Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wild Rein

Trådstartare
FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!!
Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag menar jag då, ett anlag som i dubbel uppsättning kan ge oönskade effekter på en avkomma. Men ett anlag som i enkel uppsättning inte märks eller skadar på något vis alls. Det finns inte mycket forskning gjort i detta ämne, inom ett fåtal raser finns ekonomi och intresse att forska i ämnet för att kunna bedriva planerad avel utan risk för känslomässig och ekonomisk förlust av sina avkommor. Vi förstår väl alla hur många olika defekter, sjukdomar osv som finns lagrade i våra hästars gener? Det känns kanske bara inte så viktigt att konstatera exakt vad det är och vart det kommer ifrån...
Men all forskning går ju framåt om än långsamt i många fall, men idag gäller det en ras...imorgon en annan!
Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör"
Tack för att ni läste detta, jag ber också om ditt svar och ditt tyckande om ämnet.

Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Lite fler funderingar önskas om nedan....

PSSM (Polysaccharide Storage Myopathy)
PSSM orsakar svåra korsförlamningar hos flertalet hästraser, olika grader av korsförlamning förekommer dock.
Hästar som har PSSM blir hjälpta av regelmässig utevistelse, succesivt ökad motion/träning och lågt intag av stärkelse/högt fett intag. Vid kontroll av stamtavlor ser det ut som om genen till PSSM nedärvs dominant. Förmodligen nedärver en bärare av PSSM sin gen till 50%.
Forskning pågår.

DSLD (Degenerative Suspensory Ligament Desmitis
DSLD är en kronisk obehandlingsbar vävnads sjukdom som orsakar smärta och missbildningar mestadels i ben vävnaderna men även i mindre mängd i övriga vävnader.
Inledningsvis har det identifierats hos Peruvian Paso hästen men har även upptäckts hos Engelskt Fullblod, Quarter, Varmblod, ”Standardbreeds”/Halvblod, Arabhäst och ”Drafthorses” draghästar typ Ardennern. Forskning pågår.

RER (Reccurent Exertional Rhabdomyolysisär)
RER en annan form av korsförlamning som har upptäckts hos det Engelska Fullblodet. Forskning pågår för att identifiera en genetisk mutation som orsak till RER,men är ännu ej lokaliserad.
Foder och motion rekommenderas för dessa som för PSSM hästar.

HC (Hyperelastosis Cutis) och
HERDA (Hereditary Equine Regional Dermal Astenia)
HC och HERDA är en sällsynt sjukdom, som uppkommer bland vissa Quarterhäst-blodslinjer. De drabbade hästarnas skinnlager är svagt och tunt, och kan därmed separera och lätt lossna. Dessa anlag nedärvs recessivt och till 50% (bägge föräldrar bär genen om avkomman får sjukdomen). Bärare av genen har inga sjukdomssymtom. Det finns inga behandlingar för sjukdomen, hästar med hudlossning avlivas eller skänks till forskningsinstituten (USA - där forskningen är världsledande) för vidare provtagning/forskning.
Anlaget är nu testningsbart via DNA

Laryngeal hemiplegia (roaring)
= larmande ljud från struphuvudet vid träning
Roaring är en ensidig förlamning på struphuvudet som orsakar larmande/rytande ljud under träning av hästen. Jämförelser hos möss har gjorts men visat sig inte vara av samma genmutation.
Forskning pågår nu där man kontrollerar skillnader i genuppsättningar hos hästar och jämför de individer med defekt med hästar utan defekt. Behandling av sjukdomen är via operation som hittills utfallit med varierad framgång hos bl a travhästar och galoppörer.

OCD (Osteochondritis Dissecans)
OCD är en vanligt förekommande ledbrosksjukdom hos flertalet häst raser, som det nu forskas på om detta är genetiskt nedärvt. Lite förenklat nämns OCD här i Sverige som "lösa benbitar".

JEB på engelska...

Junctional epidermolysis bullosa (JEB) is an inherited disease that causes moderate to severe blistering of the skin and mouth epithelia, and sloughing of hooves in newborn foals. This condition is also known as red foot disease. Affected foals are typically born alive, but soon develop skin lesions at pressure points. The condition worsens with time and the foal eventually succumbs from severe infection or has to be euthanized.

JEB in Belgian Draft horses has been shown to be the result of a specific mutation in a gene that affects the production of normal and healthy skin (F. Spirito et. al., J Invest Dermatol 119:684-691, 2002). To date, this mutation has been found only in Belgian Draft horses and derivatives of that breed.

JEB is inherited as a recessive trait. Animals that carry two copies of the mutated gene (homozygous recessive) will develop the disease. Animals that carry one copy of the mutated gene and one copy of the normal gene (heterozygous) are carriers of JEB. Carriers do not develop the disease and have normal epithelium, but they have a 50% chance of passing on the mutation to their offspring. If we use N to represent the normal gene and J the mutated gene, an affected animal is designated J/J, a carrier animal is N/J and a normal animal is N/N.

Since affected animals do not survive to breeding age, JEB foals are produced by matings between carrier animals (N/J x N/J). This means that 25% of the offspring produced by these matings will be affected (J/J), 50% will be carriers (N/J) and 25% will be normal (N/N). Matings between carrier (N/J) and homozygous normal (N/N) animals produce 50% normal (N/N) and 50% carrier (N/J) offspring. The expected outcomes for each of these mating combinations are shown below.

N/J x N/J matings have a 25% chance of producing NN, 50% for NJ and 25% risk of producing affected JJ foals. N/J x N/N matings have a 50% chance of producing either NN or NJ. All offspring will be normal but 50% will be carriers.
N J N J
N 25% NN 25% NJ N 50% NN 50% NJ
J 25% NJ 25% JJ

VGL offers a DNA test that detects the mutation that has been associated with JEB in Belgian Draft horses and in other breeds derived from Belgian Draft stock. It is possible that matings of NN horses can produce affected foals if the sire and dam are carriers of a different mutation that also leads to this disease. At the present time no other mutation has been reported in the scientific literature.

Breeders can reliably use test results to enhance breeding strategies to avoid producing affected foals. Carriers do not need to be removed from the breeding pool. A successful breeding program can use matings of carriers (N/J) to non-carriers (N/N) without the worry of producing an affected foal

FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!!
Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör".
Jag sysslar med russ och nordsvensk (surprice!) Som jag nämnt har russen slinger och nordsvensken hovbroskförbening. Om förbeningen kan sägas vara recessiv är för mycket sagt men det arbetas med den i aveln i a f. I båda raserna slås hingstarna ut för att begränsa förekomsten.

Hovbroskförbeningen undersöks inte generellt på ston även om en del uppfödare gör det också.

Slingern upptäcks när föräldrarna får ett slingerföl.

I och med att stona fortfarande kan vara anlagsbärare finns anlagen kvar inom rasen men de begränsas i spridning. Raketen som var en populär russhingst på 50-talet kom att göra mycket för spridningen då han var anlagsbärare.

Lite fler funderingar önskas om nedan....
To date, this mutation has been found only in Belgian Draft horses and derivatives of that breed.
Det skulle vara roligt att se hur frekvent JEB är. Om vi hade ett fall 1934 med den aveln vi hade då på ardenner så verkar den inte så vanlig. Om jag förstår det rätt är det bara ardenner och inte kallblod generellt som bär på genen.

Det skulle vara roligt att se hur frekvent JEB är. Om vi hade ett fall 1934 med den aveln vi hade då på ardenner så verkar den inte så vanlig. Om jag förstår det rätt är det bara ardenner och inte kallblod generellt som bär på genen.

Jag vet inte frekvensen på JEB, det var ett påpekande att Sverige hade det första rapporterade fallet av det som visade sig vara JEB.
Vad gäller slinger samt hovbroskförbening är det avelsföreningarna som satt standarden för hur detta problem skall arbetas med?

Jag tycker FORTFARANDE att ni ska sluta benämna det recessiva anlag, för sådana finns ALLTID I ALL AVEL!
ALLA mina hästar har massor av recessiva anlag, fuxarna har det dessutom i dubbel uppsättning!

kalla det i stället för anlag för sjukdomar eller defekter med recessiv nedärvning - det innebär nämligen automatiskt att sjukdomen/defekten uppstår först när anlaget finns i dubbel uppsättning.

Och jag hävdar fortfarande att de individer som bär anlag som orsakar SVÅRT lidande och för de föl som föds med defekten/sjukdomen, DE ska tas ur avel.
Och jag välkomnar fortfarande att man letar efter generna ifråga, så att man KAN hitta dem med DNA-tester.

Och jag anser fortfarande att anlag som inte ens är förenliga med fosterutveckling inte är något att snacka om, för det föds inga sådana föl... Det enda som händer är fortfarande att stona inte blir dräktiga, om anlagen kommer i dubbel uppsättning.

Jag tycker FORTFARANDE att ni ska sluta benämna det recessiva anlag, för sådana finns ALLTID I ALL AVEL!
ALLA mina hästar har massor av recessiva anlag, fuxarna har det dessutom i dubbel uppsättning!

QUOTE]

....du tycker...jag tycker....den tycker....vi tycker alla inte lika! Och kanske du kan varna innan du stänger tråden nästa gång?? Eller fungerar det inte så??
Du kan ju plocka frågorna från tidigare tråd och besvara dom här nu istället eftersom du nu dykt upp igen!

Jag måste gå in och försvara moderatorn, det är ju inte på pin kiv trådas stängs. Läs forumreglerna!

Och jag hävdar fortfarande att de individer som bär anlag som orsakar SVÅRT lidande och för de föl som föds med defekten/sjukdomen, DE ska tas ur avel.
Och jag välkomnar fortfarande att man letar efter generna ifråga, så att man KAN hitta dem med DNA-tester.

Och jag anser fortfarande att anlag som inte ens är förenliga med fosterutveckling inte är något att snacka om, för det föds inga sådana föl... Det enda som händer är fortfarande att stona inte blir dräktiga, om anlagen kommer i dubbel uppsättning.

Vad är skillnaden på SVÅRT lidnade och MINDRE lidande för dig då??
Och du kanske inte tycker att anlag som gör att det inte blir någon avkomma i dubbel uppsättning är något att snacka om...det finns andra som tycker annat....
Det ÄR ett letalanlag, punkt!
Och det är lika lite att prata om som när man betäcker positivt/negativt inom ex. HERDA, OLWS, GBED, JEB...osv osv

Nej, vi tycker inte alla lika, men ska vi diskutera GENETIK så kanske korrekta benämningar på det vi diskuterar är en grundförutsättning...
Recessiva anlag är inget annat än ICKE DOMINANTA och det har INGENTING med deras eventuella sjukdomskoppling att göra!

Tack roslagen!

Jag måste gå in och försvara moderatorn, det är ju inte på pin kiv trådas stängs. Läs forumreglerna!

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Ok, har gjort det, vad var det som inte var ok??

Nej, vi tycker inte alla lika, men ska vi diskutera GENETIK så kanske korrekta benämningar på det vi diskuterar är en grundförutsättning...
Recessiva anlag är inget annat än ICKE DOMINANTA och det har INGENTING med deras eventuella sjukdomskoppling att göra!

Tack roslagen!

Ja, jag tror dock att de som läst inläggen åtminstone har förstått att jag vet vad jag pratar om...ingen annan än du har väl påpekat detta?? Eller har jag fel??

Och du har absolut rätt i det du skriver....det är det som borde framhävas mer...ett recessivt anlag kopplat till en låg eller högre frekvens sjukdom eller lidande i dubbel uppsättning är BARA ETT RECESSIVT ANLAG i enkel upplaga. Tack för att du framhäver detta!

Vad är skillnaden på SVÅRT lidnade och MINDRE lidande för dig då??
Och du kanske inte tycker att anlag som gör att det inte blir någon avkomma i dubbel uppsättning är något att snacka om...det finns andra som tycker annat....
Det ÄR ett letalanlag, punkt!
Och det är lika lite att prata om som när man betäcker positivt/negativt inom ex. HERDA, OLWS, GBED, JEB...osv osv
Med tanke på att djurskyddsmyndigheter och svenska hästavelsförbundet OCKSÅ anser att anlag som inte är förenliga med fosterutveckling inte är något att orda om, så är jag inte direkt ensam om det.... Det är inte ens letalt, eftersom inget DÖR av det - något som inte utvecklas och finns kan liksom inte dö...

Anlag där det FÖDS FÖL med defekter som gör att de inte kan leva ett normalt liv, kanske dör inom de närmaste dygnen etc, det är SVÅRT lidande, enligt mitt synsätt. Jag är ganska enig med SH och DSM/SJVs besömning av vad som inte bör avlas på faktiskt.

I övrigt, jag förstår att ni är frusterarde över att just Era hästar får avelsförbud. Jag kan inte göra något åt det, men jag kan berätta att om det fanns motsvarande gentester för de defekter som finns inom mina raser, så skulle jag utan att blinka ta ston med dessa anlag ur aveln.

Med tanke på att djurskyddsmyndigheter och svenska hästavelsförbundet OCKSÅ anser att anlag som inte är förenliga med fosterutveckling inte är något att orda om, så är jag inte direkt ensam om det.... Det är inte ens letalt, eftersom inget DÖR av det - något som inte utvecklas och finns kan liksom inte dö...

Anlag där det FÖDS FÖL med defekter som gör att de inte kan leva ett normalt liv, kanske dör inom de närmaste dygnen etc, det är SVÅRT lidande, enligt mitt synsätt. Jag är ganska enig med SH och DSM/SJVs besömning av vad som inte bör avlas på faktiskt.

I övrigt, jag förstår att ni är frusterarde över att just Era hästar får avelsförbud. Jag kan inte göra något åt det, men jag kan berätta att om det fanns motsvarande gentester för de defekter som finns inom mina raser, så skulle jag utan att blinka ta ston med dessa anlag ur aveln.

Du har missförstått det hela en hel del märker jag nu....
Samma lagar och regler gäller för ALLA raser, men myndighetsutövandet görs endast mot vissa raser...så att lagarna slår mot endast "mina" raser är helt fel sätt att se det från din sida.
Det handlar om att myndighetsutövandet skall bedrivas lika mot alla...eller håller du inte med om det??

Nån som vet något om hur det gått med den där överklagan angående OLW?

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.
Detta såg jag att ni ägnade er åt igår i den numer stängda tråden då ni satt och pushade på varandra (westernfolket) i era smarta planer på hur att kringgå svensk lagstiftning genom att regga era hästar än här än där och lite kors och tvärs såsom det passar er själva!

ATT...jag i Sverige endast använder Quarterpappren på min dubbelreggade häst för att i mesta möjliga mån undvika paragrafrytteri från DSM samt SJV.......

För mig som läskunnig och ickemoderator i detta forumet så är det ett direkt övertramp av regelverket!

Sedan är det från den numer stängda tråden ett faktum att ni (ja nu drar jag er alla över kam) läser selektivt på alla nivåer för du glömde visst att läsa den sista lilla detaljen i forumets - så uppenbart självklara och enkla - regler.....:devil:

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Klanka inte på moderatorerna de har sett till att detta forum funkat i flera år och själva kommer ni hit med en j-a besser-wisser attityd och förutsätter att ni ska bli tagna på allvar!

jag vet inte vem som har missförstått vad, men i den numera stängda tråden började man tipsa varandra om hur man kunde kringgå reglerna genom att ha hästarna dubbelregistrerade, snacka om dubbelmoral!

jag gissar att du syftar på inläggen i förra tråden där det antyddes att vissa anlag fanns hos fler raser än de som fått avelsförbud nu. Saken är den att jag faktiskt kräver bättre bevis för detta innan jag tror på detta, att det inte bara handlar om de amerikanska varianterna av dessa raser...

Sen är det faktiskt skillnad på ifall en av 100.000 hästar i en viss ras bär på ett defekt-anlag eller om en av tio gör det (påhittade siffror!!), när man avgör ifall det är ett allvarligt problem inom rasen eller inte.

Sv: Avel Med Defekta Recessiva Anlag

Vad gäller slinger samt hovbroskförbening är det avelsföreningarna som satt standarden för hur detta problem skall arbetas med?
Jag tror standarden sätts i samarbete mellan JBV och avelsföreningarna. På lång sikt torde frekvensen anlagsbärare minska men det är ett långsiktigt arbete.

Och då tar man hingsten ur avel?
Ja, på det sättet minskade man spridningen inom rasen. Jag har inte tillgång till någon lista på hingstar som konstaterats som anlagsbärare men den stora vågen var på 60- och 70-talen. Därefter har det bara kommit fram två. Genom krafttag så fick man i stort sett bukt med det.

Avel med defekta recessiva anlag ska det stå i överskriften!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit