Avels mål

Sv: Avels mål

Sidan 89 i Ridsport Special nr 2, 2010 (Tema hållbarhet)
Där uttalar sig den "gamle" Flyingechefen och professorn (i ämnet) kring detta;
Citerat "Nu är det ston som går sönder som man använder i aveln. Vad likar det?" säger även "Hållbarhet är en sorgligt försummad aspekt i avelsarbetet. Dagens urval sker inte efter hur länge de har presterat något"

Jag tycker också att det är ett jättestort problem och har sett det på nära håll många, många gånger :(

Ja, förr så använde man alla ston i avel - man red oftast inte ens in dem ;).

Visst är det ett problem att använda trasiga ston i avel, det är jag den första att erkänna. Men man ska nog tänka både en och två gånger innan man uttalar sig generellt.

Sen vet jag inte, kanske är så att somliga inte vill rida längre av olika anledningar och det är väl ändå deras val.. de kan väl bli/vara väldigt goda uppfödare även om de inte rider längre?

Jag vet själv några som håller på med avel och är väldigt insatta! men inte rider själva (pga. hon får ont i kroppen och har någon sjukdom/skada?)

De senaste hästarna jag sätt ifrån henne är: (Islandshästar)
Spira - vann SM i pass! -hästens första tävlings säsong. plus att hon är 1:a klass exteriör, och har en 9:a för pass (10 är högst för er som inte vet..)
Dimma - underbar exteriör (1:a klass)! och väldigt lovande!
Thor - vacker exteriör (ej visad, men skulle troligtvis passa in bland 1:a klass hästarna) och mycket lovande ung vallack!
Svertla - 3år, litet sto, fin trav! och verkar vara super trevlig! (tränarens dotter, 8år har fått ridit hästen, -utan problem)
Unghingst (vet ej namn) - 1åring men har fint rörelse mönster och kommer troligtvis att få sina syskons fina exteriör. Mycket vackra ben..

Känner en avlare till, hon rider men till och från pga. rematism.. har bland annat fött upp (också islandshäst)

Phyrla - 10 för tölt! en utav världens högst bedömda fyrgångs sto.
Sigguros - (efter phyrla) SM och NM medaljör
Gloa - blev sveriges högst bedömda 6åriga sto de året hon visades (1:a klass)
Safir - godkänd som 4åring, mycket trevligt lynne och fortfarande hingst.
Thyril - Blup hingst, (fick betäcka utan att visas pga. hans fina stamtavla!) är nu en mycket trevlig vallack
Glampi - lovande ung vallack! också efter Phyrla
Sol - har nu fång, men var lovande och väldigt trevlig! var också med på ridläger
Viggur - nu 3år, väldigt snygg och lovande hingst!
Kristall - åring, underbara rörelser!!
och många där till...
dem äger också bland annat:
Blundur - som sagt flera SM guld och medaljer, NM och kvalat in till landslaget
Flik - 1:a klass sto

Så visst kan man vara en duktig avlare fast man inte rider själv!

Sidan 89 i Ridsport Special nr 2, 2010 (Tema hållbarhet)
Där uttalar sig den "gamle" Flyingechefen och professorn (i ämnet) kring detta;
Citerat "Nu är det ston som går sönder som man använder i aveln. Vad likar det?" säger även "Hållbarhet är en sorgligt försummad aspekt i avelsarbetet. Dagens urval sker inte efter hur länge de har presterat något"

Jag tycker också att det är ett jättestort problem och har sett det på nära håll många, många gånger :(

Frågan är hur många som verkligen gör ett sånt avkall på kvalité att de avlar på unga ston med defekter?
Nu syftar jag inte på yttre trauman utan som ex det ungsto jag blev erbjudet som hade pålagringar.

SWB är det som gäller här
Mitt avelsmål är att få fram högpresterande snygga hopphästar med BRA exteriör och bra gångarter, gärna multittalang. Arbetsvilliga med hög ridbarhet.

Är det inte ok att avla på ett sto som "bara" gått 1,10? Många (mig själv inkluderat) är fullt nöjda med att "skava runt" 1,10, bara hästen är snäll, frisk och en rolig kompis! Så varför någon nedre gräns på tävlande för att ett sto ska duga till avel? Det kan ju vara en jättehygglig häst som har massor med placeringar i 1,10 och ger sin ryttare mycket glädje. Och är det då en skräphäst om avkomman blir likadan?

Blir min hästs avkomma en sådan så anser jag inte att jag misslyckats med min avel! Och jag tror också att jag kommer kunna sälja den avkomman om jag inte kan behålla den.
Bara att inse att jag ju inte kan få sexsiffrigt för en sådan häst!

Dessutom, hur vet man att en 2,5 åring hade kunnat gå över 1,10 om den kunnat ridas in? Jag tänkte på ditt sto. Om nu just 1,10 var ett minimikrav för avel?

Senast ändrad:

Tyvärr vet jag i allafall två ston på rak arm som inte hållit för inridning som det i stället avlas på! :crazy:
Även jag har läst Ridsport special som nämndes där en avelskunnig uttalat sig att det var ett problem att det avlades på ston som inte höll för ridning.

Är det inte ok att avla på ett sto som "bara" gått 1,10?

Det beror ju på vad man har för avelsmål. Jag vill producera säljbara hästar som har potential för svår hoppning - då räcker inte 1,10. För ett äldre tävlat sto är min lägsta gräns 1,40.

Dessutom, hur vet man att en 2,5 åring hade kunnat gå över 1,10 om den kunnat ridas in? Jag tänkte på ditt sto. Om nu just 1,10 var ett minimikrav för avel?

Det vet man såklart inte. Men som uppfödare vill man (och ska man, om du frågar mig) gärna sätta även yngre ston i avel. Då är syskon och möderne otroligt viktiga. Sen måste man, som alltid, utvärdera avkommorna. Men det gäller även äldre ston - bara för att de själva presterat väl så finns det inga garantier för att de nedärver det. Men en stark stostam ger större sannolikhet för stark nedärvning.

Är det inte ok att avla på ett sto som "bara" gått 1,10?
Frågan är väl varför hon bara gått 1.10 i hoppning. Är det pga hon saknar kapacitet för mer eller är det för att hon inte är äldre än kanske 4-5 år? Är det för att ryttaren/ägaren är livrädd för hoppning och inte hoppar mer än 1.10?

Hade stoet inte kapacitet för mer hade jag inte avlat på henne, men ett yngre sto, ett skadat sto eller ett sto som har giltiga ursäkter hade jag absolut kunnat tänka mig att avla på.

Visst är en bra stam och ett starkt möderne jätteviktigt, men det är inte allt. Det finns många hästar som presterat på internationell nivå utan bra stam.

Ryan's Son (John Whitaker) som var någon typ av korsning mellan clydesdale och fullblod.

Baloubet du Rouet (Pessoa) vars mamma gjort okej i från sig som 4-åring men som innan fick honom och Unadore du Rouet verkligen inte var någonting spektakulärt. Hon togs ur tävling som 5-åring för att betäckas.

Snackar vi Pessoas hästar de haft genom åren kommer ju Vivaldi på tal. Han var efter Imperious (TB) som vunnit en del på galoppbanan undan ett irish draught sto. Heller inte där något starkt möderne. Starkt fäderne hade han ju då Imerious blivit pappa till Master Imp, Puissance och Master Maddox. Men det hade ju inte uppfödarna till Vivaldi någon aning om då han föddes 1977 och de andra kom först efter honom. Vi har även Loro Pianas Tomboy i denna kategorin som reds av Pessoa. Brons i OS. Också RID-mamma utan egna meriter. Hon har dock fått flera bra föl, men det var ju ingen som visste det innan man började avla på henne...och fortsatte avla på henne.

Marcus Ehning's Nolte's Küchengirl har gedigen hackneystam, så där snackar vi heller inget starkt möderne av presterande ston i generationer. Hennes mamma Andante (också kallad Classics), såldes av uppfödaren eftersom hon var för ful och dessutom för het för att passa framför vagn. Den nya ägaren misslyckades med inridningen för hon var så ohanterlig och sålde henne på en marknad där en handlare köpte henne för ca 2000:-. Den handlaren fick för sig att hoppa stoet och det visade sig att hon hade en hopptalang. Så såldes stoet till Walter Schmidt och reds av Rupert Moll som tävlade henne i 1.40. Walter försökte sälja henne, men hon var visst så hemsk att ingen ville ha henne, så han började avla på henne istället. ;) Den historien har fler tvister och är väldigt rolig att läsa. Första avkomman var Nolte's Küchengirl.

Det finns så många fler hästar som inte har något starkt möderne, men som ändå presterar som bara den. Ska vi börja lägga oss i fälttävlanshästarna så finns det många som inte har någon som helst stam att tala om som sporthästar. De är korsningar med fullblod som kanske presterat på banan, kanske inte. Där är exemplen på riktigt fina prestationshästar utan starkt möderne riktigt mågna!

Ja, självklart kan man avla på stoet om hon har kapacitet men ej tävlat högt. det tycker jag!

man kan låta ngn som är duktig avgöra om denne är duktig.

Jag tycker man ser att de som ej har ett högt mål kanske väljer mindre bra hingtar o har då svårt att få dem sålda sen o har då svårt att ha råd med en bra hingst till sitt sto...Nedåtgående spiral om ni förstår häromdagen.

Såg att ett Quidam de Revel sto var till salu dräktig med...Hamilton!!

Herregud! hur tänkte man då?

Jag hoppas at dessa uppfödare fasar ut sig själv..

Jag skulle ej gå igenom dessa kostnader o risker om jag ej satsade på 1.60. Sen kan ju fölet jag har bli en 1.45 häst men då har jag ju försökt..

"Siktar man mot stjärnorna såkommer man till trädtopparna Tänk" tror jag vi skulle behöva i Sverige för att komma någonstans i hoppning iallafall..

Då förstår jag vad du menar! :)
Har man målet att få fram svårklasshästar ska man ju inte nöja sig med ston som bara gått 1,10!

Självklart så måste man ju kolla varför ett sto inte gått mer än 1,10! Men säg att stoet inte har kapacitet för mer än 1,10, om man vill föda upp en hygglig hobbyhäst så känns det för mig ändå ok att betäcka det stoet om de andra kriterierna jag nämnt är uppfyllda.
För det är många som inte har som mål att tävla högre än 1,10, bara att titta på hur många som nöjer sig med lokal licens!

Självklart så måste man ju kolla varför ett sto inte gått mer än 1,10! Men säg att stoet inte har kapacitet för mer än 1,10, om man vill föda upp en hygglig hobbyhäst så känns det för mig ändå ok att betäcka det stoet om de andra kriterierna jag nämnt är uppfyllda.
För det är många som inte har som mål att tävla högre än 1,10, bara att titta på hur många som nöjer sig med lokal licens!

Jag tycker du resonerar fel.
Visst finns det många som inte behöver ha en häst som går mer än 1.10 hopp, men problemet är att det blir MÅNGA sådana hästar ändå, fast man man använder föräldrar som gått 1.30-1.40. Det är ju inte bara de positiva egenskaper som nedärvs utan även de negativa!
För att upprätthålla (eller ännu hellre förbättra) det goda svenska varmblodet bör man hela tiden sträva efter att bara använda mkt goda individer i aveln, dvs har stoet inga andra kvaliteer som man vill föra vidare (mkt bra gång, exempelvis) bör man nog kanske inte avla på henne om hon inte går högre klasser än 1.10.
Det är iallafall min bestämda åsikt.

Om 1.10 är stjärnorna då blir ju 90 trädtopparna.

Att de som tävlar 1.10 ej är på högre nivå är ju till mestadels för att de ej har kunskap eller vågar hoppa högre..

De flesta jag vet har ju hästar som går 1.50 med rätt ryttare men har ännu ej kunskap o mod att komma dit. Eller lust!

Ja om vi fortsätter ta fram mediokra hästar så får vi ju skylla oss själva!

Men människor i avel o som har ambitioner är oroliga!! O ännu mer de som vill att swb ska förbättras o att vi som nation ska hävda oss i tävlingar! Av en anledning!

Det finns så många fler hästar som inte har något starkt möderne, men som ändå presterar som bara den. Ska vi börja lägga oss i fälttävlanshästarna så finns det många som inte har någon som helst stam att tala om som sporthästar. De är korsningar med fullblod som kanske presterat på banan, kanske inte. Där är exemplen på riktigt fina prestationshästar utan starkt möderne riktigt mågna!

Jag tycker jämförelsen med fälttävlansaveln är intressant. Min känsla är att betydligt fler där avlar efter vad de själva anser vara bra hästar och mindre efter standardiserade blup-värden och premieringsnämndens utlåtande.

Som jag har lärt mig och förstått så är FT-aveln så liten (generellt sett, finns säkert länder som är undantagna) så att det är svårt att göra ngn statistik. Man har t ex försökt hitta vilka fullblodslinjer som hävdar sig bra inom FT men inte lyckats "lokalisera" dem eftersom de är så många.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln! Jag skulle aldrig våga chansa, det är alldeles för stora ekonomiska insatser för att man inte ska försöka sitt bästa.

Sen kan jag erkänna att om jag hade ett 1,60-sto så skulle jag avla på den alldeles oavsett stam. Men det finns få av dem (och faktiskt väldigt få dåligt stammade).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30