Avelsmålen för haflingern?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maliiin_
  • Startdatum Startdatum
M

Maliiin_

Någon som vet vad avelsmålen för haflingerhästen är? Liksom vad man eftersträvar för egenskaper och hur en korrekt Haflinger ska se ut utseendemässigt?

Någon som har en bra sida där man kan hitta övrig fakta om haflingerhästen?

Detta tycker jag är väldigt snygga haflingers:

Märren
Winterstein

Nestor, som förövrigt är min uppfödnings pappa
Harras

Hrimfaxe (Som jag är helt förälskad i, men har inte råd att köpa. :( )

Övrigt om Avel
Avel innebär en planmässig förökning och förbättring av djur, t.ex. hästar. Målet med aveln är att få fram friskare och bättre hästar. Det är viktigt att bara använda bra avelsdjur om man vill nå framgång i sin avel. Man kan mäta hästars kvalité på många sätt, t.ex. genom resultat från premieringar (avelsvärderingar), utställningar, kavalitetsbedömningar och tävlingar.

Vid premieringar och utställningar i Sverige bedöms hästarna på 5 punkter: Typ (rastyp, könstyp och brukstyp), huvud-hals-bål-kors, benen och rörelsernas korrekthet, skritt och trav. Max är 50 poäng. För att bli godkänd för avel måste ett sto erhålla minst 30 poäng och ingen delpoäng under 5. För hingstar går gränsen vid 40 poäng totalt och ingen delspoäng under 7. Vid tre års ålder kan ett sto tilldelas avelsdiplom om hon erhåller minst 40 poäng totalt och ingen delpoäng under 7.

Vid kvalitetsbedömning bedöms hästen eller ponnyn vid 5 olika stationer: Exteriör, Veterinärstation I, Veterinärstation II, Löshoppning och Gångarter under ryttare. Ägaren får en "varudeklaration" på sin häst/ponny och kan se så att utbildningen bedrivits på ett lämpligt och för hästen skonsamt sätt. Uppfödaren och avelsföreningen kan använda resultaten för att förbättra det fortsatta avelsarbetet.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
803
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka