avla på spatthäst?

Sv: avla på spatthäst?

Det beror ju på hur man definierar det.

Kronisk i Svensk sjukvård - mer än 3 månader.
Serös/torr inflammation i hasens glidleder.

Tja om det tar 6 mån att läka.

Genom att spatt är kronisk trots att den är torr, så är de numera vanligt att veterinär avvaktar med en diagnos i de fall åkomman inte synes kristallklart på röntgen. Så ser man bara en förändring i hasleden så vill man gärna röntga om vid ett senare tillfälle för att fastställa om hästen drabbats av spatt eller ej.

Det har varit ett problem att skilja mellan spatt och hasledsinflammation, varför många hästar fått en felaktig diagnos och genom det kanske en fin hingst blivit kastrerad. (har hänt). Men med rätt behandling läker en hasledsinflammation, medan spatt med rätt behandling hamnar i vilofas och kommer att synas även vid senare röntgen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lovisa.E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat