Sv: avel

Nej så menar jag inte.

Jag menar att jag själv känner så om jag tex shoppar häst... det är inte mycket jag kan göra åt det, men jag tycker det känns bättre om en häst jag ska köpa (i Sverige) är försäkrad och gärna sedan födseln med dolda fel försäkring.

Jag har själv försäkrat ner en del hästar, just pga att jag inte har råd att hålla alla fullförsäkrade i deras rätta värde! Men för mig är det viktigt att hålla just de som ska säljas, alltså fölen/uppfödningarna, fullt försäkrade för jag ser det som ett skydd för både mig och eventuella köpare.

Förstår du hur jag menar?

Hade jag haft så mycket pengar på banken att jag kunnat betala alla eventualiteter OCH kunnat försäkra en ev köpare om tex ett dolt fel skulle "uppstå", samt vilja skriva in det i köpekontraktet, nej då hade jag kanske inte lagt så myckt pengar på försäkringar, men nu vet jag att jag aldrig skulle kunna reda ut värsta tänkbara situation så för mig finns det liksom inte så mycket val!

Jag förstår inte riktigt det här med försäkring... Hur kan du säga att du bara skulle köpa en som varit försäkrad sen den var liten??
Vad spelar det för roll??
Dolda fel!! det finns något i sverige som heter konsument köps lagen så man behöver inte ha en sådan försäkring för att känna sig trygg som köpare... Som uppfödare eller säljare kan jag köpa det men inte som Köpare..

Sen håller jag med dig i resten att det är inte alla uppfödare som är seriösa
och sen finns det dom som är över ambitiösa så är det ju, och så är det inom allt!!

Senast ändrad av en moderator:

jag besökte fölen för någon månad sedan. Jag fick se en liten baksida av det hela. Jag stack in huvudet i stallet för att se om uppfödaren var där. Lade då märke till den mögliga skiten som fanns i stallet. Jag skojar inte!
Det var säkert 5 högar på gången och när jag senare tillsammans med henne var in i stallet så såg jag att boxarna inte var rengjorda. Så jag frågade henne om hon brukade ha dom inne?
-Nej bara då någon ska föla svarade hon.
oki!! Vilken av fölen föddes sist frågade jag då vi stog i hagen. ja det är den där den kom för 1 månad sedan. oki! Så om man inte har tid att hålla rent efter sig i stallet ska man bedriva avel på hästar då?? :crazy: Jag tyckte om fölen jag såg men det kändes fel att se det jag hade sett. Vissa av stona var så magra så jag inte förstog att dom klarade av att leva. Jag vet inte om dom lever i dag hon pratade om att någon skulle bort. Men hur i världen kan man avla på på ett staket. För den kan omöjligen varit i gott hull före!

personen har talat så gott om sig själv och sin uppfödning så jag kunde inte förstå att detta kunde vara sant! Det visade sig senare att hon inte kunde rida western eller visste så mycket om quarter. Men prata det kan hon som att hon var den bästa! När jag åkte dit så tänkte jag att vad kul den här personen är så seriös!

Vissa av stona var så magra så jag inte förstog att dom klarade av att leva. Jag vet inte om dom lever i dag hon pratade om att någon skulle bort. Men hur i världen kan man avla på på ett staket. För den kan omöjligen varit i gott hull före!

Borde man inte anmäla sånt? :crazy:

Jag får inte riktigt ihop det här om jag ska vara ärlig...

"Stona var så magra" --- "vet inte om de lever idag" säger du bl.a. Är det så illa som du säger, så skulle jag - istället för att sitta på Buke och diskutera - kontakta närmaste Hälso- och Miljönämnd och påtala detta så att de får åka dit och titta och vidta de åtgärder som ev. kan behövas. Allt för hästarnas bästa.

Eller är det möjligtvis så, att den här tråden bara har syftet att - av någon anledning - smutskasta någon? Du som initiativtagare har ju bara den här tråden. Du registrerade dig här och lade upp den här tråden.... känner mig lite förvirrande faktiskt.... :confused:

hur tror du jag mår som inte anmälde? Detta är inte för att smutskasta någon utan sanning. Tydligen får det vara på det här viset.

Vart har jag sagt att jag bara skulle köpa en sån? :confused:
Jag skrev att det skulle kännas bättre!

Du får ursäkta om jag har min åsikt i det här, men den är som den är i detta fallet :smirk:

Det klart det spelar roll... tror du verkligen på fullaste allvar att alla uppfödare och säljare i detta land sitter på så mkt pengar att de utan problem kan köpa tillbaka hästen om det visar sig vara något fel, oavsett vad nån jädra lag säger? :crazy: Isåfall bör du nog tänka om... SJÄLVKLART kan man se det som ett skydd även för köparen! Sedan är det väl upp till varje köpare att välja hur och vad den vill köpa!

Jag rackar inte ner på någon, hur kan du få det till det? Jag säger bara hur JAG gör och varför!

Mina inlägg i denna tråden rör ingen specifik om det nu var det den handlade om från början (?) även om jag säkert skulle kunna namnge en och annan som skulle kunna passa in på beskrivningen. Men att man ska bli påhoppad så fort man vädrar sin åsikt på ett diskussionsforum det är jag jävligt trött på! :mad:

/Wranglan- som är irriterad

Senast ändrad:

Du får ursäkta om jag har min åsikt i det här, men den är som den är i detta fallet :smirk:

Det klart det spelar roll... tror du verkligen på fullaste allvar att alla uppfödare och säljare i detta land sitter på så mkt pengar att de utan problem kan köpa tillbaka hästen om det visar sig vara något fel, oavsett vad nån jädra lag säger? :crazy: Isåfall bör du nog tänka om... SJÄLVKLART kan man se det som ett skydd även för köparen! Sedan är det väl upp till varje köpare att välja hur och vad den vill köpa!

Jag rackar inte ner på någon, hur kan du få det till det? Jag säger bara hur JAG gör och varför!

Mina inlägg i denna tråden rör ingen specifik om det nu var det den handlade om från början (?) även om jag säkert skulle kunna namnge en och annan som skulle kunna passa in på beskrivningen. Men att man ska bli påhoppad så fort man vädrar sin åsikt på ett diskussionsforum det är jag jävligt trött på! :mad:

Jag tycker du är helt rätt ute! Det är ju så jag önskat att denne person agerat (mer seriöst )

Jag tror nog att de allra flesta tycker precis som du Wrangler! :bow:

hur tror du jag mår som inte anmälde? Detta är inte för att smutskasta någon utan sanning. Tydligen får det vara på det här viset.

Men nu är jag om möjligt än mer förundrad. Du startade tråden och frågade om priset var okej för en 07:a osv...
Och nu låter det som att det var jättelängesen?... :confused:

Men nu är jag om möjligt än mer förundrad. Du startade tråden och frågade om priset var okej för en 07:a osv...
Och nu låter det som att det var jättelängesen?... :confused:

ja för en 07:a som inte var hanterad osv. jag skrev ju att jag var där för månader sen för att titta och fortsatte på tåden. Är något oklart?? Jag har inte startat denna tråd för att någon ska analysera allt jag skriver. Vad har jag nu skrivit som är fel?? Tycker du tappar det som ligger till vikt i ämnet. Visst det kan kännas otroligt att detta sker ute bland uppfödare men dom har nog alltid funnits som är mindre seriösa. Jag tycker det är viktigt att sånt kommer fram för att aveln ska vara bra! Det är ju inte så att jag kör omkring för att leta fel hos de som bedriver avel och jag hoppas det inte är det här som är baksidan av seriös avel!

jag besökte fölen för någon månad sedan.

Sorry, det är inte min mening att analysera på det sättet, men jag får liksom bara inte ihop det.... för nu i inlägget som jag svarar på så låter det som att det är längesen, jag citerar: "jag skrev ju att jag var där för månader sen" Kanske skrev du bara fel någon av gångerna?

...vidare så försvann ju diskussion om själva grundfrågan ganska så omgående, dvs priset på en 07:a.... och blev en hästhållningsfråga.

Och visst, tyvärr finns det oseriösa uppfödare också. Men jag hoppas och tror att de är få.

Vad jag sitter och funderar på, är att köparna kanske i många fall borde "utbilda" sig lite mer på Quarter 8och paint) aveln själva, prata med många uppfödare, tränare och ägare och studera lite stammar och hästar på internet.

Många köpare/spekulanter är totalt okunniga om rasen som sådan, och då är det givetvis lätt att fastna på första bästa ställe, bara för att det går 100 hästar i olika färger i en hage att välja på och det står en uppfödre/säljare med bra svada som vill sälja...

Varför inte ställa lite frågor kring avelsmålen, val av hingstar och ston, varför man valt att korsa olika linjer osv. I en del fall har kanske uppfödaren ingen koll på det och det är ju ganska snart uppenbart ifall spekulanten har lite koll själv...
Man kan ju ställa krav på köpare också.

Många kanske använder en hingst bara för att de har den själva, och då till alla egna ston även om det inte alls passar ihop egentligen...avkomman kallas ofta för allround vilket försvårar saken för de som faktiskt vill avla fram högkvalitéts allroundavkommor för tävling inom flkera grenar på högre nivå, som exempel.

En del har ingen koll på de tester de kanske borde göra just för att deras hingst eller ston har en viss häst bak i leden, bara för att det inte råkar handla om just Hypp eller OLWS som är de omdiskuterade....

Jag har suttit i timtal i telefon med folk som ringt på en häst, och förklarat linjer, stammar, typer osv. Många gånger har spekulanten till slut kommit fram till att vad h*n söker kanske inte alls var detsamma som vad h*n ringde på! Ofta köper dom inte ens en häst av mig, men dom lägger på luren med lite större insikt om vad de faktiskt letar efter (och kanske ett par telefon nummer till de som har detta att sälja...)

Köparna styr marknaden! Så om köparna tog sig tid att ta reda på mer fakta i många fall, tex som många gör här på buke, skulle det bli rätt oftare och framför allt skulle oseriösa säljare/uppfödare få svårare att sälja sina hästar.

Detta var lite allmänna funderingar hos mig som poppat upp i mitt lilla blonda huvud fler gånger än en sedan jag gav mig in i Quarter/Paint världen! :)

personen har talat så gott om sig själv och sin uppfödning så jag kunde inte förstå att detta kunde vara sant! Det visade sig senare att hon inte kunde rida western eller visste så mycket om quarter. Men prata det kan hon som att hon var den bästa! När jag åkte dit så tänkte jag att vad kul den här personen är så seriös!

Köp inte häst av den här uppfödaren! anmäl i stället:crazy:

Ta kontakt med någon annan, det finns många seriösa uppfödare som vill sälja friska fina hästar som är hanterade och skötta på bästa sett.

Ang. att fölet var fött för någon månad sedan förklarar allt:eek:

Vi har nog missuppfatta varandra tror jag det var inte alls menat som ett på hopp på något vis jag kanske uttryckte mig något klumpigt oxå.. sorry!

All får ju ha sin åsikt och jag är oxå nogrann när jag köper häst men jag kollar däremot aldrig om den är försäkrad!!
För jag gör alltid stora vet undersökningar på clinic innan köp..
Även på unga hästar!!

Och visst finns det gott om oseriösa uppfödare det vet vi nog alla
man får nog bara lära sig att hitta rätt i våran djungel!

MVH: Anna

Okej, jag var nog lite för bitsk också kanske...sorry för det :angel:

Har väl fått på huvudet för många gånger i kombination med übertrötthet av fölvakande :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 696
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur