Avels mål

Sv: Avels mål

Det är min erfarenhet också. Stammen är inte så viktig, möjligen är det intressant med en poppishingst till pappa, men sen är inte stammen så viktig utan det är individen som betyder något.

Okej då hittade jag rätt film. Tycker också att det helt klart går i övertempo, eller rättare sagt, det ser mest oroligt o stressigt ut. Men hon kommer säkert visa sina kvaliteer bättre när hon kommer till ro mer :)

Personlighetsmässigt så är det att hon har en otrolig tillit till allt man gör. Hon ställer upp på allt, med bästa inställning!

Eftersom jag inte har sett hennes mamma eller syskon i rörelse kan jag inte säga vilket rörelsemönster de har. Men Bamora har väldigt lätt för att samla sig, minsta förhållning o hon kommer lite väl bra in under sig för sin utbildningspunkt!

De syskon jag har sett, samt mamman, på bild, har alla en väldigt bra typ. Bamora är bedömd med 9 på typ, de negativa var en ngt djup bål och ngt brett ansatt hals. De har även bra benställning, Bamora är lite trång bak, hon är bedömd med en 8 där. Hästarna har också tävlats en del, med mkt framgång. Flertalet hingstar är inbjudna till holländska proven. Bamora har nu 2 bröder som är det (utav 3 o den föddes i år).

Det hon har haft svårare för är att länga. Men de har mkt med styrka att göra, men hon kommer nog aldrig ha en sån dära super heil hitler travökning. Hon var bara rund o fin på kvaliteen, men nu på slutet orkade hon att skjuta ifrån lite. Galoppen är hennes svagaste gångart, den blir lätt stampig, det har nog mkt o göra med att hon både är så glad o busig, samt att hon är åt det hetare slaget. Den blir nog mkt bättre med mer ridning, och mer styrka, men den är ändå det jag mest tänker på när jag väljer hingst! Det har också tagit ett tag för ryttaren att få Bamora att lita på henne. Så hon har varit mkt känslig för skänkel, och eftersom hon är "felriden" på graman så har de tagit till typ sista veckan de red henne innan jag tog hem henne för att hon skall ge en bra kontakt i munnen. Så ryttaren har i princip bara "åkt" häst i 2½ månad. Detta har väl o göra med att hon är känslig, och het. Det kan såklart uppfattas som negativt för vanliga ryttare, men för dem som satsar högre så vill de ju gärna ha känsligheten. Hon är ljudkänslig, men ser hon vart ljudet kommer från så kan hon gå fram på långa tyglar, så hon är trygg ändå.

Som ryttare så skiter jag fullständigt i stammen,bara den kan göra det den ska användas till.
Som tävlande avlare blir det betydligt svårare,då ska jag helt plötsligt välja både stam o kapacitet :eek:

Av vad du skrivit om henne skulle jag nog tro att hon vara en bra matchning tlll tjusige Wladimir. Nu har jag inte kollat in hur det ser ut m ev. linjeavel, men jag tänker på huvud, typ och rörelsemekanik. Troligen kommer han inte att vara i avel nästa säsong..

Jag håller med om mycket som skrivs om temperament. Jag har ett sto som är elektriskt så det räcker och blir över för de flesta. Det är lite en svårighet att välja hingst när många av de högställda moderna hingstarna har hyfsat mycket nerv. Det med beställning är vi väl många som kunde vara postitiva till.. Jag vet inte om jag skulle våga lägga en allt för temperamentsfull herre på mitt reaktionssnabba sto utan att veta att det troligen inte var jag som skulle rida in ;). Totilas eller Jazz på henne kan nog bli lite för mycket av det goda för mig iallafall..
/U

Jag måste nog säga att jag tänker precis tvärt om..
Ett bra avelssto för mig är för det första ett sto som själv visar stora kvaliteter och kommer från ett meriterat och nedärvningsstarkt möderne.

Jag vill också gärna att stoet skall på ett tydligt sätt präga sina avkommor och alltså inte bara "släppa igenom" en massa av hingsten.
Det är betydligt lättare att göra genomtänkta kombinationer om Du i stallet har ett sto som Du VET med stor sannolikhet nedärver sig på ett visst sätt.

Våra ston här hemma är sinsemellan rätt olika men efter att de fått ett antal avkommor hos oss (och några tidigare än så) känner jag mig idag förhållandevis säker på vad som dimper ner i halmen.
Hingstar som jag gärna tänker mig till det ena stoet skulle jag aldrig komma på tanken att använda till det andra.
Det ena stoet lämnar alltid riktigt bra gångarter men brister lite i sin typnedärvning medan det andra stoet lämnar supertyp och riktigt bra gångarter om än inte riktigt lika spektakulära som det första stoet. De är också nästan varandras motsatser vad gäller det temperament de lämnar till sina avkommor.

När jag tittar på hingstar har jag svårt att bara se hingsten själv och har alltså svårt att ha några overall favvohingstar eftersom jag hela tiden i huvudet laborerar med dem i kombination till mina ston.
Jag tvekar inte en sekund att använda Jazz till ett av stona (och han skulle kunna passa även någon till) men har samtidigt ston som han inte på villkors vis kan vara kandidat till.

Det är så otroligt mycket som spelar in när man avlar och det är svårt att säga vad som blir avgörande för framgång men för egen del vill jag inte ha ett sto i avel där jag inte känner mig hyfsat säker på att avkomman blir bra alldeles oavsett hingst. I mina ögon är det då inte rätt sto att avla på..

Jag tycker mig se att de ston som lämnar framgångsrika avkommor år efter år är sådana som är så starka i sin nedärvning att de är vad som skulle kunna motsvara stämpelhingstar och där man med hingstvalet kan påverka i mindre utsträckning.

du o ni andra. Vi är inne på samma spår! MEn jag har inte råd att både ta embryo OCH betala nån kanske upp till 10 000 i månaden. MEn jag ska absolut kolla upp alternativen!

Jag håller med dig i ditt tänk .

Dock var det en Uppfödare som avlat i generationer . Och som jag skrev att jag har tänkt många gånger på vad han menade .

Och jag kan inte annat mer än tänka att han menar att stoet skall ta med sina fördelar och samtidigt släppa sina nackdelar som man vill förstärka med hingsten som har de fördelarna man vill ha med sig till nya avkomman . Hmmm hoppas detta blev rätt nu ;)

Mia

Jag förstår precis hur Du menar...men JAG tror inte att man kan ha en sådan detaljtro i aveln att det skulle kunna vara ett framgångskoncept.

Men visst vore det fantastiskt om det fanns ston som s a s släppte igenom på ett selektivt sätt och då alltid ersatte sina mindre bra egenskaper med hingstens bättre...men då lever vi nog i en utopisk värld är jag rädd.

Ja jag vet inte eftersom jag har funderat på vad han menade .

Jag får ta det nästa gång vad han igentligen menade med det han sa .

Mia

KL

Moderatorn tycker inte att det är schysst att diskutera en ung ryttares möjligheter att utvecklas utifrån en film som hon själv inte valt att lägga ut. Därför tas de inläggen bort, men ni får gärna fortsätta att diskutera era avelsmål.

Så kan det säkert vara!

Dessutom så hör man alltför ofta att folk har ett sto som inte håller för ridning, då betäcker man stoet i stället!
Jag har tom varit med om att ett sto inte ens höll för inridning, då valde ägaren att betäcka i stället! Helgalet tycker jag! :crazy:

oj jösses!! Det låter hur illa som helst! Har nästan svårt att tänka mig det om de inte redan fanns en skada orsakat av yttre våld!

Så kan det säkert vara!

Dessutom så hör man alltför ofta att folk har ett sto som inte håller för ridning, då betäcker man stoet i stället!
Jag har tom varit med om att ett sto inte ens höll för inridning, då valde ägaren att betäcka i stället! Helgalet tycker jag! :crazy:

Det där kan man ju diskutera massor... själv har jag två t-märkta ston i avel. Den ena har hoppat svår internationell hoppning och kommer ur ett av Sveriges bästa mödernen. Den andra har gått msv FT och är t-märkt pga ett felläkt griffelbensbrott. Man måste se till individen! Att generellt säga att utdömda hästar inte ska avlas på är lurigt.

Jag har för övrigt en 2,5-åring under inridning just nu och det är inte säkert att hon kommer hålla för inridning. Detta pga trauma som unghäst. Att inte betäcka henne vore skandal! Hon har ett supermöderne, mamma och mormor elit och syskon i svår hoppning. Skulle jag ta bort henne för att hon eventuellt inte går att rida? No way. Visst, hon skaffar sig inga egna meriter men hennes syskons meriter väger mycket högt.

Som sagt - individen!

KL

Moderatorn tycker inte att det är schysst att diskutera en ung ryttares möjligheter att utvecklas utifrån en film som hon själv inte valt att lägga ut. Därför tas de inläggen bort, men ni får gärna fortsätta att diskutera era avelsmål.

:bow: bra!

De du räknar upp är ju sådana som uppenbarligen hållit för ridning och träning! De har ju gått rejält höga klasser! Då är det väl inte frågan om att hästen inte höll för inridning, träning och tävling?

Likaså 2,5 åringen verkade ju ha en förvärvad skada, var det inte så? I och för sig rids den ju inte in då (eller?), men den har ju inte gått sönder vid inridning vilket var det jag menade.

Jag menar det är olämplig avel att avla på individer som bevisligen inte håller för inridning, trots att de rids in på ett bra sätt så går de totalsönder. De individerna tycker jag inte man ska avla på! Vilken jätterisk att få trasiga avkommor när man inte ens rett ut vad stoet inte håller för!
Och ja, jag kan komma på minst två sådana i min omgivning tyvärr! :crazy:

Likaså 2,5 åringen verkade ju ha en förvärvad skada, var det inte så? I och för sig rids den ju inte in då (eller?), men den har ju inte gått sönder vid inridning vilket var det jag menade.

Det är en förärvad skada (eller, är ingen skada vad vi vet men vi vet ändå inte om det går att rida henne). Vad jag menar är att alla hästar kommer ju inte att gå att rida. Och det är mycket snack om att "vi ska inte avla på t-märkta ston", och så betäcker man själv - friska - ston som max gått 1,10 lokalt...

Jag menar det är olämplig avel att avla på individer som bevisligen inte håller för inridning, trots att de rids in på ett bra sätt så går de totalsönder. De individerna tycker jag inte man ska avla på!
Men är det verkligen ett jättestort problem? Jag tycker sällan att man hör talas om det i alla fall. Har du exempel på nära håll där du vet hur och varför stoet inte är ridbart men ändå avlas på?

Jag vet faktiskt inga ston alls som inte klarat lättare ridning men som det avlas friskt på.

kl
Som sagt det beror ju helt på skadans art och hur den uppstått.

Fick för ett par år sedan en förfrågan om jag ville köpa en fyraåring med bra stam och gott resultat på treårs men hon hade pålagringar.
Tackade nej direkt för har en så ung häst pålagringar så vill iaf jag inte avla på den. Vad ska man säga till fölköparen, hur hållbara blir ungarna?
Man måste ju givetvis berätta detta annars är man ju oärlig, skulle inte heller chansa och köpa en unge efter en mamma som ung fått pålagringar. Visst finns många orsaker men skulle inte vilja chansa..

Om en äldre häst som tävlat och arbetat hårt under sitt liv sen på äldre dagar få pålagringar så är det inte alls samma sak för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka