Avliva en hel valpkull

Belethien

Trådstartare
Jag har läst igenom en tråd på ett annat forum om en människa som misstänker att hennes malle tik lyckats få till en redig tjuvparning med en ovtcharka/kamphunds korsning. Tiken är antagligen för långt gången för en abort, valparna måste alltså födas. Tjuvparningen tros ha skett när exet hade hunden, alltså ska hundarna ha varit övervakade och separerade men p.g.a. tiken blivit redigt rund så är h*n osäker.
Nu är detta inte relevant men jag ville ge lite bakgrund också.

H*n vill avliva valparna p.g.a. mamman är omeriterad (dock röntgad) och pappan är en blocket hund som omplacerats p.g.a. aggressivitet och är knivig i skallen. H*n funderar på att spara en valp tills den blir åtta veckor, för tikens skull om vet tycker att det behövs, och sedan avliva den.

Hur ställer ni er till detta?

Sv: Avliva en hel valpkull

Med tanke på kombon hade jag avlivat alla valpar i en sådan kull om det nu inte går att ge spruta.

Det är hur knasigt det än kan låta mer ansvarsfullt att avliva valparna än att sälja dem, för hur det än är så kommer det att bli svåra hundar och de flesta som är kapabla att fixa en sådan hund tar inte i blandraser med tång ens.

Jag tycker att hon tar sitt ansvar
genom att avliva valparna.
Finns ingen anledning att chansa.
Har personen inte gjort ngt ultraljud på tiken?

Jag kan förstå att man väljer att avliva hela kullen i så fall. Skulle nog inte behålla en i 8 veckor först dock.

*lån*

Förtydligar: Jag skulle INTE ha sparat en valp i 8 veckor för att sedan avliva. Det ger ingenting alls!

Med tanke på kombon hade jag avlivat alla valpar i en sådan kull om det nu inte går att ge spruta.

Det är hur knasigt det än kan låta mer ansvarsfullt att avliva valparna än att sälja dem, för hur det än är så kommer det att bli svåra hundar och de flesta som är kapabla att fixa en sådan hund tar inte i blandraser med tång ens.

Det vore en utmaning, men inte värt besväret!

Vill man ha en hund att leva med vill man också ha koll på bakgrunden.

*lån*

Förtydligar: Jag skulle INTE ha sparat en valp i 8 veckor för att sedan avliva. Det ger ingenting alls!

Det ska tydligen hon blivit rådd av vissa hundmänniskor/uppfödare och veterinär. För tikens skull.

Jag undrar nog allra mest om hon verkligen har hjärta till att se en valp växa upp i 8 veckor och sedan avliva. Små nyfödda är en annan sak, men när de blivit så pass gamla, levt med dig ett tag och visat sin personlighet kan det vara svårt att bara säga "nehej du lilla Pelle nu blir det sprutan!"

Vad ger det tiken menar de?

Tar de bort valparna allteftersom och ger tiken medicin för att förhindra mjölkstockning och ger henne lagom motion och lite mindre mat ett tag så sinar hon snabbt.

Eller kolla om någon behöver en amma till sina valpar.

Hon lär inte sakna sina valpar. Hundar funkar ju inte på det viset och absolut inte en tik som valpar första gången. Är tiken en van mamma kan det vara mer kinkigt just att plocka dem direkt.

Enklast måste vara att åka in och ta en slät bukbild på tiken.
Då får ägaren svar på OM där finns valpar eller ej!
Även skendräktiga tikar kan "runda till sej" trots tom mage.

Om där finns valpar hade jag tagit ett prat med vet. Om tiken inte skall gå u avel kan det gå att öppna och plocka bort både livmoder och valpar.

En förlossning är ju inte riskfri och om olyckan är framme kan ägaren plötsligt stå med ett akutsnitt för att rädda tiken men med valpar som skall avlivas!

Sedan är det lätt att säga att det "bara" är att avliva valparna när de kommer... Men det är ALDRIG bara att avliva en liten "frisk" valp! Inte ens för uppfödare som haft många kullar och har stor erfarenhet. Ett liv är trots allt ett liv!

Jag tycker tanken är god att avliva valparna, men jag tror att det är "lättare sagt än gjort" när det kommer till kritan!

/Swat

Finns ingen orsak att spara en valp för tikens skull, vad skulle det ge?
Hundar tänker inte som vi.

OM de tar valparna direkt de födds, tiken ska alltså inte ge dom di eller sköta om dom.
(hör med en veterinär hur man gör det bäst)
Sedan så sätter man tiken på väldigt lite mat (så hon går i sin)
och ser till att hon får annat att tänka på, träna/motionera eller liknade.
Eftersom hon aldrig har "haft" valparna så tar det inte så lång tid innan hon är sitt vanliga jag igen
Viktigt så klart att man har koll på juver så att det inte blir mjölkstockning
Ev kan man få något för det av vetrinären

Mycket bra skrivit det är jättesvårt att stå där med ett litet liv i handen och avliva

Sedan är det lätt att säga att det "bara" är att avliva valparna när de kommer... Men det är ALDRIG bara att avliva en liten "frisk" valp! Inte ens för uppfödare som haft många kullar och har stor erfarenhet. Ett liv är trots allt ett liv!

Jag tycker tanken är god att avliva valparna, men jag tror att det är "lättare sagt än gjort" när det kommer till kritan!

Vem i tråden har skrivit att det "bara" är att avliva valparna och att det är plättlätt? Och ffa vem har skrivit att det är tikägaren som handgripligen ska avliva dem själv? Det bör överlämnas till en veterinär att göra eller någon som har kunskapen att göra det på hemmaplan om inte vet går att ha tillgång till.

Visst är det tufft, men man måste ju som tikägare/uppfödare ta sitt ansvar och se längre än näsan räcker ibland. I detta fall: ett helt hundliv framåt närmare bestämt.

absolut att det ar lattare sagt an gjort! Det skulle vara mkt hart att vara agare till tiken och behova sta dar med ett sa tungt beslut - men som gnist sager.. de valparna kommer med 99% sakerhet bli mkt svara hundar.

Helst skulle man ju, som vid sidan staende person vilja sparka karlen i rova om han brustit sapass i uppsikt over hundarna.

Det -ar- en hjartekrossande situation, det tror jag ingen anser annorlunda om, och hart att gora. "Bara" har liksom inget med saken att gora, och det ultimata ar ju att det aldrig skett, upptackts i tid sa att det inte behovt ga sa langt som man misstanker att det gjort.

Enklast måste vara att åka in och ta en slät bukbild på tiken.
Då får ägaren svar på OM där finns valpar eller ej!
Även skendräktiga tikar kan "runda till sej" trots tom mage.

Om där finns valpar hade jag tagit ett prat med vet. Om tiken inte skall gå u avel kan det gå att öppna och plocka bort både livmoder och valpar.

En förlossning är ju inte riskfri och om olyckan är framme kan ägaren plötsligt stå med ett akutsnitt för att rädda tiken men med valpar som skall avlivas!

/Swat

Ja, jag hade gjort som du föreslagit. Det är tydligen inte helt optimalt men alternativen verkar vara värre.

Min tanke är den att det är lätt att vara konkret och saklig INNAN man står där med ett livs levande knyte i handen som skall dö!

Ur min synvinkel så hade jag hellre plockat ut "hela paketet" innan dräktigheten avslutats! Om vet anser det möjligt så klart.

Även jag tycker att det är "rätt" beslut att inte spara valpar som kommer till världen med helt fel förutsättningar. Jag tror bara att även om man är inställd på att avliva/låta någon annan avliva valparna direkt så kommer det vara svårt att genomföra. Ett liv är ju alltid ett liv, hur "fel" det än är!

//Swat - realistisk men blödig?!

Helt klart kan ju inte alla avliva själv, därav att man med fördel vänder sig till veterinär.

Om det scenariot hade uppkommit här vet jag att jag förmodligen skulle ha haft koll på tiken, plockat valparna och maken skulle ha avlivat dem allt eftersom. Hade maken inte varit hemma vet jag lika säkert att jag hade klarat av att avliva valparna själv lika bra som han kan, men det är ju jag och jag kan inte tala för någon annan.

Anledningen till att jag vet detta är för att jag 1) avlivat djurbebisar tidigare och 2) vet att jag kan bita ihop och göra det på ett för djuret bra sätt!

MEN jag har heller inte sagt att tikägaren handgripligen själv ska avliva valparna. Jag står dock fast vid att hon gör rätt som väljer att avliva valparna och jag tror nog att just den delen av det hela inte kommer att göras av tikägaren själv. Det tar jag faktiskt för givet och jag förstår inte varifrån du fått att jag inbillar mig/tror att tikägaren ska avliva valparna själv?

Tiken är inköpt som avelstik så att ta bort livmodern var inte ens på tal om. Människan vill göra MH och korning (och annat antar jag?) innan det blir på tal om valpar.

OT:
Haha höll på att skriva livmorden, en freudiansk felsägning kanske. :D

Min tanke är den att det är lätt att vara konkret och saklig INNAN man står där med ett livs levande knyte i handen som skall dö!
Fast samtidigt är det ju många uppfödare som konsekvent avlivar valpar som inte passar in. Vita valpar hos boxer avlivas. Ridgeback utan ridge avlivas. etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka