Avel och förädling -skatteregler?

Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Så länge du driver din hästavel seriöst så borde det vara ok enligt skattemyndigheten är min tolkning av det hela. Och då jag inte har någon anledning att tro att TS skulle vara oseriös så borde det vara möjligt för TS att börja med hästavel.

Absolut. Och det är vad jag har trott hela tiden - i TS fall är det inga problem. Men att som du säger, tro att det är ok bara för att man bor på en jordbruksfastighet, det är farligt! Allt för många har råkat ut för det. När det gäller skatter så är det inte bara en knäpp på näsan man får, utan man kan bli eftertaxerad i flera år (5?) bakåt i tiden. T ex för att man inte skattat för eget uttag.

Jag VET att detta har skett i verkligheten och det är ett ämne som diskuteras ganska mycket. Just varför man ska göra så stor skillnad på hästar och andra animalier. Men säkert är anledningen som du säger att det finns många lycksökare (det finns det för all del inom annat jordbruk också).

Detta är ganska specifikt för Sverige. I andra länder anses hästar lika mycket jordbruksdjur som andra. Men här har alltid ridskolorna varit öppna för alla, vi är socialdemokratiskt uppfostrade att alla ska ha råd att rida och därför är inte hästen ett produktionsdjur på samma sätt hos oss.

Jag håller inte alls med dig om sista stycket. Jag har kontakt med otroligt många företagare i mitt "civila" jobb, och alla är väldigt överens om att Skatteverket är den i särklass bästa myndigheten att ha att göra med. De ger alltid raka svar och det finns sällan utrymme för tolkningar. De ser oss alla som "kunder" på ett helt annat sätt än (alla) andra myndigheter.

Även om man tycker att det är ok att fuska ibland så är det rent ut sagt dumt att uppmuntra folk att göra sånt som andra åkt dit på.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag håller inte alls med dig om sista stycket. Jag har kontakt med otroligt många företagare i mitt "civila" jobb, och alla är väldigt överens om att Skatteverket är den i särklass bästa myndigheten att ha att göra med. De ger alltid raka svar och det finns sällan utrymme för tolkningar. De ser oss alla som "kunder" på ett helt annat sätt än (alla) andra myndigheter.

Har du själv läst särskilt den andra länken du gav tidigare?

Läs den och se om du fortfarande anser att Skatteverket ger tydliga svar? Ifall skatteverket är bäst av myndigheterna att ge tydliga svar så innebär ju det att övriga myndigheter är rena katastrofer.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag har ingen egen gård utan ska isf hyra in både avels- och utbildningshästar. Påverkar det skv bedömning tro? Det blir ju iaf lättare att hålla isär utgifter för hästarna mot privata utgifter, eftersom inget av vinsten kommer att gå till att "renovera gård etc".

Jag tänkte börja med ett sto för att eventuellt året efter låna ytterligare ett. Sen hoppas jag på iaf något stoföl som jag kan betäcka som treåring, om den blir bra nog. Dvs efter några år kommer jag att ha ett antal hästar i verksamheten. Känns bättre att börja smått och bygga upp vartefter -det kan väl inte skv säga något om?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Gör du bara ett seriöst intryck så tror jag inte det ska vara något problem.

En fördel med att driva avelsverksamhet på egen gård kan vara att det i många fall går att ha betydligt lägre kostnader då man inte behöver hyra stallplats och bete av andra. Många gårdar kan ju även producera t.ex. hö själva till betydligt lägre priser än ifall man måste köpa hö av någon annan.

Även om vissa verkar anse att man som lantbruksföretagare måste anmäla till SKV att man ska syssla med t.ex. hästavel så är jag rätt säker på att väldigt många inte har gjort det. I de flesta fall säkert i god tro eftersom det av tradition varit vanligt att just hästar fötts upp inom lantbruket. Så i just det fallet kan man kanske slippa lite byråkrati ifall man redan har ett lantbruksföretag.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Det absolut största problemet tycker jag är att den enskilda handläggaren som ska bedöma om en verksamhet ska anses vara just en verksamhet eller hobbyverksamhet samt där tillhörande problem såsom avdragsrätter etc. är att många personer inom Skatteverket som får dessa på sitt bord får det för att de råkar ha "erfarenhet" av detta. D.v.s. de är själva näringsidkare inom jordbruk.

Då kan man ju tycka att det bara är bra då de ju måste vara ordenligt insatta i hur jordbruksverksamhet fungerar. Problemet är bara att många gånger är de inte objektiva. Det handlar t.ex. om personer som bedriver köttdjursproduktion, hur välvilligt inställda är dessa till de som bedriver hästuppfödning om det finns minsta chans till konkurrens? De som föder upp köttdjur ser med all säkerhet inte med blida ögon på att hästföretagare har rätt till samma avdrag och EU-bidrag för vad de anser är rena nöjesverksamheten. Jag har råkat ut för en handläggare på Skatteverket som själv bedrev uppfödning av köttdjur. Denne person var otroligt nitisk, hittade på egna scenarior för "hur det måste ha gått till", avslog notoriskt allt och var direkt både ofärskämd och otrevlig. Personen skrev även fel belopp när denne skulle räkna ut skattetillägget så det var på 20 000 mer än vad avdraget uppgick till. Det var så mycket fel och personliga tyckanden och tänkanden till höger och vänster så i slutet tog det mig 18 A4 sidor att bemöta och bryta ner hennes argument. Tyvärr går Skattemyndigheten och Förvaltningsrätten/Kammarrätten hand i hand. I vissa fall dömer högsta instansen mot de tidigare instanserna men rent generellt kan sägas att de i princip alltid går på Skatteverkets linjer. Har fått höra av min skattejurist, för det behöver man en, att många som jobbar i dessa domstolar är föredetta anställda på Skatteverket. Rättssäkerheten är rätt så skral...

Men innan vi hann komma så långt som till rätten så krävde jag att få byta handläggare. Då fick jag en som om möjligt var ännu värre, personen började nu ge sig på min privata deklaration och hävdade att eftersom jag flyttat ut på landet så kunde jag minsann åka buss till jobbet, att tidtabellen inte ens gick ihop struntade personen fullständigt i...bara för att de kan och för att de vet att domstolen kommer att döma till verkets fördel.
Jag kollade såklart upp även denna personen, gissa vad jag hittade... Jo att denne OCKSÅ var näringsidkare inom lantbruk, denna gång skog och det i ett hästtätt område.
Jag drar mina slutsatser om vad personen ansåg om hästar och verksamhetsutövare av detsamma och därmed inte heller kan anses vara objektiv.
Men jag orkade inte driva detta längre då jag blev trött på att rätten lyssnade mer på fabulerade historier än på rena fakta.
Exempelvis att min bil drar 0,7 l / mil enligt teknisk specifikation från tillverkaren, men handläggaren ansåg att bilen drog 1 liter / mil (för det visste handläggaren bara!? Alltså visste handläggaren bättre än biltillverkaren vad bilen förbrukade...) och därmed drogs mina antalet körda mil på ett år ned beräknat på bränsleförbrukningen...
Ja jag kan dra hur många saker som helst som var osant, men det skulle bara tråka ut gemene man.
hur som helst, efter att ha betalat nästan 12000 i juristkostnader så orkade jag inte lägga mer tid på detta. För tid tar det att skriva alla dessa svar på det mer korkade påståendet än det andra.

Nuförtiden ser jag till att allt jag gör är vattentätt och är jag osäker på något är jag noga med att ange att det är ett s.k. "öppet yrkande" oerhört viktigt för att slippa 40% skattetillägg för avdrag man har rätt till men får avslag för... :meh:

Leve Sveriges bästa myndighet...not...
Men man ska inte dra alla över en kam, för de flesta på Skatteverket är bra och kunniga människor. Men tyvärr verkar rötäggen samlas i sektionen som granskar hästverksamheter. Har inget emot att man blir granskad, tvärtom så välkomnar jag det för att hålla hästbranschen "ren", men det får ju finnas någon rim och reson i saker och ting.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

För min del var det helt tvärtom.

När jag ansökte att lägga in sto med dotter samt ytterligare ett sto i firman så fick jag avslag då jag hade ett sto för lite.

Jag påtalade då att vårt sto var ett av de ston som var selekterade till Totilas och att ev fölunge skulle vara ur den första kullen och både dyrbar och attraktiv pga detta.
Jag ville lägga den betäckningen i företaget då en trolig köpeskilling skulle vara såpass stor så jag både skulle behöva skatta och de flesta som köper föl i den prisklassen också är företagare.

Givetvis fanns det en långsiktighet i det och jag tänkte precis likadant som dig, börja försiktigt och bygga upp en egen avelsbas.
Men icke att det kunde ses som företag däremot om jag hade köpt in fyra shettisston och låtit betäcka dessa då hade det varit en annan femma. Jag ifrågasatte givetvis detta, hur stor är lönsamheten där? Även om jag har eget foder och egen hingst så gör jag inte många tusenlappar på tre/fyra shettisar.

Kuriosa är att det blev ingen Totilasbetäckning, jag avlar på ren hobbybasis idag, sto ett är Elit idag och dottern blev bästa gångartshäst här hos oss. Jag fick en nätt liten värdering på en kvarts miljon på dottern så hade jag sålt henne för den summan hade jag absolut gjort en vinst. Båda är betäckta i år.


Samtidigt tycker jag det är skönt att inte ha i företaget, jag kan hoppa över betäckningar ett par år, jag kan spara vilken jag vill av hästarna, jag behöver inte jaga plusresultat i en tid som denna. Om min långsiktiga plan dock slår igenom så kommer jag ev försöka registrera företag om ett par år då det förhoppningsvis finns en möjlighet till lönsamhet. Materialet har jag idag men jag måste ha den där skopan tur också.

Jag råder dig att se över möjligheterna till vinst på ett enda avelssto framförallt om du ska spara en dotter som kostar i fyra år innan du ev har en fölunge undan henne som går att sälja. Ska du få lönsamhet måste du ha ngt riktigt riktigt unikt, en rejäl skopa tur och mkt goda kontakter för det är svårt att få vettigt betalt och att få det i tid.
Kolla också vad som krävs hos länsstyrelsen då det är olika krav beroende på om du är företagare eller ej gällande tillstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag har ingen egen gård utan ska isf hyra in både avels- och utbildningshästar. Påverkar det skv bedömning tro? Det blir ju iaf lättare att hålla isär utgifter för hästarna mot privata utgifter, eftersom inget av vinsten kommer att gå till att "renovera gård etc".

Jag tänkte börja med ett sto för att eventuellt året efter låna ytterligare ett. Sen hoppas jag på iaf något stoföl som jag kan betäcka som treåring, om den blir bra nog. Dvs efter några år kommer jag att ha ett antal hästar i verksamheten. Känns bättre att börja smått och bygga upp vartefter -det kan väl inte skv säga något om?

När vi hyrde stallplatser till tre avelsston så var det inte ok för SKV med företag, men när vi köpte egen gård gick det bra, med samma antal ston. I ditt fall är det nog mer beroende på hur många utbildningshästar du tar emot och kan tjäna pengar på, är det bara några avelsstona så kan de bli stopp hos SKV om du inte har egen gård.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Man blir ju nästan mörkrädd när man läser sådant här.

Din och även Fenestras erfarenhet av SKV stärker mig i min uppfattning att man ska göra allt för att komma under SKVs radar.

Ett knep för att slippa be SKV om tillstånd varje gång man vill lägga till någon verksamhet i sitt företag är att se till att man från början registrerar sitt företag så att man kan syssla med en massa saker utan att be om lov varje gång.

Säg att man startar en frisörfirma. När man registrerar den så lägger man även till att firman t.ex. ska syssla med värdepappershandel, fastighetsförvaltning och lantbruk.

Man kan ju för SKV t.ex. motivera det med att vinsten i firman ska investeras i jordbruksmark. Det kan de ju inte gärna förbjuda.


Sen om man i framtiden vill börja med t.ex. hästavel så gör man bara det utan att informera SKV om detta. SKV lär väl aldrig ens upptäcka det ifall de inte gör en revision och går igenom bokföringen. Och hitter de något så kan de inte gärna säga något då ens firma bl.a. ska syssla med lantbruk.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Måste passa på och fråga i tråden *hoppas det är ok för ts*

Har ngn av er här ute varit med om att de på SKV har bett om information om hästarna dvs namn, ras, meriter ja ALLT? Det var inte bara enkel info som regnr hos ASVH för att se vilken häst som var vilken utan jag skulle speca all info om dem.

För det ville de också ha och då undrar jag VEM på SKV skulle värdera mina ston och bedöma om de var bra eller inte?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Oj herregud man blir ju mörkrädd! Och framförallt avskräckt! Kanske bäst att hålla hästarna privat ändå...

Men lite dubbelmoral är det ju om man ska redovisa vinst på "privata" försäljningshästar (om jag fattat det rätt), men man kan inte ha dem i företaget. SKV vill bara ha av kakan om den går med vinst, eller vad?! ;)
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Men vad händer alltså om man i efterhand får "avslag" på sin verksamhet. Blir man återbetalningsskyldig för moms och eventuella avdrag man gjort? Eller kan man bli förmånsbeskattad retroaktivt?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Vill det sig illa blir du återbetalningsskydlig vad gäller momsavdrag och andra avdrag samt förmånsbeskattad och dessutom med skattetillägg (en procentsats man absolut inte vill komma i kontakt med).

SKV blir faktiskt tuffare och tuffare i sina bedömningar. Att just hästnäringen har fått sig en genomlysning har ju i ett par år varit på tapeten i facktidningar (Tidningen Ridsport t ex).
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Men vad händer alltså om man i efterhand får "avslag" på sin verksamhet. Blir man återbetalningsskyldig för moms och eventuella avdrag man gjort? Eller kan man bli förmånsbeskattad retroaktivt?

Ja, man blir omtaxerad enligt de nya förutsättningarna. Förmånsbeskattad blir man typiskt inte, då det i sig förutsätter att det finns en näringsverksamhet som utgett förmånen.

Så ja, man blir återbetalningsskyldig och om SKV tycker att man gjort det hela medvetet är det risk för åtal. Eller skattetillägg.

Jag brukar anföra det och gör det igen; med en trovärdig affärsplan som underlag är det mycket svårt för SKV att göra en sådan omvändning. Ta fram en sådan och säkerställ att den kommande vinsten är sannolik, både för egen del och som underlag till SKV. Om den visar sig vara för bräcklig, arbeta mer med den och se till att företaget man startar får bra förutsättningar att lyckas.

En annan generell utsaga när det gäller moms; tror man att man ska tjäna netto på att vara med i momssystemet och få dra av momsen är man snett ute. En näringsverksamhet BETALAR in moms netto varje år, undantaget något/några år i början när man investerar för framtida vinster.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Oj herregud man blir ju mörkrädd! Och framförallt avskräckt! Kanske bäst att hålla hästarna privat ändå...

Men lite dubbelmoral är det ju om man ska redovisa vinst på "privata" försäljningshästar (om jag fattat det rätt), men man kan inte ha dem i företaget. SKV vill bara ha av kakan om den går med vinst, eller vad?! ;)

Du får bara driva näringsverksamhet om du har ett tydligt vinstsyfte. I annat fall redovisar man som hobby.

Självklart ska inte våra gemensamma skattepengar användas till att subventionera människors hobbyer och privata hästar. Eller hur tänkte du?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Bara allmänt om man har företag så måste man ju momsa och höjer priset på hästen med 25% Visst om köparen är momsad kan man dra av och om k men annars... är det ju mest en prisökning med 25 % . De år man inte har inkomst på avelsverksamheteten så kan man ju inte dra av omkostnader. Visst det finns väl periodiceringsfonder och liknande men det är ju lite pyssel.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

*KL*

Då det uppenbarligen finns en del nackdelar med att sälja hästar från företag så borde man ju kunna försöka slippa dessa utan att att för den del bryta mot lagen.

Det lär väl bli lite som skatteplanering som vissa anser omoralisk, men som oftast ändå är helt korrekt lagligt sätt.

Då konsumentköplagen verkar vara en nackdel ifall man säljer en häst som företagare så borde det väl gå att komma undan genom att sälja en häst i två steg.

Tanken är att man säljer hästen till en privatperson man litar på. Sedan säljs hästen vidare till slutkund.

Om vi ser det rent legalt är frågan ifall det finns någon hake med att göra så här?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Om man sätter det i system är det olagligt och rätten kan bestämma att det är KKL som gäller ändå (dvs man bestämmer att enda syftet är att komma undan och att det är en ren bulvanaffär). Däremot är det kanske svårt att hävda att enda anledningen till bulvanaffären är att komma undan KKL, om det sker i ett enda enstaka fall.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Om man sätter det i system är det olagligt och rätten kan bestämma att det är KKL som gäller ändå (dvs man bestämmer att enda syftet är att komma undan och att det är en ren bulvanaffär). Däremot är det kanske svårt att hävda att enda anledningen till bulvanaffären är att komma undan KKL, om det sker i ett enda enstaka fall.


Fördelen med just avelsverksamhet i relativ liten skala är ju att man inte behöver göra det särskilt ofta. Sen lär det väl vara otroligt svårt för SKV att få reda på det förutsatt att man inte alltid säljer via samma person och någon på SKV skulle lusläsa alla kvitton i bokföringen. Då nästa försäljning sker mellan två privatpersoner lär ju aldrig SKV informeras om den försäljningen, så varför skulle de börja rota i det.

Förutsatt att man har några pålitliga mellanhänder för att undvika att det ser skumt ut att alltid sälja till samma så känns det som ett rätt effektivt sätt att slippa konsumentköplagen ifall det inte är någon aspekt jag helt missat.

Observera att jag själv inte sysslar med hästavel, utan jag försökte bara vara lite klurig.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast detta är ju ett välplanerat sätt att lura konsumenten på rättigheter.

Jag förstår inte varför man skulle vilja göra det, om man har en frisk, sund och seriös verksamhet.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast detta är ju ett välplanerat sätt att lura konsumenten på rättigheter.

Jag förstår inte varför man skulle vilja göra det, om man har en frisk, sund och seriös verksamhet.

Att jag överhuvudtaget började funderade på detta, berodde på en annan tråd som handlade om hästmarknaden. Ser du på detta inlägg, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1206478&page=8#post16097328, jag gjorde i den tråden så visar det att jag inte trodde att konsumentköplagen betydde någonting för en presumptiv hästköpare.

Bl.a. Sjoberga menade i den tråden att KKL medförde att folk slutat med hästavel p.g.a. det medförde för stora risker.

Så om det är så (Jag personligen tror inte att KKL har så stor betydelse, men uppenbarligen gör många det), så är det ju inte bra för de som bedriver hästavel i företagsform. Rimligtvis bör det ju inte vara så att man upplever det som en stor nackdel att bedriva ett företag jömfört med att syssla med exakt samma sak privat.

Så om man genom lite helt laglig kreativitet kan utjämna villkoren mellan hobbyuppfödare och företagsuppfödare så ser jag det bara som positivt.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp