Avel och förädling -skatteregler?

Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Men du förstår tydligen inte. Det handlar om förmånsbeskattning. Titta i tabellerna från SKV. Det är de spelregler som finns, och det är de pengar det handlar om. Vare sig man är hästföretagare eller i annan bransch.

För tydlighetens skull ska också sägas att drivmedelsförmånen beskattas separat. Som alla andra förmåner betalar arbetsgivaren avgifter för dessa eftersom de betraktas som ersättning till den anställde.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag passar när det gäller SKVs regelverk för företagsbilar.

Fast det lär ju inte kosta mindre än 5000 kr/år, annars skulle det nog vara lte för bra. Den summan kan ju räcka till hökostnaden för en häst på ett år vilket gör det rätt likvärdigt. Sen får du tänka på att bilfuskaren antagligen passar på att tanka privatbilen på företaget några gånger per år. Även andra förbrukningsvaror år privatbilen som spolar- kylarvätska m.m. lär nog åka på företagskontot.


Fast fortfarande skulle jag vilja höra ifall du eller Sjoberga har någon statistik att backa upp era påståenden att hästföretagare fuskar mer än andra småföretagare.

Då ni båda verkar hålla på med hästar så rör ni er säkert mycket med folk i branschen. Då märker ni att det fuskas mycket, det är jag helt med på och det förvånar mig inte.
Men hade ni rört er mycket i restaurangbranschen eller byggbranschen hade ni säkert upptäckt minst lika mycket fusk där. Så därför tycker jag det är fel att peka ut just hästföretagare som extra fuskande.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Då ni båda verkar hålla på med hästar så rör ni er säkert mycket med folk i branschen. Då märker ni att det fuskas mycket, det är jag helt med på och det förvånar mig inte.
Men hade ni rört er mycket i restaurangbranschen eller byggbranschen hade ni säkert upptäckt minst lika mycket fusk där. Så därför tycker jag det är fel att peka ut just hästföretagare som extra fuskande.

Kanske, kanske inte. Mig veterligen finns ingen sådan framtagen statistik.

Jag menar fortfarande att fusket med att blanda ihop hobby med företag är mycket vanligare bland hästföretagare än andra branscher, även de 2 du nämner. Många hästföretag har inget existensberättigande alls, därför att de existerar bara för att subventionera någons privata hobby. Den konstruktionen är väldigt sällsynt i andra branscher. Därför är SKV med rätta extra hårda mot hästföretagare på just den punkten.

När det gäller annat fusk vet jag ingen bransch som är så rutten - fast jag har ju en klart biaserad bild med god insyn i hästbranschen och något sämre i andra problembranscher. Var och varannan diskuterar utifrån premisser som att svart betalning till foderleverantörer, hovslagare och stallägare är accepterat och okontroversiellt - istället för de ekobrott (ibland omfattande och grova) som det utgör. Den diskussionen förekommer också i byggbranschen som är en annan problembransch på just det området. På det området kanske små hästföretagare är ungefär lika benägna att fuska som små byggföretagare.

För övrigt vet jag inte om SKV är extra hårda mot hästföretagare annat än på punkten att särskilja hobby från företag. Det är den diskussionen som varit aktuell de senaste åren i alla fall.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag menar fortfarande att fusket med att blanda ihop hobby med företag är mycket vanligare bland hästföretagare än andra branscher, även de 2 du nämner. Många hästföretag har inget existensberättigande alls, därför att de existerar bara för att subventionera någons privata hobby. Den konstruktionen är väldigt sällsynt i andra branscher. Därför är SKV med rätta extra hårda mot hästföretagare på just den punkten.

Fast ett hästföretag som bara finns för att subventionera en hobby lär ju inte dra in så mycket pengar. Hade det dragit in hyfsat med pengar hade det ju varit ett livskraftigt företag. Ett sådant företag förstör knappast marknaden för seriösa företagare då de knappast konkurrerar eftersom de inte har någon 'riktig' verksamhet (eller mycket liten).
Så när det gäller sådana företag så antar jag att din upprördhet mest handlar om avundsjuka. Sen tjänar ju inte skatteverket särskilt mycket på att sätta dit dessa företag. Det finns nog betydligt fulare fiskar för SKV att satsa sina begränsade utredningsresurser på.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast ett hästföretag som bara finns för att subventionera en hobby lär ju inte dra in så mycket pengar. Hade det dragit in hyfsat med pengar hade det ju varit ett livskraftigt företag. Ett sådant företag förstör knappast marknaden för seriösa företagare då de knappast konkurrerar eftersom de inte har någon 'riktig' verksamhet (eller mycket liten).
Så när det gäller sådana företag så antar jag att din upprördhet mest handlar om avundsjuka. Sen tjänar ju inte skatteverket särskilt mycket på att sätta dit dessa företag. Det finns nog betydligt fulare fiskar för SKV att satsa sina begränsade utredningsresurser på.

Räkneexempel förut ger ett par hundratusen i skatteintäkter som tas ut som privata subventioner genom ekobrott på ett par år. Det är inte småpengar. Och sedan är det givetvis så att tiotals sådana företag i närheten, med ganska små verksamheter, förstör marknaden totalt för de 2 seriösa företag som finns i samma område.

Jag tror att du är helt fel ute när du räknar ut vad som är lite eller mycket i dessa sammanhang.

Jag är inte ett dugg avundsjuka på personer som begår allvarliga brott och därigenom tjänar pengar. Vare sig mördare, bankrånare, snattare, personrånare, sol-och-vårare, bedragare eller skattefuskande hästföretagare. Jag sätter en stor stolthet i att kunna bedriva ett företag på lagliga grunder och arbeta konstruktivt för att utifrån de regler som gäller kunna få till en tillräckligt bra vinst.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Självklart har vi inte mer statistik än andra i branschen, eftersom jag inte ens känner till att det kan upprättas en statistik eftersom ingen har koll på brottslingar innan brottet uppdagas. Hur gör man en undersökning?!

Jag har jobbat med ridhästar, men är nu företagsledare i en helt annan bransch.

Tycker att du har missat hela huvudspåret i diskussionen. Jo, dessa små fuskare i branschen förstår oerhört mycket för de seriösa, särskilt när tiderna blir sämre. De seriösa tar ut moms, har allt i företaget och har inga svarta pengar vid sidan av. Säg att marknadspriset för en box är 2500 kr/månad. Av det får vår seriösa stallägare behålla 2000 kr efter momsen är inbetald. Sedan går det av för egenavgifter

Medan de fyra mindre stallen (som inte bryr sig om futtiga saker som moms och egenavgifter) glatt stoppar de 2000 kr i fickan och struntar i SKV. Jo, för skam skull redovisar man vissa boxar, någon omsättning måste man ju ha. Men eftersom det går att köpa t ex grovfoder svart syns det inte vid en revision exakt hur mycket företaget omsätter, vad som är rimligt.

Varför? Jo, för att brottet är systematiskt.

Och jo, detta förstör för seriösa aktörer. Inom hästbranschen såväl som alla andra branscher. När man riktar sig mot konsumenter blir det alltid några som anser sig kunna fuska, eftersom det är så lätt med pengarna i fickan istället för i redovisningen.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Även till Sjoberga.

Det känns som att det är rätt mycket rundgång i denna diskussion.

Som jag har försökt argumentera för så anser jag inte att hästföretagare fuskar mer än andra småföretagare.

Det handlar bara om en sak. Väldigt få människor tycker det är roligt att betala skatt. Kan folk utan större risk slippa betala skatt gör de det. Givetvis inte all, men många. Det är nog en del av den mänskliga naturen att vara lite egoistisk. Detta gäller givetvis hästföretagare som alla andra. Att tro att hästföretagare är extra mycket fuskare är helt orimligt. Varför? Någon gen?

Ta bara Gudrun Schyman. Ledde ett parti som förespråkade höga skatter. Vad gjorde hon själv? Fifflade med skatten, men hon åkte dock fast.

Det är ungefär som med fortkörning. Kombinationen att man vill köra fort (= har bråttom) + att risken att åka fast är relativt liten gör att väldigt många (jag är övertygad om att en stor majoritet av alla bilister har brutit mot hastighetsregler) bryter mot hastighetsregler.


På samma sätt som man säkert kan minska hastighetsöverträdelserna med fartkameror i varje buske samt strängare straff så kan man säkert minska fusket i t.ex. hästbranschen med en enorm kontrollapparat.

Vill vi ha ett sådant samhälle? Det skulle väl krävas att skattemyndigheten övervakade varje höskörd och registrerade varje höbal som sedan följdes upp.

Jag tror varken ni eller jag vill ha ett sådant samhälle.

Så mitt råd till er är att slappna av lite. Det känns som ni båda är någon sorts don Quijoter som jagar väderkvarnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Så mitt råd till er är att slappna av lite. Det känns som ni båda är någon sorts don Quijoter som jagar väderkvarnar.

Där kom klassikern. Det är oss det är fel på, vi som ska förändra vår attityd.

Ålrajt, då var ribban lagd.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag tror varken ni eller jag vill ha ett sådant samhälle.

Så mitt råd till er är att slappna av lite. Det känns som ni båda är någon sorts don Quijoter som jagar väderkvarnar.

Nej, jag vill ha ett samhälle där människor bidrar enligt de demokratiskt beslut vi gemensamt tar.

Jag vill ha ett samhälle där ungdomar som vill arbeta inom hästnäringen kan få drägliga arbetsvillkor.
Jag vill ha ett samhälle där människor, om de har råd, sysselsätter sig med dyra hobbies som hästar. Har de inte råd att göra det lagligt, får de låta bli, skaffa sig råd eller hitta ett billigare sätt att göra hobby.
Jag vill ha ett samhälle där ekobrott inte lönar sig.
Jag vill ha ett samhälle som främjar företagande genom att arbeta stenhårt mot de som fuskar och snedvrider konkurrensen.
Jag vill ha ett samhälle där acceptansen för att bedra staten och förse sig ur vår gemensamma kassa är extremt liten.

Det är vad jag vill ha.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag vill ha ett samhälle där acceptansen för att bedra staten och förse sig ur vår gemensamma kassa är extremt liten.


Det hade ju räckt att du skrivit denna punkt, det är just den som är den avgörande.

Jag skulle också gärna se att det vore så. Problemet är att det är en utopi som inte fungerar på grund av den mänskliga naturen.

Av precis samma anledning funkar inte det kommunistiska drömsamhället. Det bygger på exakt samma utopi som din, nämligen att människan är helt oegoistisk.

Det var det jag menade när jag i förra avsnittet jämförde dig med han som slogs mot väderkvarnar.


Ska man stoppa fusket bland småföretagare krävs tyvärr en kontrollapparat som skulle få gamla stasiofficerare att bli gröna av avund. Ett sådant kontrollsamhälle vill inte jag ha.

Hade det varit enkelt att göra det så kan du ge dig på att staten hade gjort det för länge sedan. Staten vill nämligen ha in sina skatter.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nej, det är inte utopiskt att se till att det sällan lönar sig att begå brott, även på skatteområdet.

Att nå en nollvision för begångna brott är utopiskt.

Om man dessutom får en attityd som gör att människor förstår skadan på både egna och gemensamma intressen de gör genom sina brott, på längre sikt än den egna näsan räcker.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nej, det är inte utopiskt att se till att det sällan lönar sig att begå brott, även på skatteområdet.

Med tanke på de enorma summor som ändå staten får in via skatten så visar det att det inte är så enkelt att slippa att betala.

Tänk på detta:
Hade det varit lika enkelt för en vanlig löntagare att minska sin skatt med säg 10 000 kronor per år som det är för t.ex. en hästföretagare att göra det. Och risken för upptäckt är ungefär noll.

Isåfall hade nog de flesta vanliga löntagare gjort det. Eller i varje fall ungefär lika stor andel av de vanliga löntagarna som den andel av hästföretagarna som fuskar.

Tror du inte det?


Det stora problemet för SKV när det gäller hästföretagare och en massa andra typer av småföretagare är att mycket av fusket i princip är omöjligt att upptäcka.

Och så länge det är i princip riskfritt att minska sin skatt lite så lär folk göra det. De flesta är mer solidariska med sin egen plånbok än med statens plånbok. Till och med Gudryn Schyman visade ju det. Så tyvärr är din syn på denna fråga rätt utopisk. Det är svårt att få människor att gå emot sin naturliga instinkt.

Hade det funnits någon realistisk lösning så hade väl SKV kommit på den för länge sedan. De har gjort den korrekta bedömningen att det kontrollsystem som skulle krävas för att få in mer pengar skulle kosta mer än vad det skulle ge. Enkel matematik. Staten är inte korkad när det gäller att få in sina skatteintäkter, de vet var gränsen går.



Om man dessutom får en attityd som gör att människor förstår skadan på både egna och gemensamma intressen de gör genom sina brott, på längre sikt än den egna näsan räcker.

De allra flesta människor inser att de har större nytta av 1000 kronor extra i den egna plånboken än 1000 kr extra i satskassan. Att övertyga om motsatsen är nog rätt svårt.

Om du verkligen trodde på det själv så borde du ju skänka alla dina pengar till staten. Du verkar ju tycka att staten tar hand om dina pengar bättre än vad du själv klarar av.


Inse att de flesta betalar de skatter de är tvugna att göra och de flesta accepterar det. Det är utopiskt att tro att folk ska betala skatt ifall de iutan att riskera något kan slippa göra det.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

De har gjort den korrekta bedömningen att hästföretag ska granskas extra hårt när det gäller affärsideer, affärsplan och gränsdragningen till privat hobby.

Bra så.

Och nej, jag respekterar de demokratiska beslut vi tagit och betalar den skatt jag är ålagd enligt dessa beslut att betala. Det finns inget beslut att jag ska betala 100% av min inkomst, och skulle ett sådant finnas skulle jag använda vår demokrati för att förändra det. Förmodligen skulle jag då sluta slita för att inte får behålla en enda krona.

Jag tror faktiskt inte att 1000 kr i egen ficka är bättre än 1000 kr till staten i alla fall. Jag har väldigt svårt att ordna utbildning, omsorg och vård - infrastruktur och 100 andra saker jag och andra företagare behöver. Mycket av det vi behöver måste organiseras och finansieras gemensamt, för att nå effektivitet och rättvisa.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Håller med dig helt och fullt, du förklarar på ett bra sätt.

*kl*

Jag tror att det är så här, dom flesta bygg-, vvs-, måleri- och andra småföretagare, lever av sin näring. Då blir man ganska medveten om att det är viktigt att ha en vinst och betala skatt och därmed spara till den egna pensionen och fylla på sjukförsäkringen, mm.

Medans det är mer vanligt att hästföretagare har vanlig inkomst (lön) och har hästnäringen som en liten bisyssla. Då blir det inte lika viktigt att få vinst, kanske inte ens intressant då man redan fyller på pensionen och sjukförsäkringen på annat sätt, då är det egentligen en hobby utan egentligt vinstsyfte som man håller på med. Så tror jag skatteverket ser på saken och är därmed hårdare på att just vinstsyftet ska vara uppfyllt och att det kan "bevisas" innan man får F-skattsedel.

Medans tex snickare, målare och andra hantverkare, redan från början har ett vinstsyfte eftersom man tänker sig leva på detta. Sen fuskas det en del i dessa branscher också, men det försöker man komma åt med tex ROT-avdrag och omvänd moms istället.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp