Avliva utan spruta?

Sandra78

Trådstartare
Ja, än så länge hoppas jag att det är långt kvar tills jag behöver tänka tanken ens, men eftersom jag började fundera så...

Är det görbart att avliva en katt utan att ge den spruta? Vår katt är nämligen hysteriskt stickberörd, då pratar vi alltså verkligen hysteriskt - han skriker, slåss "för livet" kissar ner sig osv. Oavsett var man sticker honom.
Jag vet att man kan sedera med gas, är det möjligt att göra så och sen avliva den sovande katten med spruta alt överdosera gasen?

Nu pratar vi förstås veterinära metoder, hagelbössa, "vrida nacken av" osv kommer inte på tal.
 
Sv: Avliva utan spruta?

Det måste väl gå att lägga katten under gasnarkos (inhalation) och sedan avliva?
 
Sv: Avliva utan spruta?

Med reservation för att det kan skilja sig från djur till djur (kan inget om katter): Det är i alla fall möjligt att få gnagare och smådjur sövda med gasnarkos innan de avlivas med spruta, och det är den enda metoden jag kommer att använda mig av i framtiden.

Dock får du nog vara beredd på att stå på dig, jag fick tjata en del på "mitt" djursjukhus innan de gav med sig, eftersom de prompt visste att spruta var det mest humana för alla djur, punkt slut.
 
Sv: Avliva utan spruta?

Men kommer katten acceptera att få narkosgas att andas i en mask. Det luktar/"smakar" inte direkt gott, i alla fall inte Isofluran som är det vanligaste. Kanske om du kan kontakta någon klinik som har Sevofluran.
 
Sv: Avliva utan spruta?

Han är sövd med gas en gång tidigare, tror det var den "smaklösa" som användes då. Förhoppningsvis kommer han att leva många år till, det var bara en tanke som slog mig. Får hoppas att vår veterinär inte får för sig att lägga ner, han är otroligt mån om sina patienter och skulle antagligen inte säga emot mig, då han försökt ta blodprov på nämnda katt en gång...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 778
Senast: Amk
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 482
Senast: Keb71
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 469
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp