Avel och förädling -skatteregler?

Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Lösningen är en sund bransch utan den oschyssta konkurrens som diskuteras i andra tråden.

Inte att urholka svensk lagstiftning genom kreativa förslag för att kringa lagliga rättigheter.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Lösningen är en sund bransch utan den oschyssta konkurrens som diskuteras i andra tråden.

Inte att urholka svensk lagstiftning genom kreativa förslag för att kringa lagliga rättigheter.

Nej, men däremot kan man arbeta aktivt för att få till en förändring där inte längre hästar (djur) och platt-TV-apparater betraktas som samma slags lätt utbytbara vara för säljaren. Det är idag en ganska obalanserad tillämpning av konsumentköplagen.

Jag tycker också det är viktigt att köparna vet skillnaderna mellan att köpa från en privatperson och från ett företag. När det gäller reklamationsrättigheter och möjlighet till hävning av köp är de som sagt enorma, som natt och dag. Sedan får var och en värdera vad de tycker att det är värt i varje enskild affär.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Man blir ju nästan mörkrädd när man läser sådant här.

Din och även Fenestras erfarenhet av SKV stärker mig i min uppfattning att man ska göra allt för att komma under SKVs radar.

Ett knep för att slippa be SKV om tillstånd varje gång man vill lägga till någon verksamhet i sitt företag är att se till att man från början registrerar sitt företag så att man kan syssla med en massa saker utan att be om lov varje gång.

Säg att man startar en frisörfirma. När man registrerar den så lägger man även till att firman t.ex. ska syssla med värdepappershandel, fastighetsförvaltning och lantbruk.

Man kan ju för SKV t.ex. motivera det med att vinsten i firman ska investeras i jordbruksmark. Det kan de ju inte gärna förbjuda.


Sen om man i framtiden vill börja med t.ex. hästavel så gör man bara det utan att informera SKV om detta. SKV lär väl aldrig ens upptäcka det ifall de inte gör en revision och går igenom bokföringen. Och hitter de något så kan de inte gärna säga något då ens firma bl.a. ska syssla med lantbruk.

Visst kan man kanske göra så och komma undan, men det beror helt på vilken person man får som handläggare på SKV.

Men på något sätt så tar det emot att hålla på så, jag vill inte manipulera systemet bara för att vissa handläggare dikterar egna scenarior som de sedan skickar till domstolarna för medhåll (vilket de oftast får). Problemet ligger hos enskilda handläggare som har en personlig aversion mot hästar och dess verksamhetsutövare.

Jag vill vara ärlig i mitt företagande helt enkelt och det är svårt i dagsläget då hästsporten fortfarande anses vara en rikemanssport och sticker i ögonen på vissa som gärna söker sig till myndigheter såsom SKV. Ibland undrar jag om handläggare får bonus för alla de "sätter dit".
I så fall liknar det ju lite en korruptionsstat i mina ögon. :-\
Jag hoppas att så inte är fallet...
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Ibland undrar jag om handläggare får bonus för alla de "sätter dit".

Även om det inte är en direkt bonus så kan det ju handla om sådant som att man lättare får löneförhöjning, klapp på axeln av chefen eller finare tjänst ifall man är duktig på att sätta dit folk.

Man kan onekligen fundera på vad som driver folk att vilja att bli skattmas. Säkert finns det ju de som tar det bara för att slippa vara arbetslösa, men rimligen finns det en massa folk som aktivt sökt sig just till detta. Bland sådana personer kan man ju misstänka att det som lockar kan vara möjligheten av makt över andra i vissa situatiner. Eller en vilja att sätta dit folk, allmän avundsjuka mot 'rika' skattefuskare. Ser man det historiskt har väl skattmasen legat på ungefär samma nivå som bödeln när det gällde populariteten hos folk i allmänhet.

Så det kanske inte är så konstigt ifall man hittar sådana personer du haft oturen att stöta på hos SKV.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Som motlägg kan jag inlägga att jag varit i kontakt med SKV vid mängder av tillfällen under mina år som hästföretagare och alltid fått snabb, professionell och konstruktiv hjälp för hur man ska anmäla och redovisa. De har en utmärkt e-postservice där man får hälp med ärenden utan dröjsmål.

SKV har inget egenintresse av att "sätta dit folk" som försöker och gör sitt bästa för att följa reglerna. Däremot har de givetvis ett intresse av att sätta dit dem som fuskar med skatten.

Min generella observation i detta forum och annorstädes är att de som tycker att det är ganska OK att fuska med sina skatter också är dem som tycker att SKV är korrupta och vill sätta dit folk.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Som motlägg kan jag inlägga att jag varit i kontakt med SKV vid mängder av tillfällen under mina år som hästföretagare och alltid fått snabb, professionell och konstruktiv hjälp för hur man ska anmäla och redovisa. De har en utmärkt e-postservice där man får hälp med ärenden utan dröjsmål.

SKV har inget egenintresse av att "sätta dit folk" som försöker och gör sitt bästa för att följa reglerna. Däremot har de givetvis ett intresse av att sätta dit dem som fuskar med skatten.

Min generella observation i detta forum och annorstädes är att de som tycker att det är ganska OK att fuska med sina skatter också är dem som tycker att SKV är korrupta och vill sätta dit folk.

Öh...jaha så alla som kritiserar myndigheten är onda skattefuskare och bör förföljas?
Är du för diktaturer också...?

Det är väl då man INTE tycker det är okej att fuska med skatter men ÄNDÅ blir misstänkliggjord bara för att man råkar tjäna mer pengar än gemene kvinna som man blir kritisk mot SKV? Hade jag medvetet fuskat hade jag ju aldrig nämnt detta överhuvudtaget! Varför sitta och klaga på ett system som fungerar utmärkt i så fall? Vad skulle jag vinna på det? Andra fuskares medhåll? Ja det hade ju varit mycket värt...not!

Oavsett så är det så att den som tror att jantelagen inte existerar hos anställda på svenska myndigheter (vilket jag en gång var naiv nog att tro) lever i det blå. Vissa handläggare (och andra personer också för den delen), speciellt kvinnor, har svårt för att acceptera att man som 30-årig kvinna kan ha en månadslön på 54000 kronor, driva ett hästföretag och köra en dyr bil UTAN att skattefuska...sådan är tyvärr verkligheten.

Här finns lite spännande läsning för de som tror på Skatteverkets ofelbarhet: http://www.entreprenor.se/nyheter/fangslad-pa-grund-av-skatteverkets-slarv_135299.html
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast nu skrev jag vare sig det ena eller andra som du påstår.

Jag ville bara som motvikt till den dystopi som målades upp, beskriva mina egna många kontakter med SKV som går på tvärs mot den dystopin.

Och sedan lade jag till den observation jag gjort på bland annat detta forum; att det tycks finnas en korrelation med att tycka att SKV är korrupta och onda och det faktum att man själv tar ganska lätt på de skattelagar som gäller.

Någon ofelbarhet eller någon speciell persons skattefusk har jag överhuvudtaget inte påstått något om.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

För övrigt älskar SKV personer som tjänar mycket pengar - för det betyder att man får in stora skatteintäkter.

Så tjänar du mycket pengar i ditt hästföretag kan jag lova att du slipper problem med distinktionen mellan hobby och näring.

Det är företagen som drar av mycket moms men nästan UTAN intäkter, som är "problemet" och i många fall också "fuskare".
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nej, du antydde det och det är samma sak.

Men du hänvisar ju till rena informatörer på SKV. Det är milsvid skillnad mellan informatörer och utredare på SKV, jag har också enbart positiva erfarenheter av SKV's informatörer. Informatörerna har som jobb att vara trevliga, informativa och tydliga. Utredarna har inte det på sin agenda överhuvudtaget, snarare tvärtom. De har ingen skyldighet att vara varken trevliga eller informativa, deras mål är att kunna avkräva så mycket skatt de bara kan från en person som hamnat under luppen. Är man dessutom avogt inställd till den ärendet gäller p.g.a. olika omständigheter som inte har med ärendet att göra egentligen gör det ju inte saken bättre för den skattskyldige...
Så ska vi fortsätta diskutera detta vore det bra om du hänvisade till SKV's utredare i fortsättningen om du har erfarenhet av dessa vill säga.

Du skriver också att myndigheten älskar personer som tjänar pengar, jo tack det är jag mycket medveten om. Men knappast för att de tycker det är trevligt att dessa personer har en bra lön utan för att det kan finnas pengar att kräva om man bara hittar på något som denne kan tänkas ha "fuskat" med. Exempelvis kan man ju hitta på att en bränsleförbrukning på en bil är si och så vilket innebär att reseavdraget är för högt angivet. Vips så har man ju ett case där man kan ta ut ett extra strafftillägg om 40% på summan man har "fuskat" med. O.s.v. o.s.v.
Man kan ju också beslagta någons bokföring med förevändningen om att den ska granskas för att sedan en tid senare hävda att just samma bokföring saknas och sedermera gripa personen ifråga och sätta denne i häkte...men det är ett extremfall och hör som tur är inte till vanligheterna.

Det spelar tyvärr ingen roll om man tjänar stora pengar eller inte, reviderad kan man bli ändå och felaktigt behandlad. Så det har inte med saken att göra tycker jag. Dessutom är gränsen mellan hobby och verksamhetsutövning i princip värdelös. Du kan t.ex. inte driva en jordbruksfastighet som hobby, den är ett företag oavsett och du måste deklarera för den separat. Har du bara utgifter, ja då har du bara utgifter och du behöver inte vara fuskare för det så där drar du ju återigen ett stort antal jordbruksfastighetsägare över en kam och kallar dem fuskare bara för att de enbart drar av moms och aldrig betalar in någon och tekniskt sett borde höra till kategorin hobbyverksamhet.

Jag tror du behöver läsa på lite om vad skillnaden är mellan jordbruksfastighet, hobbyverksamhet och olika former av andra företag för att förstå debatten, eftersom du nu blandar in fakta som handlar om gränsen för hobby och näring vilket inte funnits i diskussionen från början. Ingen har haft det problemet i den här diskussionen, jag har det då rakt inte, så jag förstår inte varför du drar in detta i sammanhanget?
Dina generaliseringar du gör i dina inlägg tyder snarare på okunnighet/oerfarenhet och då blir det inte någon givande debatt enligt min mening.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Dessutom är gränsen mellan hobby och verksamhetsutövning i princip värdelös.

Dina generaliseringar du gör i dina inlägg tyder snarare på okunnighet/oerfarenhet och då blir det inte någon givande debatt enligt min mening.

Det fetmarkerade är det som hela problemet ligger på och är extremt viktigt. Det är inte "värdelöst". Jordbruksfastighet eller inte, du får ändå inte dra av moms för dina privata hobbyhästar och deras omkostnader. Då måste de ingå i verksamheten med ett vinstsyfte. (Sedan är investeringar i själva fastigheten ett område där just det spelar stor roll.)

Jag har bara 10 års erfarenhet som hästföretagare och deltagare i diverse olika branschnätverk, med aktiva diskussioner gällande just skatterättsliga frågor och företagande i de gröna näringarna. Det gör mig inte till superexpert inom allt - men inte heller till okunnig/oerfaren.

Jag känner ingen i mina nätverk av seriösa hästföretagare som blivit ansatta av SKV i något korståg som ni beskriver. Däremot har jag läst om flera fall - men i de flesta fall jag läst om anser jag nog att SKV gjort en korrekt bedömning och det är mer snyftande som ligger bakom, att man inte får bli subventionerad i sin livsstilshobby av skattemedel. Men jag känner liksom inte till allt. Jag vill bara ge min motbild mot den dystopi som utmålades - som jag med bred och lång erfarenhet på området inte har sett röken av. Därför tycker jag inte att det verkar på något sätt vara en typiskt korrekt bild av hur SKV arbetar.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag känner ingen i mina nätverk av seriösa hästföretagare som blivit ansatta av SKV i något korståg som ni beskriver.


Är det särskilt konstigt? Då jag antar att man inte skulle platsa i ditt nätverk av seriösa hästföretagare ifall man hade problem med SKV så ser jag det som ganska självklart att de företagarna håller tyst om det ifall de skulle råka ut för någon övernitisk granskare på SKV. Särskilt som du verkar ha lite av inställningen 'Ingen rök, ingen eld' i sådana frågor.


Sen detta med att du verkligen är övertydlig med att få ut att du (och dina kompisföretagare) är så seriösa. Jag blir lätt skeptiskt mot folk som utan någon direkt anledning ska påtala att de är hederliga, seriösa eller vad det nu är. Om jag inte kommer ihåg helt fel så har du i andra trådar också formulerat dig liknande.

Enligt min erfarenhet så är en person som påpekar hur hederlig personen är ofta ohederlig. Den enkla anledningen är att en hederlig person knappast har något skäl att ituta andra att han är hederlig.


Nu tror jag faktiskt inte att du är en oseriös företagare även om det säkert verkar så, men du bör nog vara medveten om att man lätt kan uppfatta dig sådan ifall du lite omotiverat poängterar att du är seriös där det egentligen inte finns någon vettig anledning att skriva det. I texten som citeras ovan finns det väl egentligen ingen anledning att ha med ordet 'seriösa' som jag ser det. Det skulle möjligen vara ifall du var med i två nätverk, ett med seriösa hästföretagare och ett med oseriösa och ville tydliggöra vilket nätverk du menade.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Det handlar snarare om att det finns väldigt många (men ingen majoritet) hästföretagare som inte bedriver seriös näringsverksamhet där verksamheten i flera fall tangerar till och väl överskrider gränsen för direkta skattebedrägerier, eller skattefusk. Det är en av problembranscherna vi har - och problemet är ofta just det som Zephira tyckte var en "värdelös" distinktion - att hålla isär sin hobby och sin näringsverksamhet.

Jag menar verkligen inte att SKV skulle göra rätt i samtliga fall och att en revision alltid är grundad på bra observationer. Jag fick bara bilden av att flera i tråden målade upp en bild av SKV som typiskt onda och att de var ute efter att sätta dit människor. Det är helt enkelt inte alls i närheten av mina erfarenheter, som är både breda och djupa. Samtidigt som jag givetvis inte haft några som helst erfarenhet av de allra flesta handläggares verksamhet på andra håll i landet.

Och eftersom det finns en signifikant andel av "oseriösa" hästföretagare tycker jag det är något värt att förtydliga vad jag anser om företagen i de nätverk jag deltar i. Det finns exempelvis bindande medlemskrav som täcker upp de mest basala sakerna när det gäller sunt företagande.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Ditt hästföretag, är det bara turridning med islandshästar?
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Det måste ändå vara ganska tydligt ur SKV synpunkt gällande vinstdrivande hästföretag till skillnad mot många andra hästföretag där egna hästar ingår, tex företag som ägnar sig åt tävlingsverksamhet. Ja eftersom det både kan ske i företagsform och ren hobbyform för nöjes skull.

Ur den synpunkten förstår jag att du sällan får problem.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Det handlar snarare om att det finns väldigt många (men ingen majoritet) hästföretagare som inte bedriver seriös näringsverksamhet där verksamheten i flera fall tangerar till och väl överskrider gränsen för direkta skattebedrägerier, eller skattefusk.

Jag tror att det snarare handlar om ett småföretagarfenomen. När det gäller enpersonsföretag så lär det vara väldigt vanligt att gränsen mellan privata och företagsutgifter ruckas på.
Tror du på allvar att särskilt många VVS-egenföretagare som behöver en rördel till det privata huset skulle strunta att redovisa den kostnaden i firman. Jag lovar att över hälften skulle låta sin firma bekosta det privata utnyttjandet. Så där har du en bransch med garanterat över hälften oseriösa.

Åker jag förbi den kommunala ishallen en kväll så står där mängder av småföretagarbilar (T.ex. skåpbilar med firmatryck) på parkeringen. Föräldrar som tar firmabilen till privata utflykter.

Så jämför du med övriga småföretag så lär nog hästbranschen inte vara så mycket värre än någon annan bransch.

Du verkar dock ha en vilja att specifikt peka ut hästföretagare som extra oseriösa. Man kan undra varför?


Sen måste jag säga att det närmast är komiskt att du med säkerhet kan veta att ingen av dina företagarkompisar tar t.ex. privata utgifter på firman ibland. De skulle väl inte berätta det, men ändå vet du att de är seriösa. Du kan inte veta det, att de säger att de är seriösa är inte värt ett öre eftersom de knappast skulle erkänna det för dig. Det känns som ni snarast är en klubb för inördes beundran.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Att ta en rördel en gång, och att systematiskt utnyttja företagets resurser för privata ändamål ser jag stor skillnad på. Vad gäller företagsbilen är det oerhört svårt att veta om den tas upp som förmån, det är ju bara revisorn som vet i princip.

Att låta den privata hästen månad ut och månad in äta på firmans bekostnad ser jag (och även SKV verkar det som) planerad handling, medvetet mjölka ut firmans resurser för privata ändamål. En kostnad som inte hör hemma där. Att emellanåt låna företagets släp för att köra till tippen är däremot en annan historia.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Sen måste jag säga att det närmast är komiskt att du med säkerhet kan veta att ingen av dina företagarkompisar tar t.ex. privata utgifter på firman ibland. De skulle väl inte berätta det, men ändå vet du att de är seriösa. Du kan inte veta det, att de säger att de är seriösa är inte värt ett öre eftersom de knappast skulle erkänna det för dig. Det känns som ni snarast är en klubb för inördes beundran.

Det är tur att du inte har en aning om vad vi gör. Men du får gärna läsa på, vad ett branschnätverk kan syssla med.

Jag ger faktiskt inte ett dyft för din konstiga teori om att de som utåt verkar för en viss sak, med stor sannolikhet är den som begår mest brott mot den saken.

I kriminella gäng är våld och brott accepterade, man har en hög acceptans för brott. Därför begås också fler brott av dessa människor.

På liknande sätt fungerar det i övriga sammanhang - även om det givetvis existerar enstaka undantag från regeln.

Så de som i detta forum och annorstädes utåt påstår att de tycker att man kan skattefuska om man vill - är nog i betydligt högre utsträckning även utförare och konsumenter av dessa olagligheter/bedrägerier. Ganska enkel logik.

De företag jag känner till och pratar om är företag som försörjer hårt arbetande människor som konkurrerar i en miljö av ständiga ekobrott som snedvrider konkurrensen. Just "seriositet", kanske tar du uttrycket fel, och att bedriva sina verksamheter enligt de lagar som gäller - är ett av grundkraven för att få delta.

Sedan kan inte jag personligen veta allt.Men ett sådant påstående bli ganska löjligt i en debatt.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Att ta en rördel en gång, och att systematiskt utnyttja företagets resurser för privata ändamål ser jag stor skillnad på. Vad gäller företagsbilen är det oerhört svårt att veta om den tas upp som förmån, det är ju bara revisorn som vet i princip.


Detr är roligt att när det handlar om att ge den privata hästen hö så förutsätter du att det handlar om fusk. Även där borde det ju gälla att det bara är revisorn som kan svara på det.

Du verkar också ha ett agg mot hästföretagare. Varför annars detta förminskande av vad som sker inom andra branscher?

Tar vi hästhöet som exempel så handlar det inte om så många tusen om året man tjänar på att ta det via firman. Att använda företagsbilen som privatbil lär man tjäna betydligt mer på. Eller ta byggföretagaren som renoverar hemma. Det lär lätt bli betydligt högre summor än vad man tjänar på att ha privathäst i företag.

Jag påstår inte att hästföretagare är bättre än andra småföretagare, men jag tror heller inte att de är värre.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp