Sv: Avels mål
Skulle min häst visa sig vara ett ämne och jag känner att jag inte kan ta upp henne själv, då är ju frågan hur man får dessa svårklass-ryttare intresserade? Spec om man kanske då inte vill sälja utan bara låna ut. De svårklassryttare jag känner tar en hiskelig summa för att rida andras hästar och det kommer aldrig jag ha råd med.
O då stannar hon hos mig och får "bara" gå 120-130.
Intressant diskussion men håller inte med dig. Om du har en häst med kapacitet för mer än vad du klarar av /vill, varför inte låta någon duktigare/mer villig än du ta hästen ett hack upp. Du får ju förmodligen igen det när du får tillbaka hästen igen i form av en mer välriden häst? Det är ju ingen som förbjuder dig att rida en häst som gått t.ex. 1,30 i 1,10? Är det dessutom ett sto som du tänkt dig avla på så är det ju bara win/win. Skulle stoet få ett föl som du eller annan hobbyryttare inte klarar så har du prestationer på mödernet?
Man måste ju inte heller lämna bort hästen helt. Beroende på hur väl du kan underhålla hästen mellan gångerna så finns det ju ryttare som gör allt från rider hästarna när du kommer med dem flera ggr/vecka till att göra som Jörgen Larsson och bara sitta upp. Och jag vet inte vad du menar med hutlöst men inte tar de mer än vad du betalar för träning själv?
Någonslags KL (tror jag resten blir)
För dem som inte vet vem Jörgen Larsson är så ska jag bara berätta ett par roliga historier om honom. Han är hoppryttare baserad i Skåne och rider extremt många starter per år, delvis på hästar han sällan eller aldrig suttit på innan start. Väldigt rolig och lättsam kille som rider oerhört okomplicerat.. Han är ofta och tävlar på vår klubb och följande kommentarer har fällts där..
1. Jörgen är på unghästhoppning hos oss. Jag är ringmaster. Han sitter upp, frågar hästägaren ett par basala frågor och jag förstår att han aldrig suttit på hästen förut. Rider och hoppar fram, hästen är lite halvt ostyrbar och ganska pigg. I ingången hör jag hur han frågar hästägaren: " har han hoppat kombination förut?", ägaren säger "nej, aldrig", Jörgen svarar, "jaja, jag travar in, det går säkert bra!". Mycket riktigt.. han saktar av till trav och travhoppar in i kombinationen, hästen vinglar lite men går felfritt o ser rätt nöjd ut..
2. Större hästägare kontaktar Jörgen. Säger att han har en häst han vill att Jörgen ska tävla. Jörgen säger ok. Hästägaren tillägger att de bor nära varandra så det är ju inget problem för Jörgen att rida hästen innan så de lär känna varandra. Jörgen frågar förvånat "Vad menar du?? Ska jag inte rida fram den????".
Visst är den underbar
!!
Vad vill jag säga med det här då? Jo, att en erfaren ryttare som rider 8-10 hästar om dagen och hoppar högre klasser än vad din häst gör ger din häst en mycket bättre resa än en oerfaren, lätt nervös amatör. ALDRIG felinvesterade pengar. Gäller bara att hitta rätt ryttare till din häst, för där är det som i alla förhållande. Bara för att det är en svårklassryttare behöver det inte vara rätt för din häst.
PS Jörgen Larsson satt förresten upp på Summerwinds häst på framridningen till finalen på Breeders och de placerade sig..jag tror inte ens han sett hästen innan... bra häst naturligtvis men också en ryttare som visste hur han skulle bete sig för att ge hästen bäst förutsättningar.. DS
PPS Jag har INGET med Jörgen Larsson att göra för övrigt..så ingen smygreklam DDS