Avel? Varför stamboksföra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tilda_matsdotter
  • Startdatum Startdatum
T

tilda_matsdotter

Hejsan!

Jag antar att jag komer låta helt vilsen nu, men jag undrar över en del saker, kan egentligen ingenting om avel.

Vad är stamboksföring? Varför stamboksföra ditt sto?
Vad krävs för att få henne stamboksförd, hur är vägen dit?

Vad är ett bruksprov? Vad krävs det av hingstarna i bruksproven?
Vad krävs för att dessa ska få delta? Har hört att allt detta ska vara svårt och få med sin häst i?

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite, vill gärna bli lite mer insatt

:) :) :) Tack

Sv: Avel? Varför stamboksföra?

det är svenska halvblod, det är bara det att jag redan varit inne och tittat på asvh, men tyvärr inte hittat så mycket. Min data kan inte läsa sidan :(

tänkte att någon snäll själ kunde förklara lite snabbt bara :)

:) tack :)

Sv: Avel? Varför stamboksföra?

Jag håller ju i första hand på med shetland så mina svar kanske inte är exakt korrekta med ASVHs regler osv.

Stamboksföring innebär att stoet förs in i stamboken. Stoet får ett eget stamboksnummer som sätts efter namnet och förs in i passet. På ponnyraserna är det oftast två bokstäver före numret. Shetland har till exempel RS och connemara RC. Det har inte halvbloden utan de får bara ett femsiffrigt nummer som är unikt för stoet.

Stoet måste ha stamtavla för att kunna stambokföras, antar att det är gröna papper som gäller för halvbloden men jag är som sagt inte 100 på ASVHs regler. Man visar stoet på en sommarpremiering, där bedöms hon på följande punkter:

A: Typ
B: Huvud, hals, bål och kors
C: Extremiteter och deras korrekthet
D: Rörelser i skritt
E: Rörelser i trav

Poängskalan är 0-10, maxpoäng 50. Stoet visas för hand.

Man stamboksför av många olika anledningar. Den främsta anledningen (tycker jag) är att få "kontroll" på aveln, dvs vad man har att avla på men man får ju också ett avelsvärde/exteriörbedömning på henne. På ponny tex måste mamman vara stamboksförd för att en avkomma ska kunna godkännas som avelshingst.

Bruksprov dvs ridprov för häst. De minsta ponnyerna får man välja om man vill rida eller köra. På hingstarnas bruksprov (då menar jag halvblodens) exteriörbedöms och löshoppas hingstarna, testryttare i dressyr eller hoppning (beroende på vilken gren man valt för sin hingst) testar hingstarna, man bedömmer gångarter och veterinärundersöker dem. Hopphingstarna bedöms även i uppsutten hoppning (och dressyrhingstarna om man så vill).

Det är inte svårt att få med sin hingst i bruksprovet - det är bara att anmäla om den har papprena i ordning men däremot är det väldigt svårt att få en hingst godkänd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025