Avel och förädling -skatteregler?

Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Här kommer du ju riktigt snett. Är det så så innebär det ju att de ofta inte tjänar så mycket på sitt fusk. Betalar de ut mer moms än de får in så kan de ju inte dra nytta av sina momsavdrag fullt ut. Likadant om inte firman gör någon vinst.
Så rent skattemässigt tjänar ju inte staten särskilt mycket på att sätta dit sådana firmor, då de ändå inte lär få in mer pengar. Däremot vore det ju mer intressant att kontrollera hantverkarnas bilutnyttjande då de verkligen tjänar då dessa firmor ofta går bra. SKV kan ju kräva någon GPS-baserad plomberad pryl som måste finnas monterad i företagsbilar (lastbilar har väl något sådant).

Läs gärna på skatteverket.se om hur momsen fungerar så kanske du kan få dig en tankeställare.

Om en låtsasföretagare köper in hästar, utrustning, lektioner, kurser och foder under ett par år för låt säga totalt 300.000 kronor. Och felaktigt drar av det i näringsverksamhet - så voila, har man lurat och bedragit staten på 60.000 kronor i moms som man får ut. En subvention till ens egen dyra hobby som man självsvåldigt har tillskansat sig från vår gemensamma kassa. Det är dessa typer av företag som SKV jagar med blåslampa och som jag vågar påstå är betydligt vanligare bland hästföretagare än i andra branscher. Helt enkelt därför att häst är en vanlig hobby. Det är inte lika vanligt att exempelvis en hantverkare har som hobby att dra elledningar och därför skiter i att vara affärsdrivande/inkomstdrivande i sitt företag.

Däremot finns det givetvis andra sorters fusk som säkert är minst lika vanliga i andra branscher.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

???
Är det så svårt att förstå?

Nej, så fungerar det inte.

Nettot av moms in - moms ut får man på kontot av Skatteverket. Oavsett storlek.

Sedan är det givetvis så att en riktig företagare betalar in mycket mer moms (dvs säljer för mycket högre belopp än inköpen) än vad man får ut, och därmed betalar netto till staten. Men det är inte alls självklart för dessa låtsasföretagare vi avser här.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Känslan att du inte vet hur redovisning fungerar blir bara starkare och starkare, som övriga redan påtalat.

När du anser att jag hamnat snett inser jag att du inte förstår vad jag försöker belysa. Man belastar firmans finanser så hårt att det egentligen inte finns något underlag för verksamheten, för den består i princip bara av försök att få hobbyn betald. Men bedrivs ändå i företagsform. Helt fel grunder och alltså utan existensberättigande.

Det är ju inte bara momsen det handlar om, det handlar ju om pengar som ska återföras för beskattning. Icke avdragsgilla kostnader alltså.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Känslan att du inte vet hur redovisning fungerar blir bara starkare och starkare, som övriga redan påtalat.

Det kan jag bjuda på ;)

Min erfarenhet av bokföring kommer enbart ifrån att jag sköter min egen bokföring utan hjälp av andra. Sen har jag alltid sålt för mer än jag köpt in så fallet har aldrig inträffat om man säger så. SKV har även granskat min bokföring utan anmärkningar så mina bokföringskunskaper verkar åtminstone tillräckliga för mina behov.

Men jag erkänner villigt att jag uppfattatat att det är så att om jag enbart (= enda bokföringsposten det året) t.ex. köper en vara där momsen är 100 kronor ett år så får jag inte tillbaka de momspengarna av SKV. Fast den dan den sorgen, förhoppningsvis slipper jag ta reda på exakt vad som gäller i det fallet.

Fast detta är ju ett rejält sidospår.

Det jag skulle vilja få svar på är varför du (+ Sjoberga) tror att just hästföretagare är mer fuskbenägna än andra småföretagare. Jag är som jag sagt fullt medveten om att det fuskas rejält i hästbra´nschen, men jag tror som sagt att det fuskas minst lika mycket i andra branscher så hästbranschen är knappast det unikum som ni framställer det som.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

JAG anser att det är mer graverande fusk eftersom så stor andel av ridhästföretagen bygger på helt felaktiga grunder. Det är egentligen inte näringsverksamhet, utan hobbyverksamhet. Därmed blir det en skev bild av hela branschen, eftersom det är så många oseriösa företagare. Det har ju SKV också upptäckt och om det finns att läsa i de flesta branschtidningar.

Vad gäller t ex byggbranschen har ju en stor upprensning skett genom ROT, och det behövs absolut en upprensning inom delar av hästnäringen. Snedkonkurrensen gynnar ingen på sikt, mer än den som tycker det är rättvist att hobbyn ska subventionernas av staten och därigenom skattebetalarna.

Edit: för att ytterligare förtydliga är jag emot alla som fuskar och belastar det allmänna systemet systematiskt för egen vinning. Men HÄR diskuterar vi ju hästverksamheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Svaret på din sista fråga är just att hästar är en vanlig hobby och en väldigt kostsam sådan. Det är inte lika vanligt att hobby-rörkröka eller hobby-läggamattor. Det finns säkert flera andra liknande branscher.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Framförallt är det inte lika vanligt att bygga hela sin verksamhet på något som egentligen är hobby...
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast om man gör det utgår jag från att man tjänar pengar och betalar både moms och skatt.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast jag har försökt förklara det ganska många gånger. Det handlar helt enkelt om att man blandar ihop sin hobby med företagande och därmed subventionerar sin hobby med vår gemensamma kassa. Det är mycket vanligare inom företag som sysslar med verksamhet som många andra har som hobby, än inom andra företag.

Fast det stannar inte alltid inom branschen; det finns även en uppsjö företag som bedriver exempelvis åkeri/hantverkar/tandläkar/jordbruks-verksamhet och som absolut måste föra in hästarna i företaget - för att bedra staten på pengar. Då är det ju inte bara momsen man fipplar med utan även att man drar av icke-avdragsgilla privata omkostnader mot en vinst man gör som är helt oberoende av hästarna. Det är också mycket vanligare - fast det är inte egentligen alls ett hästföretag - när man har en hobby som lätt kan förväxlas med företagande.

Så jag kontrar igen på det Zephira skrev. Distinktionen mellan hobby och företagande är det enskilt viktigaste området för just hästföretagare och fuskande med skatten. Och på den punkten fuskar man i mycket högre utsträckning än i andra branscher - det är min absoluta uppfattning.

Och det är på just den här punkten som SKV är stenhårda mot hästföretagare. Och det är en mycket god inställning för att undvika att personer tillskansar sig medel och subventioner för sina hobbies, på ett sätt som inte är förenligt med den lag vi demokratiskt beslutat.

Sedan förekommer det mycket andra transaktioner som aldrig redovisas i branschen, i en omfattning där man är fuskledande ihop med ett par andra branscher.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Svaret på din sista fråga är just att hästar är en vanlig hobby och en väldigt kostsam sådan. Det är inte lika vanligt att hobby-rörkröka eller hobby-läggamattor. Det finns säkert flera andra liknande branscher.


Fast att fuska för att subventionera sin hobby är väl inte värre än att fuska för att subventionera sitt privata bilåkande? Varför har det betydelse att det är en hobby?
Är bilfuskaren värre ifall det skulle vara så att bilåkande är dess 'hobby'? Det finns säkert gott om folk som bara är ute och nöjesåker bil.

Så varför hänga upp sig på att det är en hobby? För SKV borde det intressanta vara hur mycket de förlorar på fusket. Och där är jag övertygad om att fusket med bilåkandet kostar statskassan betydligt mer än fusket med hästar. Så snacka om att sila mygg och svälja kameler.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Sedan förekommer det mycket andra transaktioner som aldrig redovisas i branschen, i en omfattning där man är fuskledande ihop med ett par andra branscher.


Där kom det igen. Har du någon statistik som bevisar att hästföretagare tillhör de som fuskar mest? Eller vad bygger du det på?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Och där är jag övertygad om att fusket med bilåkandet kostar statskassan betydligt mer än fusket med hästar. Så snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Med tanke på vad en hobby som häst kostar är det inte alls små pengar det handlar om.

Sedan sväljer inte SKV bilåkningskameler heller, det finns omfattande regelverk på plats med en omfattande tillsyn.

Man letar efter både hästhobbykameler och bilåkningskameler.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Svarar inte själv utan håller bara med Sjoberga här.

Du borde väl veta vilken omfattande journalföring som krävs för all slags utnyttjande av bilar i verksamhet? Får du revision och du har fuskat lovar jag att du åker dit!
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Med tanke på vad en hobby som häst kostar är det inte alls små pengar det handlar om.

Min bil (inte helt ny precis) kostar betydligt mer per år än vad mina hästar kostar. Så en möjlighet att fuska med bilkostnaderna skulle ju vara mycket mer lockande ifall man nu ville fuska.

Sedan sväljer inte SKV bilåkningskameler heller, det finns omfattande regelverk på plats med en omfattande tillsyn.

Man letar efter både hästhobbykameler och bilåkningskameler.

Fast när det gäller 'småföretagarbilar' får du väl ändå hålla med om att man oftast kan fuska i princip riskfritt så länge man gör det inom rimliga gränser.

Det är nog svårare att fuska med en häst då det ändå krävs en del för att t.ex. kunna motivera höinköp till det egna företaget, just därför antar jag att fusk med bil egentligen är vanligare än fusk med häst. Att man behöver en bil i företaget är ju rätt normalt och knappast något som väcker samma uppmärksamhet hos SKV som att man behöver en häst i företaget.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Du borde väl veta vilken omfattande journalföring som krävs för all slags utnyttjande av bilar i verksamhet? Får du revision och du har fuskat lovar jag att du åker dit!

Jag har ingen firmabil själv. Men folk jag känner som använder firmabil privat har uppenbarligen inga problem med att göra det. Jag vet att de drar alla bilkostnader på firman, de ser det som självklart att göra det.

Har man bara lite fanstasi så kan man väl hitta på mängder med saker som drar mil som t.ex. resa tur och retur till staden 7 mil bort för att hämta en reservdel.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag tror du grovt överskattar förmånsvärdet på en bil som används i företaget där det tillåts privata mil. Har du tittat i SKVs tabeller? Betänk då att det är SKATTEN på förmånsvärdet det gäller.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag tror du grovt överskattar förmånsvärdet på en bil som används i företaget där det tillåts privata mil. Har du tittat i SKVs tabeller? Betänk då att det är SKATTEN på förmånsvärdet det gäller.

Som jag förstått så är dessa bilar helägda av företaget, vilket innebär att alla bilkostnader dras i firman. Officiellt används ju bara bilarna i firman så någon förmånsbeskattning borde det ju inte handla om. Det kanske inte ens tillåts privata mil. Om man vill fuska med det så vore det väl dumt att säga till SKV att bilen används privat. Företagsägarens hushåll har ju givetvis en annan privat bil. Det är ju vissa krav på hur dessa bilar ska vara utformade så det är ju inga vanliga personbilar utan snarare skåpbilar/pickuper.

Jag ska fråga nästa gång jag träffar någon av de jag känner med företagsbil.


Men jag förstår faktiskt inte logiken bakom varför man skulle förmånsbeskatta ett företags bil om inte denna bil används privat.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Om man använder företagets bil privat ska man skatta för förmånen detta innebär. Det är inte så stora summor som du verkar tro.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Om man använder företagets bil privat ska man skatta för förmånen detta innebär. Det är inte så stora summor som du verkar tro.

Du som vet kan väl säga vad t.ex. 1000 mils privat utnyttjande av firmabilen kostar. 'inte så stora summor' är ju ett rätt vagt begrepp. Mina hästar kostar t.ex. inte så stora summor per år.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp