Avlivning på klinik

Hoppas det är okej att jag lånar tråden för en fråga.

Varför är det så vanligt att kliniker inte vill att ägaren ska vara med? Jag har bara varit med hundar på klinik, men då är det ju oftast självklart att ägaren är med.
Häst har jag bara varit med om bultning hemma, och då var det inte heller något snack om att inte få vara med. Brukar det vara så bara på klinik?

När jag tog bort tant (den vita på bilden) så fick en veterinär som jag litat på som hon gillade sköta själva sprutan (en kompis höll i) så kom Nödslakten och hämtade henne bara. De körde henne till Uppsala där hon kremerades med några andra hästar. Tror det gick på typ 10-15 till sist. Kommer inte riktigt ihåg. Men det var fint och värdigt i alla fall.

Hoppas det är okej att jag lånar tråden för en fråga.

Varför är det så vanligt att kliniker inte vill att ägaren ska vara med? Jag har bara varit med hundar på klinik, men då är det ju oftast självklart att ägaren är med.
Häst har jag bara varit med om bultning hemma, och då var det inte heller något snack om att inte få vara med. Brukar det vara så bara på klinik?

Jag frågade ju aldrig varför, men vore intressant att veta.
För jag har ju också vart med när dom avliva min hund och veterinär avlivat häst hemma på gården.. och det har aldrig varit ett frågetecken ens. Utan vill man inte vara med själv så får man fixa någon annan.

Förstår om dom avråder från det då det ser ganska hemskt och brutalt ut när dom faller.. men det borde ju ändå vara upp till ägaren att bestämma om man vill se och vara med?

Det har inte funkat innan på denna hästen tyvärr och tyvärr tror jag inte det går att bulta honom utan lugnande..han är för rädd om sitt huvudet

Jag hade ut Sthlm nödslakt till min ponny som var extremt rädd om huvudet (gick aldrig ens att sätta på grimma eller träns "normalt", man fick tränsa genom att knäppa upp sidostycket vid bettet och pannband kunde hon aldrig ha). Hon fick inget lugnande utan vi gick ut från stallet med havrehink och gick mot hagarna, stannade käkade havre, han började försöka närma sig huvudet med bulten men jag såg ju att hon reagerade direkt så jag avbröt det då jag inte ville att hon skulle bli rädd. Så han sköt med pistol (?) på litet avstånd istället, hon var lugn hela tiden. Jag hade förvarnat om att det kanske inte skulle funka med bult och de hade försäkrat mig om att det kunde gå bra och lugnt till ändå, och det gjorde det.

Anledningen att ägare inte får vara med vid avlivning med Somulose är att vissa hästar reagerar extremt när medlet sprutas in. I de allra allra flesta fall faller hästarna riktigt fort på det. Men i vissa fall kastar sig hästarna och det blir både väldigt otäckt och farligt för ägarna att vara med.

@OutOfService I ditt fall hade jag valt att ta ut veterinär som avlivar med vätska. Det är inte så bra att ge lugnande om en ska avliva med vätska eftersom hjärtfrekvensen går ner och det tar längre tid för medlet att verka. Du får garanterat vara med om du själv tar ut veterinär. Du får dock själv boka bortforsling av kroppen.

Mantorps klinik avlivar på följande sätt :

De tar ut hästen och in i en "låda" - en ganska stor inhängnad med typ 4 meter solida väggar av trä, så ingen insyn och "utbrottssäkert" för hästens del. De injicerar hästen och direkt det är gjort går de snabbt ut och stänger dörren.

Sen kommer en lastare och sänker ner dragen och fiskar upp hästen för destruktion.

Jag tycker det känns i ett mattehjärta när man ser det, och kommer aldrig självmant välja att leverera häst till kliniken för avlivning där jag inte får vara med alls.

Samtliga mina har tagits bort hemma via lantbrukstjänst/nödslakt .

Anledningen att ägare inte får vara med vid avlivning med Somulose är att vissa hästar reagerar extremt när medlet sprutas in. I de allra allra flesta fall faller hästarna riktigt fort på det. Men i vissa fall kastar sig hästarna och det blir både väldigt otäckt och farligt för ägarna att vara med.

@OutOfService I ditt fall hade jag valt att ta ut veterinär som avlivar med vätska. Det är inte så bra att ge lugnande om en ska avliva med vätska eftersom hjärtfrekvensen går ner och det tar längre tid för medlet att verka. Du får garanterat vara med om du själv tar ut veterinär. Du får dock själv boka bortforsling av kroppen.

Jo men det är ju samma om man tar ut veterinären och gör det hemma? När jag vart med så avlivas dom med samma medel av veterinär hemma, så jag förstår inte skillnaden?

Ja det lutar åt att hämta hem honom och göra det på hemmaplan med "min" veterinär. Känns tryggast för mig och blir då bäst för hästen.

Mantorps klinik avlivar på följande sätt :

De tar ut hästen och in i en "låda" - en ganska stor inhängnad med typ 4 meter solida väggar av trä, så ingen insyn och "utbrottssäkert" för hästens del. De injicerar hästen och direkt det är gjort går de snabbt ut och stänger dörren.

Sen kommer en lastare och sänker ner dragen och fiskar upp hästen för destruktion.

Jag tycker det känns i ett mattehjärta när man ser det, och kommer aldrig självmant välja att leverera häst till kliniken för avlivning där jag inte får vara med alls.

Samtliga mina har tagits bort hemma via lantbrukstjänst/nödslakt .

Samma här. Jag gillar inte alls känslan att inte få se hur allt går till. Känner mig själv och vet att jag skulle älta mer om jag inte ser än om jag ser allt.

@OutOfService Skillnaden är att på kliniken finns möjlighet för veterinären att ha annan assitens än hästägaren, och då är det att föredra. Ute i fält sas finns inte det alternativet så då får det helt enkelt funka.

@OutOfService Skillnaden är att på kliniken finns möjlighet för veterinären att ha annan assitens än hästägaren, och då är det att föredra. Ute i fält sas finns inte det alternativet så då får det helt enkelt funka.

Okej jag då kommer det aldrig bli klinik om jag har ett val. Bra att veta! Hade ingen aning om att det var såhär

Jo men det är ju samma om man tar ut veterinären och gör det hemma? När jag vart med så avlivas dom med samma medel av veterinär hemma, så jag förstår inte skillnaden?

Ja det lutar åt att hämta hem honom och göra det på hemmaplan med "min" veterinär. Känns tryggast för mig och blir då bäst för hästen.
Men kliniken ansvar över sina väggar, vilket innebär att om du råkar komma i kläm så ansvar kliniken för det och det vill dom inte. Hemma avgör du själv, och det sker på ditt eget ansvar.

Mina har alltid fått lugnande inför avlivning med vätska. Oavsett om de sas varit typen som "behövt" dämpas lite eller ej. Tom tvärlugna shetlandsponnyn sederades mycket tungt inför avlivning. Jag påpekade för vet att det verkligen inte behövdes, men det var rutin, de gjorde alltid så. Minns inte varför tyvärr.

Det har varit lika oavsett om det varit på klinik eller hemma med DV.

Fast var det somulose hemma? Jag vet få vet i fält som vill avliva med det. Men som sagt, vet kommer själv och nån måste hålla i när vet kommer ut. På klinik behövs inte det. (Jag har dock fått vara med på klinik också men man kan inte räkna med det. Tyvärr har jag sett en somulose-avlivning där hästen blivit hyperexalterad strax innan den dog. Inget jag rekommenderar någon att behöva se. Hade avlivat med samma medel innan och en så fin avlivning man kan få, hästen föll som på bult av det men utan nackdelarna med bult. Valet var självklart nästa gång - somulose. Nu vill jag INTE att det används på mina, alls...)

[USER=130287 skrev:
@OutOfService[/USER] I ditt fall hade jag valt att ta ut veterinär som avlivar med vätska. Det är inte så bra att ge lugnande om en ska avliva med vätska eftersom hjärtfrekvensen går ner och det tar längre tid för medlet att verka. Du får garanterat vara med om du själv tar ut veterinär. Du får dock själv boka bortforsling av kroppen.

Där finns forskningsstudier som visar att hjärtat slutar att slå snabbare när hästarna sederas innan avlivning så absolut ingen grund till att inte ge lugnande innan avlivning med spruta, oavsett hur snäll hästen är. :)

Där finns forskningsstudier som visar att hjärtat slutar att slå snabbare när hästarna sederas innan avlivning så absolut ingen grund till att inte ge lugnande innan avlivning med spruta, oavsett hur snäll hästen är. :)

Tack, där fick jag svaret jag inte mindes (se några inlägg högre upp)

Min avlivades på klinik, ifrågasatte inte att jag höll i. Jag tror inte ens han frågade för jag ledde bara ut hästen när kanylen var satt..

Jag hade fått för mig att jag var skyldig hästen det. Att följa med ända till slutet. Hon var väldigt speciell.
När veterinären injicerade somulousen så kastade hon sig bakåt så grimskaftet slets ur händerna. Det var inte roligt, annars brukar de bara ramla ihop.

Jag har varit med vid avlivning av en ridskoleponny med bult och det var helt klart att föredra. Det tog en mikrosekund. Hon låg i högt gräs så allt blod försvann när de avblodade.

@MalanMjöl Se där! Jag bad om lugnande till min på kliniken då hon skulle avlivas, men det avrådde den veterinären för just pga dämpad cirkulation.

Det är lite av en gammal "skröna" som lever vidare hos vissa veterinärer. :)
Blodtrycket sänks kortvarigt men det påverkar inte hur fort hästen dör. Möjligtvis att dom står upp lite längre innan dom faller men det ser jag inte som något negativt, då har man mer tid på sig att "bli klar" med injektionen.

Avlivningsvätska på så stora djur som häst har ju varit ett väldigt stort ämne just för att djuren är så stora och det utifrån det är svårt att kunna få det rätt på bästa sätt ur humanperspektiv.

Många hästägare väljer alternativet då de ser framför sig att det är behagligare och "djuret bara somnar in" , man slipper blod osv .
Oftast funkar det bra och hästen lägger sig ner direkt . I en del fall blir det jättejobbigt vilket skrivits mycket om inkl bland veterinära källor .

Det är oavsett "möjliga scenarion" viktigt att hästägaren är införstådd med vad som kan hända i värsta fall tycker jag . Bultning kan även det gå fel - jag har varit med om att pistolen klickat 3 ggr på raken och det var jättejobbigt då hästen blev rädd av det . :(

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama