Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wild Rein

Trådstartare
Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag menar jag då, ett anlag som i dubbel uppsättning kan ge oönskade effekter på en avkomma. Men ett anlag som i enkel uppsättning inte märks eller skadar på något vis alls. Det finns inte mycket forskning gjort i detta ämne, inom ett fåtal raser finns ekonomi och intresse att forska i ämnet för att kunna bedriva planerad avel utan risk för känslomässig och ekonomisk förlust av sina avkommor. Vi förstår väl alla hur många olika defekter, sjukdomar osv som finns lagrade i våra hästars gener? Det känns kanske bara inte så viktigt att konstatera exakt vad det är och vart det kommer ifrån...
Men all forskning går ju framåt om än långsamt i många fall, men idag gäller det en ras...imorgon en annan!
Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör"
Tack för att ni läste detta, jag ber också om ditt svar och ditt tyckande om ämnet.

Sv: Avel Med Recessiva Anlag

VI kan väl börja med att reda ut VILKA sådana anlag som finns.

Misstänker (med ledning av din avatar) att du syftar på lethal white-syndromet hos painthästarna? DÄr är det ju tyvärr väldigt utbrett, så jag tycker det är bra att man är restriktiv med avel på dessa hästar.

Inom shetlandsaveln finns "krumma föl" som är orsakat av en recessiv gen. Det föds dock väldigt få sådana föl - vad man vet i alla fall. Hingstar som lämnar ett krumt föl kasseras för avel, ston kan man tyvärr inte kassera på det sättet, men man hoppas ju att stoägarna tar sitt ansvar. Men det är ju ändå så att det bara är 25% risk att avkomman blir krum även om båda föräldrarna bär anlaget.
I och med att problemet synes vara väldigt litet i rasen så ser jag ingen anledning till oro i detta fall - förutsatt att uppfödarna är helt ärliga!

Nja, jag syftar inte bara på OLWS eller Lethal White, inom "mina" raser finns idag tre testningsbara recessiva anlag, vi vet om dessa endast för att moderföreningen som är en av världens största har bidragit med mycket pengar för att; som jag tidigare nämnde; kunna basera sina avelsval efter detta. Att OLWS anlaget är utbrett det vet vi, men att tänka på är att det är ett färganlag, detta färganlag finns dessutom hos många, många raser! Att just Painthästen är den enda rasen i stort sett som nämns i det sammanhanget är ju för att forskningen har skett just på den rasen. Och obetydligt är ju hur utbrett anlaget är så länge man inte betäcker två anlagsbärare! Det är just detta som många inte förstår, att en recessiv anlagsbärare är en frisk individ, och den producerar bara friska individer om man betäcker med en icke anlagsbärare...
Det är lätt för Sverige att bara ta fasta på vissa saker när det gäller detta område, vem sponsrar en likvärdig forskning på våra "svenska" raser?? Och vi tror väl ändå inte att jämförbara anlag inte finns hos andra raser??

Du skriver att det föds väldigt få sådana föl... det har fötts ett föl i Sverige med dubbel uppsättning OLWS gener... skulle det vara många? Ser du inte likheten? Båda är reccesiva gener, så varför skulle det i sådant fall vara ok att avla på ett shettissto som inte är "fritestat"? Det råder idag avelsförbud på alla ston och hingstar inom paint som är anlagsbärare. Skillnaden är att det finns en moderförening med pengar att forska fram gentester.
Vad kommer hända med svensk avel när man kan testa för ocd ("lösa benbitar") tex? Troligen är oerhört många anlagsbärare, några har lösa benbitar, och ännu färre lider av dom...
Sen tas det fram nya tester hela tiden. Om Djurskyddsmyndigheten eller Jordbruksverket ska vara konsekventa, skall ALLA hästar, oavsett ras, fritestas från alla "letala" gener, blir jobbigt då man hittar fler för varje månad forskning pågår...
Vad kommer vi då ha kvar att avla på?
Varför inte istället se testerna som ett hjälpmedel, så att vi kan VÄLJA att inte betäcka två anlagsbärare?

Ledsen ameo, om jag blev lite aggressiv, det var inte riktigt min mening. Är lite upprörd över detta bara...
Det jag menar är att det är svårt att jämföra hur många krumma föl som föds, med hur många paintar som är anlagsbärare. För att kunna jämföra måste man ju veta hur många shettisar som är anlagsbärare, det är stor skillnad.

Nja, det är väl ändå så att lethal white är en helt annan gen än färganlaget. Att de sitter på samma kromosom och oftast hänger ihop är en helt annan sak.

Sen är det som så att såvitt jag vet så VET MAN INTE vilken ge det är som orsakar krumma föl, därför kan man inte fritesta några ponnyer för det heller. Men de ponnyer som bevisas ha anlaget tar ur avel (hingstar) resp rekommenderas att tas ur avel (ston).

Skillnaden är också att inom paintaveln är man medveten om vilka individer som bär på anlagen och kan därför undvika att dubblera det. DÄRFÖR föds inga/få föl med letalanlaget.
Inom shetlandsaveln finns i princip ingen eftertanke alls om krumgenen och ändå föds så få föl med defekten.
Man kan också jämföra hur många ston som betäcks och föl som föds/år inom rasen...
Shetland ligger högt på listan över antal betäckta ston inom rasen....

Jag väljer att avla på häst som så långt jag kan kolla inte har några recessiva anlag till någon defekt. Jag till och med röntgade hovarna på en nordsvensk brukshäst (sto) innan jag betäckte henne, trots att detta inte på något sätt var ett krav för ston.

Skulle det visa sig att min nuvarande häst skulle ha några recessiva anlag för något som ger men i dubbel uppsättning kommer hon inte att gå i avel, nej...Jag har Welsh Cob idag.

Första instinktiva tanken är nästan självklart att man inte ska avla på recessiva anlag som kan ge defekter.
Andra tanken är fundering på hur många kartlagda recessiva anlag det med forskningens hjälp kommer att finnas inom snar framtid.
Tredje funderingen är hur diskussionen skulle gå om man bytte ut häst mot människa.
-Nej herr Svensson, ni får inte reproducera för ert barn kan komma att bära vidare er gen som i och för sig i enkel uppsättning är helt ofarlig..... :o

Känner att det är lite dåligt att få omedelbart avelsförbud på befintligt avelsmaterial när det gäller recessiva anlag (dominanta anlag är en helt annan sak). Med bra information och tester föds inga defekta föl av dessa anlag.
Tror dessutom att många som avlar kommer att självmant vara selectiva och naturligt välja bort bärare mot en icke bärare.

Nja, det är väl ändå så att lethal white är en helt annan gen än färganlaget. Att de sitter på samma kromosom och oftast hänger ihop är en helt annan sak.

Sen är det som så att såvitt jag vet så VET MAN INTE vilken ge det är som orsakar krumma föl, därför kan man inte fritesta några ponnyer för det heller. Men de ponnyer som bevisas ha anlaget tar ur avel (hingstar) resp rekommenderas att tas ur avel (ston).

Skillnaden är också att inom paintaveln är man medveten om vilka individer som bär på anlagen och kan därför undvika att dubblera det. DÄRFÖR föds inga/få föl med letalanlaget.
Inom shetlandsaveln finns i princip ingen eftertanke alls om krumgenen och ändå föds så få föl med defekten.
Man kan också jämföra hur många ston som betäcks och föl som föds/år inom rasen...
Shetland ligger högt på listan över antal betäckta ston inom rasen....

Det stämmer inte riktigt det du skriver att pga testet för Lethal White föds inga/få vita föl. Det enda land som kräver fritestning är Sverige, och innan vi testade Paintar i Sverige föddes det heller inga OLWS föl??
I USA, där största antalet Painthästar finns är det inte många som testar sina avelsindivider över huvudtaget, de flesta betäcker inte en loud coloured fram overo med en loud coloured frame overo, likväl som man inte betäcker två isabeller/palominos?!? Så att tala om en stor frekvens födda OLWS föl är inte korrekt. Betäckning mellan två anlagsbärare ger mindre än 25% ett Lethal White föl....
Men nu gällde inte min tråd just OLWS, utan ALLA recessiva anlag som finns och dessutom enligt SJV; KAN FINNAS???

Det är ju anmält till SJV angående konstantskimlars recessiva färganlag (Rn) som har en dödlig frekvens i dubbel uppsättning? Vad säger alla ägare till sådana hästar?
För enligt djurskyddslagen räcker det med att "misstänka" att avelsdjuret "kan ha" ett anlag eller en gen som kan orsaka lidande eller död, då får man inte använda djuret i avel.

Jag väljer att avla på häst som så långt jag kan kolla inte har några recessiva anlag till någon defekt. Jag till och med röntgade hovarna på en nordsvensk brukshäst (sto) innan jag betäckte henne, trots att detta inte på något sätt var ett krav för ston.

Skulle det visa sig att min nuvarande häst skulle ha några recessiva anlag för något som ger men i dubbel uppsättning kommer hon inte att gå i avel, nej...Jag har Welsh Cob idag.

OLWS anlaget finns hos Welsh!!!

Det var ju därför jag tyckte att vi skulle reda ut VILKA anlag som finns. ;)
Och jag envisas lite....
OM jag tolkar dig rätt så undviker man parningar där risken för att LW-anlaget kommer i dubbel uppsättning och dessutom är det statisktiskt sett 25% (varken mer elle rmindre!!) risk för detta även om båda föräldrarna är anlagsbärare. DÄRFÖR föds inte så många såna föl, här eller annanstans i världen.
Inom shetlandsrasen UNVIKER MAN INGENTING, dvs det finns INGA parningar man undviker pga risk för krumma föl. Kända anlagsbärare tas ur aveln men deras avkommor används fullt ut. Och ÄNDÅ föds så få föl med defekten ifråga.

Man har tidigare ansett att gulanlag i dubbel uppsättning=albino och denna albino har stått med i defektlistorna som icke önskvärd. Idag är detta borttaget ur defektlistan hos de flesta raser och många gör denna parning medvetet för att få just en "dubbelgul".

Vad gäller konstantskimlarna så är det ju inte direkt något djurskyddsärende att para två sådana, för det är inte något föl som utvecklas, föds och sen dör eller måste avlivas. Det verkar ju helt enkelt som att Rn i dubbel uppsättning inte är förenligt med fosterutveckling, dvs om det blir RnRn vid befruktningen så är det enda som händer att stoet brunstar om. Fosterutvecklingen når inte längre än så. Så just detta ser jag ingen som helst anledning att fundera på, mer än att det kan vara irriterade för både sto- och hingstägare att stoet brunstar om.

Är du säker på att lethal white finns hos welsh? De har sabinoanlag, skulle det vara kopplat till detta då?

Vi är idag väl insatta i OLWS anlaget, men om vi håller oss till Sverige så har vi avlat Paint i mer än 25 år, under mer än 25 år finns ett!! fall av fött OLWS föl. Vi har testat Paint under en väldigt kort period i Sverige och vi har inte varit tillräckligt informerade tidigare för att kunna undvika detta anlag, vad säger det? Procentsatsen födda OLWS föl i Sverige trots otestade hästar eller kontrollerad avel?
Och jag vill inte styvnackat ha en OLWS diskussion, fallet OLWS kommer att bli prejudicerande för all fortsatt avel med alla raser i Sverige..som jag tidigare sa inom "mina" raser har vi idag tre testningsbara anlag; OLWS, GBED samt HERDA. Alla dessa är recessiva, och i hela världen förutom i Sverige klarar uppfödarna av att göra avelsval utan problem?
Vad händer om vi följer denna djurskyddslag slaviskt eller tolkningen som kan göras? Hur stor del av varmblodsaveln kommer att få lägga ner? OCD är oerhört vanligt förekommande i travarvärlden, det är en ärftlig åkomma som kan ge lidande hos avkommorna=avelsförbud, och detta bara genom att misstänka ! Det kan inte vara så att en eller ett par raser blir diskriminerade, detta måste gälla alla! Det måste även betyda då gällande shetland, både ston och hingstar tas ur aveln, samt då även en till synes frisk avkomma då den kan misstänkas bära på anlaget som ger krumma ben??
Jag tror dock att djurskyddsmyndigheten samt SJV aktar sig för att bråka med en så pengastinn värld som travarnas.....
Vi har dessutom en stor värld till att kasta ögonen på...fullbloden!
Quarter och Paint stammar till stor del tillbaka på fullbloden, vad innebär det? Vem vet var OLWS, GBED samt HERDA kommer ifrån?? Betyder det att alla raser med en droppe fullblod i sig måste avkrävas dessa fritester?? Vad säger galoppvärlden då??
Förstår du mitt resonemang och vart jag vill komma? Jag värnar inte bara om "mina" raser utan hela avels sverige. Det här är inte en fråga som bara gäller paintfolket längre, det gäller alla!
Och vad OLWS anlaget anbelangar....finns dokumenterade anlagsbärare hos ett flertal raser...det kommer att bli officiellt inom en snar framtid!

AMEN! :bow:

Jag orkar helt enkelt inte ge mig in i denna diskussion en gång till, just nu, men bra att nån orkar.... som dessutom vet vad h*n snackar om och kan formulera sig!

Keep up the good work! :banana:

Vad händer om vi följer denna djurskyddslag slaviskt eller tolkningen som kan göras? Hur stor del av varmblodsaveln kommer att få lägga ner? OCD är oerhört vanligt förekommande i travarvärlden, det är en ärftlig åkomma som kan ge lidande hos avkommorna=avelsförbud, och detta bara genom att misstänka ! Det kan inte vara så att en eller ett par raser blir diskriminerade, detta måste gälla alla! Det måste även betyda då gällande shetland, både ston och hingstar tas ur aveln, samt då även en till synes frisk avkomma då den kan misstänkas bära på anlaget som ger krumma ben??
Jag tror dock att djurskyddsmyndigheten samt SJV aktar sig för att bråka med en så pengastinn värld som travarnas.....

Enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) är det inte tillåtet att avla på djur som nedärver stor frekvens av dödlighet hos avkomma vid födsel. Detta är inte acceptabelt ur djurskyddssynpunkt.
Jag läser följande på DSMs hemsida http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2897
"Svenska painthästföreningen (SPHA) och Svenska quarterhästföreningen (SQHA) vill kunna avla på hästar som bär på någon av de defekta generna OLWS (Overo Lethal White Syndrome) eller GBED (Glycogen Branching Enzyme Deficiency). Genen OLWS finns bland painthästar och genen GBED finns både bland paint- och quarterhästar. Båda generna kan i sällsynta fall även finnas bland andra hästraser. Om både hingst och sto är bärare av OLWS kommer fölet med stor sannolikhet att dö ett par dagar efter födseln i svåra buksmärtor. Om avel sker med bärare av GBED kommer med stor sannolikhet avkomman att bli allvarligt sjuk på grund av hjärtmuskelskador och oförmåga att lagra energi i muskler. De insjuknar strax efter födseln, men kan i enstaka fall leva över ett år."

Jag tycker inte att man kan jämföra ovanstående sjukdomar med t ex OCD som inte är dödligt i sig. på DSMs hemsida står dock även http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=300 "Avel som kan medföra lidande för hästarna är förbjuden. Hästar som visat sig nedärva hög risk för dödfödslar, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman får inte användas i avel.
Detta förbud gäller även hästar som med stor sannolikhet nedärver disposition för hög sjukdomsfrekvens, förlossningssvårigheter eller dödlighet hos avkomma i samband med födsel."

Själv har jag svensk varmblodig ridhäst, där t ex OCD är kassationsorsak för avelshingstar, sedan är det upp till stoägaren själv att friröntga sitt sto, vilket jag har gjort eftersom jag vill undvika negativa anlag till mina uppfödningar i så stor utsträckning som möjligt.

Oavsett om recessiva anlag är eller kan vara dödliga skall samma regler gälla för alla raser. HERDA är en hudsjukdom=icke dödlig, kan vara lindrig eller svår.
OCD kassationsorsak hos varmblodiga hingstar? Hur kan friröntgen vara frivillig på stona? Tolkar du djurskyddslagen skall även alla stona friröntgas, eller hur?
Ingen seriös uppfödare vill avla fram sjuka eller döda individer så långt borde vi alla vara överens.
Det finns fler åkommor som är uppe till diskussion gällande varmblodiga travhästar och massor av andra raser.
Det kommer troligtvis inte bli någon seriös diskussion förräns dessa raser blir ansatta, det uppstår under livets utveckling mutationer av olika slag, skall vi starkt begränsa vårat avelsmaterial kommer dessa mutationer att uppstå än fortare och då på grund av risken med inavel. Har vi ett kraftigt begränsat avelsmaterial att jobba med kommer det att bli kontentan...
Om vi hade råd skulle vi då forska på alla resorberade foster, alla dödfödda föl, alla föl med ex. krokiga ben, halta hästar, hästar med kolik, cancer, inkar????
Ärftligt?? Ja, toligtvis. Döda och resorberade föl beroende på genetiska defekter eller missbildningar?? Ja, högst troligtvis.
Ska vi då hårddra det enligt vad SJV har gjort, om ditt sto resorberar så kan det bero på en gendefekt= inga fler betäckningar på det stoet eller hingsten. Om du får ett dödfött föl=inga fler betäckningar på stoet eller hingsten, för om du misstänker eller om det kan vara ett letalanlag eller defekt=avelsförbud.
Det är på detta vis SJV och Djurskyddsmyndigheten behandlar ärendena gällande Quarter och Painthästar, detta är en ren prestigesak som dock börjar göra att de binder ris åt sin egen rygg.

Senast ändrad:

Om jag minns rätt gällande frame overo...så är det

frame overo+frame overo= 1 av 4 betäckningar som kan resultera i OLW föl.

Med tanke på att man ändå kan föra en "säker" avel genom testning av bägge parter, förstår jag inte varför detta ska ses som ett hinder...när det är fritt fram för övriga länder i hela världen att avla.

Ärligt talat så borde det framstå som ett "handelshinder" EU länder emellan att inte få bruka hästar med OLW genen i avel...då det egentligen inte är något hinder rent avelsmässigt.

En god vän till mej i USA som föder upp paints med just inriktning i första hand på frame overos...tycker att vi är lite besynnerliga här i Sverige vill jag lova.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21