Avels mål

Sv: Avels mål

ja, det borde det vara. Dock känns det som om allt går i övertempo plus att Bamora är spänd. Men mkt tror jag beror på att ryttaren blir lite nervös när jag filmar :P Jag är hur som helst jättestolt över min tjej som från att vara oriden (läs riden på graman av ung okunnig tjej) till att gå såpass bra på 2-3 månaders vettig ridning!

Men det är ju så, iallfall för mig, att man vill avla fram en häst som ska kunna bli en trevlig tävlingshäst MEN med det inte sagt GPhästar. Det är ytterst få hästar som når hela vägen OCH det ska finnas ryttare som kan rida dem.
Självklart hade det varit otroligt roligt att få sälja till ngn som lyckas matcha dem hela vägen.

Ex har jag suktat efter Jazz men om man får en avkomma som är lika explosiv och flyktbenägen som flera av hans barn är så kan jag ärligt säga att jag kan inte rida den. Tror jag inte iallfall.. då far det väl röda streck runt här nere på södra öland:D

Trevliga hållbara hästar för tävling, dvs ett gott temperament,exteriör, vilja, gång, takt, balans och register.
Kanske man har olika referensramar för sporthäst för mig behöver absolut inte vara elit utan runt msv där flera ligger, har som mål och/eller når.

Tror dock att det är viktigt att ha "högt satta" mål så att man alltid har ett kvalitétstänk.

Sen vet jag inte, kanske är så att somliga inte vill rida längre av olika anledningar och det är väl ändå deras val.. de kan väl bli/vara väldigt goda uppfödare även om de inte rider längre?

Vet ett Jazz-barn född i år u. ett mycket tryggt och "långsamt" sto som blivit absolut lagom i psyket så han bör passa den typen av lite sävligare märrar - har du ingen sån?! ;)

Håller absolut med dig ang. högt satta mål, för då gör man inte avkall utan är konsekvent i sitt avlande. Den dagen man svävar bortom vad man egentligen är ute efter för att hingsten råkade vara så fin osv så tror jag man får en avkomma som man inte alls blir nöjd med.

jag suktar också efter en Jazz avkomma.. MEN, hur ska man egentligen tänka? Alla avkommor lär inte bli bra, inte ens med de bästa stomaterialet. Så om de pluppar ut en flyktbenägen, jättekänslig individ som ingen har nytta av, och som råge på de är hingst,vad fan gör man? Det är anledning nr 1 till varför Jazz iaf inte blev pappa till Bamoras föl i år.Anledning nummer 2, han är faktiskt snart 20 år! Har han så mkt mer att tillföra aveln? Jag funderar på att titta på hans söner o ättlingar istället. Kanske Zuidenwind tex kan vara ett bättre alternativ. Att hålla sig till planen när man avlar är nog väldigt väldigt viktigt!

Ja det är ju just det, då har man ett vackert hagsmycke som i mitt fall troligen är 1.80 hög och knallröd utan tecken:D

Fast med den stammen du har på ditt sto så tror jag att flera ryttare skulle slita i avkomman redan när den är föl.

javisst kanske det är så, men de är ingen garanti. Skulle hellre vilja att folk "bokade" bamora i så fall o själva fick välja hingst! KAnske är en affärside, att sälja embryon ;)

Du har ju kanske inte det lämpligaste stoet att lägga Jazz på - risken där är ju väldigt stor att det blir HETT. ;)

På tal om ryttare - har ni erfarenheten att de bryr sig om stammarna? För det som jag har sett i dressyrsvängen är att de mest bryr sig om individen de har framför sig, hur den rör sig och beter sig.

jo, men stammen säger en hel del om individen. För det allra mesta. Därför kan de nog vara svårt att få en toppryttare intresserad av en dåligt stammad, eller ostammad häst, trots enorma kvaliteer!

Du har ju kanske inte det lämpligaste stoet att lägga Jazz på - risken där är ju väldigt stor att det blir HETT. ;)

På tal om ryttare - har ni erfarenheten att de bryr sig om stammarna? För det som jag har sett i dressyrsvängen är att de mest bryr sig om individen de har framför sig, hur den rör sig och beter sig.

Det första man tittar på är ju stammen ? Men jag upplever att många gånger blir man besviken sen när man ser hästen ...

Upplever det varje år på Bruks att inte alltid hingstarna når upp till stammen .

Sen så är ju ett måste att kunna visa stoet nedärver positivt till sina avkommor och att de är rörliga snygga och taktmässiga samt trevliga .

Så summa sumarium så är det ju om man gillar det man ser i stoets rörelser och sen även fölis och sen därefter väger in stammen.

Jag skulle själv inte köpa ett sto på stammen om jag inte tyckte om resten ;)

Men det finns alltid folk som gör det och det är * status *.

Mia

Vet ett Jazz-barn född i år u. ett mycket tryggt och "långsamt" sto som blivit absolut lagom i psyket så han bör passa den typen av lite sävligare märrar - har du ingen sån?! ;)
QUOTE]

Har ju tyvärr inte det. Tycker oerhört mkt om vårt sto som är mkt tillmötesgående och vänlig men lugn och sävlig är inte de ord som kommer för mig när jag tänker på henne.:D
Trevlig att rida, dock helt oskolad eftersom hon gått som fölsto sen hon var tre år.

jo, men stammen säger en hel del om individen. För det allra mesta. Därför kan de nog vara svårt att få en toppryttare intresserad av en dåligt stammad, eller ostammad häst, trots enorma kvaliteer!

Vad är en dåligt stammad häst för dig ? Svenskstammat ?

Jag upplever att detta med vad en *topphäst* är känns det väldigt inviduell bedömning på .

Sen om du kan visa upp den såkallade dåligt stammade hästen som rör med enorma kvaliter till en bra ryttare skiter den nog i vad stammen är bara den tycker om hästen ....

Sen är frågan om man får fram detta med en dåligt stammad häst ?

Mia

Hmmm jag tror att det är både och. Kommer vi till toppskiktet så tror jag att de först kan attraheras av en god stam men där avgör ju helt individen. Har den vad som krävs för att kunna bli en GP-häst? Sen spelar det kvitta om det är en hoppstammad eller dressyrstammad häst.

Ska man köpa unghäst och då också sto så tittar man nog mkt på stammen, de är ju också i olika tillväxtperioder och kan röra sig mer eller mindre bra.

Jag hade önskat att mer fokus faktiskt låg på mödernet och vad det lämnat.
Har själv ringt på annonser och ngr uppfödare har inte kunnat berätta ngt alls om mödernet inte ens mormorsfar.

Men vill säga att det beror nog till stor del på åldern hos hästen. Har fått förfrågan på en avkomma undan vårt sto om vi skulle betäcka med T och den var inte ens tillverkad ännu..

en dålig stammad häst är en häst som inte har prestationer på varken möderne eller faderne, med kanske sänkta hingstar på fädernet. svenskt eller inte, det skiter jag i. En dålig stam är en dålig stam. Om en toppryttare skall åka o titta på en dålig stammad häst krävs det nog en del övertalning och antagligen filmer, hur bra hästen än är. Har man en toppstammad häst, så är det sannolikt mkt lättare att locka de bra ryttarna till köp eller samarbete.

tillägg: Jag råkar tycka att Master och Amiral är superhingstar, även Chirlon, som jag även funderat att betäcka Bamora med. Skulle gärna ha ett avelssto med de hingstarna i stammen med bra prestationer bakom! Vet inte vad du riktigt har fått "mina" åsikter från.

Senast ändrad:

Vad är en dåligt stammad häst för dig ? Svenskstammat ?

Mia

Tycker du är inne på ngt här.
Det som är dåligt i den enes ögon kanske inte är det i den andres.
Att ha cool far. morfar och mormorsfar kanske inte säger ngt alls egentligen..

Kommer då hästen ur ett möderne med dessa pappor och hästarna inte presterat alls, då kanske de tom är riktigt dåliga då de inte inte lyckats presterat TROTS sitt fina genetiska arv från alla fadershingstar.
Ett riktigt svagt möderne alltså.

Hittade en unghäst ur ett möderne som kändes gammalt, lite härkigt, svenskt tja inte superkul. Men mammahäst hade tävlingsmeriter, mormor och mormorsmor Elit tror tom det var ett tredje led Elit, syskon med klass I diplom och tävlingsmeriter hos den äldste som jag tror var sju år upp tom MSV.
Sen hade mostrar och morbröder mfl fina meriter både på unghästtest och tävling..

Så vad är egentligen "dåligt" stammad?

Sen får man ju inte glömma den mäskliga faktorn i det hela.

en dålig stammad häst är en häst som inte har prestationer på varken möderne eller faderne, med kanske sänkta hingstar på fädernet. svenskt eller inte, det skiter jag i. En dålig stam är en dålig stam. Om en toppryttare skall åka o titta på en dålig stammad häst krävs det nog en del övertalning och antagligen filmer, hur bra hästen än är. Har man en toppstammad häst, så är det sannolikt mkt lättare att locka de bra ryttarna till köp eller samarbete.

Och du tror det blir en Topphäst av detta stammässigt du nämnt både på mödernet och fädernet :confused:

Ja du ... Men som sagt vi har nog lite olika referenser vad en Topphäst skall vara .

Mia

Nej, men du ville veta vad en dåligt stammad häst är. Med en sämre stammad häst är sannolikheten att få fram nåt bra även mindre. Men vad folk anser är bra eller inte kan även ha med personlig smak o göra, precis som Fenestra sa. Man har alla sina favoritlinjer eller favorithingstar!

Ang din kommentar om topphäst, så antar jag att du vill jag ska hugga på den? men det gör inte jag, för andras omdömmen väger tungt för mig. Domare, Heimdahl, IPS, o såklart SM ryttaren som rider henne kan inte alla ha fel ;) O mest viktigt, jag är väldigt nöjd med min häst, hon är perfekt för mig.

Vad är det som har nedärvts mest i stammen som ditt sto har , Dvs vad är den troliga styrkan hon henne om man kan säga så .

Vad jag kan se i mitt eget sto så är traven hennes starkaste nedärvning dvs att hon sätter ett rörelse mönster i sina avkommor och som är ifrån stostammen rätt igenom.

Det är hennes styrka och sen att hon låter den hingst jag väljer gå igenom mycket eller kanske rättare sagt på resten .

Det var någon som menade att ett bra avelsto släpper igenom hingsten mer än sig själv och detta har jag funderat på framåt tillbaka ;)

Vad är ett bra avlesto ...

Mia

Jag pratar om ryttarna som jobbar som t.ex. beridare eller tävlar på högre nivåer. Inte oss "vanliga" ryttare som även vill hålla på med avel. Den erfarenheten jag har är att de kan vem pappan är på sin höjd, vad som finns längre bak är inte relevant. Så är det ngt som är generellt eller har jag haft "otur" som bara träffat den sortens folk?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka