Avelsfråga.

Casper

Trådstartare
Skulle du göra en parning där inavelsgraden blev 3.5% om DU tror att kullen skulle kunna bli bra?

Senast ändrad:
Sv: Avelsfråga.

Ja det skulle jag.
Har precis gjort en nu som har 3,9 %. Egentligen lite högt tycker jag. Men jag tror verkligen på denna kombinationen.

För det första måste man överväga fördelarna med nackdelarna. Eftersom det blir en liten inavelsgrad handlar det mer om att titta på vilka linjer som är släkt med varandra. Finns inga kända sjukdomar i dom linjerna finns inget hinder med en inavelsgrad på 3,5%. Däremot om man hamnar på inavelsgrad som överstiger 6,5% kan man fundera om man inte kan hitta en bättre kombination. Anledningen till varför många kör med linjeavel är att dom bibehåller en viss typ av hund. För den skull ska man inte göra avsteg från kvalitén på hunden.

hej

jag tycker även att det beror på ras o vad det finns för avelsutbud, personligen utavlar jag hellre i första hand men har även gjort parning på tror det var strax över 4%. när det gäller jämthundarna så strävar jag efter nära 0 %

min åsikt är även att man inte bara parar hundar som är lika varandra utan det som ÄR det spännande att vara uppfödare är att hitta individer som även kompenserar varandra o se vad det ger

Ja, det skulle jag göra. Vet du vad som lkigger bakom ser jag inget problem med det... Har tankar på att ev göra en parning med 6,25%... Men inte bestämt mig än.

Ja, det skulle jag göra. Vet du vad som lkigger bakom ser jag inget problem med det... Har tankar på att ev göra en parning med 6,25%... Men inte bestämt mig än.

min egna hanne ger 2.0 till ena tiken och 0.2 till den andra så jag funderar på att ta tiken med 0.2 me min egna hanne, sen går jag då i funderingar på att använda en annan hanne som ger 3.5 i procent.

Man funderar fram och tillbaka mkt tycker jag. i princip skulle jag kunna ha min egna hanne till båda mina tikar men jag vet inte? jag vill inte använda en och samma hane för mkt heller?

Men två tikar är ju inte mkt heller egentligen, på två tikar med helt olika linjer.

PROBLEMET är att han fått en tvåa på utst. Innan jag köpte honom såg jag han på en utst och han avskydde det, jag köpte honom av flera anledningar men INTE i första hand som avelshane, men sen har jag tänkt: han är HD/AD fri, ganska hög, SUPER trevlig,ngt sotig (ej önskvärt men inte diskande) helt nya linjer i sverige, dessutom om jag använder honom på mina så blir det två nya linjer.

Ska jag el ska jag inte?

En del säger att jag ska ställa han nu när jag äger honom men det är ingen mening. Jag tror inte det blir bättre ändå- hon drog omkring honom i ringen, han vill inte.:(

Uställningsmeriter är inte mycket värt egentligen. En tvåa är ett gott avelsresultat så jag tycker det räcker.

Det viktigaste oavsett inavelsgrad är att båda är bra mentalt och att de kompletterar varandra när det gäller kroppsbyggnad. Olika uppfödare och utställningsdomare har olika ideal när det gäller utseende. Sen bör man inte överstiga den högsta rekommenderade inavelsgraden.

Svaret var avsett till Casper, inte till Jadzia.

min egna hanne ger 2.0 till ena tiken och 0.2 till den andra så jag funderar på att ta tiken med 0.2 me min egna hanne, sen går jag då i funderingar på att använda en annan hanne som ger 3.5 i procent.

Man funderar fram och tillbaka mkt tycker jag. i princip skulle jag kunna ha min egna hanne till båda mina tikar men jag vet inte? jag vill inte använda en och samma hane för mkt heller?

Men två tikar är ju inte mkt heller egentligen, på två tikar med helt olika linjer.

PROBLEMET är att han fått en tvåa på utst. Innan jag köpte honom såg jag han på en utst och han avskydde det, jag köpte honom av flera anledningar men INTE i första hand som avelshane, men sen har jag tänkt: han är HD/AD fri, ganska hög, SUPER trevlig,ngt sotig (ej önskvärt men inte diskande) helt nya linjer i sverige, dessutom om jag använder honom på mina så blir det två nya linjer.

Ska jag el ska jag inte?

En del säger att jag ska ställa han nu när jag äger honom men det är ingen mening. Jag tror inte det blir bättre ändå- hon drog omkring honom i ringen, han vill inte.:(

Jag hade använt den hanen. Man ska inte bara se sig blind på meriter.
För som du skriver, denna hunden gillar inte utställning och varför då hålla på och åka.
Skulle jag hitta en hane som jag verkligen blev förtjust i och inte ställts ut eller gör annat, så skulle jag ändå inte tveka att använda den.
Finns nog många champions i alla hem som aldrig ställs ut utan är hemma som goa familjehundar eller vad man nu har dom till.

Själv måste jag säga att hanen är otroligt trevlig. Lugn och stabil och skulle om allt går enligt planerna kunna passa båda mina tikar. Det värsta e att han blir så smal när tikar ska till att löpa sen e det jätte svårt att få upp honom igen. Han väger i runda slängar runt 75kg men skulle gott o väl kunna lägga på sig lite till. Ngt ja e rädd för e att valparna blir för sotiga. Men visserligen kan det bli så även på två helt rena hundar oxå. Många tankar....

Sedan är det en sak vad vi uppfödare vill ha och vad marknaden söker. En vännina ska göra en parning "till marknaden" och då använda en i hennes ögon lite sämre hane "för hon ska ändå inte behålla någon".

Personligen så tänker jag på vilken klass jag vill hålla på min uppfödning. Skulle aldrig själv göra en parning där jag inte skulle kunna tänka mig att behålla /avla vidare på. Har som mest haft 3,12 % i inavelsgrad och de valpar som föddes överensstämmer mycket väl med vad jag i min uppfödning vill så för. Föräldrarna är valda för ett ENBART förstärka varandra och inte kompensera varandras brister. Känndes superlyxigt att kunna få göra en sådan kombination.

Fråga dig själv vad du vill ha ut för resultat.

Sedan är det en sak vad vi uppfödare vill ha och vad marknaden söker. En vännina ska göra en parning "till marknaden" och då använda en i hennes ögon lite sämre hane "för hon ska ändå inte behålla någon".

Personligen så tänker jag på vilken klass jag vill hålla på min uppfödning. Skulle aldrig själv göra en parning där jag inte skulle kunna tänka mig att behålla /avla vidare på. Har som mest haft 3,12 % i inavelsgrad och de valpar som föddes överensstämmer mycket väl med vad jag i min uppfödning vill så för. Föräldrarna är valda för ett ENBART förstärka varandra och inte kompensera varandras brister. Känndes superlyxigt att kunna få göra en sådan kombination.

Fråga dig själv vad du vill ha ut för resultat.

För mig är det självklart att göra en parning där jag vill behålla en valp och det vill jag göra i båda kombinationerna med min egna hane.
Det finns givetvis snyggare hanar men alla går näst intill i samma linjer.

Vi har inte så mkt hundar i vår ras och den ena uppfödaren använder sin hane MKT friskt och jag känner att vart jag än vänder mig så finns hans linjer. Men inte i bland annat min egna hane.

Sen har jag en hane till (ibo) som jag hade på min förra kull oh det skulle oxå kunna fungera, jag har hans sista parning om jag vill men ja vet inte. Dels för att jag redan har honom till en kull, jag vill ju utveckla min egna uppfödning liksom eftersom jag sparar en i varje kull. Antingen hemma el på foder. Förhoppningen är ju att spåna vidare på det tar fram.Jag har absolut ingen stor uppfödning men vill att det ska bli bra.

Tyvärr är det så här, kanske i alla raser ja vet inte men i vår i allafall så kan man inte hjälpas åt utan att baktala varandra osv. Vissa tycker inte jag ska använda min medans andra tycker det och två uppfödare vill själv låna honom. ÄNDA anledningen är att han har sotfläckar i pälsen. Men han har höjden,temperamentet,fri och nya linjer och jag överväger det mot sot? Tänker jag fel?

Bland annat den uppfödaren som säger nej e hon som använder sin hane friskt. Men han bär själv på blödarsjuke linjer- e det bättre då? dessutom den enda i kullen som va fri i höfterna? det fanns två d höfter bland hans syskon. Min hane (jag skryter inte men måste ju ha för o nackdelar) är fri och alla hans syskon oxå faktiskt.

Hmm, personligen gillar jag min hane men har inte använt han pga av sotet och 2an på utst. Kankse borde jag tänka om?

Men gisses, du har ju redan svarat på din egna fråga!

Använd din egna hane! Lycka till och lova o lägga ut massa söta valp bilder!:D

Jag tycker nog det låter som om din hanne åtminstone skulle kunna provas i avel, med tanke på de egenskaper och linjer han har. Ang. "sotet" - som jag inte vet ett dugg om - skulle jag kolla tillbaka på linjerna hos dina tikar och se om det finns där eller inte, och då i så fall använda honom där det inte finns. Skulle du inte kunna lägga in en bild på hannen här - jag är lite nyfiken på sotet och hur det ser ut? Obs. att jag inte kan din ras överhuvudtaget;)

Den uppfödaren som använder sin egen hanne flitigt och inte tycker du ska använda din, ser säkert ett egenintresse i det... med de linjer som din hanne har är han ju en potentiell "konkurrent" till hennes - om han lämnar bra, vill säga.

Jag tycker nog det låter som om din hanne åtminstone skulle kunna provas i avel, med tanke på de egenskaper och linjer han har. Ang. "sotet" - som jag inte vet ett dugg om - skulle jag kolla tillbaka på linjerna hos dina tikar och se om det finns där eller inte, och då i så fall använda honom där det inte finns. Skulle du inte kunna lägga in en bild på hannen här - jag är lite nyfiken på sotet och hur det ser ut? Obs. att jag inte kan din ras överhuvudtaget;)

Den uppfödaren som använder sin egen hanne flitigt och inte tycker du ska använda din, ser säkert ett egenintresse i det... med de linjer som din hanne har är han ju en potentiell "konkurrent" till hennes - om han lämnar bra, vill säga.

Ja prova så får man ju se om det blr ngt av det, men resultatet ser man inte förrens efter ett par år med röntgen osv.

grundfärgen i vår ras e vit med svarta fält. I dom vita fälten så har han svarta prickar. (sot/tix) el va man nu vill kalla det.
Det där med tix e svårt att få bukt med. Båda mina tikar har lite lite tix, det har nästan alla landseer mer eller mndre. ni kan se honom på min hemsida

(www.fleetruns.se)

ja jag tycker tix e mindre bra, MEN jag tycker vi har andra problem i rasen som e ganska viktiga,viktigare.. (tex ep,blödarsjuka,temperament osv)Blödarsjuka är inget "problem" än men det iaktas i andra länder o vi vill förbygga innan det kommer till sverige oxå.

Jag tycker du funderar och tänker vettigt i dina funderingar.
Och man får helt enkelt strunta i dom som pratar skit och ha kul med dom trevliga :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 858
Senast: fixi
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 476
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka