Avlivning på klinik

Om hästen får gå till normalslakt så rekommenderar jag Bäsinge Slakteri utanför Krylbo, de skjuter dem med gevär i en liten hagbox utomhus! De står på en förhöjning utanför staketet och kan skjuta på några dm avstånd! Knappt 1,5 timmes resa från Strömsholm!
Vet inte om de kan ta emot hästar som inte får bli mat!

Nae det där lät inte som något för mig eftersom jag vill vara med och hålla i honom. Skjuta på håll känns heller inget bra för mig.

Antar att det är bult som gäller när dom kommer ut och att dom inte kan ge något lugnande?

Vad menar dom med det här? Måste det gå genom veterinär och tar dom inte med hästen efter? Min hjärna får inte ihop texten :banghead::confused:

"Vi lyssnar vi på era önskemål och anpassar oss. Djurägare vid förfrågan av transportör ring din egen veterinärer och fråga så att ni får en seriös tjänst. De flesta av våra uppdrag kommer från veterinärer."
Det är nog olika beroende på vem som kommer ut. Har en bekant som är veterinär, han bultar och ger sen avlivningsvätskan i hjärtat när hästen har fallit istället för att avbloda.

Min gammeltant togs bort på Ultuna för en herrans massa år sedan (1996). Togs bort efter rtg som visade att hennes fång hade gått för långt.:cry: Lämnade henne i box där på Ultuna. Fick antagligen spruta:confused:
Min gammelman (blev 31 år, gick bort 2012) togs bort i boxen hemma i stallet, då han ej kom upp en morgon:cry:. Fick lite lugnade (låg i boxen) och spruta. Sen kom Lantbrukstjänst :confused: och hämtade honom nästa morgon. Var med när han fick sprutan. Fick somna in i mitt knä och fick ligga med sitt huvud i knät ett bra tag innan jag sa adjö. Min pappa var med när de hämtade honom och betalade.

Om hästen får gå till normalslakt så rekommenderar jag Bäsinge Slakteri utanför Krylbo, de skjuter dem med gevär i en liten hagbox utomhus! De står på en förhöjning utanför staketet och kan skjuta på några dm avstånd! Knappt 1,5 timmes resa från Strömsholm!
Distans avlivning får bara ske på hästar där det innebär lidande för hästen att fångas in.

Antar att det är bult som gäller när dom kommer ut och att dom inte kan ge något lugnande?

Vad menar dom med det här? Måste det gå genom veterinär och tar dom inte med hästen efter? Min hjärna får inte ihop texten :banghead::confused:

"Vi lyssnar vi på era önskemål och anpassar oss. Djurägare vid förfrågan av transportör ring din egen veterinärer och fråga så att ni får en seriös tjänst. De flesta av våra uppdrag kommer från veterinärer."
Jo de tar med hästen. De hämtar även om vet. avlivat hemma, flera kliniker använder dem för transport av avlivade hästar till bränning. Jag förstår inte heller vad texten avser (referns kanske eller tranport av avlivad häst?) men både jag och flera vänner har bara ringt och bokat.
De ger inte lugnande men är grymt skickliga med en hög kompetens och lång erfarenhet. De har varit med om det mesta. Jag upplevde att de hade en otrolig förmåga att få hästarna lugna och trygga.

Har avlivat på klinik för ca 5 år sen. Ville inte vara med men hade fullt förtroende för veterinären och hens medhjälpare. Kostade ca 8.500:-. Förra året när jag tog bort en annan häst tog jag ut lantbrukstjänst. En vän var med för jag fixar det inte. Kostade strax under 5.000:-. Kollade upp vad klinikavlivning skulle kosta då, men då var det uppe i 11.000:-...

Ringde strömsholm nu och frågade.. för det är lättare att ta in information nu innan beslutet är helt taget. 13.000 kostar det med vanlig destruktion och ca 18000 med separat kremering.. :eek:

Dessutom verkade dom som flera vart inne på här inte så sugna på att ägaren skulle vara med.

Jag: Får man som ägare vara med?

Hon: vi brukar avråda från det

Jag: ja men får man om man vill?

Hon: vi brukar avråda från det, men det går kanske

Så det kändes inte som att dom vill ha med ägaren :( och jag känner mig själv, hur hemskt det än är att se så behöver jag vara med på allt.. jag var med när vi avlivade min förra häst och min hund. Även kompisens häst för några veckor sedan.. jag vet hur illa det ser ut med både bult och spruta, men jag behöver det. Så strömsholm kändes inte som ett alternativ längre. :(

Jag avlivade min första häst på klinik i Borlänge. Det var 2011 och jag betalade drygt 8000 tror jag, var inbakat i en större faktura.
Jag lämnade honom i en box, så avlivade de på plats och tog hand om kroppen efter. Jag klarade inte av att vara med.

Jaså? Ja nä då måste jag verkligen välja klinik med omsorg.. för inte vara med klarar jag inte. :(

Aha ja det låter ju logiskt. Tycker mycket är dyrare eller lika dyrt på häst som hund tex, märkligt nog.

Tack <3 beslutet är inte helt taget än.. men nästan. (Min tråd här på hästvård om häst som föll på frambenen) 7 år.. borde haft hela livet framför sig
Jag kan inte hitta tråden, kan du länka? Jag tror du skulle känna bättre att ta ut någon och inte vara med på avblodningen. Jag beklagar :(:heart

Är du säker på att de skjuter med gevär?

De bultar vad jag vet. På min storhäst lade de upp hästens huvud på staketet, och sen tryckte av, det var inga decimetrar ifrån.

Ringde strömsholm nu och frågade.. för det är lättare att ta in information nu innan beslutet är helt taget. 13.000 kostar det med vanlig destruktion och ca 18000 med separat kremering.. :eek:

Dessutom verkade dom som flera vart inne på här inte så sugna på att ägaren skulle vara med.

Jag: Får man som ägare vara med?

Hon: vi brukar avråda från det

Jag: ja men får man om man vill?

Hon: vi brukar avråda från det, men det går kanske

Så det kändes inte som att dom vill ha med ägaren :( och jag känner mig själv, hur hemskt det än är att se så behöver jag vara med på allt.. jag var med när vi avlivade min förra häst och min hund. Även kompisens häst för några veckor sedan.. jag vet hur illa det ser ut med både bult och spruta, men jag behöver det. Så strömsholm kändes inte som ett alternativ längre. :(
Shit vilka priser! :eek:
Jag betalade 8000 med avlivning, bortforsling och samkremering.

Finns det ingen som kan komma ut så ni kan göra det hemma i stallet istället?

Jo jag jobbar vidare på alternativen. För jag vill ju som sagt vara med genom hela processen och det fick jag ju inte på klinik.

Har även alternativet nu att ta hem honom och använda mig av "min" veterinär som jag litar på och känner mig trygg med då han avlivat dom 3 hästar jag hittills varit med på.. och har sett både bult och spruta med honom.

Känner också att hur bra tex nödslakt än är så känns det tryggare med en veterinär som kan ge lugnande om det behövs. För det enda denna hästen ogillar är saker mot/på huvudet.

Jo jag jobbar vidare på alternativen. För jag vill ju som sagt vara med genom hela processen och det fick jag ju inte på klinik.

Har även alternativet nu att ta hem honom och använda mig av "min" veterinär som jag litar på och känner mig trygg med då han avlivat dom 3 hästar jag hittills varit med på.. och har sett både bult och spruta med honom.

Känner också att hur bra tex nödslakt än är så känns det tryggare med en veterinär som kan ge lugnande om det behövs. För det enda denna hästen ogillar är saker mot/på huvudet.

Sthlm nödslakt kan skjuta vid behov. (Har sett när jag bodde i Sthlm).
De är urproffsiga.

Men be veterinär avliva och så samkör du med hämtning av Sthlm nödslakt eller lantbrukstjänst.

Sthlm nödslakt kan skjuta vid behov. (Har sett när jag bodde i Sthlm).
De är urproffsiga.

Men be veterinär avliva och så samkör du med hämtning av Sthlm nödslakt eller lantbrukstjänst.

Ja jag tvivlar absolut inte på att dom är proffsiga och oerhört kompetenta. Det är mer min egen känsla av att ska bult användas vill jag ha möjligheten att han får lugnande innan.

Min fick lugnade trots att han som kom ut inte var veterinär. Får man inte skriva här kanske. :angel:

Hade han inte gjort det så hade jag tagit ut vår hemmaveterinär så hade han fått ge henne en skvätt innan. Hon var oxå väldigt hoppig och lite rädd om huvudet. Med lugnande var det inga problem, han kliade henne i pannan och sen var det klart.

Måste sluta skriva i den här tråden. Börjar gråta varje gång jag öppnar den. :banghead: :cry:

Min fick lugnade trots att han som kom ut inte var veterinär. Får man inte skriva här kanske. :angel:

Hade han inte gjort det så hade jag tagit ut vår hemmaveterinär så hade han fått ge henne en skvätt innan. Hon var oxå väldigt hoppig och lite rädd om huvudet. Med lugnande var det inga problem, han kliade henne i pannan och sen var det klart.

Måste sluta skriva i den här tråden. Börjar gråta varje gång jag öppnar den. :banghead: :cry:

Visst är det fruktansvärt.. jag är just nu inne i någon praktisk likgiltig fas. Beslutet är ju i stort sett taget, men jag vet ju att när jag tar det slutgiltiga och bokat tid så bryter jag ihop. Därför vill jag planera så mycket som möjligt innan för att veta mina alternativ.

Har "bara" ägt denna hästen i 4 1/2 år och han har vart ute på foder halva den tiden. Men han kom till mig som ohanterad, oinriden, nykastrerad och vanvårdad 3 åring... han tog sig in i mitt hjärta från första ögonkastet. Han är min älskade bebis.

Så jag förstår din känsla med tråden :cry:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama