Avelsvärdera ponnytravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Har en liten fråga till er "shettismänniskor" ang avelsvärdering osv.
Jag ska troligtvis låna ut min 4åriga hingst till en familj som pysslar med trav och tanken är att han ska startas i vår antar jag.

I och med att han kommer gå ordentligt så blir dom ju ganska så slimmade och han är ganska så slimmad i typen redan och om jag förstått de hela rätt så just gällande shettis så föredras de om dom är lite mer satta, runda och goa....vilket ju kan blir problem om han ska tävlas?!
Det är ju inget so säger att jag MÅSTE visa honom nästa år,men tanken finns ju där.

Hur hade ni gjort?...är de svårer att få igenom honom slimmad tro? han visades nu i höstat och var 1poäng i från att gå igenom och uppfödare trodde att de hade och göra med att han var relativs slimmad (för å vara shettis)..eller?!?

tacksam för hjälp!

Sv: Avelsvärdera ponnytravare?

Nu har jag inte sett din ponny (mer än på foton) men eftersom han var så nära i höstas så skulle jag absolut prova igen. Om han är "slimmad" så kanske det inte är jättelyckat att skicka i väg honom på travträning om du ska visa honom. Det beror ju på när du vill visa honom, han kan ju visas som 6-åring också, då kanske han har startat och du slipper det :devil: -la bruksprovet som jag är jättenervös för trots att jag har världens snällaste att köra ;)

Känns som detta är en super chans för honom att få tävlas, och jag tror han passar för travet, så som de ser ut så väntar jag nog med att visa honom.
Man kan väl visa dom oavsett ålder?!..alltså äldre än 2år?!?

Här en en bild på honom ifrån i somras, ha har lagt på sig lite mer sen de togs..vad tycks?
{39dfc3ff-b7ad-47a1-ac92-0529d761f6c4}.jpg

Visst, du får visa honom när du vill, oavsett ålder.

Han ser fin ut från sidan, kanske något kort kors och halsen ser ut att vara grovt ansatt, svårt att se när han tittar mot kameran. Där tycker jag att han är alldeles lagom i hullet.

Så här såg min kille när han gick i genom:
epus_prem040927.JPG

Inte speciellt "satt" eller "burkig" alls.

Har du något nytaget foto på Baron från sidan? Där man ser halsen lite bättre. Visst fick han en 7:a på typen?

Tyvärr är de det nyaste jag har på honom som går att "bedömma" något av.
Kortet är inte helt koret..de är lite ihopadraget av misstag när jag skulle ändra formatet, men jag håller med om att han är något kort i sitt kort och grovt ansatt i hasen inte lika som på bilden,men något.

Jepp, han fick en 7 på typen i Värnamo.
Men det är 99% säkert att de bli travet för honom kommande år, så jag de blir nog att jag väntar och kanske visar honom nästa vår eller nått.

Va fin Epus är på kortet, hur ser hans framtid ut nu?!?

Tyvärr är det ju så att de inte vill ha in hingstar med 7:a på typen. Det var ju en skimmel i Värnamo i år som kom upp i 39 poäng och därmed kunde ha fått ett färgpoäng men hade en 7:a på typen och rekommenderades därför inte till final. Så vi får hoppas den biten blir bättre för er :)

Epus kommer att visas på en vinterutställning, sen tränas inför kvalitetsbedömningen i höst och betäcka i sommar. Han kommer stå hemma i sommar och ta emot ett begränsat antal ston.

Nä, de vet jag att 7.or på typen inte är så "välkommet" ,men vi får väl se helt enkelt hur han utvecklas nu.

Lycka till med dina pållar nu så håller jag tummrna för er på kvalitetsbedömningen :bump: :)

Jag vill minnas (rätta mig gärna om jag minns fel!) att nämnden sa att de ansåg att din hingst inte var ett "hingstämne" när han visades i höstas, även om han var nära rent poängmässigt. Detta är något som de kommer ihåg även inför nästa gång han visas, så OM det ska vara lönt att alls visa honom så gör det nog inget om du ger honom ytterligare något-några år att växa på sig, bli mer rastypisk och maskulin. Sen bör han nog vara riktigt smällfet när han visas fram, eftersom han är av lite lättare modell, lite högställd och något kort i kroppen.
Är han RIKTIGT bra på travet så kan även det vara en merit, men då måste han vara bland supereliten (under 2.30 åtminstone). Annars gör travet "bara" att du slipper göra bruksprov med honom.

Sen kanske jag gör dig besviken (jag VET att man hoppas in i det sista :p), men alla hingstar är ju inte hingstämnen. De kan vara väldigt trevliga ponnyer i alla fall. Och det måste ju finnas även bra 39-poängare, inte bara godkända eller dåliga...

Självklart är inte alla hingstar lämpade att gå igenom om vissa snubblar ju på mållinjen av en anledning, det är jag redan väl medveten om, men jag har fått höra av ett par st. som var där också att dom tyckte att han borde ha gått igenom, men som sagt behövde kanske något år till att moga.
Jag har bestämt mig för att testa en gång till, när de blir de får vi se,men ska han gå trav blir de inte aktuellt unden den tiden.

ge hästen tid!

Första gången jag visade min någonsin fick han brons... Jag var ganska så förvånad för jag trodde inte jag var så himla mycket ute och cyklade i min egna bedömning. samma höst på avelsvärdering fick han 37p med ett Välkommen åter.

Förra hösten två år senare sas gick han igenom med 41p. SÅ han hade vuxit på sig 4p på två år. Ganska bra jobbat. där ser man vad lite foder o dyl kan göra. Har hingsten däremot ganska grova fel som INTE ska tillhöra rasen förstår jag om dom säger att han inte är rastypisk. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Övr. Hund Hejsan! Det är som så att jag har för lite mer än en vecka sedan hämtat en jättetrevlig omplacering på snart 10 månader. Ingen...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 941
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar