Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

*kl*

Jag tog bort min häst i torsdags. Valde att få det gjort på klinik med spruta. För mig kändes spruta som det bästa valet, jag vill inte att min häst skulle skäras upp. Kan man dessutom låta sin häst bli opererad och sövd kan man ta bort med spruta. Är exakt samma princip att söva som att avliva med spruta. Skillnaden är att hästen faller fortare vid avlivning. På min klinik avlivar de dessutom i vadderad sövningsbox som OM något skulle gå fel och hästen kastar sig hejdlöst minskar risken för skador och annat otäckt som faktiskt kan hända.

Kliniken här har som princip att djurägaren inte får vara med vilket inte gjorde mig något alls. Ville inte heller se henne efteråt. Lämnade henne bara till veterinären och hovslagaren, kändes bra då jag haft både två till mina hästar och de är jättebra hästmänniskor. Jag var med när de satte kanylen och bad dom att ge hästen lite lugnande. Eftersom kanylen sys fast ville jag inte att hon skulle känna för mycket. Veterinären småpratade om lite allt möjligt under tiden och det kändes helt lugnt. Var mest som ett rutinbesök på kliniken.

Värst för mig var kvällen innan. Kunnde inte sova och fick en ordentlig ångestattack på natten och låg och svettades i en hög på badrumsgolvet:(. Det är ett så vansinnigt jobbigt beslut att ta bort sin häst och man måste göra det som känns rätt för en själv. Att ta bort på klinik och välja att kroppen skulle brännas var det dyraste alternativet för mig (drygt 7.000.-), men helt klart det som känns mest rätt för mig. Man måste kunna leva med detta beslutet hela sitt liv.

Usch, lider verkligen med dig och vet hur det känns då samma sak väntar mig 7:e oktober.. :( *styrkekramar*

Allt är nu klart för mig och min häst, ska bara fixa någon som kan gräva hålet. Tillståndet från kommunen att gräva ner honom är fixat, jag har bestämt mig för att det blir att ta ut veterinären som sprutar honom, förflyttningen av honom när han är avlivad från stallet där han står till där han ska begravas är fixat och jag har min far, en kompis, min sambo och hans kompis som ska hjälpa till vid förflyttningen ifall jag inte orkar vara med i just det. Jag vill vara och hoppas på att orka vara med när han avlivas och satsar på att kunna vara med när han flyttas också.

Nu när allt är ordnat så känns det nästan ännu värre än innan. Innan allt var bestämt så var det en stor ångest att inte veta hur allt skulle ordnas för att få det som jag vill ha det och nu när allt är fixat så känns det skönt att jag får det precis så som jag alltid velat. Han får avlivas i lugn och ro när han fortfarande mår ganska bra och jag får begrava honom på ett ställe där jag ofta är, vilket känns väldigt skönt! Samtidigt som det blir mer påtagligt att det verkligen ska ske, jag har sån ångest, jag gråter så fort jag tänker på det å så fort jag är ute hos honom. FAAAAAN, jag vill ha kvar min älskade pojke för alltid!!

Har bestämt en tatuering jag ska göra för honom nu också. På underarmen ska jag ha en text ur en Lars Winnerbäck låt.

Texten: "När dom sista trummorna dånar ut.
Överger och lämnar mig kvar.
Jag blundar i en frusen tyst minut.
Ett mycket sällsynt exemplar."

880610 110907
Yukon

Dom frågade om jag skulle vara med redan när jag ringde och beställde besöket....

Mig frågade dom inte, utan det gjorde jag. Känns dock osäkert att bara få beskedet att de "kan" göra det själv.

Jag har bara varit med om avlivning på en häst.

Detta var en gammal (28) islandsvalack med diverse fysiska åkommor som tyvär omöjliggjorde ett värdigt liv för honom.

Vi valde en vän till min fd. sambo som är jägare.

Gauri fick stå i timmar först och bli borstad och äta massor av äpplen, betfor osv (grava munproblem som de sista 10dagarna i livet bedövades med stora doser metakam för att han skulle få några lyckliga och smärtfria dagar i livet) och bara blev pysslad med.

Jägaren kom, hälsade och kelade med Gauri, var mycket trevlig och höll en bra (men inte på något vis dålig) ton och fick oss tillochmed att skratta lite.

Gauri leddes ut på gården till lämplig plats med en STOR spann med betfor, äpplen osv.
Där kelades han med och sen sattes pipan på geväret bakom örat på honom. Sen kom skottet.

Inga i princip synliga märken på honom, han såg lycklig och fridfull ut, liten strimma blod längst med halsen från skotthålet och självklart en hel del blod från avblodningen (som faktiskt inte var obehaglig alls).

Vi tackade honom en sista gång och täckte honom med en pressening.

Tidigt morgonen därefter kom kadaverbilen. Mannen var mycket trevlig och tillmötesgående. Berämde oss för att vi tagit beslutet om att Gauri skulle få somna innan han stog och dog av sig själv. "Ansvarsfullt hästägande", enligt honom.

Jag var med hela tiden när han lyftes upp i containern, och det var faktiskt inte ens hemskt att se. Jag minns att jag tyckte att han var så söt när vi lyfte bort presseningen och han hade svullnat om buken (dom gör det efter några timmar). Han såg så "frisk" ut (pga. munproblemen så var han tunn).

Allt som allt så kostade detta oss 2700kr + en blomma och en flaska wiskey.

2700kr till kadaverbilen. (2700för djur under ca 270kg, 3500kr över)
Blomman och flaskan fick jägaren. Mycket tacksam över hur han skötte det och han har lovat att hjälpa mig den dagen mitt älskade arabsto ska tas bort (börjar bli skrämmande nära, 19år i år och oroande sliten).

Lycka till. Och stora styrkekramar.

Jag har endast haft erfarenhet av avlivning med spruta.

Var tvungen att ta bort mitt älskade arabsto pga spatt som inte ville läka ut. Vi kämpade med behandlingar i flera år. Hon blev bättre och sen sämre.

Nåväl, jag valde att använda spruta. Det kändes bättre. Det hela gick mycket lugnt till. Vi åkte till kliniken där vi kämpat så länge med henne. Fick stå i box och äta hö och morötter medans vi gjorde iordning alla papper. Sånt måste göras innan! Man vill inte stå i efterhand och gråta medans man ska skriva på och skicka i papper till försäkringsbolagen m.m. Då vill man bara hem!

Sedan kom veterinären och pratade mycket förståndigt med oss och förklarade hur det skulle gå till. Det var nu som vi skulle ta farväl av min prinsessa.
Sen fick hon lugnande och började sakta men säkert andas tyngre och hänga med underläppen, huvudet lågt och hon började snarka :)

Därefter frågade de om jag ville leda ut henne själv till platsen där hon skulle avlivas, och det ville jag. Jag sa till mig själv att jag skulle minsann vara med henne till slutet, hon skulle inte behöva vara rädd eller ängslig av att någon annan främmande tog över (tänkte jag :))

Det var sedan 4 stora sprutor som skulle injiceras, vill jag minnas. Hon var redan trött och loj av det lugnande hon fått innan så hon visste aldrig vad som skulle hända och hon föll lugnt. Först på knäna och sen ner. Hon dog direkt. Hjärtat kollade veterinären direkt och en BRA stund för att se så att hon verkligen var död.

Jag fick sedan sitta vid hennes sida och klappa om henne hur länge jag ville. Tror jag spenderade en timma där med att prata med henne och berätta vilka kompisar hon kan springa med igen, där på andra sidan utan att ha ont.
Ja, det var sentimentalt! Men det kändes bäst för mig och kändes som att det var det bästa för min häst.

Jag gick igenom händelseförloppet innan med min veterinär, ca en månad innan datumet för avlivning. Ville ge henne lite mer av sommaren.
Jag tänkte mycket på hur jag ville ha det. För även om det handlar främst om vad som är skonsammast för din häst så måste tillvägagångssättet kännas bra för dig också.

Beklagar det svåra beslutet!

kl

när jag fick ta bort foderhästen så körde vi, eller nej min dåvarnade fantastiska stallägare körde henne till ett slakteri och det hela skedde med bult.

dom som jobbade där är tydligen väldigt duktiga, lugna och väldigt måna om att det ska vara tryggt och lugnt för hästen och tänker även på att ägare kan vara väldigt ledsna.

Jag orkade inte följa med, så jag lastade på transporten gav henne en sista puss sen gick jag bara därifrån. hon märkte såklart att jag var ledsen men jag var så pass samlad just då att jag inte skapade oro för henne. tyckte att det var viktigt att någon trygg hanterade henne när det väl skulle hända, jag skulle inte kunna vara trygg för henne i det läget (snarare hysterisk). Stallägare däremot är som en filbunke och självklart blir även han ledsen men han hanterar det hela väldigt bra.

Bult hemma i hagen är väl det jag skulle välja om jag blev tvungen. Har gjort det en gång med det var väl inte direkt något aktivt val. Hästen stod i hagen och gick inte att flytta.
Dock hade jag väl tänkt att han skulle blivit åtminstone 25 innan jag behövde tänka tanken, nu fanns inget att välja på och hästen hann inte med sin 10:e födelsedag.

Palle: Pussa virrpannan i stallet från mig, jag törs knappt tänka på hur mycket jag saknar honom men är otroligt tacksam att han har ett gott hem.

Kl.

Tagit bor 2 hästar som vuxen och det har skett med bultpistol. Snabbt, smidigt och lugnt. Båda gångerna har det varit kanonbra folk som gosat med hästarna, gett dom lite godis och masserat pannbenet på dem så dom stått och halvblundat när han väl skjutit dem.

Bättre och värdigare kan det inte bli. Och båda dom hästarna är tagna hemma i sin hage där dom kände sej trygg.

Nackdel är att det blir blodigt. Jag har haft spän redo och lagt över samt sett till att det är nära ett dike så det fort kan rinna bort.
Och ringt grannarna så dom kunnat hålla sina barn på annat håll några dagar.

Ni som har avlivat på klinik !!

Av vilken anledning får man inte vara med vid avlivningen ??? Hästen känner ju sig mer tryggare än med främande människor eller ?? Jag fick ta bort min kille nov förra året och anlitade jordbrukstjänst. Dom bultade honom och jag sa farväl inan å sen gick jag. För jag ville inte se på. Men efter så gick ja fram o sa ett sista farväl. Det va både hårt och tungt men jag gjorde för hans bästa.

Kommer bulta i fortsättningen då de går fort och smidigt utan stress !!

Kl

Nu börjar det komma väldigt nära. Min fina kille äter så mycket morötter han klarar av och jag gråter gråter gråter å gråter, det här är utan tvekan den värsta veckan i mitt liv. Och nu är det bara 2 dagar kvar till min fina kille ska somna in :(

Jag var tvungen att ta bort min "akut" på klinik, -hon var utdömd och jag planerade att bulta, men så fick hon ett sår som gick in i leden och vi var tvugna att antingen ta bort henne direkt på kliniken eller utsätta henne för ytterligare onödig behandling.. Jag fick inte vara med och det var hemskt.. fick inte veta varför (jag var öfr ledsen och upprörd för att fråga)men efteråt så pratade jag och mamma om det och de hade berättat för henne att medlen de använder är så starka att man inte får vara med - själva så hade de skyddskläder och skyddsmask.

jag har avlivat min egna uppfödning som fick kronisk fång vid 14 års ålder (rena barnet för en islänning) kände en erfaren slaktare som avlivade med bult pistol. det var väldigt bra avslut, ena stunden stod vi och gosade andra stunden var hon död, märkte ingenting! vi transporterade henne (levande) någon mil bort för att kunna utföra styckning efter slakten , hon var bara glad och förväntansfull. men så var ju hennes lynne, om det är en känslig häst skulle jag avlivat hemma på gården.

ja bultnig känns bäst för mig, hästen och naturen (inga onödiga gifter)

Jag har beslutat för att ta bort min gammeltant.. Hovarna blir bara sämre och sämre, musklerna belastas fel och hon får ont, lederna är veka.. Blått 18 år. :( Levt ett hektiskt liv som travare.. Var medryttare på henne innan hon såldes och försvann i fyra års tid. När jag hittade henne och kunde köpa hem henne, hade hon haft minst 7 ägare under den tiden, som jag vet om.. :(

Den här tråden hjälpte mig att besluta mig för bult. Tack! Det är första hästen jag tar bort, och har bara trott att de skjuter hästen och sen är det klart... När jag sen läste på en hemsida att bultpistolen bara bedövade och sen avblodades djuret; tyckte jag att det lät som en ren halalslakt, något jag inte vill utsätta min häst för! Sen förstod jag, att bulten slår ut "allt"..

Ringde slakteriet idag, de tar emot hästar mån-ons direkt på morgonen.. Han ringer på fredag och bestämmer dag.. :cry:

Fy, jag lider verkligen med dig.. när jag startade tråden i somras kändes allt så långt bort. Men i fredags så somnade min älskade kille in :( Å jag saknar honom nåt så fruktansvärt, det gjorde så ont att se honom falla till marken :( Nu vet jag dock han har inte ont längre, det var det bästa för honom och det känns faktiskt lite lättare efteråt, väntan innan är det absolut värsta.

Jag valde till slut spruta för att jag ville slippa själva avblodningen, vi skulle ju flytta honom själva och begrava honom så då ville jag ha så lite blod som möjligt. Och jag kommer välja spruta igen om jag måste genomgå det här någon mer gång. Det gick så snabbt, från att vi gick ut till stallet tills att han låg på backen tog det kanske 3 minuter, från att han fått sista sprutan så tog det kanske 20-30 sekunder tills att han ramlade omkull och var helt borta.

Men ja bult slår ut allt, dom blir bedövade och från att dom skjutit så känner hästen ingenting.

Du gör rätt och det är ett starkt beslut du tagit, vi måste ta hand om våra djur och välja det som är bäst för dom, hur jobbigt det än är för oss. Vi är skyldiga dom det. Hon kommer träffa min fina kille på dom gröna ängarna och där har dom inte ont längre.

*styrkekramar*

Slakteriet ringde för ett tag sen... De hade fått återbud och kunde ta emot henne redan imorn... Tusen tankar i skallen, men.. Det är väl lika bra att få det gjort... :( Det kom lite snabbt inpå, men.. Ju kortare tid jag vet i förväg, desto mindre märker hon förhoppningsvis..

Har bara ägt henne två år, men känns skönt att jag fick tillbaks henne efter alla år på vift, så jag kan göra henne den här tjänsten... Annars hade hon bara sålts vidare för att ingen vill ta det jobbiga beslutet..

Skönt att allt gick bra med din kille. Så mkt som dom gör för oss, då måste vi hjälpa dom över till andra sidan..

Kram!

Själv är jag som många i inläggen ovan - tycker väntetiden är värre än själva verkställandet. I ditt fall hade jag alltså sett det som en skänk från ovan att det blir kort tid av väntan.

Det är svårt hur man än gör, och inte blir det lättare med åren. Beslutet blir lättare (när det inte längre är ett värdigt djurliv), men detta med att åka hem med tom transport och vara utan dem resten av livet - det blir svårare.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
807
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025