Avliva orm?

Sv: Avliva orm?

Måste trots allt fråga. Vad har du emot att någon knackar den i huvudet med en hammare? Det mest djurvänliga sättet att döda en orm på.

Varför ta omvägen via vet och sprutor, sövning etc?

LIA
Knacka i huvudet är dock bara tillåtet på ormar under 1 kg.
Dekapitering är bara tillåtet på redan medvetslösa ormar. Nedfrysning är inte tillåtet.
PL

Jag blir alldeles kall i hjärtat av dom här kommentarerna.

Lägg den i frysen så går den i ide :crazy:

För det första är inte en orm en orm en orm. Det finns massor av olika sorters ormar från alla världens delar. Många av dom dvalar över huvud taget inte, vissa ormar dvalar i tempraturer ner till 5 grader men sällan lägre. Ganska långt från frysen alltså. Dessutom tar det ett par månader av tempratursäkningar för att ormen ska gå ner i dvala ordentligt. Frysning är förbjudet och det finns en anledning. Det är inte det mest humana sättet alls!

Knacka i huvudet är dock bara tillåtet på ormar under 1 kg.
Dekapitering är bara tillåtet på redan medvetslösa ormar. Nedfrysning är inte tillåtet.

Det var just det jag tänkte! Låter ju extremt brutalt o frysa ner en livslevande varelse!!! :eek: Nää fyy!

kl

Det verkar som min fråga är lite berättigad! För hur avlivar man egentligen en orm?
Jag har möjligheten att få den både knackad eller huvudet avhugget,och jag vet att den dör direkt..men om jag inte föredrar dom varianterna,hur gör jag då?

Min hund går jag med till vet,min häst tar jag i stallet eller åker iväg med,mina smådjur kan jag ta hos veterinären,men en orm?

jag har haft min orm i sju år,och precis som mina andra djur så är den ett djur,den bor här,och jag avlivar inte min hund/häst genom att hugga av huvudet på dom..Men har jag ingen annan möjlighet,då hugger jag(någon annan..) huvudet av ormen/knackar den,det viktigaste för mig är att den dör direkt!

Har inte varit med om ormavlivning men tror att man måste lokalisera hjärtat och spruta avlivningsvätskan direkt i hjärtat. Hjärtat lokaliseras med hjälp av ultraljud. Så gör man om man ska ta blodprov på orm i alla fall.
Kan kolla med min vet kollega på måndag. Hon jobbar mycket med den typen av djur.

Exakt så tänker jag! det e ju ditt husdjur, din kompis! Kanske en del tänker "det e bara en orm..." Skulle det vara min så skulle jag sluta H*ns dagar lika fint som alla andra av mina djur dvs. sista sprutan hos vet. Jag har för mig att dom ger så som till alla andra djur, först sömnmedel o sen sista sprutan. Det ges i hjärtat, som kan vara svårt på reptiler därför borde vet. veta lite om dom! Ser bara bilden framför mig när man kapar av huvudet på den stackars ormen-hur kroppen sen sprattlar...:eek:
Kan du inte ringa o få råd av vet? en veterinär "får" inte säga att-aldrig i livet tex. utan h*n kan tipsa dig vidare! lycka till!

Har nu kollat med min veternärkollega. Hon brukar sedera ormen med Ketalar intra muskulärt för att sedan lokalisera hjärtat och ge avlivningsvätska där.

*kl*

Anledningen till att jag undrade om nedfrysning var att jag för några år sen hittade en väldigt slö boaorm på vägen till jobbet. :eek: Min far som då jobbade som polis hämtade upp ormen och körde den till djurparken, där de konstaterade att den var i väldigt dåligt skick och förmodligen hade blivit utslängd och överkörd. Det fanns inget man kunde göra, utan avlivning var tydligen det enda alternativet, vilket tydligen utfördes genom nedfrysning.

Bra koll den djurparken har då... men det är väl vad man kunde vänta sig. :grin:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 808
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Lantbruksdjur En av mina fina blommehönor har blivit halt. Hon stöder inte på benet, bara aningens när hon går, annars är det i luften. Jag ser inga...
Svar
3
· Visningar
2 864
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama