Avla på eksemsto

Fredag

Trådstartare
Vill ställa den här frågan anonymt åt en god vän. Då jag inte har islandshästar och knappt vet något om dem så känns det "ofarligt" att vännen förknippas med mig.

Vännen planerar att betäcka sitt sto som har eksem, är dock en import om det spelar någon roll.

Detta är ju normalt en kasserande defekt, även om jag förstått att det finns hingstägare som slarvat och fått sina hingstar godkända ändå (visade i "rätt" årstid).

En annan sak jag trott mig förstå är att "seriösa" hingstägare inte tar emot eksemston.

Ston lyder under samma krav som hingstarna, det vet jag, men samtidigt finns inte samma kontroll förstås.

Släng ur er fakta och åsikter i frågan! Jag har ingen koll och vill gärna ha bra grundfakta om ämnet. Är det så enkelt att arvbarheten på eksem hon importston är minimal? Det är skillnad på om svenskfödda ston har eksem?

Sv: Avla på eksemsto

Är det så enkelt att arvbarheten på eksem hon importston är minimal? Det är skillnad på om svenskfödda ston har eksem?

Nej det är inte så enkelt.

Alla svenskfödda eksemhästar som vuxit upp där de exponerats för knott har mycket "allergigener".

En del importer kan provoceras till eksem även med relativt liten del "allergigener".

Ofta är hästen mer allergisk om eksemet är grövre eller debuterar tidigare men nu är det svårt att veta i och med att så många skyddar sina hästar.

Du vet aldrig på förhand VILKA av importerna som har mycket "allergigener", däremot vet du säkert att en import som trots ett OSKYDDAT liv här är det säkraste att avla på ur allergisynpunkt.

Få törs dock importera tio bra ston och ha dem ute bland en massa knott i ett antal år och sälja/slakta/ta ur avel de ca 7 som kommer får eksem.

Avlar du på ett sto tar det lång tid innan du märker hennes allerginedärvning, det kanske först blir tydligt i andra generationen beroende på din egen miljö hemma.

Det är också lite sent att komma på efter många föl att 35% av dem får eksem :crazy:

MÅNGA av de svenskfödda eksemhästarna kommer (via en son i avel) från ett "fint" importsto med mycket eksem som fortfarande går i avel, för hon har ju så fina poäng och avkommor :cool: Där VET man att man sprider eksemgener, jag är övertygad om att den studie som gjorts också skulle påvisa det, men resultatet offentliggörs ju inte :mad::mad::mad:

Det är säkrare att låta bli att avla på ALLA eksemhästar.

Det finns en annan aspekt också.

Det är inget roligt hästliv för ett föl att vara installad eller ha en intäckt mamma med smetigt juver :cry:

Skulle stoet bli sämre i sitt eksem kan man inte kortisonbehandla henne tex.

Eksemhästavel orsakar helt enkelt onödigt lidande.

Vill ställa den här frågan anonymt åt en god vän. Då jag inte har islandshästar och knappt vet något om dem så känns det "ofarligt" att vännen förknippas med mig.

Vännen planerar att betäcka sitt sto som har eksem, är dock en import om det spelar någon roll.

Detta är ju normalt en kasserande defekt, även om jag förstått att det finns hingstägare som slarvat och fått sina hingstar godkända ändå (visade i "rätt" årstid).

En annan sak jag trott mig förstå är att "seriösa" hingstägare inte tar emot eksemston.

Ston lyder under samma krav som hingstarna, det vet jag, men samtidigt finns inte samma kontroll förstås.

Släng ur er fakta och åsikter i frågan! Jag har ingen koll och vill gärna ha bra grundfakta om ämnet. Är det så enkelt att arvbarheten på eksem hon importston är minimal? Det är skillnad på om svenskfödda ston har eksem?

Jag förstår inte hur man med dagens kunskaper om ärftlighet ens kan tänka tanken.

Har man ett eksemsto tycker har man ett stort ansvar att inte föra denna jobbiga och plågsamma allergi vidare till vare sig fler djur eller ledsna och utarbetade hästägare.

Jag har så klart mina åsikter i frågan eftersom jag tar upp det här. Men eftersom jag inte är kunnig inom islandshästar och eksem i allmänhet vill jag gärna att de med mer grundliga kunskaper än att läsa SH:s defektlista som jag kan, berättar sina åsikter och kunskaper som jag kan förmedla vidare till stoägaren.

Tack för de inlägg som kommit hittills! :bow:

....glömde - jag vet ingen annan hingststation utom min egen som inte tar emot eksemston?

De betalar ju lika mycket :p

Du är ett ypperligt exempel på en seriös hingsthållare. :bow:
Som bonus får du inga ärftliga eksemhästar efter dina hingstar! :)

Jag förstår inte hur man med dagens kunskaper om ärftlighet ens kan tänka tanken.

Har man ett eksemsto tycker har man ett stort ansvar att inte föra denna jobbiga och plågsamma allergi vidare till vare sig fler djur eller ledsna och utarbetade hästägare.

:bow::bow:

Men det vet du väl att islandsfödda eksemston inte sprider det vidare till sina avkommor, nej bara svenskfödda. Då undrar man hur dom svenskfödda har fått sina gener????
Jag blir så trött....

Du är ett ypperligt exempel på en seriös hingsthållare. :bow:
Som bonus får du inga ärftliga eksemhästar efter dina hingstar! :)

Det finns enstaka eksemhästar ÄVEN efter eksemfria mammor efter de hingstar jag haft på station. Allt annat vore orimligt eftersom det handlar om många hundra avkommor.

En efter Gyrdir med svenskfödd frisk mamma med en importerad eksemhingst som morfar och ett par efter Askur med samma läge, svenskfödd mamma med importerad eksemförälder. Askur har också en dotter efter en frisk danskfödd mamma där jag inte är säker på eksempåbråt som kliat sig över eksemgränsen under uppväxtåren men som jag tror kommer växa ifrån det.

Hýreygur har en avkomma efter ett eksemfritt importsto (?) och en efter ett svenskfött sto som kliade sig en del i unga år, nu tror jag de är bättre.

Ofta kliar sig svenskfödda unghästar de första somrarna och upparbetar sedan ett immunförsvar. Ibland är det en normal reaktion på ett extremt insektstryck, ibland ett uttryck för en viss allergitendens som säkert skule blivit manifest eksem om individen varit född på island och importerats senare i livet.

Jag tror man ska vara försiktig med att sätta en eksemdiagnos innan hästen är vuxen.

Däremot ska man absolut beakta de här onormalt kliande individerna med försiktighet ur avelssynpunkt om det finns eksem i släkten. En av de hingstar som spridit mest eksem har haft det ungefär så själv, inget direkt synligt eksem i vuxen ålder.

Stoet inte funnits i Sverige så länge ännu och eksemet inte är värsta sorten, första sommaren i Sverige nu.

Fortfarande samma åsikter, hon bör inte avlas på? Det är inte troligt att det "bara" är en första allergisk reaktion innan immunförsvaret fått jobba igång lite?

Hej det är jag som är den "goda vännen",och jag har inte bett Fredag göra något inlägg.:p:crazy:

Min åsikt har jag redan innan skrivit här och min tråd blev då borttagen!?

Ungefär såhär:
Mitt sto kom till Sverige för 4 månader sedan,ustattes för mkt stress då hon blev inriden direkt.
Jag fortsatte rida och träna samt tävla henne.
Det blev för mkt för henne och hon började klia sig i samma veva,(alla vet ju att hästar´kan klia sig av olika anledningar)jag köpte då ett Boett täcke+huva för säkerhets skull.
Bor dessutom i skogen där vi har mkt mkt insekter.
Efter det slutade hon klia svansen,hon kliade aldrig sönder sig utan bara så att stråna blev lite spretiga!!
Hon hade lite skorv i pälsen mitt på rumpan ,men det var nog ett bitmärke för det försvann jättefort o sedan ingenting!!
Hon har också en virvel under magen långt fram till vänster,där hon fick ett sår,men detta läkte ut av sig självt.
Dom har gått på lösdrift nu igen under sommaren och hon kliar sig inte alls.

:idea:

Är det ston som Von och Snögg du åsyftar?
Det kanske finns ännu fler... Skrämmande.

Tex Von och Kolbrún har mig veterligt inte särskilt allergiska barn. Och de har ju hunnit få så många att man rimligen vet att de inte har särskilt stor disposition.

Fast i FÖRVÄG kan man ju inte veta det ;)

Stoet inte funnits i Sverige så länge ännu och eksemet inte är värsta sorten, första sommaren i Sverige nu.

Fortfarande samma åsikter, hon bör inte avlas på? Det är inte troligt att det "bara" är en första allergisk reaktion innan immunförsvaret fått jobba igång lite?

Får man eksem redan första sommaren så kan jag inte se NÅGON anledning att betäcka. Eksemet brukar ju debutera först andra eller tredje sommaren, ingen vet ju om stoet är jättedåligt när det ska gå med fölet :cry:

Importer får inte en sådan reaktion och sedan blir friska. Den reaktionen de kan få är att de får stora bubblor av betten och kanske kliar lite extra - men har det en gång gått över eksemgränsen och blivit eksem tex på de typiska ställena under magen så är det bara ägarens rosa solglasögon som säger att den är oallergisk.

Jag kan förstå att man väljer att chansa om man har ett av landets bästa förstaklass-ston.

Men det har inte de flesta :cool:

Vad är över exemgränsen??:bow:
Hon har som sagt inte kliat sig på över en månad och inga sår,skorvor eller svullnader.
Hon har aldrig heller kliat "av" sig man eller svans!!

Hon har som sagt inte kliat sig på över en månad och inga sår,skorvor eller svullnader.

Det har inte min heller ÄNNU, men jag tror att det kommer senare i sommar. Han har eksem, därför är jag helt emot eksemavel för jag ser konsekvenserna.

KL

Antingen har en häst eksem eller så har den inget eksem. Det där med lindrigt eksem är bara skitprat.

Om man tänker sig bedriva avel borde väl ändå det första kriteriet vara att det ska vara friska djur!! Hur man kan ha en annan åsikt är bara korkat.

Om en importerad häst visar minsta tendens till kli första sommaren så ska man självklart inte betäcka, det är tredje sommaren som är mest kritisk har iallafall jag fått lära mig.
Därför är det smartast att vänta och se,men jag skulle iallafall dra öronen åt mig om man sedan kör med täcke och på så sätt aldrig får se om hästen har eksem eller inte. Det är väl smartare att avla på de eksemfria ston som finns.

Jag har ett jättefint sto som Siggi på Holtsmula köpte av gården Ey för avla på själv men sålde sedan henne till avel och tävling i Sverige.
Hon har dessutom otroligt bra lynne och är stor och har trevlig färg.
Hon är symtomfri med täcke,behöver inte huva.Men eksem har hon och därför ska vi inte ta föl på henne. Riktigt så pengagalen är jag inte efter allt som kommit fram om nedärvningen av eksem.

Jag förstår inte heller hur man har råd att chansa,det kostar ju lika mycket minst att föda upp och träna en häst som inte har lika stor risk att nedärva eksem som en utan.Men en dag så står man där med en mindre värd häst om man säljer eller eksemskötsel och inga avelsmöjligheter. Och har man obegränsat med pengar så varför inte köpa en eksemfri häst??

Nej och det gör hon förhoppnings inte om du sköter henne bra, och det tror jag du gör.
Men var det inte hon som hade en svullnad under magen?
Det är underbart att hon mår bättre, glädjs åt det och lägg fölplanerna på hyllan till du sett mer av hennes eksem.

Liknande trådar

Islandshäst Startar en tråd här istället så slipper man kladda ner Loddies tråd. Jag förstår precis vad du menar Boj, jag säger inte att man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 199
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?