avlivas på onsdag....

Status
Stängd för vidare inlägg.

mataii

Trådstartare
Har nyss kommit hem från stallet och är nu i mer eller mindre chocktillstånd. Alla bitar börjar falla på plats och nu börjar det gå upp för mig att det hon berättat faktiskt är sant. Min lilla Raggesnutt ska avlivas på onsdag....Han ska tydligen köras till Kolmårdens djurpark där han ska avlivas för att sedan bli tigermat. Det är så fruktansvärt orättvist! Han är världens snällaste och mysigaste här. Han har nog aldrig gjort en fluga något ont i sitt snart 30 åriga liv, och nu ska han blir tigermat!!!
Jag har inte känt honom i mer än 2 år, men han är det bästa häst jag någonsin träffat. Han är alltid glad och gör allt man ber honom om. Trots sin höga ålder är han som en yster unghingst att rida. Han verkligen älskar att få arbeta och springa..

Som någon kanske läst i tidigare trådar är han inte min, utan jag har haft honom och en islänning, pysslat, ridit och allt som hör till, så i mina ögon är dom mina, och betyder verkligen allt!
Det är alltså inte jag som valt varken avlivningsätt eller omhändertagandet efteråt....

Hur hade ni burit er åt i en sån här situation? Vad ska jag göra för att klara mig igenom detta? Jag vet inte ens om jag klarar att åka och säga hejdå imoron eller på onsdag. Kommer jag ångra det om jag inte göra det?

Bifogar en bild så får ni se underverket.
http://s168.photobucket.com/albums/u188/mataii/?action=view&current=IMGP1105.jpg

Sv: avlivas på onsdag....

ÄR det verkligen en helt frisk 30-åring då? Tycker att det låter mycket märkligt att man väljer att avliva en gammal häst om den fortfarande är i så bra skick som du skriver... Vad anger ägaren för anledning till att avliva?

men fyy vad hemskt! :crazy:

iofs behöver ju tigrar mat dom med men ALDRIG att jag skulle offra mina hästar till det.. dom ska begravas här på gården.....

klart du ska åka och säga hejdå, tror du kommer ångra det jättemkt annars!

Ja, säger du inte hejdå kommer du att ånga dig lääänge. Jag har alltid sagt farväl när detta tragsikt nog måste ske och jag har också även alltid varit med vid avlivningen, även om det inte varit min egen häst. Enda gången jag inte var med var på min första ponny då jag inte fick vara med för dom tyckte jag var för ung och jag hade otroliga ångestkänslor efteråt.

Sen att hästen ska bli tigermat låter nog väldigt hemskt och bryskt men det är något som bara du lider av. Hästen finns inte kvar i kroppen då och vad som händer med "skalet" kommer den inte att märka av.

Är härsten skadad eller varför ska den avlivas?

Hästen må ha lämnat kroppen, men att bli mat åt tigrar låter fruktansvärt hemskt!!

Ja, jag tycker att det låter hemskt.. Hade ingen aning om att de matar tigrar med avlivade hästar...

Jag hade då inte velat få min kuse skulle bli tigermat.

Kanske de! MEN jag skulle aldrig ha hjärta att klara av att låta min häst bli tigermat.

nej.. jag sa att jag inte har hjärta till det..
Med det menar jag att jag aldrig skulle kunna ringa till en djurpark och fråga om dom vill ha min döda häst som mat till deras djur.

Kanske de! MEN jag skulle aldrig ha hjärta att klara av att låta min häst bli tigermat.

Jag förstår vad du menar även om man kan tro att Buke bara består av hjärtlösa människor.

Jag hade heller aldrig låtit någon av mina fyrbenta kompisar sluta som tigermat eller någon annans mat för den delen.

Det sorliga är att du nog inte kan göra så mycket annat än att prata med ägarna och förklara vad du känner.

Alternativet är att försöka köpa loss hästen men detta brukar ju inte vara möjligt av diverse anledningar.

Ta du ett ordentligt farväl av din kompis. Det minnet kommer du alltid att ha med dig.

Mvh

Tora

Vad är skillnaden på att grävas ner i jorden/brännas upp till man blir aska eller att ätas av tigrar?
Jag personligen hade gärna gett min avlivade häst till tigrarna. Då gör den ju liksom nån nytta. Det är så livet är tänkt att vara, den enas död, den andreas bröd....

Jag tycker skillnaden är stor!

Jag kan förstå att det är så livet ska gå till, däremot så är det väl inte meningen att tigrarna ska hållas i fångenskap? Kan dom då inte mata dem? vadför då ha dem i fångenskap?... då är det ju jättebra att det finns dom som kan låta sina hästar bli mat till tigrarna, JAG skulle däremot aldrig kunna det!

Jag förstår vad du menar även om man kan tro att Buke bara består av hjärtlösa människor.

Jag hade heller aldrig låtit någon av mina fyrbenta kompisar sluta som tigermat eller någon annans mat för den delen.

Tack för att du förstår=) känns skönt!

Ska hästar hållas i fångenskap då? Allvarligt, vad är skillnaden mellan de olika alternativen att hantera en död kropp?

jag var inte helt med i huvudet i skrivande stund, så jag glömde nämna anledningen till avlivningen.. Han har länge varit lite stel i bakdelen, men fullt ridbar för det och inte lidit! Nu hade de tydligen sett att han varit nära på att ramla omkull när han stått och sovit. Bakbenen hade vikt sig under honom. Det är väl någonting som inte är som det ska i bakpartiet, men jag tycker ändå man ska ge honom en chans, åtminstonde en undersökning av veterinär. Levnadsgladare häst har jag aldrig sett....Men men, det är inte jag som bestämmer eftersom jag inte äger honom...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 987
Senast: smessis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka