Avla på okänd hästamning?

rebeckasff

Trådstartare
Har ett sto som jag är i valet och kvalet över om jag ska köpa...

Hon har egna meriter, jag känner henne väl; svargheter och styrkor, extriört osv.

Känner på ett sett att hon har något att tillföra avlen. Och, såklart för att jag själv är mycket glad för henne gör ju kanske att man är partisk.

Men nu till det hela. Vad tycker ni om att avla på okänd? Nu förutsatt att man så klart ändå väljer hingst efter vad man vill ha fram. Att man väger för och nackdelar, styrkor mot svagheter för att så klart ändå få fram det bästa.

Är folk intresserade av att köpa hennes föl? Finns det en marknad (såklart under full härstamning)?
Eller köper folk enbart föl på stam?

Sv: Avla på okänd hästamning?

hmm den är svår tycker jag, för du vet inget om eventulla genetiska defekter, du vet inte vilka stammar som de avlats framgångsrikt på eller med dåligt resultat. Troligtvis vet du inget alls om din häst om den inte skulle råka vara brännmärkt eller nåt, och då gäller de att hitta en hingst som troligtvis är så långt bort som möjligt från de stammarna som ditt sto gisningsvis har.

Och då är frågan, vilka hingstar finns kvar då? troligtvis bara de allra dyraste och de andra sidan sjön typ.

Men de kan också bli hur rätt som helst, finns ju flera hästar i världstoppen med okänd stam liksom.

Dock kan de bli en aning svårsålt, iaf med "rätt" pris då stammar numera verkar vara av oerhörd stor vikt!

Jag hade nog betäckt om jag själv kunde tänka mig att satsa på avkomman tills den har egna meriter, eller tills man vet mer vad de blir för nåt, för att sälja den som föl med nån vinst är nog väldigt svårt :(

Det är alltid en chanstagning att avla. Men när man inte vet något om stoet, i det här fallet, så blir den ju definitivt inte mindre.
På en häst med stam som man kan följa upp bakåt är det betydligt lättare att se vad som kommer var i från. Både bra och dåliga egenskaper. Utifrån det blir det lättare att välja rätt hingst för att komplettera anlagen man vill föra vidare. Vet man inget så vet man inte heller vad som kan finnas dolt hos stoet som man kanske inte vill ha men som man förstärker med fel hingst.

Samma med efterfrågan. Den finns i stort sett inte till ett vettigt pris innan avkomman eller syskon till avkomman visat vad den går för på tävlingsbanorna. Idag blir prestationerna på stolinjen mer och mer betydelsefulla vid försäljning av främst unghästar. Det kan till och med betyda att man ratar bra hästar för att stosidan bakåt inte presterat något innan.

Har hon bra meriter, d v s från svår klass, kan jag tänka mig att det finns en marknad för avkommor om de är efter goda hingstar. Har hon mediokra meriter blir efterfrågan mindre eftersom det finns fler ston som har det.

Finns det inget sätt att ta reda på stammen? Mitt stos mamma tävlades under okänd stam men mit stos uppfödare hittade den!

Har ett sto som jag är i valet och kvalet över om jag ska köpa...

Hon har egna meriter, jag känner henne väl; svargheter och styrkor, extriört osv.

Känner på ett sett att hon har något att tillföra avlen. Och, såklart för att jag själv är mycket glad för henne gör ju kanske att man är partisk.

Men nu till det hela. Vad tycker ni om att avla på okänd? Nu förutsatt att man så klart ändå väljer hingst efter vad man vill ha fram. Att man väger för och nackdelar, styrkor mot svagheter för att så klart ändå få fram det bästa.

Är folk intresserade av att köpa hennes föl? Finns det en marknad (såklart under full härstamning)?
Eller köper folk enbart föl på stam?

Du kan vissa upp henna i alla man uttställning för en bedomning, då vet du om hon är vard att sätsa.
Vill du sätsa på 6år vanta tid? och en kostnad av runt 40.000 - 50.000sk.
Arizona

Jag håller helt med er alla.
Det är därför jag ställde frågan.
Men, det är lite därför jag vill ha henne också.
För att chansa. Även om avel alltid är en chansning så blir det på ett sätt roligare med henne. På en häst som du "vet allt om" och försöker matcha med rätt hingst blir det nästan en "besvikelse" med om fölet inte infriar önskningarna alls. Missförstå mig rätt nu, jag menar att man kanske känner att WOW! den här hingsten har allt jag önskar mig till mitt sto och ändå när avkomman tittar ut så är det inte alls som man tänkte sig...
På detta stoet känns det mer som att avla för att det är roligt. Utan större förhoppningar på avkomman. Även om man såklart gör det så väl som möjligt så känns det ändå som att "jaja, det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Men vaddå då?"

Och att jag skulle behöva behålla avkommerna tills tävlingsbar ålder är inget som skrämmer mig. Det vill jag göra med alla mina uppfödningar just pga att jag är nyfiken. Jag vill göra allt själv bara för att veta att jag bara har mig själv att skylla om något blir fel. Jag vill inte sälja till någon som säger att dom kan och vet allt, har all erfarenhet i världen och utbildat sååå många unghästar. Och sen när det kommer till kritan så blir det inget av det... Eller sälja mina föl som man kanske hoppas på till någon som har som mål att komma runt på lokala tävlingar...

Sen är hon av en ras korsning som inte används i vanliga fall i ridsports avlen så att jag skulle råka betäcka henne med något närliggande är chansen minimal.
Plus att hon är en import så några svenska hingstar är det nog inte i henne.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 374
Senast: monster1
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 925
Senast: Red_Chili
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka