Avla på hane som fick avbryta MH?

Alindra2000

Trådstartare
Om ni har en hanhund som är jättefin och som får bra på utställningar osv MEN han måste avbryta MH testet pga att stressen helt enkelt blir för stor (vid exempelvis skottet). Låter ni denna hane gå i avel?

Anledningen att jag frågar är att en bekant har en mkt fin hanhund, han är trevlig på alla sätt och vis men kunde inte fullfölja MH testet. Detta är inget de skriver om på hans hemsida och det gör mig lite fundersam, om det nu är ok att avla på honom ändå varför skriver de inte att han fick avbryta?

Jag vet att ett MH inte säger allt om en hund och att det kan vara dagsform, tillfällighet osv osv. Men i mina ögon ska en hund som är ok i avel helt enkelt inte vara så känslig att sådant gör att de tvingas avbryta.

Men nu är jag lite intresserad av era åsikter, vad tycker ni? och är det inte lite konstigt att man tycks vilja mörka att han inte klarade det om det nu är så ok?

Sv: Avla på hane som fick avbryta MH?

Te.x stress vid skottet? Var det mer?!!

Senast ändrad av en moderator:

En hund som kan få så dålig dagsform att ett MH måste brytas hör inte hemma i aveln, enligt mig.

Har hunden några arbetsmeriter? Har han gått spårprov, lydnadsprov, sökprov eller jaktprov?

Om hanen inte har några arbetsmeriter, skulle jag inte avla på honom. Isåfall skulle ju MH:t vara det enda "beviset" på hans mentalitet, och eftersom det fick brytas är han ju klart underkänd.

Skulle ALDRIG använda så dåligt material i avel eller köpa efter nåt så kasst mentalt som inte ens pallar ett MH.

Absolut inget jag skulle avla på.

Att jag frågade om det var beskrivaren är för jag varit med om att ägaren brutit fast det inte alls behövdes. Beskrivaren försökte få ägaren att fortsätta, men ägaren bröt ändå.
Visst kan ägare se om det ska brytas, men det gjorde inte denna ägaren.

En hund som kan få så dålig dagsform att ett MH måste brytas hör inte hemma i aveln, enligt mig.

Tycker precis som du och trodde faktiskt att dem skulle tycka lika. När jag frågade dem så tittade de helt oförstående på mig. För de själva "vet" ju att han är stabil och han vinner ju massa utställningar och är mkt rastypisk osv.

Skulle ALDRIG använda så dåligt material i avel eller köpa efter nåt så kasst mentalt som inte ens pallar ett MH.

Håller som sagt med.

Vill inte diskutera rasen eftersom det inte var tanken med tråden men vi kan väl säga så att det finns tillräckligt med katastrofal avel och mer dåligt rykte är inget rasen behöver.

Kan bara hålla med Jadzia, CeciliaW och Piru. Ett MH är så pass lite belastande att det är ett väldigt lågt krav att den åtminstone ska klara av hela beskrivningen för att kvalificera sig för avel. Mina krav är långt högre(vilket gör att min hund inte kommer att ställas till förfogande, trots ett riktigt bra MH).

skulle adlrig falla mig in att vare sig avla eller köpa nåt efter en hund som inte pallar med ett MH-oavsett ras.

Nej fy aldrig klarar inte en hund ett test som faktiskt inte kräver så mkt så har den inget i avel att göra.

Skulle absolut inte sätta en sådan hund i avel, hur rastypisk den än var! Klarar inte hunden MH pga rädsla/stress så anser inte jag den vara tillräckligt stabil för att få föra sina gener vidare. Rädsla/osäkerhet är en starkt bidragande orsak till att hundar hugger, och vem vill avla på det? Hade hunden varit stabil (vilket tydligen ägarna anser att han är) så hade han klarat sitt MH

Vi har fått en tik av våran uppfödare. Hon är steriliserad just för att hon bla var tvungen att bryta ett MH. Hon har dock vunnit/placerat sig högt på stora utsällningar. Trots detta så valde uppfödaren att inte använda henne i avel då hon inte tycker att det var ett bra avelsmaterial.

Så det finns ju uppfödare som resonerar på ett sådant sätt också.

Vi funderar nu på att se om det blir någon restplast över i ett MH nära oss, bara för skoj skull (vill ju inte ta upp någon annans plats som behöver platsen på "riktigt"). Vi har haft henne i två år nu och hon har verkligen blivit en helt annan hund. Mycket tuffare och modigare, skulle vara roligt och se om hon "klarar" av ett MH nu.

Mvh

Tora

Det slog mig, hur gammal var hunden när MH gjordes? Jag vet att inom vissa "utställningsraser" så väntar man rätt länge med att göra MH, vilket jag tycker är korkat eftersom man vill se hundens anlag - inte hur den är tränad.

Rent spontant svara jag nej, en sån hund ska inte användas i avel..
Men så jag ändå säga att jag tycker att det finns i undantag.

Ponera att en hund importeras från ex. Australien som 2åring.
Under dess första två år i livet har den jobbat som vallhund,
bott med fåren eller i hundbur.
Är inte alls van vid koppel, skogspromenader och andra vardagssaker.

Hunden kommer till Sverige och sätts rätt omgående på en MH bana och testledaren får avbryta pga att hunden inte avreagerar.

En sån hund tycker jag visst att man kan använda i avel, däremot ifrågasätter jag hur smart det är av hundägaren att så snart inpå flytten göra MH med hunden.

Nu är ju detta ett helt annat exempel, en hund som varit mycket på utställningar osv. borde vara tillräckligt van vid liv/rörelse/ljud för att fixa ett MH. Så i det fallet tycker jag INTE att man ska använda den i avel.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 117
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 780
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 429
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 570
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka