Avels mål

Sv: Avels mål

våra svenska hästar hamnar (bland de bästa fallen) hos någon 120-130-ryttare. Det är också moment 22. Om hästarna inte hamnar hos bra ryttare blir det inga resultat, utan resultat är det svårt att sälja svenska hästar till bra ryttare.
Så, vad gör vi för att komma ur den spiralen?

Det är jättesvårt! Jag kan ju bara gå till mig själv - lejonparten av de hästar jag säljer hamnar just hos dessa ryttare. Men en av dem som har köpt föl av mig i år sa faktiskt att "kommer hon upp i 1,40 och visar sig ha kapacitet för mig så kommer jag att sälja, bara så du vet". Bra tycker jag :).

Tycker Ingvar F hade ganska bra förslag som han skrev i "ledarspalten" i Showjumping. Att fånga upp de talangfulla hästarna o försöka skapa en winwinsituation för alla parter..

Lite OT...
Jag inbillar mig att det är lättare att sälja föl och yngre unghästar till bra hoppryttare än till dressyrryttare (som oftast hellre vill ha ridna hästar). Men det kanske är för att det var så för mig just i år, nästa år kanske det är tvärtom :D För hopphästarna finns SSHSs auktion också, tror inte det skulle vara lika lätt att sälja 2-3 åriga dressyrhästar för de pengarna och till bra ryttare på en svensk auktion. Sen jag tycker nog att det verkar finnas fler hoppryttare som ligger på lite högre nivå än vad det finns dressyrryttare (däremot finns det många dressyrryttare som "siktar på svår klass" men idagsläget, 45 år gamla, hittills har startat LB.)

Sen jag tycker nog att det verkar finnas fler hoppryttare som ligger på lite högre nivå än vad det finns dressyrryttare (däremot finns det många dressyrryttare som "siktar på svår klass" men idagsläget, 45 år gamla, hittills har startat LB.)

Det tror jag definitivt det ligger en sanning i!

Fast det verkar ju som att "dressyrfolket" har lättare för att få ut stora pengar för sina föl (läs kanske 100' för fölen). Jag inbillar mig att det är lättare att se gången på ett dressyrföl än hoppförmågan på ett hoppdito tidigt?

Jag har råd! Hästar är min hobby och enbart för nöjes skull! Så jag räknar ju inte med någon förtjänst när jag säljer, jag har ju haft glädje av hästen innan jag sålde, och försäljningspriset jag får för hästen gör ju bara att jag går lite mindre back.

Värre är ju om man vill leva på sin hästuppfödning, då måste man ju se till att få täckning för sina utgifter och kunna ta ut lön. Men som sagt, jag tillhör ju inte den skaran.

När det gäller temperamentet på utländska hästar så har jag hört uppfödare säga precis tvärt om! Alltså att det är importerna som är lättridna och lätthanterliga och de med svensk stam är de som är svårare.

Ja visst är det märkligt att det resoneras så som att när vi svenskar säljer våra svenska hästar utomlands, då är det så seriöst, men när utländska hästägare säljer till Sverige så är det tal om ruffel, båg och "klart vi får skiten" och sådant. Undrar varför? :confused:

Stoet jag använder mig av har inte presterat så mycket efter att hon var Breedersfinalist i fälttävlan -95, men hon har gått på ridskola i åtta år och är idag en frisk och fräsch 20-åring. Årets föl är efter en hingst som blev 24 år och hade gått svår internationell hoppning. Jag brukar säga att hon är avlad på hållbarhet;)

I mina ögon ett idealiskt sto att avla på! Hållbar, har kapacitet och genom att hon gått på ridskola så har hon visat att hon är vettig i skallen och har hög ridbarhet även om man kanske inte är ett proffs!

Sen jag tycker nog att det verkar finnas fler hoppryttare som ligger på lite högre nivå än vad det finns dressyrryttare (däremot finns det många dressyrryttare som "siktar på svår klass" men idagsläget, 45 år gamla, hittills har startat LB.)
Det där handlar nog mest om vilka kretsar man rör sig i. Det trodde jag också för typ ett år sedan, men sedan jag började rida i ett stall i Göteborg där majoriteten är dressyrryttare på högre nivå så har det bevisats för mig att det påståendet är fel.

Det finns massor med duktiga ryttare på dressyrsidan, men tyvärr tror jag att det där faktiskt fattas hästar. På hoppsidan är det betydligt enklare att hitta bra hästar, men där finns inte antalet ryttare. Jag hävdar med bestämdhet att det inte finns tillräckligt med duktiga unghästutbildare i Sverige tex. Hade det varit fler duktiga hade vi haft betydligt fler unghästar ner till Unghäst VM.

Givetvis behövs de svenska hästarna visas mer.

Någonting som jag tycker är konstigt är att det är få svenskar som åker ner till tex Sunshine Tour och så för 1.20+. Varför är det inte fler YR i Spanien då? Varför är det inte fler hästhandlare, varför är det inte fler duktiga ryttare som lever på hästeriet i en eller annan form?

Det är ju en jättestor grej att åka till Spanien på våren och tävla med alla andra europeiska ryttare på samma nivå. Varför är det så få svenskar med?

Skulle min häst visa sig vara ett ämne och jag känner att jag inte kan ta upp henne själv, då är ju frågan hur man får dessa svårklass-ryttare intresserade? Spec om man kanske då inte vill sälja utan bara låna ut. De svårklassryttare jag känner tar en hiskelig summa för att rida andras hästar och det kommer aldrig jag ha råd med.
O då stannar hon hos mig och får "bara" gå 120-130.

Jag tror precis som Ramona att vi har alldeles för dåliga unghästutbildare. Det är status att ha gått unghästutbildningen på Flyinge, men när jag ser några av dessa personer rida så är jag mycket skeptisk till att låta min häst utbildas av de.

Jag har två personer (unghästutbildare då) i hela Sverige jag kan tänka mig att sätta upp på min häst, OM det nu är så att hon skulle ha kapacitet.

Aveln ligger en bit efter Europa också och det gör väl Sverige ointressant för hästhandlare eftersom de kan köpa "nyare/bättre" stammar på hemmaplan/centraleuropa.

Skulle min häst visa sig vara ett ämne och jag känner att jag inte kan ta upp henne själv, då är ju frågan hur man får dessa svårklass-ryttare intresserade? Spec om man kanske då inte vill sälja utan bara låna ut. De svårklassryttare jag känner tar en hiskelig summa för att rida andras hästar och det kommer aldrig jag ha råd med.

Håller med i det där helt och hållet!

Måste också säg att Mabuse har väldigt kloka åsikter.

Åk och titta på en lokal/regional hopptävling och se vilka situationer många hästar tvingas lösa åt sina "piloter". Då inser man hur mycket kapacitet en 1.10 häst kan ha, och framförallt arbetsvilja! Tycker inte man ska klanka ner på en häst som bara tävlat 1.10. Många hästar får ju aldrig en ärlig chans!

Jag tillhör själv skaran som behöver en häst med kapacitet för minst 130-140 för att kunna ta mig runt 1.10. :angel:

Aveln ligger en bit efter Europa också och det gör väl Sverige ointressant för hästhandlare eftersom de kan köpa "nyare/bättre" stammar på hemmaplan/centraleuropa.

Ja, det är ju precis det! Men hur gör vi för att komma ikapp? Eller vill vi inte det? Det är ju ingen självklarhet att som nation att föda upp hästar som går OS, vi kanske ska satsa på helt andra saker istället?

Det kostar nog för mkt pengar samt svårt att lösa med de hästar som är kvar hemma kanske?

Precis, det är väl inte så konstigt, det är ju jättedyrt? Vilken YR kan finansiera det, och vilka YR-föräldrar har råd med det?

Jag skulle inte ha råd att åka till Spanien och tävla, och jag är vuxen och har heltidsjobb. Det är väl inte så konstigt att en 20-åring inte har de pengarna?

Sen som Sassiball skriver apropå 1,10-hästarna, att de inte får en ärlig chans - jag skulle säga att de får det. De flesta hästar skulle kunna gå högre med en riktigt skicklig ryttare, men en skicklig ryttare skulle ju aldrig rida såna hästar. Det blir ju som att säga att min häst har kapacitet för 1,20 - under förutsättning att den rids och tävlas av typ Markus Ehning i några år. :angel: Det lär ju inte hända, om man säger så. ;) Att ridas av en genomsnittlig lättklassryttare är ju en ärlig chans för dem - en msv-ryttare har högre krav och väljer andra hästar, och en svårklassryttare ännu högre krav. Den häst som presterar "trots" sin lättklassryttare skulle jag säga är klart över genomsnittet, och har den dessutom andra kvalitéer, som bra tävlingsnerver, hållbar, bra stam, goda rörelser och korrekt exteriör, så varför inte avla?

Jag tycker många uttalar sig extremt lättvindigt om att vilka kossor som helst kan klara 1,10. Jaså, varför nollar inte varenda en på de tävlingarna då, om det är så väldigt enkelt?

När jag läser den här diskussionen, så tycker jag också att svenska uppfödare verkar lite spretiga med vad de vill egentligen. Bättre lönsamhet? Fler elithästar? Vilket problem vill man egentligen lösa? Vet man inte det är det svårt att komma framåt, tror jag, för olika problem har olika lösningar.

Ja, det är ju precis det! Men hur gör vi för att komma ikapp? Eller vill vi inte det? Det är ju ingen självklarhet att som nation att föda upp hästar som går OS, vi kanske ska satsa på helt andra saker istället?

Den stora marknaden i sverige är ju för fritidshästar - eftersom så många hästar måste kunna platsa där, så är det kanske svårt att få till OS-topparna? Ridningen är ju på gott och ont en gräsrotssport i sverige, där den stora massan inte har beridare till sina hästar, eller feta plånböcker att handla för.

Den stora marknaden i sverige är ju för fritidshästar - eftersom så många hästar måste kunna platsa där, så är det kanske svårt att få till OS-topparna? Ridningen är ju på gott och ont en gräsrotssport i sverige, där den stora massan inte har beridare till sina hästar, eller feta plånböcker att handla för.

Vi pratar fortfarande om två olika frågor.

Ja, den stora marknaden är fritidshästar - men det är inte det folk köper! För att kunna sälja föl och unghästar med förtjänst så kräver köparna mycket goda meriter på både mödernet och fädernet. Så pass goda meriter så att avkomman åtminstone teoretiskt sett har potential för svår klass, även om den aldrig kommer att komma dit.

Om vi ska få till OS-hästar eller inte handlar ju om helt andra saker. Vill vi att de internationella ryttarna tävlar på svenskfödda hästar? Vill vi ha ett renommé som framstående producenter av tävlingshästar? Det är kanske inte viktigt? Jag är inte ironisk utan frågar seriöst? Jag har inget svar, men jag personligen önskar att vi hade betydligt fler SWB-hästar både i hopp-, dressyr- och fälttävlanscirkusen.

På sätt och vis kanske de får en chans.. men jag menar de som verkligen har kapacitet att gå så mycket högre, men pga ryttarens begränsning så harvar de runt i 110 år efter år.

Efter några år kör ägaren stoet till seminstationen och betäcker med bruksprovsvinnaren i hoppning. Sen ska samma ryttare (några år äldre och fegare) matcha denna unghästen eftersom det är för dyrt att skicka på utbildning. Vad blir det av det egentligen?

Känns som om man måste ha gott om pengar för att kunna få fram en bra häst som både har en bra stam och en bra utbildning.

Intressant diskussion men håller inte med dig. Om du har en häst med kapacitet för mer än vad du klarar av /vill, varför inte låta någon duktigare/mer villig än du ta hästen ett hack upp. Du får ju förmodligen igen det när du får tillbaka hästen igen i form av en mer välriden häst? Det är ju ingen som förbjuder dig att rida en häst som gått t.ex. 1,30 i 1,10? Är det dessutom ett sto som du tänkt dig avla på så är det ju bara win/win. Skulle stoet få ett föl som du eller annan hobbyryttare inte klarar så har du prestationer på mödernet?

Man måste ju inte heller lämna bort hästen helt. Beroende på hur väl du kan underhålla hästen mellan gångerna så finns det ju ryttare som gör allt från rider hästarna när du kommer med dem flera ggr/vecka till att göra som Jörgen Larsson och bara sitta upp. Och jag vet inte vad du menar med hutlöst men inte tar de mer än vad du betalar för träning själv?

Någonslags KL (tror jag resten blir)

För dem som inte vet vem Jörgen Larsson är så ska jag bara berätta ett par roliga historier om honom. Han är hoppryttare baserad i Skåne och rider extremt många starter per år, delvis på hästar han sällan eller aldrig suttit på innan start. Väldigt rolig och lättsam kille som rider oerhört okomplicerat.. Han är ofta och tävlar på vår klubb och följande kommentarer har fällts där..

1. Jörgen är på unghästhoppning hos oss. Jag är ringmaster. Han sitter upp, frågar hästägaren ett par basala frågor och jag förstår att han aldrig suttit på hästen förut. Rider och hoppar fram, hästen är lite halvt ostyrbar och ganska pigg. I ingången hör jag hur han frågar hästägaren: " har han hoppat kombination förut?", ägaren säger "nej, aldrig", Jörgen svarar, "jaja, jag travar in, det går säkert bra!". Mycket riktigt.. han saktar av till trav och travhoppar in i kombinationen, hästen vinglar lite men går felfritt o ser rätt nöjd ut..

2. Större hästägare kontaktar Jörgen. Säger att han har en häst han vill att Jörgen ska tävla. Jörgen säger ok. Hästägaren tillägger att de bor nära varandra så det är ju inget problem för Jörgen att rida hästen innan så de lär känna varandra. Jörgen frågar förvånat "Vad menar du?? Ska jag inte rida fram den????".

Visst är den underbar :rofl::rofl::rofl:!!

Vad vill jag säga med det här då? Jo, att en erfaren ryttare som rider 8-10 hästar om dagen och hoppar högre klasser än vad din häst gör ger din häst en mycket bättre resa än en oerfaren, lätt nervös amatör. ALDRIG felinvesterade pengar. Gäller bara att hitta rätt ryttare till din häst, för där är det som i alla förhållande. Bara för att det är en svårklassryttare behöver det inte vara rätt för din häst.

PS Jörgen Larsson satt förresten upp på Summerwinds häst på framridningen till finalen på Breeders och de placerade sig..jag tror inte ens han sett hästen innan... bra häst naturligtvis men också en ryttare som visste hur han skulle bete sig för att ge hästen bäst förutsättningar.. DS

PPS Jag har INGET med Jörgen Larsson att göra för övrigt..så ingen smygreklam DDS

.

Precis! Hur man än vänder sig har man röva bak, samma problematik för väldigt många uppfödare framförallt de hobbyuppfödare som har ett vanligt jobb och vanlig inkomst..
Man har inte råd att betala 10 000 ink allt i månaden för EN häst.
Iom det tappas nog många talanger bort..

Tänk om man på ngt sätt kunde få till en uppsamling hos varje region dit uppfödare och ägare till unghästar fick komma med sina hästar samt dit också svårklassryttarna samt de diplomerade unghästutbildarna kom..
Men även dit man kan komma med en sån häst som du beskriver ovan.
En dag fokuseras på lite äldre hästar som får provridas och där man kan utröna utvecklingsmöjligheter. Då hamnar hästägaren i en liten bättre position för då kan det ju tom bli så att flera ryttare vill ha samma häst och då får de "buda" lite emot varandra..

Bara en tanke det går att vidareutveckla samt olika möjligheter till samarbete finns ju..

Som det är idag så vet ju inte heller ryttarna vad som finns att tillgå där ute i landet.

Efter några år kör ägaren stoet till seminstationen och betäcker med bruksprovsvinnaren i hoppning. Sen ska samma ryttare (några år äldre och fegare) matcha denna unghästen eftersom det är för dyrt att skicka på utbildning. Vad blir det av det egentligen?

Ja det kan vi ju räkna ut.. Jag FÖRSTÅR inte varför det ska vara så fult att inse sin egen begränsning. Att se till att hästen får rätt träning kan väl inte vara fel? Dvs lämna bort hästen på inridning, låta hästen utbildas av din tränare, låta hästen tävlas i högre klasser för att sedan ta tillbaka den och tävla lägre igen eller kanske tom sälja den för att skaffa en mer lämplig häst för sina förutsättningar..

Känns som om man måste ha gott om pengar för att kunna få fram en bra häst som både har en bra stam och en bra utbildning.

Jag tror inte man behöver krångla till det. Låtsäga att du har en riktigt bra utbildare i närheten. Någon riktigt bra men som du inte känner att du har råd att anlita på heltid. Kontakta denne/denna och fråga vad för möjligheter till alternativ som finns. En unghäst ska ju inte ridas varje dag så här kanske det räcker med några dar i veckan eller att utbildaren har en riktigt duktig elev som kan sköta merparten av jobbet till en lägre taxa och utbildaren själv en mindre del.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka