Avliven travare - Kontakta STC?

MaRomer

Trådstartare
För ca 8 månader sedan avlivade en bekant sin travare.

Undrar nu om ägaren har som skyldighet att meddela STC att denna häst är avlivad? Eller hur det går till....

På STC:s hemsida har det inte ens kommit in ett ägarbyte, inte heller är det antecknat att hästen blivit kastrerad (Kastrerades 2007).

Jag finner detta mycket lustigt, speciellt som hästen bara försvann från stallet en dag. Och ägaren meddelade att de hade tagit bort hästen. Det finns alltså mycket undrande frågor hängande i luften kring denna häst...

(Jag är inte nära vän med "ägaren" och har träffat henne 2-4 ggr det senaste halvåret)

Sv: Avliven travare - Kontakta STC?

För ca 8 månader sedan avlivade en bekant sin travare.

Undrar nu om ägaren har som skyldighet att meddela STC att denna häst är avlivad? Eller hur det går till....

På STC:s hemsida har det inte ens kommit in ett ägarbyte, inte heller är det antecknat att hästen blivit kastrerad (Kastrerades 2007).

Jag finner detta mycket lustigt, speciellt som hästen bara försvann från stallet en dag. Och ägaren meddelade att de hade tagit bort hästen. Det finns alltså mycket undrande frågor hängande i luften kring denna häst...

(Jag är inte nära vän med "ägaren" och har träffat henne 2-4 ggr det senaste halvåret)

Ang, ägarbytet så borde det ha gjorts och skickats in. Varför?!?

Kastrationen där borde den som gjort det ha skickat in till stc, och ägaren borde ha kollat upp att detta gjorts. Hade det blivit upptäckt t ex vid start så hade ägaren/tränaren åkt på böter.

Ang att dödförklara en häst; man har inte ågon skyldighet men de eftersträvar att man som ägare kontaktar dem för att systemet kan uppdateras med riktiga uppgifter vad det gäller, levande travare.

Det låter inte som att det var en aktiv travare de sista åren hästen var i livet. Då skulle uppgifterna varit uppdaterade.
Det är vanligt att hästar som säljs/går som ridhästar inte uppdateras i registren. Det "måste" den inte heller. När den väl säljs som ridhäst är det många som inte gör ägarbytet om hästen ändå inte ska tävla mer. Därav säkerligen att den inte stått som valack också.

I dessa bistra tider är 500 pix (ägarbyte) mycket slantar man kan använda till annat. ;)

Men samtidigt är det ingen som frågat mig om jag är jag när det varit dödsanmälningar.

Nu har jag mailat och min mailadress finns ju reggad men jag tror jag ringt någon gång också åt mamma utan problem.

Så såna borde funka åtminstone på en överårig häst även om det inte står rätt ägare?

Svarar alla. Hästen har inte gått på travet på flera år!

Ska man maila STC och tala om att hästen blev kastrerad och att den numera är död? Eller man ska bara låta det vara?

antar de är hästen som stod i stallet när jag var inhyrd där med, ang ägarbyte så har jag aldrig kontaktat stc vid ägarbyte såvida det inte varit för avelns skull. men vid vallacken som brukades som ridhäst efter travkarriären och haft två ägare efter mig står fortfarande står ff den som köpte honom från början som ägare (enda ägare när hästen gick på banan) som zandrah skriver så är det för de mesta bara aktiva travare som uppdateras och som behöver uppdateras.
hur det gäller vid avlivning vet jag inte då jag aldrig har behövt avliva en travare. men hade hon inget pass måste hon kanske kunna uppge frysmärkningen??!

Men samtidigt är det ingen som frågat mig om jag är jag när det varit dödsanmälningar.

Nu har jag mailat och min mailadress finns ju reggad men jag tror jag ringt någon gång också åt mamma utan problem.

Så såna borde funka åtminstone på en överårig häst även om det inte står rätt ägare?

Jag har anmält både via telefon och mail. Det är aldrig någon som frågat mig heller om jag på något sätt kunnat intyga att jag var ägare. Jag hade nog kunnat uppge vilket namn som helst.

Jag skulle aldrig stå kvar som ägare på en häst som jag sålt vidare som ridhäst i de få fall jag säljer dem vidare.

Ägaren kan ju åka till klinik och fakturera mig... :eek:

och rättsligt skulle ju ord stå mot ord i det fallet. :crazy:

Har man inte råd att betala den femhundring ägarskiftet kostar har man knappast råd att ha häst.

Och angående passen är det väl naivt att tro att alla fd travare har pass "redan"? Det var ju år 2000 som alla travhästar med automatik fick pass och det finns troligen massor av hästar ute i bygderna som folk struntat i att skaffa pass till även med den nya förordningen.

Svarar alla. Hästen har inte gått på travet på flera år!

Ska man maila STC och tala om att hästen blev kastrerad och att den numera är död? Eller man ska bara låta det vara?

Maila och tala om att hästen är död och det året den dog.
Jag anmälde min ena häst död 1½ år efter den togs bort och det var inga problem. Du behöver inte tala om att den var kastrerad, det gör ju ingen nytta, men vet man att hästen är död så är det väl alltid snällt att maila in och säga det. Kanske vill någon annan kolla upp hästen någon gång och ha färska uppgifter. :)
Ibland funderar man ju över någon häst och då är travsport.se ett utmärkt verktyg att använda. Om uppgifterna är färska.

antar de är hästen som stod i stallet när jag var inhyrd där med, ang ägarbyte så har jag aldrig kontaktat stc vid ägarbyte såvida det inte varit för avelns skull. men vid vallacken som brukades som ridhäst efter travkarriären och haft två ägare efter mig står fortfarande står ff den som köpte honom från början som ägare (enda ägare när hästen gick på banan) som zandrah skriver så är det för de mesta bara aktiva travare som uppdateras och som behöver uppdateras.
hur det gäller vid avlivning vet jag inte då jag aldrig har behövt avliva en travare. men hade hon inget pass måste hon kanske kunna uppge frysmärkningen??!

Japp det e den hästen. Har ju inte pratat med "ägaren". Utan en tanke som slog mig här i min ensamhet;)

Maila och tala om att hästen är död och det året den dog.
Jag anmälde min ena häst död 1½ år efter den togs bort och det var inga problem. Du behöver inte tala om att den var kastrerad, det gör ju ingen nytta, men vet man att hästen är död så är det väl alltid snällt att maila in och säga det. Kanske vill någon annan kolla upp hästen någon gång och ha färska uppgifter. :)
Ibland funderar man ju över någon häst och då är travsport.se ett utmärkt verktyg att använda. Om uppgifterna är färska.

Precis!

Men då ska jag skicka ett mail till dem. Jag vet ju inget datum hästen dog utan bara årtal.

man köper inte en häst utan att skriva papper :grin:
för båda parters skull....
och ang passen så tar det en j*vla tid o få ut pass här när de gäller gamla travare, så var de iaf 2004-2005 sist jag hade en i mina ägor...

jag har aldrig sett en anledning till att betala överlåtelse i de få fall jag har blivit erbjuden att få en travare, då jag aldrig stått som ägare på hästen i register utan endast överlåtelsekontrakt är skrivna, alltså ingen köpesskilling. så länge ett avtal är skrivet och undertecknat av båda parter är det juridiskt lagligt. :)
kohandel är kohandel, o skulle aldrig ta en travare om jag inte visste vad den varit med om och vem som ägt den.

man köper inte en häst utan att skriva papper :grin:
för båda parters skull....
och ang passen så tar det en j*vla tid o få ut pass här när de gäller gamla travare, så var de iaf 2004-2005 sist jag hade en i mina ägor...

jag har aldrig sett en anledning till att betala överlåtelse i de få fall jag har blivit erbjuden att få en travare, då jag aldrig stått som ägare på hästen i register utan endast överlåtelsekontrakt är skrivna, alltså ingen köpesskilling. så länge ett avtal är skrivet och undertecknat av båda parter är det juridiskt lagligt. :)
kohandel är kohandel, o skulle aldrig ta en travare om jag inte visste vad den varit med om och vem som ägt den.

Passförordningen kom ju 2005 så under den tiden kan jag tänka mig att det eventuellt tog längre tid. Troligen mest beroende på vem som ID-märkte och om det var en tävlande häst eller ej.

Jag hade mina pass 2 veckor efter ID-kollen då jag skaffade dem på hösten när förordningen kom.

Jag tycker inte det är nån skillnad om hästen är 3 eller 25, jag kräver att den som tar över hästen gör det på riktigt annars blir den kvar.

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar