Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utan tvekan.
Ja, det skulle jag göra. Vet du vad som lkigger bakom ser jag inget problem med det... Har tankar på att ev göra en parning med 6,25%... Men inte bestämt mig än.
Uställningsmeriter är inte mycket värt egentligen. En tvåa är ett gott avelsresultat så jag tycker det räcker.
min egna hanne ger 2.0 till ena tiken och 0.2 till den andra så jag funderar på att ta tiken med 0.2 me min egna hanne, sen går jag då i funderingar på att använda en annan hanne som ger 3.5 i procent.
Man funderar fram och tillbaka mkt tycker jag. i princip skulle jag kunna ha min egna hanne till båda mina tikar men jag vet inte? jag vill inte använda en och samma hane för mkt heller?
Men två tikar är ju inte mkt heller egentligen, på två tikar med helt olika linjer.
PROBLEMET är att han fått en tvåa på utst. Innan jag köpte honom såg jag han på en utst och han avskydde det, jag köpte honom av flera anledningar men INTE i första hand som avelshane, men sen har jag tänkt: han är HD/AD fri, ganska hög, SUPER trevlig,ngt sotig (ej önskvärt men inte diskande) helt nya linjer i sverige, dessutom om jag använder honom på mina så blir det två nya linjer.
Ska jag el ska jag inte?
En del säger att jag ska ställa han nu när jag äger honom men det är ingen mening. Jag tror inte det blir bättre ändå- hon drog omkring honom i ringen, han vill inte.![]()
Sedan är det en sak vad vi uppfödare vill ha och vad marknaden söker. En vännina ska göra en parning "till marknaden" och då använda en i hennes ögon lite sämre hane "för hon ska ändå inte behålla någon".
Personligen så tänker jag på vilken klass jag vill hålla på min uppfödning. Skulle aldrig själv göra en parning där jag inte skulle kunna tänka mig att behålla /avla vidare på. Har som mest haft 3,12 % i inavelsgrad och de valpar som föddes överensstämmer mycket väl med vad jag i min uppfödning vill så för. Föräldrarna är valda för ett ENBART förstärka varandra och inte kompensera varandras brister. Känndes superlyxigt att kunna få göra en sådan kombination.
Fråga dig själv vad du vill ha ut för resultat.
Jag tycker nog det låter som om din hanne åtminstone skulle kunna provas i avel, med tanke på de egenskaper och linjer han har. Ang. "sotet" - som jag inte vet ett dugg om - skulle jag kolla tillbaka på linjerna hos dina tikar och se om det finns där eller inte, och då i så fall använda honom där det inte finns. Skulle du inte kunna lägga in en bild på hannen här - jag är lite nyfiken på sotet och hur det ser ut? Obs. att jag inte kan din ras överhuvudtaget
Den uppfödaren som använder sin egen hanne flitigt och inte tycker du ska använda din, ser säkert ett egenintresse i det... med de linjer som din hanne har är han ju en potentiell "konkurrent" till hennes - om han lämnar bra, vill säga.