Sv: Avels mål
Men då är det inte maxkapacitet på 1.10 vilket diskuterades.
Det var inte det jag diskuterade, jag var tydlig från början med att jag menade en häst som med lätthet placerar sig i 1,10 med en lättklassryttare på ryggen. Säger sig ju självt att om en lättklassryttare ska kunna klara det måste det finnas lite marginaler hos hästen, så att den kan kompensera. Dessutom, om hästen i teorin skulle kunna 1,30 med Malin Baryard på ryggen är rätt ointressant, eftersom en ryttare av den kalibern aldrig skulle rida en sån häst.
Sen när vi talar om hopphästar som finns det en hel del hingstar med mkt trevligt temeperament att tillgå. Bla Fillebarnen brukar vara mkt trevliga och ridbara men kan ändå ha kapacitet att gå riktigt stort.
Istället för att avla dessa "1.10-.hästar" så kan man istället fokusera på att använda hingstar och ston som är kända för att vara mkt hög ridbarhet och tillgänglighet på.
Jag ser inte motsättningen. Har man ett ridbart, okomplicerat, hållbart sto, som med lätthet tar placering i 1,10 med en lättklassryttare på ryggen, så tycker jag hon absolut platsar i aveln. I bästa fall blir avkomman bättre, i sämsta fall blir den lika bra. I bägge fallen finns en marknad för avkomman.
Alltså jag vet inte hur bra ni tror att lättklassryttare rider, men en häst som med lätthet plockar rosetter med en sån på ryggen har bra nerver, är hyfsat rädd om sig, har en viss hinderklokhet, tycker det är roligt att tävla, har en ok galopp och en ok balans, och är hyfsat vändbar och ridbar - alltihop egenskaper som jag tror alla ryttare kan ha glädje av.
Det där med ridskolehästar för 50-60 som knappt plockar rosetter i 1 meter stämmer inte alls! De flesta ridskolor har som krav att hästarna ska kunna gå Lb-LA. Du får absolut en lättklasshäst för de pengarna.
Verkligen? Nämn en enda ridskola där samtliga hästar har placeringar i de klasserna, och det i både hoppning och dressyr?
Att en häst kan hoppa enstaka hinder på en meter, vilket de flesta ridskolehästar klarar, innebär inte att den hoppa en bana på 1,10 snabbt och felfritt. Till att börja med har inte alla ridskolehästarna nerverna för det - på min ridskola tävlas alla ridskolehästar i lätta klasser, men bland de kanske 15 hästar vi har är det åtminstone tre som inte pallar tävlingarna mentalt och inte går att tävla av den anledningen. Sen är det några till som inte har modet utan vägrar, ett gäng som är för "träbenta" för att gå felfritt när det blir lite högre, nån till som inte har tillräcklig ridbarhet för att kunna svängas snabbt i slutet av banan och bli tillräckligt kvick i omhoppningarna, och så vidare. Visst har de flesta kommit hem med en rosett nån gång, men att samtliga skulle komma hem med rosetter varje gång, och det i 1,10 - inte ens nära. Åk och titta på lite lokaltävlingar får du se - oftast finns ju några ridskoleekipage med, men inte har de placering i 1,10 allihop? Och inte är samtliga ridskolehästar med och tävlar?