alltidhvit

Trådstartare
jag har en mittelspitz tik på snart 2 år,född i mars 09. jag vill ta valpar på henne någon gång men de är några saker jag undrar före. jag har hört att man ska ögonlysa dom och kolla patella så de ska jag göra före innan jag gör något. min hund har väldigt bra psyke så de är därför jag vill avla på henne. hon gillar barn väldigt mycket och så är hon väldigt lugn av sig. hon är lite vaktig av sig men de har jag läst att den här rasen ska vara. tycker ni att man ska ha som krav att huden ska vara utställd före man avlar på henne? köpte henne av en kennel som tänkte avla på henne men dom slutade helt med verksamheten. och hur gammal ska dom vara första gången man tar valpar? och är de något annat jag bör tänka på? hon är såklart reggad i skk. :laugh:

Sv: Avel....

Hej!

Jag tycker att du ska kontakta avelsrådet vad som gäller för din ras för att "få" använda henne i avel och gärna ta henne på en/flera utställning för att se vad en utomstående säger.

Läs på om rasen. Kolla linjer om ärftliga sjukdomar osv.

Man ska titta rent krasst på sin tik/hane, VAD kan MIN hund ge i aveln. Jag tycker inte att bara ett bra psyke håller som avelsmatrial. Det finns många bra hundar som är bra psykiskt.

Håller den måttet i färg,storlek,vinklar,temperament osv så kanske man kan tänka steget längre.

Sen ska man ha i åtanke att det är inte gratis att ta valpar. Det kostar i regel mer än vad det smakar rent ekonomiskt.

Anser du/ni att hunden uppfyller kraven för rasen osv så önskar jag er all lycka i framtiden!

Att gå SKK:s uppfödarutbildning är något alla borde göra innan de tar en kull valpar! Det är inget man gör bara för att det är kul, eller för att man har en trevlig hund, utan man bör ha bra koll på vad man sysslar med!

Det krävs stora kunskaper om bl a genetik för att få fram bra valpar, förutom att tiken uppfyller SKK:s/rasklubbens (oftast ganska lågt ställda) minimikrav för att få registrera valpar.

Dessutom ska man vara beredd på att stötta, hjälpa och råda valpköpare efter köpet. Du ska även vara beredd på att du kanske står där med återlämnad valp efter några månader, eller att "säkra" köpare backar ur i sista stund. Det är mycket som kan hända på vägen, och som du måste vara beredd på!

Jag är också sugen på avel. Jag tycker att man innan man avlar ska:
-Gå uppfödarutbildningen
-Skaffa sig ett stort kontaktnät inom rasen + en mentor
-Sätta sig in i rasen och linjerna
-Ha gott om tid och ekonomi

Tiken behöver inte vara någon champion men jag skulle själv inte avla på någon som inte fått minst 1a på utställning. Hälsotester är självklart, likaså MH (iallafall inom min ras).

Hej!

Jag tycker att du ska kontakta avelsrådet vad som gäller för din ras för att "få" använda henne i avel och gärna ta henne på en/flera utställning för att se vad en utomstående säger.

Läs på om rasen. Kolla linjer om ärftliga sjukdomar osv.

Man ska titta rent krasst på sin tik/hane, VAD kan MIN hund ge i aveln. Jag tycker inte att bara ett bra psyke håller som avelsmatrial. Det finns många bra hundar som är bra psykiskt.

Håller den måttet i färg,storlek,vinklar,temperament osv så kanske man kan tänka steget längre.

Sen ska man ha i åtanke att det är inte gratis att ta valpar. Det kostar i regel mer än vad det smakar rent ekonomiskt.

Anser du/ni att hunden uppfyller kraven för rasen osv så önskar jag er all lycka i framtiden!

hej
har kollat upp lite utställningar nu så jag får börja med att ställa ut henne några gånger. har aldirg hållt på med utställning och de kan bli jätte kul :) de är alltid kul att någon som kan rasen kollar på henne, jag tycker hon är jätte fin men de kanske bara är jag som tycker de :). och sen beroende hur utställningarna går så ska jag bestämma mig om jag ska avla på henne någon gång. jag vill ta valpar för jag själv vill behålla en och så tycker jag att de skulle vara så kul med valpar :) men om min hund inte duger till avel så då blir de inga valpar.

Jag är också sugen på avel. Jag tycker att man innan man avlar ska:
-Gå uppfödarutbildningen
-Skaffa sig ett stort kontaktnät inom rasen + en mentor
-Sätta sig in i rasen och linjerna
-Ha gott om tid och ekonomi

Tiken behöver inte vara någon champion men jag skulle själv inte avla på någon som inte fått minst 1a på utställning. Hälsotester är självklart, likaså MH (iallafall inom min ras).[/Q

den här rasen är ny för mig men jag försöker leta så mycket information som möjligt och jag har kontakt med hundens uppfödare som jag ska försöka få lite tips och råd av sen. men nu till en början så ska jag börja med att ställa ut henne och sen får jag ta de från de. om hon får bra på utställning så då går jag vidare med hälsotester och sånt. och sen så får de då ev bli valpar med en pasande hane. tid har jag och om jag itne får sålt alla valpar så får dom stanna kvar hos mig :) tänkte ändå behålla alla fall 1 själv.

Hej!

Jag tycker du börjar i en bra ände. Beta av några saker i sänder o se vad det leder till.
Börja på en liten inofficiell utställning om du aldrig ställt innan för dom kan räknas mer som "tränings"utställning. Och där "får" man göra fel som inte uppmärksammas direkt av andra.

Sen kan du gå på skk:s officiella för att få kritiken som sen blir registrerad på din hund.

Sen som nån annan skrev, en mentor inom rasen är toppen! Det finns ju alltid nån som är "gammal i gemet" av den rasen- kanske din egna uppfödare?
Hon vet nog oxå vad som ligger i linjerna på din hund och vad du bör tänka på när/om du väljer hane.

Hej!

Jag tycker du börjar i en bra ände. Beta av några saker i sänder o se vad det leder till.
Börja på en liten inofficiell utställning om du aldrig ställt innan för dom kan räknas mer som "tränings"utställning. Och där "får" man göra fel som inte uppmärksammas direkt av andra.

Sen kan du gå på skk:s officiella för att få kritiken som sen blir registrerad på din hund.

Sen som nån annan skrev, en mentor inom rasen är toppen! Det finns ju alltid nån som är "gammal i gemet" av den rasen- kanske din egna uppfödare?
Hon vet nog oxå vad som ligger i linjerna på din hund och vad du bör tänka på när/om du väljer hane.

de kommer bli jätte kul att börja ställa ut henne :) hoppas bara att hon duger nu och tack för alla svar jag har fått de har vart tills tor hjälp.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 758
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka