Avlivning av smådjur

Zenith

Trådstartare
Ville inte skriva vidare i Mats's tråd, så gör en ny.

Vilket tycker ni är det skonsammaste sättet att avliva ett smådjur som t.ex. råtta?
Varför jag frågar är för att jag inte är så säker på att spruta är det snällaste sättet att göra det på.
Vill inte ha massa påståenden och bråk, utan att folk delar med sig av egna erfarenheter.

Jag hoppas på att mina ska på hjärtattack och dö helst. Känns inte roligt att behöva sticka i dem det sista man gör. :(

Sv: Avlivning av smådjur

Själva nålsticket känns inte så mycket, de har inte så välutvecklad känsel i buken. Däremot är det ju stressande för vissa att vara på ett nytt ställe med lukter från andra djur medan de hålls fast medan de får sticket... Har även läst att det är något medel de mår illa av innan de "försvinner", men vet inte vilket.

Knäcka nacken skulle jag nog vilja påstå är skonsammast, om det görs rätt. Det är definitivt inget jag skulle göra iaf, skulle aldrig klara av det.
Kan förresten tipsa om en länk till olika metoder, dock inte färdig så det finns bara olika nackknäckanden och sprutan, men iaf: http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=982125

Man kan inte bedöva med salva eller nåt innan? Svårt att veta huruvida det gör ont också.
Jag är ju väldigt emot sprutavlivning för att de blir groggy innan de dör och det är en känsla jag själv hatar. Men jag finner inte ut nåt annat lämplig avlivningsmetod.
Och hitta en som kan knäcka nacken på dem är ju inte så lätt.
Men jag hade för mig att det är svårt att knäcka nacken av dem, att de är för stora.

Usch, det är hemskt, men jag och fostermatte har tänkt och pratat en hel del om det där och inte kommit fram till nåt bra.
Helst skulle jag vilja skjuta dem, då vet jag att de dör på en gång...

Ingen aning. Fast salvor bedövar ju ändå bara huden, och där är det redan väldigt lite känsel just vid magen iaf, tror det är mer att bli fasthållna och miljön som skrämmer de och så känner de att det är nånting där liksom, fast utan att det gör ont. Och så ser det ut att göra jätteont liksom...

Det är det där med groggy jag menar. Skulle visst bero på vilket medel man använder. Annars får man nog hoppas på att det går fort helt enkelt... Kan ju variera där, Cacharel tog 10 minuter på sig innan hon somnade och det kan nog bli ganska obehagligt antar jag medan Mats tog knappt en minut på sig så det hinner ju inte bli fullt så illa med illamåendet då.

Skjuta de har jag pratat en del om med pappa (som är jägare), enligt honom var det helt säkert men jag är rätt tveksam till det... De är ju så små så det lär ju bli lätt att missa, samtidigt som de är snabba på att röra sig osv. Sen om man ska stänga in de i en påse lär det ju bara stressa och kan de röra sig i påsen så vet man ju inte var man skjuter. Kul om man bara skjuter av en tass eller svans liksom :crazy: Okej på typ hundar och så som är större och därmed lättare att träffa, men med råttor tycker jag att det blir alldeles för osäkert...

Hejhej. Tack för att du orkar svara på mina frågor. :) :bow:
Jag hade dock för mig att de hade mindre känsel i bukhålan än i huden. Att det inte finns så mycket känselreceptorer inne i bukhålan. Ska ta reda på det.
Jag försöker miljöträna mina så gott det går, men när de är sjuka och har ont så är det ju självklart mer stressande. Nä, jag vet inte...
Tack igen för svar och jag beklagar bortgången :(

Ja det är det jag menar med att de känner att det är något där, men det gör inte ont liksom utan det är väl mer miljön och fasthållning som stressar upp de... Så det ser värre ut än det är. Om det är mindre i bukhålan än i huden däremot vete sjutton, ingen aning... Men jag skulle inte bli förvånad, tror i princip alla varelser har mer nerver och så att känna med i huden än någon annanstans? Jag menar, man har ju inte direkt ntyta av att känna sig runt med tex levern liksom. Så rent logiskt borde det stämma.

Klart jag svarar, tycker sånt här är intressant så att få igång en diskussion vore sjukt kul :) Och så kan jag passa på att tacka för att du startade en ny tråd istället för att ta det i Mats tråd :bow:

Jag kör koldioxidavlivning på mina. Eftersom jag avlivar en hög åt gången. Koldioxid är det enda sättet förutom spruta som är lagligt. Nu snackas det även om att koldioxid ska bli lagligt på kanin. Som innan skulle bultas. Vilket jag anser bra.

Dom somnar först. Sen får man dra på mer så dom dör. Jag tycker det funkar bättre på råttor än på möss. Antagligen för att råttor tar djupare och längre andetag än möss. Pinkisar går knappt att avliva på detta sätt.

är det då man lägger dom i som en liten hink?
det känns som om dom ska må jättedåligt av det där :crazy: men det kanske dom inte gör

Föredrar spruta. Av alla djur jag varit med på så har de inte reagerat nämnvärt på sticket (möjligtvis på slutet, antar att det kan spänna lite i buken då).
Som jag sett det så verkar de somna först, sen slutar hjärta och lungor att fungera.

Har sett koldioxid på råttor och det verkar vara samma sak där, först somnar de, sen slutar organen att fungera.
Vet inte hur det är på kanin, men på marsvin har jag förstått att det kan vara obehagligt då lungorna förstörs av koldioxid. Huruvida det är sant vet jag inte, men det är vad jag hört.

*kl*
Jag avlivar sjäv hemma. Dels för att jag bor en bit ut på vishan, och inte har egen bil= kan inte åka in akut om något går fel.
Men också för att jag tycker att de ska få dö utan att behöva stressa iväg till vet. och träffa nya människor etc om de är så pass dåliga att de ska avlivas.

Jag har avlivat EN råtta med bukspruta, och det gör jag aldrig om, min metod är långt mycket snabbare och mindre smärtsam, inga minuter här inte...

Jag avlivar med lite olika metoder beroende på storlek... Kan dock berätta att jag fåt "snabbutbildning" i det, så jag är inte självlärd och jag vet vad jag gör.

Att knäcka nacken på råtta är inte svårt OM MAN VET HUR DET SKA GÖRAS! vet man inte så kan man göra råttan väldigt illa, och då är det inte längre skonsamt...så kan man inte- låt bli.

Av alla de råttor jag avlivat, har inte en enda märkt något. Döden har varit omedelbar och de satt lugnt och gosade i min famn tills det ögonblick de är borta.

/Migo
har nog iaf. ett hundratal djur som jag hjälpt över till andra sidan...

Jag drar mig fortfarande för att spruta. Då knäcker jag hellre nacken hemma, om jag vet att jag kan.
Jag avlivade mitt marsvin med bukspruta och fy fan vad hemskt det var. Hela lilla djuret SKREK :crazy: :(
Och hon skrek nästan aldrig vid smärta :cry:
Så det vill jag aldrig göra om.
Jag får fråga labbet om jag får gå snabbkurs nån dag då. Hellre att jag får ta det på mig än att djuret blir stressat eller får ont :(

lite småknapplån kanske men,
jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara så himla tabu att tala om avlivningsmetoder. Som djurägare kommer de flesta tyvärr konfronteras med avlivning på en eller annan tidspunkt, så då kan det ju vara bra att ha det genomtänkt.
Och just det där med att tänka och diskutera, det tycker jag är viktigt, så man får sig en bild av olika metoder och kan få sig en uppfattning om vilket sätt som skulle vara skonsammast för just sitt djur.
Sprutavlivning har sina nackdelar, men skulle ändå vara det självklara alternativet för en som inte har möjlighet att avliva hemma eller inte kan.
Men jag förstår ändå inte tabun i att tala om nåt som bara handlar om djurets välfärd. Det är ju för djurets skull som vi diskuterar detta och att INTE diskutera det, vore att inte tänka över djures välfärd. :(
Vi har skaffat oss husdjur och får därför också ta ansvar för att de inte lider i livets sista minuter. Och att avlivning sker på skonsammast sätt. Sen, om metoderna skulle vara obehagliga för själva djurägaren att konfronteras med, betyder inte desto mindre att man ändå har detta ansvar.

Men all förståelse för dem som tycker det är hemskt, det tycker jag med, men jag tycker det är vårt ansvar som djurägare att ta upp ämnet och säkra en så skonsam avlivning av våra djur som möjligt.

Jag kör godislåda till mina. I med djur, inte för många för det bildar ju panik redan från början, sen på med LITE gas. Tar du för mycket så får dom panik. När jag märker att dom lägger sig och "tuppar av" drar jag på lite till. Och sen ännu en gång. I och med att möss klarar sig länge på ganska få andetag drar jag hellre på gas en extra gång och väntar sedan. Råttor går väldigt snabbt. Jag kan inte tänka mig att dom lider mer av gas än av tex spruta. Spruta skulle såklart aldrig funka eftersom de flesta blir mat. Och knäcka nacken hade kännts jobbigt när man har ett antal som man ska ha dö på

Eftersom koldioxiden är det enda lagliga och detta utifrån att det ska vara humant för djuret så tror jag ändå att det är det bästa alternativet för mig att välja.

Och appropå kanin och marsvin. Marsvin har jag avlivat med koldioxid. Och det kanske inte särskillt optimalt. Men jag kunde inte se att djuret led. Kanin ska funka utmärkt med koldioxid sägs det och bultpistol verkar vara en sån där grej som bara hängt med

Senast ändrad:

okej :p hehe

jag tänkte bara att... det känns som om liksom.. luften tar slut och dom får panik för att dom inte kan andas :p , men så är det alltså inte?

Jag har sällan varit med om panik. Om man inte råkar pytsa i för mycket från början. Dom så tar det ju en liten stund innan dom försvinner helt. Men det går snabbt innan dom tuppar av.

Men även om det är en sekunds obehag, så tar jag ärligt talat hellre det. Har du sett hur döda möss/råttor från många "foderbolag" ser ut?? jag tror de flesta smådjursälskare hade brustit ut i gråt om jag lagt in en jämförelsebild här. (vilket jag faktiskt funderade på att göra, men insåg att jag är mindre känslig i frågan än de flesta andra)

Håll djuret mot ett hårt underlag och slå det i huvudet med ett hårt föremål. Snabbt, enkelt och smärtfritt.
När frågan var uppe gällande akvariefisk (där skållning/kokning och annat trevligt var på tapeten) föreslog jag tomflaska. Lagom tungt och effektivt på smådjur, inkl möss.

LIA

Du skulle väl kunna länka en bild annars, tittar man då får man ju faktiskt skylla sig själv :)

//Zebra som visserligen kan bli lite äcklad, men kollar för att det är intressant :cool:

Ok. Jag gör så

Dessa bilderna är då en jämförelse på djur köpta i affär eller foderbolag. Jag vet ej vilket för det är inte jag som köpt dom. Jag mår illa när jag ser dessa djur. Jag antar ni förstår själva vilka av dom jag menar :crazy:

OBS! Titta inte om du är väldigt känslig. Och ja, det är blod

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=990970#

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=990981#

Detta är ganska "milda" "normala" fall.. ibland hittar jag totalt ihopskrynklade möss

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har bara sett avlivning av häst med spruta, som gick väldigt fort. När jag var liten hade vi tagit över en äldre tik som gått i avel...
2
Svar
23
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka