Sv: avel

På föräldrar startar dom som gått över tiden väntat-länge-trådar och det har tydligen hjälpt, kanske kan vara något:D

När är det beräknat till?

Har för mig att du pratade om i början på januari.

Tråkigt med sömnbrist men du hade ett tag till nästa fölning va, så att du kan vila ut i mellan:idea:

Det var beräknat till den 11-e..... :angel:

Så, närsomhelst hoppas vi! :banana:

Nästa den 7 maj och sedan 23-e juni...lagom spridning :)

Efter din beskrivning av uppfödaren/uppfödningen, så tycker jag det är ganska oväsentligt vad ett föl skulle kosta där. Själv skulle jag inte betala 10 kr :mad:. Jag menar att som köpare har jag ett ansvar att ta reda på vad det är jag köper och till vem jag betalar, likaså som att man som säljare har ett ansvar att veta vad det är man säljer - och till vem. Att betala 40-45' för något man inte vet något om tycker jag är en dålig affär, särskilt när det finns uppfödare som liksom Wrangler o Anniquarters faktiskt vet vad de pysslar med :bow:

Personligen tycker jag att hanteringsbiten är det absolut viktigaste när du ska köpa en unghäst. Har själv köpt både mindre hanterade och nu senast en mycket välhanterad unghäst, och kan bara säga att det underlättar ju otroligt mycket när en uppfödare bemödar sig med att lägga ner lite tid på fölen den första tiden :bow:

Tacksam för alla svar. jag tror inte det kommer att bli från denne uppfödare. Tittade hos en annan i helgen som allt var bra hos. Fina hästar som uppfödaren spenderat många timmar på. Den andra kommer nog inte så lätt få sålt någon av sina föl om man jämför med de jag sett jag i helgen. Fölen var så trevliga, försäkrade och vacinerade.:)

bra att du hittade en annan, lycka till med ditt val!

PS jag har tre ettåringar, om du vill titta på dom:angel::angel:

Ah,

Jag brukar vaccinera vid ca 4 mån ålder...så när de är avanda är de liksom "under vaccination"... men ibland kan man ju sälja någon nästan direkt den är ute och då brukar jag låta den nya köparen få ombesörja det eftersom jag inte äger hästen när det är dags då liksom...

Vad gäller försäkringen så betalar jag mina månadsvis (vi hade pratat om stoooora belopp annars :crazy:) så den är liksom bara att flytta över när det är dags.....

Ett tag var jag uppe i dryga 4000:- /månaden i bara försäkringar..... :eek: Inte klokt egentligen.....
Jag gör exakt som du fast de är ju fullblod då, men de skulle jag nog göra med andra raser oxå.

Så om du har pengar på banken att tex, betala bukoperation med och då väljer att inte ha hästen försäkrad så är du oseriös?

Jag skulle aldrig ha min häst försäkrad om jag hade pengar sparade. tycker att jag har betalt väldigt mycket i premier i alla år.

jag vet flera uppfödare / försäljare som inte har sina hästar försäkrade. det blir helt enkelt FÖR DYRT!
om jag skulle lagt alla mina försäkringsinbetalningar på ett hästkonto skulle jag ha rejält mkt pengar där nu! och än så länge har jag inte haft några "större" fel på mina hästar så att man varit tvungen att ta ut.

om man har många hästar förstår jag att man kanske inte har tid att jobba med den som om man hade 2hästar. men köper man en åring så vill man väl helst forma dem helt själv :confused:

Men det är ju helt okej :)

För jag antar att ditt inlägg är riktat till mig också?

Men som jag skrev innan, alla tycker som do m tycker och gör som dom vill!

Jag har som jag skrev, mina föl/unghästar (alltså saluhästarna) uppförsäkrade i första hand, just för att dom ska säljas. Jag ahr inte helelr råd att hålla alla hästar fullt försäkrade, men jag har valt de delar i försäkringen som passar bäst tex liv+vet, eller avelsförsäkring. Helst hade jag ju givetvis haft varenda en fullförsäkrade i sitt fulla värde.

Vad gäller hantering så tycker jag att det är stor skillnad på att få en helt ohanterad unghäst eller en som man kan forma själv.

Men, det är jag det. Jag forsätter iaf att vaccinera, försäkra och hantera mina hästar så får andra göra vad dom vill! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 696
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur