Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

I morgon kommer min ena häst att avlivas och jag har sådan enorm ångest. Jag har redan gråtit i flera dygn nu allra helst sedan i fredags när tiden blev bestämd. Jag vet att jag måste för hon blir bara sämre, men det hjälper inte....ändå känns det så fel för hon är bara 14 år. Jag måste vara med för det är mig hon är lugnast med men jag vet bara inte hur jag ska klara av det...när min förra häst avlivades var jag inte hemma, men i hon var åtminstonde gammal även om jag var otroligt ledsen då med....

Usch vad tråkigt men heder till dig som tar bort henne innan hon blir alltför dålig. Är hästen dålig har åldern ingen betydelse.
Tog bort min häst i tisdags så jag vet att det är jobbigt.
Han var gammal och jag hade redan bestämmt att han skulla avlivas efter sommaren, men skulle vänta slutet augusti eller september. Hans tänder var slut och han började kännas knagglig. Men i tisdags kväll ringde de från stallet och talade om att han troligtvis hade foderstrupsförstoppning. Pratade med veterinär som sa att det vi kunde göra var att massera halsen och promenera med honom vilket vi gjorde men det hjälpte inte. Jag tog beslutet att veterinären fick komma ut och ta bort honom.
Jag hade tidigare tänkt bulta men nu blev det spruta istället. Han lutade huvudet i min famn när hon satte kanylen och sen gick vi ut till platsen i ficklampans sken. Han såg så stolt ut när han stod där. Veterínären gav honom sprutan och han gick iväg några steg innan han segnade ner och var borta.
Jag kände en stor tomhet men ändå lättnad att det gick så bra och han var lugn in i det sista. Visst är det tomt och jobbigt men om man ser till hästens bästa är detta bästa alternativet att få springa på de evigt gröna ängarna med alla andra hästar.

Lider verkligen med dig :(.

Jag har tagit bort 3 st hästar och alla genom spruta. Varför har nog bara varit att det blivit så. Kommer troligtvis ta bort den jag har nu när det är dags på samma sätt om det nu inte blir akut eller liknande.

Den första sprutade vi på klinik och hon bara lade sig ner i en dunst och sen var det över. Denna häst hade haft svår spatt med väldiga smärtor. Vi fick sen vara kvar och ta förväl efter. Sen åkte vi därifrån och de skötte allt efter..

Den andra var akut, en 2 dagar gammal föl unge som fått problem med tarmarna. Kämpade i flera timmar men han blev bara sämre och fanns bara utvägen med akut avlivning. Den här avlivningen var väldigt tung, men samtidigt lätt då han bara somna in. Detta var också spruta.

Den 3 var den svåraste då det var min ponny som varit med mig under nästan hela min barndom. Men det här var också akut tvungen till att göra då hon sakta men säkert förlorade kontrollen på sin ena sida, antagligen en propp i hjärnan efter flera anaplasma behandlingar. Hon sprutades på stallplan en förmiddag, detta var oerhört jobbigt men jag ville vara med. Dock klarade jag inte av att hålla grimskaftet utan överlät det till mitt sällskap. Hon somnade också in väldigt vackert med endast ett dunst i backen. Sen kom djurambulansen och hämta kroppen.

Har hört massor om att hästar kan få ryck vid sprutor, eller att de inte tar ordentligt. Men de veterinärer jag haft och de avlivningar jag både varit med om och hört talas om så har det fungerat väldigt bra. Men man vet aldrig, ett sätt kan ara bra för dig som den kan vara fel för någon annan. Man får gå efter känslan vad som känns bäst.

Jag personligen skulle aldrig klarat av att vara med vid bultning av min ponny, den bilden hade jag inte klarat av att ha med mig.

Senast ändrad:

Nu börjar det komma alldeles för nära, mitten av augusti och jag har sagt september.. :( Kan inte åka ut till min häst, får ångest varje gång.. var där i förrgår och bröt ihop så fort jag såg honom. Vill inte, kan inte någon stanna tiden eller göra honom 10 år yngre?! :( :(

Usch *kram*..

Kan låta hårt, men för både dig och din häst skull så skulle jag skynda på det hela.
Det blir bara värre av att vänta och framför allt när du inte orkar åka ut.

Du kommer vara ledsen, du kommer sakna något så oerhört.
Men väntan kommer göra det ännu jobbigare.

Läste på en klinik här neres hemsida igår att de gör på ett lite annorlunda sätt som jag aldrig hört talas om. De söver helt enkelt hästen först utomhus på mjukt underlag för att den skall lägga sig lugnt och fint när hästen ligger i narkos så ger de somnulose därefter för att säkerställa att hästen verkligen dött av somnulose så gör de hjärtstick. Stod inget om priser eller liknande troligtvis ju dyrare iom den extra narkosen men samtidigt så en större garanti att det verkligen går lugnt till.

Fast att jag sagt september är också mycket för stallägarnas skull. Dom har ju min häst som sällskap till deras, så när min försvinner så blir deras häst ensam.. så det var för att dom skulle få gott om tid på sig också att hitta en ny sällskapshäst..

I morgon kommer min ena häst att avlivas och jag har sådan enorm ångest. Jag har redan gråtit i flera dygn nu allra helst sedan i fredags när tiden blev bestämd. Jag vet att jag måste för hon blir bara sämre, men det hjälper inte....ändå känns det så fel för hon är bara 14 år. Jag måste vara med för det är mig hon är lugnast med men jag vet bara inte hur jag ska klara av det...när min förra häst avlivades var jag inte hemma, men i hon var åtminstonde gammal även om jag var otroligt ledsen då med....

Massa styrkekramar till dig! Hoppas det gick bra för dig och din älskade häst..

Om allt går som jag vill nu så ska jag gå med min häst ca 8 km till vårat förra stall, där han ska avlivas med bult och sen ska ägaren till den gården hjälpa mig att lyfta upp honom på en kärra med traktorn och sen ska han begravas hemma på min väns mark.. Hoppas på att få klartecken från alla inblandade så snart som möjligt så att jag kan boka in ett datum.

Fan vad det suger att ha djur vid dom här tillfällena, men jag måste göra det här för hans skull. :(

Sitter i samma sits och skall avliva min gamla häst på 28 år. Har bestämt bult men fråga är trotjänaravlivning hemma är ju ganska dyrt. Vet att man kan åka till slakteri med hästen. Blir det billigare och vart hittar man de slakterierna? Bor i södra Stockholm.

tog bort min ponny med bult och det gick väldigt snabbt men samtidigt väldigt obehagligt om man är med... :'(

Sitter i samma sits och skall avliva min gamla häst på 28 år. Har bestämt bult men fråga är trotjänaravlivning hemma är ju ganska dyrt. Vet att man kan åka till slakteri med hästen. Blir det billigare och vart hittar man de slakterierna? Bor i södra Stockholm.

Jag tog Stockholms nödslaktservice till min gamling. Helt suveräna och värt vartenda öre kan jag säga. 6500 kr kostade det för min d-ponny och då tog nödslakten kroppen med sig (när kroppen ska destrueras kostar det olika beroende på hur stora de är). Jag rekomenderar dem starkt trots att det kostar en slant :) otroligt skickliga med både häst och ägare. Det kändes verkligen jättebra!

Kan tillägga att min pålle bultades och han som bultade hade jobbat med avlivning av hästar sedan 1968. Han kunde sin sak kan man säga...

Senast ändrad:

Avlivningen brukar inte vara dyr, det är att bli av med kroppen som kostar.

Jag bor oxå norr om gbg och det är inga veterinärer som bultar här längre. Samma gäller på klinik. Bara spruta. Så du måste nog välja lantbrukstjänst eller liknande om du vill bulta. Själv har jag haft en rejäl skräckupplevelse med bult, min kompis likaså, och med spruta har det gått superbra och snabbt alla gångerna.

Läste på en klinik här neres hemsida igår att de gör på ett lite annorlunda sätt som jag aldrig hört talas om. De söver helt enkelt hästen först utomhus på mjukt underlag för att den skall lägga sig lugnt och fint när hästen ligger i narkos så ger de somnulose därefter för att säkerställa att hästen verkligen dött av somnulose så gör de hjärtstick. Stod inget om priser eller liknande troligtvis ju dyrare iom den extra narkosen men samtidigt så en större garanti att det verkligen går lugnt till.

Så gör dom på många kliniker nuförtiden. Inte dyrare vad jag vet, det ingår i hela avlivningen. Min kompis häst avlivades så på Åby redan för flera år sedan. Jättebra teknik!

Nu börjar det komma alldeles för nära, mitten av augusti och jag har sagt september.. :( Kan inte åka ut till min häst, får ångest varje gång.. var där i förrgår och bröt ihop så fort jag såg honom. Vill inte, kan inte någon stanna tiden eller göra honom 10 år yngre?! :( :(

Tiden fram dit är värst..efteråt är det lättare, då är det bara sorgearbetet kvar..

Jag har också åkt iväg med en häst till ett slakteri. Denna skulle gå till livsmedelsproduktion och vi valde ett litet gårdsslakteri en bit härifrån. Mycket trevlig personal, vi fick leda in hästen i en liten paddock bakom byggnaden, och där bultades han. Absolut ingen stress eller slakthuskänsla för vare sig oss eller hästen.

Vart åkte ni då? Vart det billigare än ta bort hästen på hemmaplan?

Massa styrkekramar till dig! Hoppas det gick bra för dig och din älskade häst..

Tack!

Det har nu nästan gått två veckor, men den dagen var en av de värsta jag varit med om!! Det gick bra med själva avlivningen, dvs snabbt och hon märkte ingenting. Men jag var ett vrak, sov inget på natten, grät, skakade och hade ångest hela morgonen och när de väl kom bar benen mig knappt.

Jag tvingade mig att vara där för hennes skull men så fort hon ramlat ihop sparang jag därifrån. Sedan grät jag mig nästan medvetslös. Jag överdriver inte, jag har nog aldrig förstått hur pass mycket jag älskade henne då jag har 3 hästar till, men det gjorde så mycket mer ont än jag kunde tänka mig.

Jag ville bara ha henne tillbaka, men jag vet ju att det var det bästa för henne. Dock känns det bättre nu och gjorde redan efter ett par dagar, men just den dagen ser man inte klart.....allt är bara vidrigt...

Jag hoppas att du tar det bättre än mig, men oavsett hur det kommer att känns så blir det bättre, man har ju inget val heller.....

Kramar Maria

Usch, jag lider verkligen med dig :( Starkt av dig att vara med och det är galet starkt att ta beslutet att låta sin älskade häst somna in, jag vet själv hur svårt beslutet är att fatta..

Men tyvärr tror jag inte att jag kommer ta det bättre än dig, jag bryter ihop nu..bara av att tänka tanken. Tror aldrig att en häst kommer betyda mer för mig än vad han gör, han är min första egna häst, 9 år fick vi tillsammans..

Å nu har jag börjat tveka igen på hur jag ska gå tillväga, ville göra allt för att han skulle slippa åka transport, så tänkte gå med honom 8km för att avliva honom där och sen med hjälp av traktor få på honom på kärra. Men nu funderar jag på om man kanske skulle ge honom lite smärtlindring och köra honom i transport 1,5 mil dit och avliva honom där han sen ska begravas...

Jag bor oxå norr om gbg och det är inga veterinärer som bultar här längre. Samma gäller på klinik. Bara spruta. Så du måste nog välja lantbrukstjänst eller liknande om du vill bulta. Själv har jag haft en rejäl skräckupplevelse med bult, min kompis likaså, och med spruta har det gått superbra och snabbt alla gångerna.

Bultat en häst, sprutat bort övriga. ALDRIG MER BULT! Visst, det gick fort när det small men att se hästen slå med frambenen när han stack med kniven för avblodningen (det är avblodningen som dödar, inte bulten) är en minnesbild jag ALDRIG blir av med trots att det gått mer än tio år. Var inte min häst heller. Fick hålla mig lugn för hästägarens skull men när jag väl fick möjlighet att reagera blev det som för palle, på golvet i kramper och panikångest.

Sprutade bort min egna som låg ner med huvudet i mitt knä. Hade inte somnulose utan det blev överdosering av narkos. Mängder. men hon bara somnade lugnt i mitt knä.

Sprutade bort en familjeuppfödning som var närmare 30. Hästen var död innan den gick i backen. Vet kollade upprepade gånger och länge efter hjärtljud men tryckte ändå i lite extra för att vara 100% säker.

Var inte med när den andra gamlingen sprutades men även där gick det mycket bra.

Men jag bultar aldrig mer om jag slipper.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
809
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 083
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka