Wild Rein
Trådstartare
Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag menar jag då, ett anlag som i dubbel uppsättning kan ge oönskade effekter på en avkomma. Men ett anlag som i enkel uppsättning inte märks eller skadar på något vis alls. Det finns inte mycket forskning gjort i detta ämne, inom ett fåtal raser finns ekonomi och intresse att forska i ämnet för att kunna bedriva planerad avel utan risk för känslomässig och ekonomisk förlust av sina avkommor. Vi förstår väl alla hur många olika defekter, sjukdomar osv som finns lagrade i våra hästars gener? Det känns kanske bara inte så viktigt att konstatera exakt vad det är och vart det kommer ifrån...
Men all forskning går ju framåt om än långsamt i många fall, men idag gäller det en ras...imorgon en annan!
Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör"
Tack för att ni läste detta, jag ber också om ditt svar och ditt tyckande om ämnet.
Men all forskning går ju framåt om än långsamt i många fall, men idag gäller det en ras...imorgon en annan!
Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör"
Tack för att ni läste detta, jag ber också om ditt svar och ditt tyckande om ämnet.