Även veterinärer kan få erinringar

vallhund

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16824713.ab

Hunden blev skadad av gris under jakten, vet på bagis ville operera för 32 papp, ägaren ville inte, vet försökte omhänderta hunden men hundägaren tog med sig hunden till en annan klinik, bagis ringde polis som jagade efter hunden. Nästa klinik ansåg inte att operation var befogad. En veterinär fick en erinran.

Sv: Även veterinärer kan få erinringar

Fast veterinären fick inte erinran för att operationen var obefogad. Veterinären fick erinran för att hon anmälde till länsveterinären utan att själv ha undersökt hunden.

Sedan är ju artikeln lite märklig.

Med svåra skador på bakbenen kördes Tassa, som är Karl-Johan von Helands och SVT-vd:n Eva Hamiltons gemensamma hund, med ilfart till Bagarmossens djursjukhus.

Några rader senare ...

Nu vill Karl-Johan von Heland uppmärksamma djursjukhusens rutiner.
– 32 000 kronor för att operera en frisk hund. Det är absurt.

Var hunden svårt skadad eller var den frisk?

och om hunden verkligen är svårt skadad och "trasig" i bakbenen, vem åker då hem för att se hur det blir? :crazy:

Va? är det vanligt med bagarmossen att dom försöker få folk att göra mer än behövligt eller var det omhändertagandet?

Lite av varje som jag förstått det, samt att en del är typ totalt inkompetena.

Rörigt var ordet, och svårt att få nån överblick över vad som här öht.

En intressant sak dock. Visste inte att veterinärer kan omhänderta djur, tolkar det som att beslut från länsstyrelsens veterinär (?) visserligen krävs men ändå?

Intressant fråga.
Gissar att de bara kan kvarhålla en hund om det är uppenbar/överhängande fara för djurets liv om den inte kvarstannar under veterinärvård (eller att man inte betalat för vården).

Det var väl därför hunden släpptes iväg o de kontaktade polisen.
Någon av våra vet/djursjukvårdare kanske kan reda ut det för oss?

De två övriga veterinärerna känner jag inte till. Men Marcel Lee litar jag på till 100%. Han är oerhört skicklig och mån om djuren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Skriver denna tråden för att få hjälp att fatta rätt beslut och sedan hålla fast vid det. Eller ja, jag vet vad som är rätt beslut men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 448
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka