Avla på sin hund??

Sv: Avla på sin hund??

Kan inte uppfödaren hjälpa till att stötta dig eller kanske till & med ställa honom/fixa någon som kan ställa honom? Annars får du åka ut & kika på hundutställningar, så kan du se hur det går till:D
 
Sv: Avla på sin hund??

hur var när ska jag ställa ut han då? Kan jag få nån som kan som hjälper mej med det. Skulle nog inte va rättvist mot hunden om jag gjorde det själv då jag inte vet hur ja visar upp de bästa av honom.
 
Sv: Avla på sin hund??

Haha nääädå
Man backar bara tillbaka tiden lite;)
Jag är totalväck i huvudet, men såklart är det så. Men om han är 9mån så börjar det ju dra ihop sig:D Min lille knodd är ju strax 6 månader redan:eek:
 
Sv: Avla på sin hund??

Jo de kan dom nog om jag frågar dom. dom bor på samma område som mej så de är väl bara att få tummen ur å gå å hälsa på:angel:
 
Sv: Avla på sin hund??

Haha, ja det tycker jag att du ska:)

Jag är eg ingen utställningsmänniska men min uppfödare har stöttat mig & jag kommer nog kanske ställa min lillkille själv, annars får hon göra det. Tills han fått alla siffror & bokstäver han ska i utställningsringen för att kunna gå i avel, sen ska det fokuseras på lydnad, bruks mm & göras MH & korning:D
 
Sv: Avla på sin hund??

allt de där va som turkiska i mina ögon :angel: Noll koll på vad allt betyder å va allt heter innom utställning :d
 
Sv: Avla på sin hund??

Haha, jag har inte heller nån vidare koll på juts utställning, men tror att iaf pinscher måste ha minst en etta eller liknande för att få stå med på täckhundslistan & slippa gult fält på parningarna.

Men så mkt om utställning skrev jag väl inte:D
 
Sv: Avla på sin hund??

Haha, jag har inte heller nån vidare koll på juts utställning, men tror att iaf pinscher måste ha minst en etta eller liknande för att få stå med på täckhundslistan & slippa gult fält på parningarna.

Men så mkt om utställning skrev jag väl inte:D

täckhundslista och gula fält.. vad är det?
*känner mig urdum just nu*
men är det när man kikar på skk data så på visa hundar är det olika färger i fälten(vad jag förklarar bra..) vad betyder dessa färger och vart kan man hitta förklaringar till allt sånt.?
 
Sv: Avla på sin hund??

Nu gällde det jag skrev pinscher, fd mellan. Det är den ras jag har koll på:) Det är inget som står på skk utan finns på pinschersektionens hemsida.

Täckhundslista är en lista på hanar som uppfyller sektionens krav för att få gå i avel, i detta fall minst ett cert från utställning, ögonlyst vart tredje år utan anmärkning, HD-röntgad med A eller B & registrerad såklart. Inga höga krav på något sätt alltså.

De gula fälten är en indikation på att kullen inte uppnår alla riktlinjer för avelsarbete som sektionen fastställt. De riktlinjerna gäller båda föräldradjuren. De ska vara HD-röntgade m A eller B, ögonlysta ua, minst 1a pris på off. utställning, max 31 tidigare avkommor, hanen ska vara minst 2 år & tiken anv tidigast vid 3e löpet, inavelsgrad max 6,25%.

Jag tycker att det är jättebra att de har detta system, för att valpköpare lätt ska kunna se vilka som uppfyller kraven eller inte. Men jag kan tycka att något som borde belysas mer är att pinschern har en smal avelsbas & att använda en hane som precis ska bli 2 år är inte väldigt oseriöst, men att använda en icke MH-testad hund tycker jag känns oseriöst, skillnaden är att för den unga hannen får man en gulmarkering, men inte för den icke MH-testade hunden.

För de "problem" vi har inom rasen är mentalitet (varför jag varit väldigt noga med just det & fått en hund därefter). & som sagt en smal avelsbas. HD- & ögonstatistiken ser väldigt bra ut, 90% ua på båda. Sen vilka som har hundarna & vad de gör med dom spelar stor roll.

Jaja.. nog om det:D Hoppas att du kände att du fick svar på dina frågor iaf:)
 
Sv: Avla på sin hund??

Tackar! Antar väl att kennlarna har lite koll på de hela å så åxå.
Han gick ju igenom hälso kollen utan problem iaf

Bara för att dom har kennel behöver inte betyda att dom varken kan eller vet vad som är bäst för rasen..tyvärr så finns det många oseriösa kennlar som gärna parar med egen eller en hane som bor nära...och kan dom få låna en hane med linjer som dom ej kommer åt annars, då seriösa uppfödare oftast ej lånar ut till vilken som helst! så försöker dom på alla vis...

Så kontakta DIN uppfödare om råd...då får du troligtvis reda på allt man måste kolla innan avel och vilken utställning som skulle passa er.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 896
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 728
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp