baserar dosering på vikt och rätt ofta om man inte är på klinik med tillgång till våg så är det en grov uppskattning om hur mkt som skall ges utifrån uppskattad vikt. Man tar i överkant med "lite" extra för att vara på säkra sidan. Toleransen kan variera beroende på individuella skillnader men också pga saker såsom ifall hästen är stressad och har mkt adrenalin i kroppen, eller har nedsatt cirkulation vilket ofta gör att förloppet blir förlängt. Något som även påverkar förloppet är hur kvickt man injicerar, det ska helst inte fibblas med några sprutor. Jobbat på djursjukhus i 10 år och varit med på hundratals avlivningar, både medicinska och mekaniska (bult). Jag har än så länge inte varit med på någon misslyckad avlivning, inte misslyckad i den bemärkelsen att djuret inte dött. Däremot har jag varit med om där hästen faller "otrevligt" eller där förloppet är något mer utdraget än önskat. I stort sätt alla avlivningarna har skett med en dos lugnande innan den tas ur boxen för den lilla promenaden upp till det särskilda rummet där det sker.

Och till TS, för att du ska få lite andra sidan av det hela. Jag är leg djursjukskötare och jobbat inom djursjukvården med framförallt akutvård för häst de senaste 10 åren. Otaliga avlivningar har man vid det här laget varit med om. Att man på många kliniker säger nej till att ägaren är med vid själva avlivningsmomentet beror till stor del på säkerheten, för dem anställda är det en ren säkerhetsrisk att ha med en för oss okänd människa vars reaktion vi inte kan förutspå. Med tanke på antalet avlivningar som sker på klinik så är det rätt många tillfällen, alltså risktillfällen om ägarna ska vara med varje gång. Det skulle innebära att man flera gånger i veckan sätter sig i en potentiell livsfarlig situation, för någon annans önskan att få följa hästen hela vägen (vilket jag absolut förstår önskan om, så missförstå mig inte!).

Och till TS, för att du ska få lite andra sidan av det hela. Jag är leg djursjukskötare och jobbat inom djursjukvården med framförallt akutvård för häst de senaste 10 åren. Otaliga avlivningar har man vid det här laget varit med om. Att man på många kliniker säger nej till att ägaren är med vid själva avlivningsmomentet beror till stor del på säkerheten, för dem anställda är det en ren säkerhetsrisk att ha med en för oss okänd människa vars reaktion vi inte kan förutspå. Med tanke på antalet avlivningar som sker på klinik så är det rätt många tillfällen, alltså risktillfällen om ägarna ska vara med varje gång. Det skulle innebära att man flera gånger i veckan sätter sig i en potentiell livsfarlig situation, för någon annans önskan att få följa hästen hela vägen (vilket jag absolut förstår önskan om, så missförstå mig inte!).

Ja jag har accepterat att det är så på klinik och konstaterat att jag aldrig kommer att avliva på klinik om jag har ett val och nu vet jag ju det, hade ingen aning om hur det var innan därav tråden. :)

Ja jag har accepterat att det är så på klinik och konstaterat att jag aldrig kommer att avliva på klinik om jag har ett val och nu vet jag ju det, hade ingen aning om hur det var innan därav tråden. :)

Ja precis, tänkte bara att det kunde vara intressant att veta varför, både för dig och andra. Att man inte säger nej bara för att säga nej, utan att det verkligen finns skäl för det och det är rätt komplext.

Det finns kliniker som det går att vara med, men det är väldigt få idag. Jag tror att någon privat ambulerande eller distriktare är alternativet.

@Centaur nej det är inte bristande rutiner /inkompetent handhavande av veterinärer som gör att somulose /avlivningsvätskainjektion är omdiskuterat och ifrågasatt som avlivningsmetod på så stora djur som häst .

Flera väl motiverade svar har getts i tråden varför och jag tycker verkligen inte det är svårt att förstå varför det blir /kan bli svårt, när det är svårt just på de stora djuren av samma anledningar med icke dödliga preparat . Tex hur olika sedering tar och kan ta, på samma individer beroende på andra omständigheter, skillnader mellan individer osv.

Flera veterinärer har genom åren kritiserat avlivningsvätska på häst just utifrån det svåra med det, som utöver det en metod som ffa "känns bättre för människan" och inte nödvändigtvis utifrån djurets perspektiv .

Givetvis sanning med modifikation (Det finns givetvis fördelar också )men med viss relevans anser jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama