Avla till sig själv?!

Fille

Trådstartare
Har ett sto (patrice-dragon-fantom) som jag planerar att betäcka! Jag skulle helst vilja betäcka med nån hingst så hon får gröna papper i asvh, MEN tanken är ju att jag ska ha kvar fölis själv och jag är 184 cm och av den bredare modellen så väger ganska mycket! Jag är fullt medveten om att man inte kan bestämma hur fölis blir oavsett hingst men man kan ju försöka få en häst som passar mig! Stoets svaghet är bakbenen och att hon är överbyggd bak! Har till och från funderat på PRE pga deras bakben, dock är ju chansen rätt stor att fölis blir för liten! Häromdagen fick jag en spontanide på att betäcka med shirehingst, inte den största utan nån av dom lägre, lite nättare hingstarna! Får man önska så blir ju fölis då ca 170-+ nån cm och lite grövre! Dock finns det ju ingen garanti där heller!
Jag är hobbyryttare, har häst för att det är kul att ha häst, har inga direkta tävlingsambitioner utan är ute på nån tävling ibland för att det är kul!

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Fast att köpa ett 6 månaders föl är ju i princip lika osäkert höjdmässigt som att ta föl, vill ju gärna ha ett föl oavsett om jag köper eller avlar:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Betäck med en rejäl halvblodshingst istället som Briar. Han har + 5,6 i mankhöjd på blup, ger avkommor som både kan röra sig och hoppa och som dessutom har ett andrahandsvärde.
Den korsning du funderar över har ett väldigt litet andrahandsvärde om det skulle vara så att du måste göra dig av med den.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag har blivit avrådd att betäcka med briar eftersom han tydligen inte heller har så bra bakben! Annars har jag varit sugen på honom! Har funderat på Warsteiner och även stoets tränare föreslog warsteiner! Men han lämnar väl lite blandade storlekar? Jag har lite dålig koll på hingstar därav att jag frågar:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Finns filmer på youtube kanalen raydottir om ni vill kolla hur hon rör sig! Kanske inga proffsfilmer men man kan ju få ett hum i alla fall! Hon har haft ett föl e De laGardie, har även funderat på den hingsten:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Warsteiner tror jag är en dålig idé, jag har sett flera små och ädla avkommor till honom.

En rejäl hingst som både kan hoppa och röra sig är Fetcher N. Han är 169 cm själv, hans äldsta avkommor är fem i år men jag har inte koll på hur stora de är. Avkommor till hans pappa brukar växa sent så de kan se små ut på blupen men det beror på att den baseras på tre- och fyraårstester.
Till det så brukar hans pappas avkommor bli väldigt trevliga och ha hög ridbarhet.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Ja, jag har oxå sett några små avkommor så känns tveksamt! Okey, ska kolla på Fetcher! Som sagt skulle ju vilja ha en avkomma med gröna papper för 3-årstest osv! Men vill ju ha som mål att kunna använda fölis själv!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Vad mebar du med dåliga bakben?
Drtskjlle jag inte säga att Briar ha, möjligtvis inte så mycket gest under den ryttaren som red honom men det är mer pga ridstilen.

Lösa filmer på Briar visar ett riktigt tryck i stegen och det brukar hans avkommor få. Förutom size och bredd.

Alla tre hingstarna du nämnt är dock kända för att ge vassa temprament, kan vara värt att fundera över.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Men om du ändå inte har några direkta tävlingsambitioner och t.o.m funderar på shire, så spelar det väl ingen jättestor roll om bakbenen inte är tillräckligt bra?
 
Sv: Avla till sig själv?!

KL till alla!

Gillar Fetcher N's stam, verkar riktigt trevlig och gillar dom äldre hingstarna!

Jag vet bara att jag blivit avrådd att betäcka med Briar eftersom bakbenen ska vara hans sämsta sida, men som sagt jag är dålig på det där med hingstar så tar emot alla tips jag kan:)

Jag har inga direkta ambitioner att tävla men ska jag betäcka med halvblod vill jag ha en ordentligt avlad avkomma! Vill ju vara med på 3-års test och sånt då, gärna med hyffsade resultat.

Vassa hingstar har jag inga problem med, stoet är tryggt i sig själv och jag lugn i min hantering:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Du får nog precisera lite vad du menar med dåliga bakben.
Vinklad has? Rashasig? Veka kotor? Kohasig? Eller dåligt tryck i steget?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Visst kan man välja en hingst som lämnar stort, men om stoet lämnar normalstora eller små avkommor, och hennes gener slår igenom, så spelar det ingen roll om hingsten lämnar litet. Jag har t ex ett sto som lämnar stort, alla utom hennes första avkomma är/blir 170+, trots att jag väljer hingstar som enligt statistiken lämnar mindre avkommor så slår hennes gener som lämnar stort igenom till avkommorna. Så jag skriver som de andra, är hästens storlek viktig, så köp en häst i en storlek som passar dig.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag får nog hålla med några inlägg här. Köp en passande unghäst istället. Redan som 6 månaders föl kan men se om den blir stor eller inte. Då kan du dessutom få en med gröna papper och kan vara med på alla championat etc. Men med en så stor häst är det inte alls säkert att man kan visa på 3-års. Den kan behöva betydligt längre tid på sig.

Visst det är kanske inte lika kul som att föda upp själv men betydligt billigare och säkrare.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Hon är överbyggd bak och har långa ben och svårt att sätta under sig, haserna är väl lite åt det rakare hållet men inte extremt:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Zaladin MI är kanske nåt? Gångartsetta på bruks och med kritiken; "Vägvinnande, elastisk och framåtgripande trav med väl undersatta bakben.". Han är dessutom 176cm och rätt rejäl. Tror FestinaLente här på forumet har en unge efter honom i år som är väldigt stor. Han är e BH Zack-Landtinus som väl båda dessutom lämnat väldigt stora hästar. Så även om han är ny i avel kan man nog vara säker på att han kommer att lämna stort.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Såg att ditt sto har haft en avkomma e De La Gardie. Om den är trevlig så kan du alltid göra ett helsyskon, De La Gardie lämnar också rätt rejält (iaf med gammalt möderne av vad jag sett).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp