Avels mål

Sv: Avels mål

Det kostade ej ens 120 när jag hade Causa hos Linda.

Man behöver ej behålla avkomman men om man avlar o vill behålla ett tag o sen låta den hästen gå hela vägen eller göra vinst så kan man ju antingen lämna iväg endast 5 månader till ngn som rider den hästen några dagar i v.eller så kan du sälja halva till duktig ryttare. De lägger tid o kostnader o du lägger hästen.

Men det som nu kommer komma då det disskuteras mkt, är att det nu kommer komma nya förslag på konstillationer av samarbeten så våra fina hästar i landet ej försvinner eller blir förstörda av fel utbildning.

För mig är det tom billigare att ha häst för 8000 hos proffs som Linda som verkligen kan utbilda, än att ha häst hemma här i sthlm men det är ju en annan fråga..

Visst är det så, jag har annons på min store men måste ha lite olika lösningar om han inte blir såld.
Dessvärre så flyttade en av de tjejer i ett team som utbildade unghästar här nere så möjligheten hos dem finns inte längre. Typiskt när jag bestämt att de skulle få ta första delen iaf med våra uppfödningar...

kl

Ni som vet hur man gör.

Är det lönt att lämna iväg ett sto född 05 som fått föl i år som 5 åring? Hon är tävlad 1.00 som fyraåring innan betäckning. Jag hade velat att någon tävlade henne i dressyr, själv gör jag bara bort mig :angel: Eller är en sådan häst redan för gammal? Den är väl grundutbildad i dressyr men ej tävlad.

Ja va tråkigt!

Jag har en yngre tjej som är otroligt duktig o tränar både dressyr, markarbete o rider ut o tränar hoppning. Endast startat 1.40 men dg beror ej på henne utan det materialet hon har..hon kommer antagligen aldrig komma dit hon kunde varit utan ARB i Danmark hos en hästhandlare..så nu är hon ej hemma..

Ja tycker det är mycket viktigt att få fram lite konstellationer och samarbeten mellan ryttare och uppfödare osv. Detta för SWBs framtid och det kommer inte bli bra om resp ryttare, uppfödare, asvh osv sitter i sina egna kammare, det måste finnas ställen att träffas på, att utbyta tankar, att lära av varandra och framförallt knyta kontakter.

kl

Ni som vet hur man gör.

Är det lönt att lämna iväg ett sto född 05 som fått föl i år som 5 åring? Hon är tävlad 1.00 som fyraåring innan betäckning. Jag hade velat att någon tävlade henne i dressyr, själv gör jag bara bort mig :angel: Eller är en sådan häst redan för gammal? Den är väl grundutbildad i dressyr men ej tävlad.

Jag är som sagt inte så bevandrad i dressyrvärlden men jag kan säga att jag fick samma fråga av en vän när det gällde en 6-åring som av olika anledningar inte gjort mer än lite 1m hoppningar men som har en "poppishingst" till pappa och ett möderne där det finns flers Sklasshästar. Jag säger till dig som till henne, be ett proffs om ett utlåtande. Dvs ställ frågan om att ha hästen ett par veckor för ett utlåtande var potentialen finns och hur mycket jobb som de anser behöver läggas så kan du ju själv sedan ta beslutet om det är lönt att lägga pengar på utbildning eller inte. Ena gången är det lika bra att sälja direkt billigt och nästa har du en liten juvel som med lite investering ger mångfalt tillbaka.. Oj vad högtravande det lät..men du förstår vad jag menar!

Västervik.

KL

Ska man göra något (finns kanske redan) där man kan nätverka är det viktigt att det inte blir någon klubb för inbördesbeundran. Ingen ska få fringis bara för att x känner y så att säga.

Finns det idag visningar osv för toppryttare/unghästryttare där man kan visa sin häst och få utlåtande? Eller förlitar man sig på 3års test för att bedöma om man ska "bry" sig att gå vidare och satsa mot championaten? Nu menar jag alltså om man vill få fram tophästar/svårtklasshästar/ev mästerskapshästar.

Fråga en ryttare du tycker verkar duktig på utb o unghästar o som även tävlat lite högre.

Åk dit med hästen så får du en bedömning.

Second opinion är aldrig fel heller!

Som Lucy Show skriver är det absolut bästa om ryttaren får ha hästen 2-3 v o känna på den o se hur formbar den verkar vara..

Jag har haft människor som kanske ej sett kap i de hästar jag haft o då frågar jag en annan oxå o litar på min egen bedömning oxå.

Är det hoppning?

Anser mig fortfarande som grön då det gäller avel men jag har tävlat i medelsvår (hoppning t o m 140, dressyr t o m MsvB:3) och svår nivå (***-ig nivå i fälttävlan)under ungefär 20 års tid. Börjar väl bli den där lite fega 40-45-åringen som nu är nöjd och glad över att kunna fortbilda mina fina unghästar till att bli bra individer med hög ridbarhet!

Trots att jag tycker att jag har en bred bas att stå på och normalt har hästar som är välridna och väluppfostrade har jag valt att lämna bort mina unghästar på vinter/vår som 4-åringar till duktig unghästutbildare. De hoppas då in och kommer tillbaka, i mitt tycke, som "runda miljoner";) några månader senare. Detta känns fantastiskt bra för mig. Jag har resonerat så att det finns de som är mycket bättre än mig på detta, de gör det varje dag nästan året om och de har "sprången i baken" och jag behöver inte riskera en sjukskrivning på ett par månader för att jag fegat ur och trillat av! Visst det kostar en slant men jag har valt att göra på detta sätt och jag har intet på något sätt en sjö av pengar att ösa ur......

Avelsmålet då...ja det är nog lite flytande! Klart jag vill att någon av dem skall hoppa svår hoppning, då med någon annan ryttare (jag vill dricka vin på VIP-läktaren jag:rofl:). Om de inte gör det så är jag glad över att ha en fin, läs trevlig med gott temperament och ridbarhet, häst som kan skutta runt banor upp till 130 och kanske lite till om jag vågar!! Om någon sen vill köpa hästen/hästarna så tar jag den diskussionen om och när den kommer!

Nu är detta inte viktigt just nu, min häst är så ung (född i år) så det ska väntas. Men det är kul att diskutera med folk som kan :bow:

Jag hoppas hon blir fälttävlanshäst men det kan bli så att hon blir hopphäst också, beror på om hon fixar fälttävlan eller ej. Ingen av hingstens (hennes pappa) avkommor går ft vad jag vet. Inte mammans heller :angel:

KL
Apropå bra ryttare, finns det svenska uppfödare som hyr in utländska ryttare? Som det har skrivits innan så finns det ju fler duktiga att välja mellan ex Tyskland.

Nu är detta inte viktigt just nu, min häst är så ung (född i år) så det ska väntas. Men det är kul att diskutera med folk som kan :bow:.

Om jag hade varit du så hade jag försökt spara lite pengar efterhand och sen lämnat bort den några månader! Du har ju några år på dig men jag vet att tiden går fort! Jag har gjort grunden själv, visat på treårstest och styrt runt hästarna väldigt enkelt i alla gångarter innan de åker iväg då min ryttare har plats och tid ;).....ta en utbildare som "förstår" fälttävlan eftersom du är intresserad av just det! Finns ju någon/några som ridit fälttävlan på väldigt hög nivå här i Sverige som nu ägnar sig åt hingst/unghästutbildning :angel:

Jag försöker tänka på att jag har råd med att ge mina unghästar "det bästa" utifrån mina förutsättningar/ekonomi!! Utifrån denna tanke har det inte kommit fölungar varje år hos oss!

Välkommen in i lrk!! ( läktarryttarklubben)

Varning dock: man går upp 5 kg!

Tackar!! Viktproblemet får vi väl jobba med tillsammans då! Jag har en väninna vars äkta hälft sa något vackert när hon kom hem en kväll..."är allt detta mitt"...får väl bli vårt mantra!!:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka