Avels mål

Sv: Avels mål

Men att för många "dåliga" ston används i aveln kan väl inte vara problemet utan det bör då vara att flertalet riktigt bra tävlas istället för att bli avelsston på heltid?

Fast vi har duktiga ryttare ( ganska många faktist!!) förutom dessa o de behöver hästar som är SWB då det sedan även ger marknadsföring för SWB o det ger oss uppfödare ett starkare varumärke. Enkelt! Ryttarna behöver hästar från SWB som ej har hunnit blivit felutbildade för mkt då de kostar mindre än om de skulle åka till Holland o leta efter redan ridna hästar som hunnit visa att de är talangfulla.

Inget konstigt!

En WinWinSituation!

Tänk om man hade massa företag som ej gick bra o marknaden ej ville betala för deras varor o de ej skulle vara öppna för nya ideér..Vore lite märkligt o ekonomiskt ohållbart!

Om ni läst Showjumping så läser man där att BWP lyckats bäst inom avel med bla Nabab De Reve o de har endast 3000 ston så det är ej landets storlek..

kl

hur många hästar föds varje år i tyskland och holland kontra antalet här i sverige? ngn som känner till siffrorna?

Om jga bara hade lite bättre minne eller kom ihåg att skriva anteckningar... på Hopphästklubbens höstmöte så presenterades en del intressanta siffror kring detta. Jag har mailat och bett om att få dem, ska återrapportera här när de kommer!

Men faktum är - för sattes alla ston i avel som bedömdes tillföra något. Då tävlades få ston utan mest valacker. Många ston reds ju aldrig ens in! Nu tror jag kanske inte att det är rätt väg att gå, för som jag skrivit innan - vi måste ha ston som har presterat i avelsboxen. Det är svårt att kombinera!

På mötet som jag refererar till så jämfördes en del med travsporten, som har kortare generationsintervall än oss och där stona snabbare kommer in i aveln. Där är det lättare att gå framåt.

Jag tycker att alla bra treårsston ska betäckas. Sen får de gärna tävla! Men se på ett sto som Flippan - hon har hittills tre avkommor och det är inte alls säkert att det blir fler. Det är ju slöseri!

Om ni läst Showjumping så läser man där att BWP lyckats bäst inom avel med bla Nabab De Reve o de har endast 3000 ston så det är ej landets storlek..

Ah, tack, det var en av de siffrorna jag letade efter! I Sverige betäcks knappt 5000 ston... och BWP hade hur-många-hästar-som-helst med i Kentucky!

Tänk om man hade massa företag som ej gick bra o marknaden ej ville betala för deras varor o de ej skulle vara öppna för nya ideér..Vore lite märkligt o ekonomiskt ohållbart!

Men om jag ska sticka ut näsan lite... så är ju det största problemet (om man nu ska se det så) att de flesta som avlar inte bryr sig om det ekonomiska resultatet. Alla bara konstaterar att "det är en förlustaffär"....

det är ej skillnad i storlek som avgör bara. Det är alla amatörer i sverige som e har höga mål o bra ston som avgör om vi har lyckad avel!

På 5000 ston behöver man ej ligga etta som BWP på 3000 ston men kunde ju haft med några stycken inom topp 100 ;)!

Exakt!! DET är problemet!

De avlarna hade ltex ika gärna kunnat köpa ett bra sto o ta en bra hingst tex ( det är inte allt naturligtvis!!)

Mitt sto kostade endast 60 o då tävlade jag ett år ( plac 1.55 med amatör o har syster som gått 1.60). För 80 får du riktigt bra sto utomlands.

Sen behöver ju inte alla ston gått högt men de kan ju vara bra avelston som är kristiskt granskade då det kostar Lika mkt att ta fram en dålig avkomma som en bra. Då kan man ju Försöka iallafall ?

ja därför man bör använda ET på dessa o ta syskon i avel.

Detta som vi i HHklubben disskuterar o som det står om i varenda nr av Showjumping. Den absolut mest intressanta tidning om detta jag hittat.

Ett sto ur ett starkt möderne med presterande syskon kanske man vågar hålla i avel?

Vårt sto har inte presterat alls, hon skulle bara ha ett föl och betäcktes som treåring, den ungen blev väldigt bra och då betäcktes hon igen.. och på den vägen är det.:D

Jag har lite koll på de vanliga forumen och det är inte lätt att hitta prestationsston till avel, de går väl via kontakter eller stannar hos ryttarna..

athena, återrapportera hemskt gärna, jag har ju inget hoppsto och vi på gångartsstidan har tyvärr ingen motsvarighet till HHK..

Sen kan jag villigt erkänna att man är lite feg, överväger att använda ngn av de som är betydligt dyrare MEN om man inte hittar rätt köpare....

Lite OT men ändå inte, ASVH har nu infört inför 2011 att man måste vara medlem eller plusmedlem (kostar runt 500 eller 1000 kr) för att få visa på bla treårs.. Hur påverkar det antalet visade samt är det bra/dåligt?
Läggs för stort fokus på unghästtester istället för tävling?

Senast ändrad:

Ett sto ur ett starkt möderne med presterande syskon kanske man vågar hålla i avel?

Vårt sto har inte presterat alls, hon skulle bara ha ett föl och betäcktes som treåring, den ungen blev väldigt bra och då betäcktes hon igen.. och på den vägen är det.:D

Jag skulle absolut fortsätta avla på en sån om avkommorna visar sig bra.

Jag har lite koll på de vanliga forumen och det är inte lätt att hitta prestationsston till avel, de går väl via kontakter eller stannar hos ryttarna..

Det är JÄTTEsvårt att hitta bra avelsston!

Läs Kim Lundins krönika i senaste Ridsport! Jag läste den nu och den handlar ju precis om det vi pratar om :). Hon berättar bland annat att BWP hade 23 startande hopphästar i VM. Tjugotre! Av 3000 betäckta ston per år.... hur många hade SWB??

Vill folk betala för bra avelsston ?

Jag tror att det är lättare att ta betalt för en sporthäst än för ett avelssto.
jag har själv ett sånt sto som jag tror mycket på i aveln, hon har lämnat en avkomma som gick skitbra på treårs, hon har ett bra möderne men har inte gjort så mycket själv. Jag tror inte att jag på långa vägar skulle få lika mycket för henne som avelssto som om jag sålde henne som ridhäst.

Jag tror inte att jag på långa vägar skulle få lika mycket för henne som avelssto som om jag sålde henne som ridhäst.

Nej det tror inte jag heller. Däremot så har jag faktiskt själv köpt två stycken av mina ston till lågt pris, trots att de skulle ha kunnat säljas som ridhästar för stora pengar. Detta för att säljarna inte har velat att de ska fortsätta tävla. Så man kan fynda, men man måste ha tur.

Även om man har pengar till att köpa ett fullt friskt sto som är i tävlingskondition så är det ju inte alls säkert att de som säljer vill att hon går rätt in i avelsboxen.

Nej, det är väl just det, och där är väl förklaringen till varför bra ston ofta tävlas istället för att sättas i avel.

En hyfsat vanlig modell verkar dock vara att man tillverkar en helsyster till en riktigt bra avkomma, som sedan stannar hos uppfödaren och går i avel. Naturligtvis är det svårt att veta om "avelssystern" är lika bra, även helsyskon kan ju skilja en del, men det verkar vara en inte helt ovanlig metod. Man förlorar ju mindre än om man låter den avkomman som visat framfötterna på tävlingsbanan stanna i avelsboxen.

Kiara la Silla och Classic Lady har sådana yngre helsystrar som stannat hos uppfödaren och blivit avelsston istället för att bli tävlingshästar, till exempel.

Och jag tror att det kan vara ett problem faktiskt.
Stona blir tävlingshästar/ridhästar och sedan sätts de aldrig in i avelsboxen, alternativt de sätts in i såpass gammal ålder att det inte hinner producera så många avkommor och dessutom så är det "gammalt blod" på mödernet så det är ointressant därför.

Ett jäkla moment 22.

En sak till som jag tror är problematisk och det är vad jag tror att Fenestra också pekar på, vi har inte så många som faktiskt kan utbilda unga hästar på ett bra och hållbart sätt för såna pengar som vanliga uppfödare har råd med.

Och jag tror att det kan vara ett problem faktiskt.
Stona blir tävlingshästar/ridhästar och sedan sätts de aldrig in i avelsboxen, alternativt de sätts in i såpass gammal ålder att det inte hinner producera så många avkommor och dessutom så är det "gammalt blod" på mödernet så det är ointressant därför.

Ett jäkla moment 22.

Så sant, så sant.

Delvis KL
BWP avlar ju enbart hopphästar, medan inom ASVH avlas det även på dressyrhästar, så det går inte att jämföra ASVHs 4500 betäckta ston mot deras 3000. Det ursäktar dock inte att ASVH bara hade 1 hopphäst med på senaste VM (+ en med svenskt möderne)!
Andra förbund lyckas sälja sina hästar till bra ryttare runt om i världen, medan våra svenska hästar hamnar (bland de bästa fallen) hos någon 120-130-ryttare. Det är också moment 22. Om hästarna inte hamnar hos bra ryttare blir det inga resultat, utan resultat är det svårt att sälja svenska hästar till bra ryttare.
Så, vad gör vi för att komma ur den spiralen?

Senast ändrad:

Jag tror vi måste ha en långsiktig planering o sälja de avkommor vi verkligen tror på tilll bra ryttare !! Med andra ord Selektering o utbildning.

Men...det kräver objektivitet och en tjock plånbok..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka