Avlivning av "agressiv" hund!?

Melle

Trådstartare
Avlivning av \"agressiv\" hund!?

Det känns fel att kalla honom för agressiv för han är bara snälla oliver, men som folk som kan något om hundar säkert vet så kan osäkra hundar bli så osäkra att dom blir agressiva.
Det handlar alltså om en 4-årig collie, lassiehund whatever you wanna call it. Som vi tog som omplaceringshund för ca 2½ år sedan, och det tog ca 1½ innan han litade på oss, och sen började han även lita på andra människor mer och mer. Han hade alltså blivit illa behandlad innan därav osäkerheten. Men senaste året/halvåret har mamma och jag inte märkt mkt av osäkerheten, förrns för ca 1 vecka sen då ett utvecklingsstört barn hängde i hans päls och han tänkte anfalla, bet gjorde han dock inte markerade mest. Sen upprepades det på mammas kille som han inte har visat sånt beteende mot förut men det är ju trots allt en stor karl och det är dom han alltid har varit mest osäker. Sen igår markerade han mot en kompis till mamma och mej, en tjej alltså som har egna hundar och som han alltid har tyckt om. Då blev det bestämt med avlivning på torsdag förmiddag, vi hade mest pratat om det innan det igår hände inte bestämt nåt ville ju försöka hitta en lösning för det är en sån otroligt personlig och snäll hund kan alltid vara lös lyder och är världens mysigaste.

Pratade först om att en tjej som inte har barn och så som vi känner skulle få ta hand om honom (innan den senaste hände) men det skulle aldrig funka för den enda han verkligen älskar är min mamma och han skulle bara känna sig så otroligt sviken om dom skulle träffas (Hon är mamma till en tjej i stallet, och även mamma till min kompis)

Men det känns så otroligt tufft och onödigt (även fast jag vet att man behåller inte en sån hund både för hundens och människorna runt omkrings skull) för jag har inte märkt nånting, har inte varit med nån av gångerna det har hänt och mot mej är han bara gladare och trevligare tkr jag.
Jag kan inte tänka mej han bita nån heller, han har aldrig varit sån hund som biter mkt på saker, KAN inte bita sönder saker som vanliga hundar är så otroligt försiktig med allt han leker med. otroligt försiktig hund.
usch vad hemskt det känns :(

Nån som har varit i liknande situation?

Re: Avlivning av \"agressiv\" hund!?

Kan det inte vara så att händelsen med barnet utlöste rädsla och osäkerhet hos hunden? Det måste ju återigen gå att arbeta bort (som ni tidigare har gjort).

Måste säga att jag är imponerad övar att hunden inte bet då barnet hängde honom i pälsen - och föärmodligen blev hudnen skrämd av historien.

Mitt förslag är att fortsätta arbeta med hunden och, för hundens skull, undivka situationer som kan framkalla rädsla och osäkerhet. Jag har själv en hund som är väldigt selektiv när det gäller barn: Vissa älskar hon andra visar hon aggressiva tendenser mot för att de närmar sig henne på fel sätt. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att ta bort henne - det känns främmande att ens sitta och skriva om det. Istället har jag "löst" problemet genom att hålla henne från barn och alltid koppla henne ute när barn närmar sig.

Nu är det ju alltid skillnad på hund och hund. En större hund kan ju orsaka mera skada än en liten. Om min skulle bitas så hårt hon kunde skulle det nog med nöd och näppe gå hål på skinnet och det vågar man ju riskera.

Lycka till!

Jag har en osäker hund. Hon har dock aldrig gått till bett hur rädd och pressad hon än varit. Det kan jag nog tacka hennes arv för. Hon är ju Labrador och för dem tar det oftast väldigt mycket emot att försvara sig med tänderna. Hade vår Terv haft samma rädsla så skulle nog hon bitit. Precis som Collie så är det en vallhund och deras arv är oftare att försvara sig med tänderna. De har ju en helt annan integritet än vad en Retriever har. Det är jätejobbigt och jättetråkigt att leva med en rädd hund. Det krävs en helt annan uppmärksamhet och ett helt annat jobb än att ha en "normal" hund.

Saker som är självklara för andra hundägare är inte så självklart när man lever med en rädd hund. Fördelen är ju att man oftast har en väldigt trogen och go hund som struntar i andra!

Ja det är sant!

Vi har försökt undvika den här situationen ända sen vi tog över honom. Tex att aldrig låta barn hälsa på honom när han sitter fast och kan känna sig hotad m.m.
Men pappan och den utevecklingstörda sonen kom medans mamma var inne i huset och ha inte se att dom kom. tyvärr!

Men den kanske inte hade gått och undvika hela livet ändå.

Det är just det... Hur mycket man än undviker och anstränger sig så kan man inte alltid förutse precis allting år efter år... :cry:

hej! min kompis hund är oxå osäker, man får inte klappa henne t.ex... stackars dig!! måste ni det da? det kanske går över... men det är väll kanske lika bra. jag vet inte...

:cry:

Jag har sagt det hundra ggr till mamma Att det kanske går över, men hon säger och jag vet innerst inne att det är det rätta att göra så.

Jag hoppades att det inte skulle bli nåt av det när det var lugnt några dagar nästan en vecka, hoppades att mamma hade glömt det :smirk: Men när det upprepades så :(

Det hade varit enklare om det hade varit en farlig mördarhund eller nån annan typ av hund som ser "farligare" ut Men han ser bara snäll och osklydig ut.

Är han undersökt så att ni vet att han inte har ont :confused:
Det hade varit det första jag hade kollat upp om han drastiskt har ändrat sitt beteende igen.

Alltså, jag tvivlar starkt på att han har ont eftersom det efter den händelsen det började och har bara hållt på en vecka. Och det är alltså jag som inte har märkt skillnad, men jag får knappt träffa honom för mamma har flyttat (mina föräldrar skiljde sig nyligen) så när jag träffar honom är bara jag där i princip och mej visar han ingeting emot, för mej litar han på och känner sig ej osäker i min närhet.

Så det vore konstigt faktiskt.

Av det jag läst, tycker jag att det skulle vara oskysst att bara avliva honom utan att ge honom en chans. Om man inte klarar av en omplaceringshund kanske man ska börjat med något som var lite enklare. Omplaceringshundar har oftast varit med om en hel del dåliga saker och är inte lätta hundar att tas med. Men om de varit omöjliga eller sätts som någon risk hade de inte blivit omplacerade utan avlivade dirrekt. Dock tycker jag att det är orättvist att avliva hunden för att ni inte klarar av den. Ge någon annan chansen då.. :mad:

Okej, och jag tkr du ska ge oss en chans och inte bra döma utan ett veta ett jävla skit.

Min mamma har haft och arbetat med hundar i hela sitt liv, Och hon har trots allt 45 år bakom sig, hon har jobbat som ledare på kuren gått på tusentals kurser själv, ställt ut massor med hundar o.s.v o.s.v. Dessutom tänkte vi ge honom en chans efter den dagen, men när han sen "hoppade på" en han alltid tyckt om ca en vecka efter, DÅ är det seriösa människor som avlivar sina hundar.
Vi har rådfrågad vetrinärer och andra erfarna hundägare och alla har sagt samma sak.
Det är inget vill själva vill eller ha valt så det var inte speciellt kul och läsa ditt inlägg just nu.

Menmen tyck att vi är skitstövlar om du vill.

Var det pappan och den utvecklingstörda som gick fram till honom när han var bunden? I så fall är det inte konstigt att han blev rädd. Många hundar skulle ha reagerat på det viset och jag tror att det var just den händelsen som gjorde han osäker igen. Han var ju helt själv och blev tvungen att ta tag i saken själv eftersom din mamma inte var där. Själv skulle jag aldrig lämna en sådan hund själv. Har själv en väldigt osäker omplaceringshund...

Tycker inte detta är tillräckligt för att tänka på avlivning. Eftersom jag inte ser något av detta vara "hundens fel".

Han var ej bunden då det hände, och just av den anledningen har vi ALDRIG lämnat honom bunden själv, vilket jag har för mej att jag skrev i huvudinlägget.

Det är jätejobbigt och jättetråkigt att leva med en rädd hund. Det krävs en helt annan uppmärksamhet och ett helt annat jobb än att ha en "normal" hund.

Saker som är självklara för andra hundägare är inte så självklart när man lever med en rädd hund. Fördelen är ju att man oftast har en väldigt trogen och go hund som struntar i andra!
Hur mycket man än undviker och anstränger sig så kan man inte alltid förutse precis allting år efter år...

Himla bra skrivet! :bow:
Stämmer så bra.

Men om barnet hängde i pälsen kunde denne ha lyckats knäcka till något i ryggen.
Behöver inte synas och känns bara i vissa rörelser.
Han kan ha busat tidigare eller gjort någon´rörelser som har gett honom ryggont vem vet.
Hund som normalt inte hugger (och denna hade inte gjort det på länge) och helt utan "anledning" gör det bör man veterinärundersöka.
Det kan ju vara allt från öm rygg till tumör.
Jag hade ialla fall kollat upp ordentligt först hos en veterinär och hittar man inga fel och han fortsätter att vara aggressiv och orolig så hade jag låtit hunden somna in för om han inte kan slappna av så mår han konstant dåligt och det är inget liv för en hund :(

Han hängde inte på ett sätt som kunde skada honom, mest hotande.

Dessutom borde han ha betett sig som att han hade ont hela tiden då, och inte vara glad mot dom han tkr om.
För det vore ju konstigt om smärtan bara uppkommer bland människor han känner sig osäker med :confused:

"Tex att aldrig låta barn hälsa på honom när han sitter fast och kan känna sig hotad m.m.
Men pappan och den utevecklingstörda sonen kom medans mamma var inne i huset och ha inte se att dom kom."

Tog det som att han satt fast..

I så fall får ni fundera över om ni kan hålla honom skild från andra människor som han känner sig osäker på eller så får ni ta bort honom.
Två saker att välja mellan tycker jag om det nu inte är fysiska bekymmer som orsakar problemet.
Det är synd om hunden som skall behöva känna sig så rädd och synd om den människa som han biter om han nu måste konfronteras dom.
Måste han träffa andra okända människor?
Går det att undvika?

Det är det som är problemet, Oliver är i sitt esse när han får springa lös på en gård han har alltid varit gårsdund, vill vara lös och springa på egna små promenader, och händer det nåt blir vi skyldiga, men mest att jag tror han hellre skulle vara död än att ligga inne hela dagarna förutom promenaderna typ kopplade, usch nej det skulle ha inte inte gilla.
Och det blir nog ändå svårt att hålla honom från folk för vi träffar så pass mkt människor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Övr. Djur Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga...
Svar
3
· Visningar
635
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka