Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det finns väl slakterier som tar hästar även om de inte ska gå till livsmedelsproduktion?

Bultat en häst, sprutat bort övriga. ALDRIG MER BULT! Visst, det gick fort när det small men att se hästen slå med frambenen när han stack med kniven för avblodningen (det är avblodningen som dödar, inte bulten) är en minnesbild jag ALDRIG blir av med trots att det gått mer än tio år. Var inte min häst heller. Fick hålla mig lugn för hästägarens skull men när jag väl fick möjlighet att reagera blev det som för palle, på golvet i kramper och panikångest.

Sprutade bort min egna som låg ner med huvudet i mitt knä. Hade inte somnulose utan det blev överdosering av narkos. Mängder. men hon bara somnade lugnt i mitt knä.

Sprutade bort en familjeuppfödning som var närmare 30. Hästen var död innan den gick i backen. Vet kollade upprepade gånger och länge efter hjärtljud men tryckte ändå i lite extra för att vara 100% säker.

Var inte med när den andra gamlingen sprutades men även där gick det mycket bra.

Men jag bultar aldrig mer om jag slipper.

Håller med dig..Aldrig mer bult! Tydligen håller veterinärerna och klinikerna med i alla fall, som helt har slutat med bulten.

En av mina favorithästar (dock ej min) togs bort med bult och allt gick snett. Han stod och åt ur en hink men ryckte till lite och bultpistolen träffade fel varpå hästen slet sig och hann springa en bra bit innan han återvände till stallet, föll ihop utanför och avled. Som tur var slapp man se det men blodet i snön fanns kvar som en påminnelse dagen efter. :cry:

Innan detta fanns det inte ngt minus med bultning i min naiva värld, men jag tror fortfarande att det är det bästa sättet och om jag måste ta det svåra beslutet i framtiden så blir det nog alternativet om omständigheterna tillåter.

*lånar knapp*

Jag hade planerat att ta bort min häst nu ungefär, men tyvärr fick hon inte "den sista sommaren" utan fick gå vidare i juni.
Tanken var att hon skulle sprutas, men då hon fick tre sprutor av veterinären under undersökningen (planen var alltså inte att ta bort henne den dagen) och blev mer och mer stressad för varje spruta, hon som normalt inte brydde sig alls om stick, så kändes det värre att sätta kanyl faktiskt.
Så det blev bult, och allt gick enligt skolboken. Hon hade fått lugnande innan, vilket kändes bra då hon kunde vara rädd om huvudet.

Tack!

Det har nu nästan gått två veckor, men den dagen var en av de värsta jag varit med om!! Det gick bra med själva avlivningen, dvs snabbt och hon märkte ingenting. Men jag var ett vrak, sov inget på natten, grät, skakade och hade ångest hela morgonen och när de väl kom bar benen mig knappt.

Jag tvingade mig att vara där för hennes skull men så fort hon ramlat ihop sparang jag därifrån. Sedan grät jag mig nästan medvetslös. Jag överdriver inte, jag har nog aldrig förstått hur pass mycket jag älskade henne då jag har 3 hästar till, men det gjorde så mycket mer ont än jag kunde tänka mig.

Jag ville bara ha henne tillbaka, men jag vet ju att det var det bästa för henne. Dock känns det bättre nu och gjorde redan efter ett par dagar, men just den dagen ser man inte klart.....allt är bara vidrigt...

Jag kände precis likadant när min ponny togs bort. Vi fick 10 år ihop. Jag var ett vrak morgonen då hon skulle tas bort, jag ville bara försvinna och ta henne med mig. Minns att jag höll på att borsta när veterinären kom och att jag inte hann ta ena sidan. Tog bara tag i henne och gick bort, såg sprutan och slängde över grimskaftet jag skulle hållt till min pappa och vände mig om, sen föll hon. Var hos henne i ca 15 minuter och tog farväl innan djurambulansen kom, då tog veterinären av grimman och jag tog den och bara gick. Var vrak efter detta och kan idag knappt tänka tillbaka på dagen. Gråter än idag vissa dagar av saknad, nu är det 2,5 år sen.

Har varit med om andra hästar som somnat in. Men tror aldrig jag kommer reagera som den dagen igen..

Tyvärr är det livets gång. Man får kämpa på!

Senast ändrad:

Att kliniker och veterinärer inte bultar har i de flesta fall att göra med avblodningen som ju blir meckig och kladdig. Inte att bultningen skulle vara ett sämre alternativ för avlivning.

Jag väljer solklart bult varje gång.

Så har jag inte fått det förklarat utav flera veterinärer och en klinik jag varit på iaf, kliniken sa att avblodningen i deras fall inte är problematisk då det är lätt att spola av golvet och de har golvbrunnar. Utan att det idag var så bra utvecklat och går så bra till med sprutan att det är det bästa alternativet, och dessutom enklare för dem, en bättre procedur. Bulten håller faktiskt på att bli passé.

Det hoppas jag verkligen inte, jag tycker fortfarande det är ett otroligt bra avlivningssätt (bult och avblodning) och passé kommer hanteringen knappast att bli eftersom det är vad som brukas på t ex slakterier.

Skillnaden på slakteri är ju att man inte får använda köttet om man gör det på annat sätt. Lantbrukstjänst/nödslakten tror jag kommer att fortsätta, men veterinärer och kliniker lär nog sluta helt sinom tid faktiskt. Många har ju redan gjort det, ja dom allra flesta häromkring iaf:)

Kl

Vet någon om det är vanligt att veterinärer bultar? Tänkte att en stordjursvet. borde väl kunna göra det eftersom att köttdjur och liknade åker dom ju inte ut och ger sprutor?

Har nyligen låtit min gamla islandshäst, 29 år somna in och när jag frågade vet. om just bultning så sa hon att det kunde dom göra, användes i första hand vid akuta avlivningar t.ex. benbrott. Har tidigare avlivat med bult, men tyckte att denna gång passade spruta bättre och det gick väldigt bra, han somnade lugnt och stilla. Saknar dig Baldur!

Som sagt så gör inte veterinärerna det här, dom avlivar med spruta. Tror en av veterinärerna här kunde göra det vid önskemål för något år sedan, men vet inte hur det är nu. Samtliga är stordjursveterinärer.

Pratade med veterinären som var ute och kastrera hingsten i stallet och han sa att dom gör både och, dom gör det man vill. Så jag fick välja helt och hållet vad jag själv kände. :)

När jag frågade min vet om varför klinikerna inte vill bulta la han upp ett asgarv och sa bara ett ord: PENGARNA.....

Det är billigare att bulta än att använda spruta, oavsett medel....
Och kliniker är vinstdrivande företag.....

//palle som ALLTID kommer att välja bult om val erbjuds :D

Man behöver inte TITTA när dom avblodas.
Det är bara att säga att man inte vill göra det så väntar dom tills man fått grimman och går därifrån med ryggen mot hästen innan dom avblodar...

Fast jag som ska vara med och frakta bort min häst till ett annat ställe där han ska begravas måste ju ändå se honom efteråt igen och efter att ha rådfrågat veterinären så känner jag faktiskt att det blir spruta.. även om jag vart helt inställd på bult innan..

Hej!

Jag avlivade min trotjänare (halvblodsto på 30 år) för två veckor sedan. Det är min första häst som jag fått ta detta beslut för så jag var "nybörjare". Jag anlitade ett skånskt företag som kom hem till mig, bultade och tog med sig henne för destruktion.

Jag tog beslutet att inte vara med vid själva avlivningen eftersom det inte var den sista bilden jag ville ha av hästen, däremot var min man med. Enligt honom gick det jättebra. Hon fick stå lös utanför hagen där kompisarna går och äta ur en hink. När hon lyfte huvudet så gjorde han det.

Det är ju så att hur otäckt det än är så blir hästen hjärndöd vid bultningen = att de inte kan känna något oavsett om hjärtat fortsätter slå fram till avblodningen.

Hästar är ju ett djur som ständigt är beredda på att fly undan faror vilket gör att de bara ligger ner om de är oerhört trygga. När man "söver" en häst kämpar de in i det sista för att inte falla omkull eftersom de inte bestämmer själva att de ska lägga sig ner. Är iallafall glad att min häst aldrig behövde känna någon panik över att falla omkull.

Lycka till med din häst!

Va tråkigt, beklagar :(

Jag vill vara med min häst om jag klarar av det, för hans skull. Han är väldigt anti nya och okända människor och är inte ens säker på att han skulle acceptera min far längre för han har inte haft hand om honom på 3 år. Och det är också en anledning till att jag inte längre vill ha bult, för jag är rädd för att han ska stressa upp sig och inte stå still.

Och det där med att dom kämpar emot med spruta, jo visst det kanske dom gör, en väldigt väldigt liten stund. Dom kämpar emot den lugnande sprutan kanske, men när dom får avlivningsvätskan så går det väldigt snabbt från det att det går in i blodet tills att hjärtat slutar slå. Jag tror att dom kan känna visst obehag av den lugnande, men av sista sprutan känner dom ingenting.

KL

Ni som anlitat Lantbrukstjänst, finns det någon möjlighet till att dom kan utföra bultningen själv? Har ringt dom och dom sa bara att det berodde på. Men blir givetvis nyfiken på om någon här sluppit vara med?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
807
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31