Sv: Avla på sin hund??
Nu gällde det jag skrev pinscher, fd mellan. Det är den ras jag har koll på
Det är inget som står på skk utan finns på pinschersektionens hemsida.
Täckhundslista är en lista på hanar som uppfyller sektionens krav för att få gå i avel, i detta fall minst ett cert från utställning, ögonlyst vart tredje år utan anmärkning, HD-röntgad med A eller B & registrerad såklart. Inga höga krav på något sätt alltså.
De gula fälten är en indikation på att kullen inte uppnår alla riktlinjer för avelsarbete som sektionen fastställt. De riktlinjerna gäller båda föräldradjuren. De ska vara HD-röntgade m A eller B, ögonlysta ua, minst 1a pris på off. utställning, max 31 tidigare avkommor, hanen ska vara minst 2 år & tiken anv tidigast vid 3e löpet, inavelsgrad max 6,25%.
Jag tycker att det är jättebra att de har detta system, för att valpköpare lätt ska kunna se vilka som uppfyller kraven eller inte. Men jag kan tycka att något som borde belysas mer är att pinschern har en smal avelsbas & att använda en hane som precis ska bli 2 år är inte väldigt oseriöst, men att använda en icke MH-testad hund tycker jag känns oseriöst, skillnaden är att för den unga hannen får man en gulmarkering, men inte för den icke MH-testade hunden.
För de "problem" vi har inom rasen är mentalitet (varför jag varit väldigt noga med just det & fått en hund därefter). & som sagt en smal avelsbas. HD- & ögonstatistiken ser väldigt bra ut, 90% ua på båda. Sen vilka som har hundarna & vad de gör med dom spelar stor roll.
Jaja.. nog om det
Hoppas att du kände att du fick svar på dina frågor iaf