Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta jag vet har ju hästar som går 1.50 med rätt ryttare men har ännu ej kunskap o mod att komma dit. Eller lust!
Men visar inte de undantagen också på värdet i att behålla en bredd inom halvblodsaveln?
Jag skulle inte fnysa åt ett sånt avelsmål, utan snarare tycka att det var en ganska realistisk och marknadsinriktad uppfödare. Större delen av marknaden är ju trots allt hobbyryttare, inte proffs.
Det är jätteviktigt. Och jag tror absolut inte att vi ska släppa undan de gamla svenska stostammarna! De tillför mycket - framförallt hållbarhet tror jag. Det finns så otroligt mycket att ta hänsyn till i avel, prestation, hållbarhet, fertilitet, temperament...
Frågan är ju vem som har råd att föda upp dessa hästar?
För som sagt de kan bli svårsålda som föl/unghästar och ska då alltså ridas in och grundutbildas. Hur mkt vill en hobbyryttare betala för en häst med maxkapacitet på 1.10?
Jag tror att det är viktigt att ta vara på den äldre svenska stostammen för dess ridbarhets skull! Alltför många importerade ston med kanonstam är för känsliga för den vanliga ryttaren, är det ridbarhet??? Många importston med kanonstam har dessutom pålagringar o annat skit, det säjer väl sig själv, varför skulle de släppa sina bästa ston till ett annat land om de inte skulle ha några fel????
Om jag skulle köpa ett nytt halvblod idag så skulle jag (som annars inte är halvblodsavels intresserad) leta efter en avkomma till en äldre svensk stostam och möjligen en matchande modern hingst. Inte allt för stor ( 165) och framför allt lättriden av även hobbyryttare på LA nivå.
Kostnadsmässigt går det ej heller ihop!
Lustigt det där, när en svensk uppfödning går på export till USA då är det WOW men när en holländsk uppfödare säljer till Sverige då är det BUUU. Trött på grova generaliseringar....
ALLA vill väl få sålt sina hästar som är till salu ,kvittar till vilket land. vet inte om du märkt det men Sverige är många år efter vad gäller avel, och vissa attraktiva härstamningar existerar knappt i Sverige så då måste man vända sig utomlands. SWB ligger tyvärr inte 1a på listan....
Det vet jag väl, grejen är den att det är vad de flesta hobbyryttare vill betala för sin utbildade vuxna häst......