Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Här finns historien som för alltid kommer att få mig att välja bort spruta:

http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm

Har låtit bulta en hög hästar genom åren, och jag tycker inte det är så farligt när man väl vet vad som väntar. Jag stannar inte kvar vid avblodningen om det är en häst jag har relation till.

Kremeringsfrågan beror nog lite på var du bor, transporten kan bli rätt dyr. Dock kan du ju få tillbaka urna med just din häst.

Fast detta var ju eg inte pga sprutan utan pga okunnig veterinär?!

Jag har inte själv tagit bort någon häst. Men en tjej i stallet fick ta bort sin häst. Hon valde bultpistolen då det går snabbt och hästen hinner inte märka eller känna någonting. Hästen åkte iväg med en kadaverbil, några veckor efter fick ägaren tillbaka askan.

Min kompis tog också bort sin häst för ett tag sedan. Men hon valde spruta. Veterinären kom och sprutade hästen. Efter några minuter när hästen fallit ihop täcktes hästen av en presening i väntan på kadaverbilden.
När kadaver bilden kom låg hästen inte under preseningen. Den stod livs levande utanför hagen.. Tänk om kadaverbilden hade kommit tidigare. Då hade hästen vaknat upp bland andra döda djur inne i containern.
Detta har även hänt fler hästägare har det visat sig. Någon hade haft en häst som hade kvicknat till efter sprutan och kravlat sig framåt ca 15 meter innan hästen dött på riktigt.

Så jag ogillar spruta. När den hemska dagen kommer för mig och min häst blir det helt klart bultpistol som gäller!

Min avlivades på klinik, vet faktiskt inte om det var med bult eller spruta, men jag vet att hon var i väldigt goda händer och jag känner sådan ro med hennes avlivning då hon hade haft ont länge(utan min vetskap) men istället för att kremera så kan du ju klippa av en del av svansen och sedan få gjort ett tagelsmycke av den. Det ska jag få gjort och det är ett underbart minne som jag kommer ha kvar länge i livet.

PM:a om du vill ha länken till en butik som gör detta.

Jag har tagit bort två hästar... och det var med bult båda gångerna. Jag skulle aldrig ens överväga spruta, bulten går så fort.

Nu var jag inte med när de togs bort, första gången var jag så ung och den andra gången var jag inte med för att det hade inte varit bra för hästen. Hon var min bebis, jag skaffade henne när hon var 6mån och tog bort henne vid 8 års ålder. Min far (hästkarl, bonde och slaktare) höll i dem vid båda tillfällena.

Min andra häst var hetsig och kunde läsa mig väldigt väl och jag var naturligtvis förtvivlad så därför valde jag att låta pappa hålla henne för jag ville inte stressa upp henne. Plus att vi hade min veterinär där för att kunna ge lugnande om det hade behövts (det gjorde det inte, hon stod och åt från en havrehink och sedan var hon bara borta).

Eftersom min far haft slaktdjur har jag sett slakt många gånger och bulten är enligt min mening det mest humana sättet att ta bort ett större djur.

Det är inget roligt beslut du varit tvungen att fatta men försök att komma ihåg att det var det enda rätta. Det är en klen tröst men det är priset vi får betala för den tid vi får med våra underbara djur, de lever ju inte lika länge som oss.

/Helena

Lider med dig. Alltid lika hemskt att ta bort ett djur och ta beslutet att göra det. Det är tyvärr en av avigsidorna, men ett ansvar för oss.

Har tagit bort två hästar hemma på gården under årens lopp, med bultpistol, det har gått bra varje gång. Lungt och fint och hästarna har inte varit stessade utan allt har gått lungt till väga. Sen har dom körts bort för kremering på en gång, det värsta var blodet som jag fick ta bort efter. Har också kört in en häst till scan, och det gör jag aldrig om, det var sju resor värre än att ta bort mina hemma. Otrygg häst, tråkigt bemötande (oförstående för ledsna ägare) av personalen på scan. Hu!

Vi kan väl konstatera att just detta inte hade hänt med bult & avblodning?

Jag har alltid förespråkat bult, men har på senare år hört om skott som missats, gått snett m.m
Varit med vid en spruta, då var de noga med att lyssna på hjärtat så hästen verkligen var död. På klinik använder de ju sprutan, så visst måste den vara bra?
Det negativa isåfall med sprutan var mer förr, det gick för långsamt o endel kämpade för att ej falla, fruktansvärt!!!
Jag tror trotts allt att jag skulle välja bult...

Ja efter att ha sett min älskade häst verkas för sista gången förra veckan så tvivlar jag inte alls på att mitt beslut är det bästa, det var fruktansvärt att se hur jobbigt det var för honom. Så nu får han bara gå i hagen och njuta fram tills september då det får vara färdigt.

Tror dock att hur fruktansvärt det än känns att jag kommer stå där med honom, jag vill inte. Men för hans skull så tror jag att jag kommer göra det, han skulle reagera starkt på om det var någon annan som ledde iväg honom..men jag lär gå därifrån vid avblodningen..

Det kommer bli bult, frågan är bara vem man ska anlita och hur jag ska göra sen. Helst skulle jag vilja begrava honom nånstans vid stallet, men vet inte om ägaren till stallet vill det. Nästa alternativ är kremering, men hur hårt det än är så har jag inte över 10 000kr att lägga på det. Så antar att det får bli någon sån där äcklig containerbil som hämtar honom, det känns hemskt att han ska slängas i en hög med andra hästar, jag vet att han kommer vara död, men för mig känns inte det värdigt. Jag skulle inte vilja att min kropp behandlades så efter min död.
Så jag vet inte vad jag ska ta mig till, för att köra iväg honom innan avlivningen är inget alternativ. Han har inte åkt transport på nästan 4 år och ska inte behöva göra det sin sista resa..

På klinik använder de ju sprutan, så visst måste den vara bra?

Många kliniker använder spruta för att slippa avbloda, det kräver ju en del plats och/eller bra spolutrymme för att genomföra vettigt. Och då ska lastbilen kunna komma åt där det avblodas, för vidaretransport.

Jag vet också ett par kliniker som väljer bort spruta, just för att veterinärerna inte anser det optimalt.

Det är viktigt att varje djurägare väljer det sätt de anser vara bäst FÖR DJURET, så man är nöjd med sitt val oavsett vad som händer.

Vi tog bort en av våra hästar för ngn månad sedan. Det var första gången jag var med om att avliva en häst. Vi anlitade lantbrukstjänst. De har tidigare avlivat en gammal bagge och hämtat ett par gamla tackor hos oss. Då bokas man in i deras runda. När det nu gällde en häst så var de mkt noga med att bestämma när de skulle komma vilket var mkt bra. Det gick mkt lugn och allt var snabbt över. Jag var med och höll i hästen, mannen från Lantbrukstjänst var mkt trevlig och säker. Även om jag aldrig sett en häst avlivats tidigare så har jag många ggr varit med vid slakt av andra djur och det skrämmer mig inte alls, inte när de skjuts eller när de blir tömda på blod. Jag tyckte alltså inte alls att det var jättehemskt.

Men en avlivning är aldrig trevlig. Detta var den av våra hästar som jag hade minst band till. Efter att ha varit med om detta så stärktes verkligen mitt beslut att när det en gång (ve och fasa) är dags för min egen ponny - då ska jag inte vara med. Hon är hästen i mitt liv och kan nästan läsa mina tankar. Jag kommer att göra allt för att bespara henne mina känslor. Jag kommer att se till så att ngn annan leder ut henne och sedan går jag antagligen fram till henne när det är över. Men jag kan alltså inte tänka mig att stå vid sidan om.

När det sedan gäller vad som händer efteråt så bryr jag mig faktiskt inte. E häst är ett stort djur och här får man nog tänka på vad som är realistiskt. däremot så behöver man ju inte stå och se på när den lyfts upp i bilen. Jag valde att inte göra det.

på tisdag ska vi ta bort våran gamla ponny 34 år det är ett tungt beslut men nödvädigt vi har valt bult :cry:

Ja efter att ha sett min älskade häst verkas för sista gången förra veckan så tvivlar jag inte alls på att mitt beslut är det bästa, det var fruktansvärt att se hur jobbigt det var för honom. Så nu får han bara gå i hagen och njuta fram tills september då det får vara färdigt.

Tror dock att hur fruktansvärt det än känns att jag kommer stå där med honom, jag vill inte. Men för hans skull så tror jag att jag kommer göra det, han skulle reagera starkt på om det var någon annan som ledde iväg honom..men jag lär gå därifrån vid avblodningen..

Självklart vill man inte, men finns det ingen annan så... jag hade ju tur att det fungerade med min far. Den sista gåvan till våra djur är den värsta, så är det. Vi ser dem i Trapalanda igen...

Rent praktiskt: Finns det någon bonde i närheten? Om det finns det kanske den skulle kunna tänka sig att begrava din häst på sin mark? Plus att en bonde har ju maskineri för att gräva. Tänk bara på att det kräver tillstånd och ska ske så snart som möjligt efter avlivningen. Kontakta din kommun ifall du hittar någon bonde som är villig att göra det, det är visserligen Länsstyrelsen som ger tillstånd men kommunens miljöförvaltning måste också ge sitt godkännande.

/Helena

Senast ändrad:

Jag har varit med om en bultning, det gick oerhört fort. Avblodningen var inte så farlig som jag trodde utan det kändes ändå ok.
Jag säger som flera andra; Vi som ägare måste ibland fatta det sista beslutet, men det är för deras skull och ibland det bästa man kan göra för dem.

KL och lite trådlån: Jag är i samma sits som trådskaparen. Måste ta bort min häst inom några veckor. Men jag är inne på spruta. Finns det inga goda erfarenheter av spruta? Jag har avlivat många hundar och tycker om känslan av att de somnar in. Blir det inte ungefär detsamma med häst. Frånsett från att hästen faller förståss. Jag vill gärna höra positiva erfarenheter av spruta....Snälla...!

Jag har varit med om en avlivning med spruta för ungefär 1 år sen, då en häst bröt nacken i stallet så vi fick ringa veterinären akut och han avlivade henne med spruta. Hon var ju visserligen väldigt illa däran och låg redan ner.. men på henne var det skönt att se när hon fick sprutorna, höra andningen bli lugnare och se hur hela hästen slappnade av för att sen bara somna och hjärtat sluta slå..

Klart att det finns många positiva erfarenheter av sprutor också, på kliniker tror jag att det är spruta som gäller.. det är bara det att för mig känns bult snabbare och bättre, känns som att hästen hinner märka mindre vad som sker än med spruta..

Självklart vill man inte, men finns det ingen annan så... jag hade ju tur att det fungerade med min far. Den sista gåvan till våra djur är den värsta, så är det. Vi ser dem i Trapalanda igen...

Rent praktiskt: Finns det någon bonde i närheten? Om det finns det kanske den skulle kunna tänka sig att begrava din häst på sin mark? Plus att en bonde har ju maskineri för att gräva. Tänk bara på att det kräver tillstånd och ska ske så snart som möjligt efter avlivningen. Kontakta din kommun ifall du hittar någon bonde som är villig att göra det, det är visserligen Länsstyrelsen som ger tillstånd men kommunens miljöförvaltning måste också ge sitt godkännande.

/Helena

Ja det är verkligen ingen rolig sista gåva.. :(

Ja jag kollade faktiskt med min vän som har gård igår och går det att lösa rent praktiskt att få min häst dit när han är avlivad så får jag gräva ner honom där. Men jag vill inte köra iväg honom innan avlivningen..

KL och lite trådlån: Jag är i samma sits som trådskaparen. Måste ta bort min häst inom några veckor. Men jag är inne på spruta. Finns det inga goda erfarenheter av spruta? Jag har avlivat många hundar och tycker om känslan av att de somnar in. Blir det inte ungefär detsamma med häst. Frånsett från att hästen faller förståss. Jag vill gärna höra positiva erfarenheter av spruta....Snälla...!

Helt ärligt, är det inte det som är bäst för hästen som är det viktiga? Detta sagt i all välmening. Det är jättejobbigt att ta bort sin älskade häst och det är få människor idag som sett stordjursslakt, vi har kommit så långt bort från det gamla bondesamhället.

Som jag nämnt tidigare, jag är uppvuxen på gård med slaktdjur. Min far har alltid varit extremt noga med att allt går rätt till och att de inte lider. När man använder bult går de ner direkt, det går så väldigt snabbt, tom min hispiga lilla dam hann inte bli orolig utan åt havre i ena stunden och sedan var hon borta. Min dam gillade inte veterinärer eller sprutor så att använda det på henne hade enligt min mening varit djurplågeri (veterinären som var där med lugnande ifall det behövdes höll sig på LÅNGT avstånd...). Hade något akut hänt med henne (tex benbrott) och veterinären som ryckt ut inte kunnat avliva med bult hade jag kallat in närmaste granne som är jägare kan jag säga.

Jag har aldrig sett en sprutavlivning men hört tillräckligt för att jag inte skulle överväga det.

Iaf hoppas jag det blir så bra det kan bli när det blir dags för dig att ta bort din häst, oavsett vilken metod som används. Det känns för jävligt men man tar sig igenom det...

/Helena

Men jag vill inte köra iväg honom innan avlivningen..

Nej men självklart inte, de ska få känna sig trygga på sin egen hemmaplan och inte bli runtskjutsade. Vad skönt att den delen ordnat sig för dig och även om det inte är samma sak som kremering så vet du ju vart han finns någonstans iaf.

/Helena

Jag har tagit bort akut med spruta och det gick efter skolboken, jag säger däremot varken bu eller bä kring diskussionen av avlivningsmetod. Såhär skrev jag i en annan tråd:

När min Prins fick somna in var det inte planerat utan pga ett akut sjukdomsfall, där jag inte kände att de var rätt att fortsätta behandla. Veterinär fanns redan på plats för behandling. I stallet satte vet. en kanyl i halsen som fästes med någonsorts skumgummi tejp. Sedan gick vi ner till åkern, där fäste vet. en slang i kanylen som sattes fast med en stål klämma i grimman. Det enda vi behövde tänka på var att hästen inte la sig med den sidan där kanylen satt i utan om vi kunde styra över på andra sidan om det gick. Vi var tre personer närvarande förutom veterinären. Veterinär började med att ge lugnande och sedan började medelet att sprutas in, hästen blev vinglig på benen, jag vill inte säga att han föll ned utan vi hjälptes åt att lägga honom ned. Det var lungt och stilla och jag hade hela tiden hans huvud i famnen. Allting gick väldigt snabbt och fint till. Samtidigt som man visste att det var det enda jag kände att jag kunde göra var det givetvis en ledsam situation. Jag ångrar inte att jag var med, däremot om det varit en bultning hade jag nog inte valt att vara med vid själva ögonblicket. Något jag upplevde väldigt fint var att veterinären gav honom en liten klapp på mulen när allt var klart. När alla fått säga sina farväl, täckte vi över kroppen med en pressening.

Återstod var att ringa till de som skulle hämta kroppen. Möttes av en mycket proffesionell man som förklarade noga när vi fyllde i papprena och efter att min sambo visat ut platsen skickade iväg honom så att han inte skulle behöva se när kroppen lastades upp.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
807
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31