Sv: Avels mål
Sen vet jag inte, kanske är så att somliga inte vill rida längre av olika anledningar och det är väl ändå deras val.. de kan väl bli/vara väldigt goda uppfödare även om de inte rider längre?
Jag vet själv några som håller på med avel och är väldigt insatta! men inte rider själva (pga. hon får ont i kroppen och har någon sjukdom/skada?)
De senaste hästarna jag sätt ifrån henne är: (Islandshästar)
Spira - vann SM i pass! -hästens första tävlings säsong. plus att hon är 1:a klass exteriör, och har en 9:a för pass (10 är högst för er som inte vet..)
Dimma - underbar exteriör (1:a klass)! och väldigt lovande!
Thor - vacker exteriör (ej visad, men skulle troligtvis passa in bland 1:a klass hästarna) och mycket lovande ung vallack!
Svertla - 3år, litet sto, fin trav! och verkar vara super trevlig! (tränarens dotter, 8år har fått ridit hästen, -utan problem)
Unghingst (vet ej namn) - 1åring men har fint rörelse mönster och kommer troligtvis att få sina syskons fina exteriör. Mycket vackra ben..
Känner en avlare till, hon rider men till och från pga. rematism.. har bland annat fött upp (också islandshäst)
Phyrla - 10 för tölt! en utav världens högst bedömda fyrgångs sto.
Sigguros - (efter phyrla) SM och NM medaljör
Gloa - blev sveriges högst bedömda 6åriga sto de året hon visades (1:a klass)
Safir - godkänd som 4åring, mycket trevligt lynne och fortfarande hingst.
Thyril - Blup hingst, (fick betäcka utan att visas pga. hans fina stamtavla!) är nu en mycket trevlig vallack
Glampi - lovande ung vallack! också efter Phyrla
Sol - har nu fång, men var lovande och väldigt trevlig! var också med på ridläger
Viggur - nu 3år, väldigt snygg och lovande hingst!
Kristall - åring, underbara rörelser!!
och många där till...
dem äger också bland annat:
Blundur - som sagt flera SM guld och medaljer, NM och kvalat in till landslaget
Flik - 1:a klass sto
Så visst kan man vara en duktig avlare fast man inte rider själv!