Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vem kan säkert säja vad som är bäst för hästen? Det är vi som tolkar men veta kan vi ju faktiskt inte göra...Det kan till och med vara så att det som är bäst för oss är bäst för hästen. Om man som ägare är orolig och stressad inför bultningen men upplever det lugnare att hästen får somna in, då kanske det är det bästa även för hästen som få behålla sin lugna matte in i det sista.
Som med det mesta så är det troligen skräckhistorierna kring sprutning som sprids. Alla de andra gångerna när det gick bra hör man inte talas om...
Oavsett metod så är det förfärligt att tvingas genomföra och om det kan vara någon tröst till trådskaparen så är hon i alla fall inte ensam om sin oro och sorg. Och inte jag om min...

Vem kan säkert säja vad som är bäst för hästen? Det är vi som tolkar men veta kan vi ju faktiskt inte göra...Det kan till och med vara så att det som är bäst för oss är bäst för hästen. Om man som ägare är orolig och stressad inför bultningen men upplever det lugnare att hästen får somna in, då kanske det är det bästa även för hästen som få behålla sin lugna matte in i det sista.
Som med det mesta så är det troligen skräckhistorierna kring sprutning som sprids. Alla de andra gångerna när det gick bra hör man inte talas om...
Oavsett metod så är det förfärligt att tvingas genomföra och om det kan vara någon tröst till trådskaparen så är hon i alla fall inte ensam om sin oro och sorg. Och inte jag om min...

Absolut, jag håller med dig. Det vi gör med våra djur bygger ju alltid på våra tolkningar, vi kan ju inte fråga dem.

MEN en bultning kan upplevas som väldigt brutal för en människa som inte är van vid det, och det förstår jag (bara ordet låter ju brutalt). Det jag menar är att man inte ska välja bort bult bara för att man själv har obehagskänslor för det utan ta reda på så mycket som möjligt och sedan besluta sig... och beslutar man sig för att använda spruta så tycker jag absolut inte att det är fel.

Huvudsaken är att beslutet tas när ens trotjänare inte mår bra längre, jag har sett alldeles för många djur av alla de slag behandlas till döds nästan för ägaren inte velat ta beslutet att avliva.

Mitt inlägg var absolut inte någon kritik emot dig och jag är säker på att du tar det beslut som är bäst för just din häst, oavsett vad det blir.

/Helena

Senast ändrad:

Vad det gäller delen när man ska ta bort sina djur och inte är svår och även jag har sett många hästar och även hundar som man tycker att dom borde låtit somna in för längesen. Tyvärr bedriver vi ju nästintill respiratorvård på många av våra djur för våran egen skull. Det är fel att säga att man behandlar ett djur för en skada/sjukdom och köper dom några månader/något år för deras skull, för det är väldigt sällan för deras skull man gör det. Jag försöker tänka så med min häst nu att hade han levt i naturen så hade han vart utstött och borta för längesen, för att han skulle vara för svag och för långsam för att kunna hänga med sin flock.

Min ena häst avlivades igår.:( Det gjordes med bult. Min häst är lite huvudskygg och inte överdrivet förtjust i folk men det gick helt problemfritt ändå. Jag valde att vara den som höll i grimman, det kändes mest rätt för mig.

Personen som bultade tog av min häst grimman och gav den till mig, jag valde att gå iväg när hästen avblodades. Det gjordes bara sekunder efter bultningen.

Sen täcktes hästen med en pressening och när lantbrukstjänst kom för att hämta kroppen så fick min man visa vart hästen låg. Jag ville inte vara med vid hämtningen av kroppen, dels så stinker lastbilen verkligen hemskt, och dels ser det inte så trevligt ut när kroppen lastas. Sen var min man snäll och spolade bort det som gick av blodet på platsen, det var också rätt skönt att slippa.

Jag kommer definitivt välja bult igen när det blir dags nästa gång. Det gick så fort och hästen hann inte uppfatta någonting alls.

*kl*

Konstigt nog är jag varje gång innan helt lugn och står och håller i grimman och blundar precis när hästen bultas. Sen får jag grimman i handen och jag vänder mej om och går därifrån utan att titta mej om....

När jag sen kommer in i stallet klappar jag ihop.... totalt....
Jag blir liggandes i kramper och tårarna rinnades och kan knappt andas och har sådan vansinnig panik i hela kroppen att jag måste hämtas med bil för jag kan inte ens ta mej hem själv.... sen blir jag sängliggandes resten av det dygnet tills klockan ringer nästa morgon och jag måste gå upp och ta hand om hästarna som vanligt.....

Jag tror att om man INTE reagerar eller känner något i den situationen, då ska man INTE ha några djur över huvud taget......

Tycker det är lika bra att TS och andra får reda på hur man kan känna så det inte blir en chock efteråt för att man kan känna så...
Eller hur jag nu menar med mitt svamlande......

Ååååååhhhhh, vad jag saknar min gamla Änglahäst som fick fara till Trapalanda den 6 december 2010..... :cry: :cry: :cry:

Jag har valt att anlita lantbrukstjänst för bultning och sen destruktion av kroppen. Jag är med vid bultning och avblodning. Förvarnade grannskapet att det skulle ske så att barnfamiljer inte skulle gå förbi vår gård just då, ser ju rätt obehagligt ut när kroppen lyfts på containern. Nu är det några år sen som jag behövde ta det beslutet sist (2003) och jag betalade då ca 3000:-.

För de hästar jag har idag blir det också bultning när det så är dags men jag har möjlighet att begrava dom hemma nu istället för destruktion...måtte det dröja i många år till...

Styrkekramar till dig TS!!!!!!!! Det är aldrig ett lätt beslut...

Jag hade valt bult, men då gett lugnande så att hästen inte far iväg med huvudet när den ska bultas om den är det minsta skygg om huvudet.
Det är inte roligt när det blir fel med bult.

Vi ringer ALLTID till Svensk Lantbrukstjänst.
Dom är superduktiga och dom tar hand om ALLT.
:love: :love: :love:

Håller med fullständigt! Idag har min pålla fått vandra vidare, och det skedde med Svensk lantbrukstjänst hjälp.Allt gick jättebra, hon va lugn å fin, mumsade morötter när skottet föll.Sååå snabbt gick det, hon hann verkligen inte fatta nåt.Att jag själv sen blev väääldigt ledsen efteråt e ju en sak, men ja va kolugn innan.Så det känns så bra nu, att veta hur hennes sista minuter i livet var. :)

Jag har bara erfarenhet av bult på kossor efter att ha jobbat flera år på slakteri. Har man aldrig varit med om att bulta ett djur ska man vara berädd på att det går jättefort första gången jag var med upplevde jag det som att djuret föll innan jag hörde skottet.
Avblodningen tycker jag man går där ifrån. Eftersom hjärtat fortsätter att slå en stund efter bultningen så kommer det mycket blod.

För min häst ser det ut såhär:
1. Avlivning på slakteri för livsmedel.
2. Avlivning med bult hemma för destruktion.
3. Jägare kommer och avlivar.

Min häst behandlas alltså inte med några livstidskarantänpreparat om det verkligen inte finns något annat. Och skulle hon ligga med brutet ben i hagen så hoppas jag det sker när min man är hemma så han kan avliva henne. Annars avlivar jag henne själv för att förkorta lidandet. Räknar på max 10 min från att hon är hittat med benbrott tills hon är borta om jag själv måste åka och hämta mitt vapen.

Min prinsessa fick vandra vidare till dom evigt gröna ängarna för en vecka sen, efter över ett års kämpandes med fång och div, hov och ben problem..

Hon togs bort med spruta.
Jag har alltid varit inställd på att min häst skulle bultas, men när jag pratade med veterinären och hon sa att dom sprutar, så kändes det helt rätt ändå.

Fördelen för mig med att hon fick en spruta var att man inte behövde bloda av henne. Speciellt då jag hade hästen hos min syster´s granne. Och eftersom hon som har den marken inte ville att jag skulle avliva min häst på hennes marker, så fick vi stå på min systers tomt (som var precis brevid hagen)

Dom satte i en kanyl, och när dom sen gav henne medlet tog det max 3 sekunder innan hon föll ihop, mjukt och stilla. Hon var borta innan hon änns landa helt på marken.

Jag har en bekant som jobbat på klinik, så jag har fått höra endel skräkhistorier med att ge dom spruta.

Men jag har även hört det om bultning med.

Eftersom jag i samråd med veterinären beslutade att ta bort min älskling, så hjälpte hon mig med allt, svarade på alla frågor jag hade osv..

Veterinären kom ut och gav henne sprutan vid 9, jag var med hela tiden.
Vid 11.30 kom stockholms nödslak och hämta kroppen.

Jag är personligen jätte nöjd med hur allt gick till!

Lycka till och miljoner styrkekramar till ditt tunga beslut. Jag och många andra här förstår hur tungt det är!

För snart 3 veckor sedan fick min älskade vän vandra vidare. Jag valde att ta bort med spruta på klinik.

För mig kändes det mer brutalt att ta bort honom med bult hemma och jag hade aldrig varit med om det tidigare. Så det kändes jobbigare för mig att göra det hemma. En häst i stallet togs bort även den på klinik för ett år sedan och den ägaren var "nöjd" med hur det gått till så för mig var valet inte speciellt svårt.

Jag är mycket nöjd med hur det gick till, dock fick jag inte vara med i själva ögonblicket utan fick säga hejdå innan och sedan se honom efteråt. Så jag kan inte uttala mig om hur själva avlivningen upplevdes. Men för mig kändes det rätt att göra det på kliniken, hästen var van att åka dit och tyckte inte att det var en jobbig upplevelse, snarare tvärt om. Jag kände veterinären och blev mycket bra behandlad av djursjukvårdarna. Jag fick så mycket tid jag behövde för att ta farväl.

Man får nog känna efter själv, för mig kändes detta rätt och jag skulle inte tveka att göra på samma sätt igen. Alla har vi olika upplevelser och uppfattning om vad som är rätt eller fel.

Lycka till och jag beklagar sorgen.

Jag tog bort min häst förra sommaren och en slaktare kom hem till oss. Han satte på 'pärlan' någonting över huvudet och jag släppte ut henne på sommarbetet. Slakaren hade en fjärrkontroll som han kunde tryckte av och pärlan märkte inte någonting alls. Fick äta grönt in i det sista innan hon försvann till det evigt gröna.
"Enkelt" och ett fint sätt anser jag!

*kl*
Var med och tog bort en häst idag. Vi valde bult och det kändes helt rätt. Jag hade ingen särskild relation till hästen, mer än att jag jobbar i stallet där den står. Ägaren frågade om jag kunde vara med eftersom hästen var väldigt osäker och "lynnig" mot de flesta utom mot mig och ett par till. Det kändes självklart att jag skulle vara med, dels för hästens skull, att den skulle vara lugn, och dels för att jag själv kände att jag behövde vara med för att veta hur det går till inför den dagen jag måste ta bort min egen älskade häst. Alternativet var att ägarens man, som hästen inte gillade, skulle hålla i grimskaftet och det kändes inte bra.

Visst, det var inte roligt att hämta hästen från hagen men det kändes ändå väldigt lugnt. Hästen hade fått gått på bete i 4 veckor och bara haft det bra. Hon var helt lugn hela tiden. (Detta var en väldigt stirrig häst, jag var orolig att hon skulle stissa upp sig).
Stockholms nödslaktservice kom och han som gjorde det var verkligen toppen. Lugn, sansad och förstående. Bra hand med hästar, det märkte man direkt. Han pratade lite med hästen, kliade den i pannan, sjöng lite lätt. Sen pang. Jag tittade bort vid själva bultögonblicket men såg hästen lägga sig ned. Det gick otroligt smidigt och snabbt, jag kände inte att hästen led någonting alls. En lättnad faktiskt, trodde det skulle vara mycket brutalare och värre.
Sedan ledde jag bort den andra hästen från hagen medan han från nödslakt skötte avblodningen.

Egentligen hade jag velat se avblodningen - för min egen skull, jag vill ha kontroll på hur allt går till så jag är säker när det är dags för min häst att vandra vidare- men det blev lite mycket på en gång, så jag tog bara den andra hästen från beteshagen upp till stallet.

Detta var min första avlivning och jag har ingen erfarenhet av spruta men efter detta så är jag säker på hur jag kommer göra med min häst när den dagen kommer. Däremot kommer jag själv inte vara med och hålla i grimskaftet, det blir för mycket när man har en relation till hästen. Hoppas verkligen att jag har någon god vän som hästen känner som kan vara med den dagen. - Jag skulle gjort detsamma för dem.

Som sagt, det är alltid ett jobbigt beslut att ta men det känns tryggt att veta att det går så lugnt till, det är trots allt för hästens skull man gör det, inte sin egen.

Senast ändrad:

*KL*

Jag lät veterinären välja och hon valde att spruta. Han ligger begravd här hemma i hagen.

Så tråkigt med din häst, passa på att umgås så mycket du kan innan det är dags. Man sätter värde på de stunderna senare. Vad man väljer är förstås individuellt, bulten lär ska vara bäst och skonsammast för hästen men egentligen vet vi ju inte exakt. Jag fick lov att ta bort min häst i höstas, han snubblade omkull på framknäna hela tiden, både vid ridning och när man t ex kratsade ena framhoven. Veterinären behandlade och vi gick promenader men det hjälpte inte. Valde efter mycket velande spruta och det ångrar jag inte. Hade en underbar veterinär som kom på em och kunde ta sig god tid. Hon gav först lugnande, sen satt hon en kanyl i halsen och gav det nya snabbverkande giftet Somulose. Han bara satte sig på rumpan och föll omkull, ingen ångest och inget blod. Bara lugnt och stilla och jag klarade av att vara med hela tiden och kunde ta adjö ordentligt. Det som var jobbigast var att jag inte kunde kremera honom och att han skulle brännas med en massa andra djur. :-(

Vad det gäller delen när man ska ta bort sina djur och inte är svår och även jag har sett många hästar och även hundar som man tycker att dom borde låtit somna in för längesen. Tyvärr bedriver vi ju nästintill respiratorvård på många av våra djur för våran egen skull. Det är fel att säga att man behandlar ett djur för en skada/sjukdom och köper dom några månader/något år för deras skull, för det är väldigt sällan för deras skull man gör det. Jag försöker tänka så med min häst nu att hade han levt i naturen så hade han vart utstött och borta för längesen, för att han skulle vara för svag och för långsam för att kunna hänga med sin flock.

Jag tog bort min älskade halvblods häst för två år sedan egen uppfödning hon var mitt allt hon blev 8 år och fången tog hennes liv. Jag sökte tillstånd för att gräva ner henne här hemma på gården. När veterinären kom fick hon en lugnande spruta i stallet jag kramade henne och tog farväl och räckte sedan över grimskaftet till en nära vän och dom gick iväg och bultade henne intill graven som redan var grävd det tog bara 10 minuter och hon var begravd inom en halvtimma. Jag valde att inte vara med eftersom jag ville minnas henne levande och känna smaken av den goa mulpussen hon gav mig innan vi skildes åt...hon var en hejjare på att pussas och vi älskade varann.
Jag gråter över henne än idag även om det blir längre emellan det är baksidan med att ha djur!!!

Lycka Till jag tänker på dig!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
807
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31