Avels mål

Sv: Avels mål

Precis! Hur man än vänder sig har man röva bak, samma problematik för väldigt många uppfödare framförallt de hobbyuppfödare som har ett vanligt jobb och vanlig inkomst..
Man har inte råd att betala 10 000 ink allt i månaden för EN häst.
Iom det tappas nog många talanger bort..

Jag vet flertalet duktiga som INTE tar 10.000/mån inkl allt. FRAMFÖRALLT tror jag man måste börja räkna på vad det kostar att ha hästen till att börja med. Foder, uppstallning (ja och ni med eget stall räkna på slitage, reparationer, arbete osv)körningar till träningar, egna träningskostnader osvosv. Dra sedan av de kostnaderna och se vad mellanskillnaden blir. Ta sedan denna kostnad en begränsad period så tror iallafall jag att de flesta klarar det.

Bra ide det där med samarbete flera uppfödare om en utbildare..har för mig att jag hört/sett det förut. Kanske någon som praktiserar det? Jag menar 4 uppfödare med ett par unghästar var = anställ en utbildare??

Håller med!!! Ta ej fram en massa hästar om ni ej har en plan för hur den skall "förädlas"!!

O det finns ju massor av alternativ!!!

De jag har lämnat till har erbjudit sig att äga halva mot att denne tar kostnader.

MEN då måste vi ta fram bra hästar med bra stolinjer så att dessa utbildare Vill ha dessa o gå in i halva!
Kolla nu på Holsteins premiering. Ingen av dessa hingstar som blev godkända hade mödrar som ej presterat( mödernelinjer som var riktigt bra menar jag).

1.sto
2. Samarbetsavtal o lösningar på utbildning

Exakt detta är det ju som disskuteras o jag tror faktist vi kommer lyckas. De som ej hänger med på tåget får stanna kvar o stampa eller strunta i att deras hästar ej går med vinst eller kommer till duktiga ryttare ( ägare).

Danmark har gått om oss för länge sen Men vi har visste haft bra SWB hästar. Ngn skrev att Sverige aldrig har kunnat konkurrera med utländska men så är det inte!

O vi borde kunna ta fram 20 bra hästar varje år iallafall...?

Senast ändrad:

Men jag tror inte det handlar om att inse sina begränsningar, utan jag tror det är en ekonomisk fråga.

I övrigt tycker jag du hade en hel del intressanta idéer. Finns det någon "Jörgen Larsson" på dressyrsidan tro? :angel:

Jag har en plan för mina men sen har jag inte så många heller. Att ngn rider in sig i en andel eller ännu bättre får 50% vid en försäljning kan ajg mkt väl tänka mig på min store kille om jag nu har honom kvar när det blir aktuellt.
Flickorna vill jag ha en möjlighet att behålla i avel så där får man väl se vad det blir för lösning som är aktuell just då.

Däremot så talas det mkt om kostnader etc så då behöver kanske dialogen
ryttare - uppfödare/hästägare bli ännu bättre? För som "ny" så ser inte jag en massa olika lösningar utan tar man kontakt med utbildare ryttare så är det de 6000 - 7000 ex moms plus kostnaderna för hovslagare/veterinär/ försäkringar osv som gäller..

Ett lättbesökt och lättfunnet forum där man kan knyta kontakter med varandra hade varit guld, kanske ngt ASVH kan ordna med?

Nu har ju jag gångartsinriktning och ja jag tycker mig se en viss skillnad när det gäller hopp och dressyr.

Men jag tycker ändå att det nu är inne på det igen att ryttarna har kostnader, visst katten har de det men de har alla uppfödare också. Jag ser uppfödarna som de största sponsorerna till sporten och jag är helt övertygad om att ska "våra" hästar komma ut så måste fler komma till de rätta ryttarna!
Ingen har sagt att det är gratis men har man olika samlingspunkter så kan ju ryttarna deala med de hästägare där de tycker att det faktiskt finns ett ämne att satsa på.

Jag är fortfarande övertygad om att det finns fler hästar ute i skogarna än vad vi ser hos våra ryttare idag.

Dock förutsätter det att hästägarna faktiskt vill att deras hästar ska tävlas och det är inte alla som vill sätta sina hästar i en sån miljö.

Nu har ju jag gångartsinriktning och ja jag tycker mig se en viss skillnad när det gäller hopp och dressyr.

QUOTE]

Tänk va fel det kan bli! Himla tur att jag sett att det är en viss skillnad på hopp och dressyr:angel:
Jag menar givetvis när det kommer till utbildare och tävlingsryttare:)

Jag vet flertalet duktiga som INTE tar 10.000/mån inkl allt. FRAMFÖRALLT tror jag man måste börja räkna på vad det kostar att ha hästen till att börja med. Foder, uppstallning (ja och ni med eget stall räkna på slitage, reparationer, arbete osv)körningar till träningar, egna träningskostnader osvosv. Dra sedan av de kostnaderna och se vad mellanskillnaden blir. Ta sedan denna kostnad en begränsad period så tror iallafall jag att de flesta klarar det.

Bra ide det där med samarbete flera uppfödare om en utbildare..har för mig att jag hört/sett det förut. Kanske någon som praktiserar det? Jag menar 4 uppfödare med ett par unghästar var = anställ en utbildare??

Jag syftar på när hästarna är i tävling och står heltid hos ryttarna. under utbildningsperioden blir det inte samma pengar iom vilor etc..
Pma gärna uppgifter om vilka som tar mindre betalt än de vanliga 6-7 lök + moms!:)

Ja att de fins de som ej vill lämna är ju dn sak..vi behöver ju ej leta problem;)...de får ju göra som de vill!

Jag valde att ej låta dessa ryttare köpa in sig utan betalade o gjorde en stor vinst istället men nästa gång kommer jag nog låta en riktigt duktig utbildare o Landslagsryttare ta halva i behålla tills den är 9.

Men det som HH klubben tex försöker disskutera är ju om vi kan hitta andra lösningar oxå.

Om vi uppfödare koncentrerar oss på att frå fram bra avkommor tror jag att det kommer finnas bra samarbetsförslag när dessa hästar är 4.

Vi kanske skall ta fram en bra avkomma istället för 10 alt sälja alla de som föl som man ej har råd att utbilda o behålla bara en eller 2?

Senast ändrad:

Asch jag känner att jag missar en hel del iom att jag inte är medlem hos HHK.

Tror absolut på kvalité före kvantitet:)

I övrigt tycker jag du hade en hel del intressanta idéer. Finns det någon "Jörgen Larsson" på dressyrsidan tro? :angel:

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeee :rofl::rofl::rofl:

Nej... nu var jag elak...tala om fördomar som kom där rent spontant..hrrrmmm..tror det blir svårt..men JL kanske kan tänka sig att expandera sitt universum..han har ju långa smala ben åtminstone ...:rofl:

:p Vi kan dela på en kanske?

Låter som en god idè!:idea::rofl:

Jag har ju lite tanken att kunna ha ngn att rida själv sen men risken är väl stor att man sen hamnar i kategorin "45åringar" som det stod om tidigare i tråden:rofl::rofl:
Nej ursäkta nu blev det väldigt mkt OT, får skylla på att jag vikt för mkt kartonger eller ngt..

ja det finns det! :)

Jag har Ida Mattisson som ryttare när det gäller utbidlning o markarbete ( hopp Är ju Dressyr!)

Superduktig!!!!!!

Men det upptäckte ju Markne oxå o ska nu över o arbeta med en av USAs mest satsande dressyrryttare så ...ja jag vet ingen som rider så mjukt o kan utb hopphästar som dressyrhästar..

Du, jag känner också den överhängande risken att bli en av de där över 45 :angel:

Furioso, tack för ett seriöst svar! Ska ju bara stämma geografiskt också.

ja, såsvaret var ej så seriöst :)!

Skall bygga upp alla dennes "ställen" där o tävla. Tror hon kommer bli stor o även få tävla högt då de ej har kunskap men loads of Money!

Du, jag känner också den överhängande risken att bli en av de där över 45 :angel:

Furioso, tack för ett seriöst svar! Ska ju bara stämma geografiskt också.

F´låt!! Menade inte att vara oseriös men jag fick ett skrattanfall!

Jag har ingen aning om hur bra JL är på att matcha hästar, han är dock en jäkel på att cash-rida (eller hur man nu stavar det).

Jag är urdålig på rena dressyrryttare men håller med Furioso att hopp och dressyr inte behöver vara så himla olika iallafall inte i starten. Känner en hoppryttare som av en händelse kvalade en hoppstammad häst till Breeders i dressyr och fick fina omdömen. Så kan ni tänka er hoppryttare som är noga med markarbete så kan jag nog ge ett och annat tips.

Fick en ide till. Ut och kolla på unghästtävlingar! Spana in de ni tycker rider trevligt och ta kontakt och fråga om de tar in/tillridningshästar. Gör de det är det ju bara att kolla referenser på olika sätt. Jag har de senaste 3 åren kuskat runt på unghästtävlingar och har förutom att jag fått en egen stalker (skämt..hxn heter T och åker också på alla unghästtävlingar) helt klart för mig vilka jag skulle fråga om så skulle bli fallet. Det finns både lite yngre förmågor och äldre etablerade som man ser plocka fram hästar på ett sätt som tilltalar en.

Låter som en god idè!:idea::rofl:

Jag har ju lite tanken att kunna ha ngn att rida själv sen men risken är väl stor att man sen hamnar i kategorin "45åringar" som det stod om tidigare i tråden:rofl::rofl:
Nej ursäkta nu blev det väldigt mkt OT, får skylla på att jag vikt för mkt kartonger eller ngt..

Och här kommer en till..."Kategori 45" alltså...

Intressant diskussion men håller inte med dig. Om du har en häst med kapacitet för mer än vad du klarar av /vill, varför inte låta någon duktigare/mer villig än du ta hästen ett hack upp. Du får ju förmodligen igen det när du får tillbaka hästen igen i form av en mer välriden häst? Det är ju ingen som förbjuder dig att rida en häst som gått t.ex. 1,30 i 1,10? Är det dessutom ett sto som du tänkt dig avla på så är det ju bara win/win. Skulle stoet få ett föl som du eller annan hobbyryttare inte klarar så har du prestationer på mödernet?

Man måste ju inte heller lämna bort hästen helt. Beroende på hur väl du kan underhålla hästen mellan gångerna så finns det ju ryttare som gör allt från rider hästarna när du kommer med dem flera ggr/vecka till att göra som Jörgen Larsson och bara sitta upp. Och jag vet inte vad du menar med hutlöst men inte tar de mer än vad du betalar för träning själv?

Men det är ju det jag skrev :D Om det skulle vara så kan jag gärna ta hjälp av någon som kan ta upp hästen ett eller flera hack. Men hur gör jag det utan att bli ruinerad?
Allt beror på vart man bor också om man ska köra hästen till tränare/ryttare flera ggr i veckan. Där jag bor finns det ingen ryttare alls som jag tycker rider bra och är duktig.

Jörgen Larsson bor väl i Helsingborg så det går inte osv. Så ska mitt sto "bli något" och jag bor där jag gör nu så måste jag skicka iväg henne.

Och det kostar 120 000 kr om året i de flesta fall och det är mycket pengar.
Men det är väl en avvägning man får göra om man kommer dit.

Ja det är just så jag gjort. När jag tittar på tävlingar tittar jag på om jag kan tänka mig att någon av ryttarna skulle sitta på min häst :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka