Avel och förädling -skatteregler?

Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Sen måste jag säga att det närmast är komiskt att du med säkerhet kan veta att ingen av dina företagarkompisar tar t.ex. privata utgifter på firman ibland. De skulle väl inte berätta det, men ändå vet du att de är seriösa. Du kan inte veta det, att de säger att de är seriösa är inte värt ett öre eftersom de knappast skulle erkänna det för dig. Det känns som ni snarast är en klubb för inördes beundran.

Har du alls NÅGON aning om hur företagsbilar kontra privatbilar fungerar rent skattemässigt??
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag ger faktiskt inte ett dyft för din konstiga teori om att de som utåt verkar för en viss sak, med stor sannolikhet är den som begår mest brott mot den saken.

Är det så konstigt. Kan du inte förstå att en människa som inte har något att dölja knappast känner ett behov att påpeka det hela tiden.

Den som har något att dölja lär tänka på det och därför försöka få andra att tro att man inget har att dölja.

Enligt min mening är det självklart. Vi tycker bara helt olika om det.



De företag jag känner till och pratar om är företag som försörjer hårt arbetande människor som konkurrerar i en miljö av ständiga ekobrott som snedvrider konkurrensen.

Nu är ju hästbranschen en bransch med rätt låg lönsamhet från början. Dessa personer måste ju då vara riktiga superföretagare eftersom de lyckas försörja sig trots att nästan alla andra fuskar. Man kan ju undra hur de gör för att konkurrera med företag som har betydligt lägre priser tack vare fusk. Kunderna lär ju inte betala dubbelt upp bara för att verksamheten inte bryter mot SKVs regler. Fuskarföretagen lär ju också påstå att de följer lagen.


Just "seriositet", kanske tar du uttrycket fel, och att bedriva sina verksamheter enligt de lagar som gäller - är ett av grundkraven för att få delta.

Som jag trodde. Det handlar om att man inte fällts av SKV. De flesta som bryter mot SKVs regler åker aldrig dit, så är det kravet för att vara seriös så ger jag inte mycket för det. Det komiska är att mitt företag antagligen skulle platsa i ditt gäng bara jag såg till att hålla tyst om vissa saker när jag pratar med dig. Jag har inga anmärkningar hos SKV. Har även utsatts för en revision där de ville ha in en del poster från bokföringen. De hittade inget att anmärka på. Ett riktigt mönsterföretag ;)
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Ja visst, tycker vi olika om det. Fast för mig är det självklart att en högre acceptans för ett visst beteende ger en högre sannolikhet för beteendet, och att hycklarna är undantag.

Du verkar för övrigt inte riktigt förstått vad det handlar om.

Och det finns många kunder som är beredda att betala högre priser när de blir medvetna om att de annars bidrar till organiserad brottslig verksamhet. Förmodligen inte i din värld - där skattefusk är acceptabelt.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Har du alls NÅGON aning om hur företagsbilar kontra privatbilar fungerar rent skattemässigt??

Nu pratar jag inte om tjänstebilar utan om bilar som ägs av företaget. I detta fall ett fåmansföretag.

Om företaget äger bilen får givetvis företaget dra alla kostnader för bilen som kan knytas till företagandet.
Så ifall man använder bilen till privata ärenden är det i princip omöjligt för SKV att komma på det ifall man har ett företag där en hel del bilåkning är normalt.

Har du en VVS-firma kan du nog utan problem lägga till 1000 mil extra per år som företaget får betala utan att SKV kan göra något åt det.

Har du samma typ av bränsle till privatbilen så lär den kunna tankas några gånger per år också utan att SKV kan göra något.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nu pratar jag inte om tjänstebilar utan om bilar som ägs av företaget. I detta fall ett fåmansföretag.

Om företaget äger bilen får givetvis företaget dra alla kostnader för bilen som kan knytas till företagandet.
Så ifall man använder bilen till privata ärenden är det i princip omöjligt för SKV att komma på det ifall man har ett företag där en hel del bilåkning är normalt.

Har du en VVS-firma kan du nog utan problem lägga till 1000 mil extra per år som företaget får betala utan att SKV kan göra något åt det.

Har du samma typ av bränsle till privatbilen så lär den kunna tankas några gånger per år också utan att SKV kan göra något.

Kan man ju göra om man har den inställningen till att fuska med skatten och begå brott mot skattereglerna.

Annars redovisar man efter bästa förmåga och betalar den skatt man är ålagd att betala. Ett mycket trevligare förhållningssätt till vårt gemensamma samhällsbygge.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Beror nog på vilken handläggare man har ;)
Jag tränar hästar och håller ridlektioner, hade inga problem med att få min F-skattesedel,
men min kompis med samma typ av verksamhet och egentligen mer vinst iår hade det lite krångligare.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Och det finns många kunder som är beredda att betala högre priser när de blir medvetna om att de annars bidrar till organiserad brottslig verksamhet. Förmodligen inte i din värld - där skattefusk är acceptabelt.


Fast hur ska kunden veta vilken företagare som är seriös?

Säg att du tillhandahåller en tjänst för 200 kronor.
Din oseriöse granne tillhandahåller samma tjänst för 180 kronor.

Prisskillnaden är ju inte tillräckligt stor för att man direkt kan påstå att den ene fuskar men inte den andre.

Din oärlige granne lär ju liksom du påstå att allt är vitt och enligt reglerna.


Hade grannen legat på halva priset kan jag förstå det, men grannen är ju inte dummare än att han tar ett så högt pris som möjligt.

Så hur ska kunden i detta fall veta att du är seriös och att grannen är oseriös?

Det är en sak ifall din produkt är bättre, men jag förutsätter att det handlar om likvärdiga produkter.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Kan man ju göra om man har den inställningen till att fuska med skatten och begå brott mot skattereglerna.

Annars redovisar man efter bästa förmåga och betalar den skatt man är ålagd att betala. Ett mycket trevligare förhållningssätt till vårt gemensamma samhällsbygge.

Fast det intressant är varför vissa verkar förutsätta att just hästföretagare skulle fuska mer än t.ex. byggföretagare. Det är väl lika troligt att en hästföretagare fuskar med höet som att en byggföretagare fuskar med firmabilen.

Som sagt så verkar du ha ett agg mot just hästföretagare som gör att du verkar anse att de fuskar mer än andra småföretagare.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nu pratar jag inte om tjänstebilar utan om bilar som ägs av företaget. I detta fall ett fåmansföretag.

Eh, skrev jag något om tjänstebilar...?

//athena, med en tjänstebil, en privatbil och två företagsbilar i familjen. Anser mig ha bra koll på reglerna och fuskar inte, men nog fan kan du se alla fyra bilarna vid ishallen ändå!!
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Eh, skrev jag något om tjänstebilar...?

//athena, med en tjänstebil, en privatbil och två företagsbilar i familjen. Anser mig ha bra koll på reglerna och fuskar inte, men nog fan kan du se alla fyra bilarna vid ishallen ändå!!

Fast hade du velat fuska med företagsbilen så hade du kunnat göra det med minimal risk. Håller du inte med om det?

På samma sätt som inte alla hästföretagare fuskar med hö så fuskar givetvis inte alla småföretagare med företagsbilen så du behöver inte känna dig utpekad. Men jag skulle nog tro att det är ungefär lika vanligt.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Självklart. Jag menar bara att alla bilar du ser som skjutsar sina barn inte alls behöver innehålla fuskande företagare.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Olika tecken kan avslöja:
1. Motstånd med att lämna kvitto.
2. Motstånd mot att ta emot annat än kontanta betalningar.
3. Konstiga personkonton att betala till istället för bankgiro/postgiro
4. Påståenden om att "då måste vi lägga på moms" om du vill ha kvitto.
5. Vittnesmål eller kännedom om svartarbete på gården.
6. Vittnesmål eller kännedom om att foder köps in svart
7. Vittnesmål eller kännedom om att hovslagare anlitas svart.

Det finns många tecken - och den uppmärksamme och intresserade kunden gör nog i de flesta fall en korrekt bedömning om man har mer än en högst sporadisk kontakt med verksamheten.

Och sedan finns det 100 andra varianter som är svåra att kunna bedöma utifrån. Men då har man ändå gjort sitt bästa och det tycker jag är gott nog helt enkelt.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Detr är roligt att när det handlar om att ge den privata hästen hö så förutsätter du att det handlar om fusk.

Jag har stått i hyfsat många inackorderingsstall. Och där skryter minsann stallägarna om hur mycket de kan komma undan med, hur de lägger upp det för att privata hästarna inte ska behöva betalas med privata medel. Det är väl tillräckligt för att dra slutsatsen att det fuskas rätt vilt?

Du verkar också ha ett agg mot hästföretagare. Varför annars detta förminskande av vad som sker inom andra branscher?

Det här är ju bara rent trams. Jag "hyser inte agg" men tycker att hästnäringen på ridhästsidan är till stor del oseriös. Det uttalandet stöds av en snabb genombläddring av senate 6 Tidningen Ridsport, där ena problemet efter det andra radas upp. Det är stallägare, hästköpare, -säljare, fodersäljare och -köpare som är missnöjda.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Olika tecken kan avslöja:
1. Motstånd med att lämna kvitto.
2. Motstånd mot att ta emot annat än kontanta betalningar.
3. Konstiga personkonton att betala till istället för bankgiro/postgiro
4. Påståenden om att "då måste vi lägga på moms" om du vill ha kvitto.

Här avslöjar du bara idioter. De företagare som har lite innanför pannbenet ser ju till att inte skrika ut att de är oseriösa inför sina kunder. Företagaren kan ju t.ex. inte ha en aning om ifall kunden jobbar för SKV eller bara råkar vara en sådan som anmäler alla som gör fel.


5. Vittnesmål eller kännedom om svartarbete på gården.
6. Vittnesmål eller kännedom om att foder köps in svart
7. Vittnesmål eller kännedom om att hovslagare anlitas svart.

Detta handlar mest om ryktesspridning. Tyvärr kan en seriös företagare lätt råka ut för sådan ryktesspridning från missunsamma konkurrenter som kanske retat sig på företagarens överpräktiga attityd.


Problemet för dig är att en normalbegåvad oseriös företagare ser till att hålla en seriös front mot sina kunder. Så med dina urvalskriterium för oseriösa företagare kan jag nog tänka mig att de fulaste fiskarna lätt smiter förbi ditt nät och till och med kan komma in i ditt finrum.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag har stått i hyfsat många inackorderingsstall. Och där skryter minsann stallägarna om hur mycket de kan komma undan med, hur de lägger upp det för att privata hästarna inte ska behöva betalas med privata medel. Det är väl tillräckligt för att dra slutsatsen att det fuskas rätt vilt?

Jag har väl aldrig påstått att det inte fuskas inom hästbranschen.

Det jag frågar mig är om det verkligen fuskas mer bland hästföretagare än bland andra företagare.

Tror du t.ex. att hästföretagare fuskar mer med hö till privata ändamål än vad hantverksföretagare fuskar med att använda företagsbilen privat? Tänk på att det för SKV rimligen är lättare att sätta dit en höfuskare än en som privatutnyttjar bilen inom rimliga gränser.

Det jag reagerar mot är att du (+ Sjoberga) verkar anse att just hästföretagare fuskar mer än andra företagare. Därför ger era inlägg tyvärr intrycket att ni hyser ett agg mot hästföretagare eftersom ni verkar anse dem som extra oärliga.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag vet inte riktigt vad du inkluderar när du skriver "företagsbilarna"? Det är ju otroligt svårt att veta hur det tas upp, om det förmånsbeskattas och hur mycket, men jag tror att det är marginella summor det handlar om, i relation till att det inom ridhästgenren anses legitimt att hela dyra hobbyn finansieras av företaget.

Många hade ju inte ens klarat av att ha hästar om de skulle skatta eller betala för värdet, och då är det ju RIKTIGT snett.

DU anser att vi hyser agg mot hästföretagare. Tvärtom, jag är otroligt imponerad av hästföretagare som sköter det seriöst. Det inkluderar tyvärr mycket sällan ridhästnäringen, däremot foderproducenter, trav- och galopphästtränare och andra delar av hästnäringen. Där det finns en struktur och både betalningsvilja och -förmåga.

Vad gäller ridhästbiten är det ofta m e m en hobbyverksamhet som inte är i närheten av att klara av en affärsplan.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag vet inte riktigt vad du inkluderar när du skriver "företagsbilarna"? Det är ju otroligt svårt att veta hur det tas upp, om det förmånsbeskattas och hur mycket, men jag tror att det är marginella summor det handlar om, i relation till att det inom ridhästgenren anses legitimt att hela dyra hobbyn finansieras av företaget.

Tänk dig enmansfirmor inom hantverkarbranschen. De har väldigt ofta bilar ägda av firman. Jag har en del sommarstugor i trakten, visst kanske de är här på jobb. Men om det står en skåpbil med tryck typ "Pelles Bygg, Sollentuna" vid sommarstugan hela semestern tvivlar jag på att det handlar om att någon är här på jobb då Sollentuna är rätt avlägset.

Med tanke på vad det kostar med bil idag så kan jag tänka mig att det inte är svårt att tjäna in motsvarande summor som det kostar att föda en häst per år ifall man har eget stall. Säg att kostnaden för en bil (inkl värdeminskning) är ca. 30 kr/mil. Kör du 500 mil privat med firmabilen är det 15 000 kronor du tjänar, kör du 1000 mil så är det 30000. Även ifall du sänker milkostnaden till 15 kr/mil så blir det lätt rätt stora summor.

Så jag tycker du systematiskt förstorar hästbranschens fel, medan du minskar andra branschers fel. Det är därför det känns som du har något emot just hästföretagare.


Många hade ju inte ens klarat av att ha hästar om de skulle skatta eller betala för värdet, och då är det ju RIKTIGT snett.

Här kommer du ju riktigt snett. Är det så så innebär det ju att de ofta inte tjänar så mycket på sitt fusk. Betalar de ut mer moms än de får in så kan de ju inte dra nytta av sina momsavdrag fullt ut. Likadant om inte firman gör någon vinst.
Så rent skattemässigt tjänar ju inte staten särskilt mycket på att sätta dit sådana firmor, då de ändå inte lär få in mer pengar. Däremot vore det ju mer intressant att kontrollera hantverkarnas bilutnyttjande då de verkligen tjänar då dessa firmor ofta går bra. SKV kan ju kräva någon GPS-baserad plomberad pryl som måste finnas monterad i företagsbilar (lastbilar har väl något sådant).
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Här kommer du ju riktigt snett. Är det så så innebär det ju att de ofta inte tjänar så mycket på sitt fusk. Betalar de ut mer moms än de får in så kan de ju inte dra nytta av sina momsavdrag fullt ut. Likadant om inte firman gör någon vinst.

Du visar iaf väldigt tydligt att du inte förstår hur det fungerar :-). Betalar man mer moms än vad man får in så får man ju tillbaka den av staten!

Beträffande bilarna så är det fortfarande så att du inte har en aning om hur företagaren redovisar sina mil. Du får nämligen köra precis hur mycket du vill privat med företagsbilen, så länge du redovisar det korrekt. Och hur dina exempel deklarerar har du troligen INGEN ANING om.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Du visar iaf väldigt tydligt att du inte förstår hur det fungerar :-). Betalar man mer moms än vad man får in så får man ju tillbaka den av staten!

???
Betalar ut mer moms: Jag köper hö och betalar 2000 kronor i moms.
Säljer en pryl: Får in 1000 kronor i moms.
(Detta är alla transaktioner i exempelföretaget)

Är då hälften av höet till min privathäst så får jag inte tillbaka de momspengarna. Jag måste ju generera minst lika mycket momspengar via försäljning för att jag ska täcka upp för alla de momspengar jag betalar vid köp.

Är det så svårt att förstå?



Beträffande bilarna så är det fortfarande så att du inte har en aning om hur företagaren redovisar sina mil. Du får nämligen köra precis hur mycket du vill privat med företagsbilen, så länge du redovisar det korrekt. Och hur dina exempel deklarerar har du troligen INGEN ANING om.


Jag har ingen aning om vem som fuskar och vem som inte fuskar. Fast finns det någon anledning att tro att det inte fuskas ungefär lika mycket med bilarna som med höet. Du verkar tro att jag påstår att alla fuskar, det gör jag inte, men du kan vara rätt säker på att många fuskar ifall systemet äör sådant att fusk är i princip omöjligt att upptäcka.

Det enda jag säger är att jag tror det fuskas ungefär lika mycket i alla småföretag. Vissa här tror ju att just hästägare fuskar mer. Man kan undra vad det skulle bero. Är det något genetiskt? Samma gen som gör att man gillar hästar kanske även påverkar ens moraluppfattning. Hör du inte hur dumt det låter.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp