Avels mål

Sv: Avels mål

Nåväl SWB hästarna ligger kanske inte i topp men jag tror också en bidragande orsak är ryttarna. Vi har inte heller lika många /stor bredd med ryttare som ex holland och tyskland har. Vi har inte samma system som dem heller.

Så jag tror faktiskt att vi har fler svenska möjliga topphästar som inte syns och som aldrig kommer hittas.

Ja det stämmer också men frågan är hur det ska gå framåt i tillräckligt snabb takt när det trots allt är så ofantligt få ston som betäcks och inte lär det bli bättre när köplusten är så liten, det konstiga är att det verkar vara ett överskott på hästar?

ALLA vill inte sälja till vrakpriser vilket vad som gäller nu för att få sålt! De som har BRA ston går inte ner i pris, speciellt inte holländare o tyskar. De har råd att vänta ut marknaden. Det är något varje uppfödare måste ha i beräkning, att inte få sina uppfödningar sålda vid första annonsering. Må vara hänt att SWB inte ligger i topp utomlands men de går uppenbarligen hem för våra juniorer, om jag inte minns fel så toppade Juniorsm i dressyr, med avkommor till Bernstein.....

Jag tror på det Fenestra skriver, det finns massor av svenska topphästar där ute men tyvärr inte så många svenska toppryttare.....tänk om alla unghästar skulle få chansen att utbildas av RGB el JB,,,,,,då skulle säkert flera lysande stjärnor synas på våra tävlingsbanor.

I topp utomlands?Jag menar worldwide...
Självklart finns det fler duktiga ryttare i tex Tyskland. Problemet för en liten uppfödare är att få sålt sitt föl/unghäst till RGB eller någon annan svensk toppryttare, den chansen är minimal. Okunskapen är ganska slående stor faktiskt bland spekulanter, även om du har en toppstammad fölunge.

Det är det väl om man ska jämföra med de andra hästnationerna?fast kanske inte lite om man ser procentuellt. Antalet betäckningar har väl hursomhelst sjunkit?Det i sig är väl iochförsej bra med tanke på att det verkar vara svårsålt

Jag tycker jämförelsen med fälttävlansaveln är intressant. Min känsla är att betydligt fler där avlar efter vad de själva anser vara bra hästar och mindre efter standardiserade blup-värden och premieringsnämndens utlåtande.

Jag tillhör dem som försöker föda upp fälttävlanshästar och tittar efter välbalanserade hästar med god rörelsemekanik och hoppförmåga. Blup betyder inte så mycket för mig utan jag tittar mer efter hingstar som gett avkommor av den sort som intresserar mig. Gärna fullblodsinslag, vilket inte heller ger bra blupsiffror.

Stoet jag använder mig av har inte presterat så mycket efter att hon var Breedersfinalist i fälttävlan -95, men hon har gått på ridskola i åtta år och är idag en frisk och fräsch 20-åring. Årets föl är efter en hingst som blev 24 år och hade gått svår internationell hoppning. Jag brukar säga att hon är avlad på hållbarhet;)

För som sagt de kan bli svårsålda som föl/unghästar och ska då alltså ridas in och grundutbildas. Hur mkt vill en hobbyryttare betala för en häst med maxkapacitet på 1.10?

Givet att den går 1.10 med mig på ryggen: 90 000 kanske? Går den 1,10 med placering med mig skulle den högst troligt kunna gå 1.30 med hedern i behåll med ett skickligt proffs. Det är ju just det: en lättklassryttare är inte skicklig nog att plocka ut hästens hela kapacitet, så att hästen har en maxkapacitet på 1,10 med en sån som jag innebär rimligen att den kunde gå högre med RGB på ryggen.

En lättklassryttare kan inte rida hästen till gränsen av sin kapacitet - man kommer göra misstag i sin ridning, och då kräver det att hästen har lite extra kapacitet att ta av för att kompensera.

Exakt!

O då finns det absolut ingen anledning att avla fram dessa 1.10 hästar!

Som sagt, jag känner ingen som varken köpt eller förväntat sig kunna köpa dedär okomplicerade 1.10-hästarna för det priset.

50-60 000 är vad min ridskola köper häst för - för de pengarna får du absolut inte en häst som plockar rosetter i 1,10 med lätthet, utan i bästa fall en som med träning någon gång kan ta en placering i 1 m. Man får dubbla det för att få den där okomplicerade, lättridna rosettplockaren som dessutom är hållbar och korrekt exteriört.

Jag håller med om att det kan vara svårt att tjäna pengar på att föda upp hobbyhästar, men det behöver väl inte betyda att det är något fel på det? När det nu är helt accepterat att ha en ridhäst som hobby att lägga pengar på, varför inte ett avelssto om det är det man tycker är roligast?

Jag har full förståelse för att man om man vill tjäna pengar på sin avel måste ha som avelsmål
"Att föda upp lättsålda unghästar som kan dra in pengar till verksamheten." (även om man kanske vill formulera det lite annorlunda :grin:)
men jag köper inte att det är det enda rätta.

Personligen har jag lite svårt för alla som vill föda upp en "modern sporthäst" med modern typ och modern stam, eftersom jag har svårt att se långsiktigheten i att låta aveln styras av modet, men folk får väl göra som de vill.

Givet att den går 1.10 med mig på ryggen: 90 000 kanske? Går den 1,10 med placering med mig skulle den högst troligt kunna gå 1.30 med hedern i behåll med ett skickligt proffs. Det är ju just det: en lättklassryttare är inte skicklig nog att plocka ut hästens hela kapacitet, så att hästen har en maxkapacitet på 1,10 med en sån som jag innebär rimligen att den kunde gå högre med RGB på ryggen.

En lättklassryttare kan inte rida hästen till gränsen av sin kapacitet - man kommer göra misstag i sin ridning, och då kräver det att hästen har lite extra kapacitet att ta av för att kompensera.

Men då är det inte maxkapacitet på 1.10 vilket diskuterades.
Sen när vi talar om hopphästar som finns det en hel del hingstar med mkt trevligt temeperament att tillgå. Bla Fillebarnen brukar vara mkt trevliga och ridbara men kan ändå ha kapacitet att gå riktigt stort.
Istället för att avla dessa "1.10-.hästar" så kan man istället fokusera på att använda hingstar och ston som är kända för att vara mkt hög ridbarhet och tillgänglighet på.

Det där med ridskolehästar för 50-60 som knappt plockar rosetter i 1 meter stämmer inte alls! De flesta ridskolor har som krav att hästarna ska kunna gå Lb-LA. Du får absolut en lättklasshäst för de pengarna.

Senast ändrad:

I topp utomlands?Jag menar worldwide...
Självklart finns det fler duktiga ryttare i tex Tyskland. Problemet för en liten uppfödare är att få sålt sitt föl/unghäst till RGB eller någon annan svensk toppryttare, den chansen är minimal. Okunskapen är ganska slående stor faktiskt bland spekulanter, även om du har en toppstammad fölunge.

Hade vi haft en större bredd md ryttare och också med unghästutbildare etc såsom i ex tyskland hade vi som uppfödare haft lite större möjligheter.

Håller helt med om att kunskapen inte alla gånger är superstor hos fölköparen. Känns som att en flashig pappa och ev morfar är det som lockar mest tyvärr.

Men då är det inte maxkapacitet på 1.10 vilket diskuterades.

Det var inte det jag diskuterade, jag var tydlig från början med att jag menade en häst som med lätthet placerar sig i 1,10 med en lättklassryttare på ryggen. Säger sig ju självt att om en lättklassryttare ska kunna klara det måste det finnas lite marginaler hos hästen, så att den kan kompensera. Dessutom, om hästen i teorin skulle kunna 1,30 med Malin Baryard på ryggen är rätt ointressant, eftersom en ryttare av den kalibern aldrig skulle rida en sån häst.

Sen när vi talar om hopphästar som finns det en hel del hingstar med mkt trevligt temeperament att tillgå. Bla Fillebarnen brukar vara mkt trevliga och ridbara men kan ändå ha kapacitet att gå riktigt stort.
Istället för att avla dessa "1.10-.hästar" så kan man istället fokusera på att använda hingstar och ston som är kända för att vara mkt hög ridbarhet och tillgänglighet på.

Jag ser inte motsättningen. Har man ett ridbart, okomplicerat, hållbart sto, som med lätthet tar placering i 1,10 med en lättklassryttare på ryggen, så tycker jag hon absolut platsar i aveln. I bästa fall blir avkomman bättre, i sämsta fall blir den lika bra. I bägge fallen finns en marknad för avkomman.

Alltså jag vet inte hur bra ni tror att lättklassryttare rider, men en häst som med lätthet plockar rosetter med en sån på ryggen har bra nerver, är hyfsat rädd om sig, har en viss hinderklokhet, tycker det är roligt att tävla, har en ok galopp och en ok balans, och är hyfsat vändbar och ridbar - alltihop egenskaper som jag tror alla ryttare kan ha glädje av.

Det där med ridskolehästar för 50-60 som knappt plockar rosetter i 1 meter stämmer inte alls! De flesta ridskolor har som krav att hästarna ska kunna gå Lb-LA. Du får absolut en lättklasshäst för de pengarna.

Verkligen? Nämn en enda ridskola där samtliga hästar har placeringar i de klasserna, och det i både hoppning och dressyr?

Att en häst kan hoppa enstaka hinder på en meter, vilket de flesta ridskolehästar klarar, innebär inte att den hoppa en bana på 1,10 snabbt och felfritt. Till att börja med har inte alla ridskolehästarna nerverna för det - på min ridskola tävlas alla ridskolehästar i lätta klasser, men bland de kanske 15 hästar vi har är det åtminstone tre som inte pallar tävlingarna mentalt och inte går att tävla av den anledningen. Sen är det några till som inte har modet utan vägrar, ett gäng som är för "träbenta" för att gå felfritt när det blir lite högre, nån till som inte har tillräcklig ridbarhet för att kunna svängas snabbt i slutet av banan och bli tillräckligt kvick i omhoppningarna, och så vidare. Visst har de flesta kommit hem med en rosett nån gång, men att samtliga skulle komma hem med rosetter varje gång, och det i 1,10 - inte ens nära. Åk och titta på lite lokaltävlingar får du se - oftast finns ju några ridskoleekipage med, men inte har de placering i 1,10 allihop? Och inte är samtliga ridskolehästar med och tävlar?

Kl

Om Sverige avlade på bra ston skulle det komma ut både 1.30 hästar (1.10 med amatör) ändå o de som ej går hela vägen går ju till detta ändamål.

Alla som avlar seriöst avlar på ridbarhet då det är det som är en av de viktigaste egenskaperna som kommer premieras i framtiden med de banorna som blir svårare på ett tekniskt sätt. Även mod o vilja o försiktighet naturligtvis.

Avla på ston som ej håller klass då! Men kom ej o gnäll när ni ej ens går plus minus noll o Sverige ej kan vara med i OS o super League!

Fast det stora problemet är väl, som jag förstår det, att många uppfödare inte får sålt sina avkommor? Att Sverige inte har hästar nog för OS och superleague är väl till stora delar en pengafråga - har man pengar går det utmärkt att köpa sådana hästar. Har man inte pengar hjälper det inte hur många som föds upp i sverige, för de går på export istället om det blir bättre betalt där.

Vad ser du som grundproblemet egentligen? Att svenska elitryttare inte har tillräckligt bra hästar? I så fall är väl den bästa lösningen att ge ryttarna mer pengar, så att de kan köpa bra hästar? För tillräckligt med pengar kan man ju t o m köpa Totilas.

Dessutom, många avlar på ston som inte alls är tillräckligt bra för att vara de rosettplockare jag talade om. De flesta halvblod i Sverige tävlas inte öht, än mindre plockar de rosetter i 1,10 hur enkelt som helst. Och många avelsston skulle heller inte klara det. Det är ju inte precis så att Sveriges samtliga avelsston idag har kapacitet för 1,50 (och då menar jag inte att de kan klara en enstaka hinder, utan att de kan tävla framgångsrikt på den nivån med allt vad det innebär), så om man skulle lägga ribban vid "rosettplockare i 1,10" så skulle avelsbasen ändå bli betydligt bättre än vad den är idag.

Senast ändrad:

jag har inte sagt att alla ridskolehästar vinner LA hoppning och LA dressyr men de bra ridskolorna vill ha hästar som är utbildade till denna nivå..

De ridskolor jag ridit på har iallfall haft hästar som klarar av mer än att hoppa enstaka hinder på en meter.. skulle vilja säga att det är en rätt medioker häst om den inte klarar av att gå enkel bana på 1- 1.10..
Självklart om det sitter ett helt blåbär som rider i obalans etc så är det inte enkelt för hästen..

Men många amatörer som har egna hästar rider inte så jäkla illa och de flesta som tävlar tränar också regelbundet..

Jag tycker att en häst är bra om den nollar och tar placeringar i MSV med en amatör där tycker jag det krävs en hel del av hästen för att klara detta med en normalbegåvad ryttare..

Jag håller med om att de flesta hästar kan utbildas till den nivån, men nu gällde det ju inte utbildningsståndpunkt, utan att vara rosettplockare på tävling. Och då skulle jag hävda att det krävs lite mer.

Sen vad man kallar medioker och inte - självklart är det mediokert jämfört med elithästarna, men att på ett okomplicerat sätt hoppa en tävlingsbana (inte en enkel bana med fem hinder på träning) på 1,10 felfritt och tillräckligt snabbt för placering klarar inte alls de flesta hästar, skulle jag säga. Det är ju bara att åka till närmsta lokaltävling och titta, hur många av hästarna hoppar snabbt och felfritt på ett okomplicerat sätt? Och då ska man komma ihåg att det finns massor av hästar som inte ens kommer så långt som till tävlingsbanan...

Ridning är jättesvårt, så även om amatörer självklart inte rider "jäkla illa", så rider de inte heller perfekt, utan att göra misstag som hästen får kompensera för. Igen, åk till närmsta lokaltävling - hur många hästar får helt perfekta rundor av sina ryttare, där de under hela banan är i perfekt balans och rytm, där de inför varje hinder har absolut optimala möjligheter för att klara det? SÅ ska man rida om man ska få ut max av hästen, och det är verkligen inte många amatörer som klarar det, knappt ens alla proffs.

Dessa uppfödare skulle kunna sälja hästar utomlands till de nya länderna som söker efter bra hästar MEN vi måste inse att vi måste ha råd att ha kvar avkomman längre i dag o därför måste aveln bli mer professionell om den ska bli lönsam eller gå plus minus noll. Ingvar Fredricsson skriver om detta i Showjumping tex. En helt ny Bussiness har öppnat sig ( Japan, Kina, Arabländer, Europa, USA mm) o om de ska vilja komma hit o leta måste SWB som varumärke bli starkt o det blir det om vi har framgångsrika hästar. Jag vägrade själv sälja min unghäst till ngn annan än en WC ryttare då jag förstod att hon ej skulle komma till sin rätt annars. Vi har inte en enda SWB på Topp 100 hästlistan nu tex...

De flesta hästar går över 1.40 med rätt utb men det finns i dag många fina hästar som ej uppfödaren haft en långsiktig plan med eller ryttaren som köpt o därför måste sverige oxå fånga upp dessa med kvartsamtal o erbjuda dem ngt som gör att de släpper dem till bra utb o utvecklingsmöjligheter.

Avla på ston som ej håller klass då! Men kom ej o gnäll när ni ej ens går plus minus noll o Sverige ej kan vara med i OS o super League!
Jag har länge sagt att jag är för en regel som säger att ryttare i OS bara ska få rida hästar som är födda i landet som ryttaren tävlar för. Svenska ryttare måste rida svenska hästar. Amerikanska ryttare måste rida amerikanska hästar. Det är först då vi får en riktig puls på vilket land det är som är bäst på häst.

Men så ser det inte ut idag så varför skulle inte Sverige vara med i OS eller i Super League? Svenskarna kan ju, precis som amerikanarna gör, sitta på importerade hästar.

Att Sverige inte gör bättre ifrån sig är knappast för att vi har dåliga hästar. Det är för att våra ryttare är kassa!

Att Sverige inte gör bättre ifrån sig är knappast för att vi har dåliga hästar. Det är för att våra ryttare är kassa!

Bara för att skilja på begreppen: Det som pratas mycket om är att SWB sjunker snabbt i rankinglistorna. Det handlar ju mest om hästarna, för precis som Ramona säger så sitter många på importer.

Att vi sen inte tar oss till OS etc - det hänger på att vi har "dåliga" ryttare - eller helt enkelt inte tillräckligt många som:

1) Är tillräckligt bra som ryttare
2) Har tillräckligt många hästar att rida
3) Har tillräckligt mycket pengar...

Men att SWB-hästarna blir sämre i relation till övriga världen - vad beror det på? Jag håller med Mabuse med flera om att det är för många dåliga ston i avel! Men kan vi göra mer åt saken? Eller hänger det BARA på ryttarna...? Det tror inte jag. Det fanns en tid då svenska hästar var högt eftertraktade på kontinenten, varför är det inte så längre? Jo, för att vi är omsprungna! I fyrsprång ;).

Det är absolut ej för att vi har kassa ryttare!!!!!!

Vi har aldrig haft så här många bra ryttare.

Vad man menar med att aveln avgör om sverige skall vara med i OS är att vi måste ta fram hästar själva, vi har ej råd att endast köpa talangfulla 6 åringar fårn Tyskland för 170 000 euro tex som arabländerna ju har.

Det finns kassa ryttare på lägre nivå däremot o kassa uppfödare. Förr fanns det en mer bredd i kunskapen. I dag finns det mer av både det "dåliga" o "bra".

Hästsporten har blivit stor och om de uppfödare som finns i dag skulle satsa sin apengar på kvaliet så skulle alla tjäna på det.

Det är absolut ej för att vi har kassa ryttare!!!!!!

Vi har aldrig haft så här många bra ryttare.

Vad man menar med att aveln avgör om sverige skall vara med i OS är att vi måste ta fram hästar själva, vi har ej råd att endast köpa talangfulla 6 åringar fårn Tyskland för 170 000 euro tex som arabländerna ju har.

Det finns kassa ryttare på lägre nivå däremot o kassa uppfödare. Förr fanns det en mer bredd i kunskapen. I dag finns det mer av både det "dåliga" o "bra".

Hästsporten har blivit stor och om de uppfödare som finns i dag skulle satsa sin apengar på kvaliet så skulle alla tjäna på det.

Nej ryttarna såsom Malin, roffe, Peter, Peder, Svante, Maria, Royne, Helena mfl räcker gott om de har hästarna.

Delvis knapp....
Det jag menar med brist på ryttare är att alla dessa kan inte rida alla talanger, tyskarna har ett helt hav med mkt talangfulla ryttare.

Vi har inte heller de pengarna som krävs, det är perversa summor som de bästa hästarna kostar..

Sen hur många på den nivån har vi på dressyrsidan? Hur många ryttare har vi som håller absolut världsklass?
På hästsidan har vi dock en liten svensktå i Scandic iform Amiral som är morfar..:D

Men vad vi inte heller får glömma är att vi är ett mkt mindre land sett till innevånare och sett till vår avel, vi kan inte producera på samma nivå som tyskarna och holländarna..

Sen är det självklart att folk måste få lov att avla efter eget huvud, det är allas rättighet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30