Avel arab och hispano

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 438
S

Stopek

är nyfiken på om det är många som tagit fram föl här i Sverige mellan arab och lusitano eller PRE?

Hur har ditt resultat blivit och vad har du använt dig av för hingst? Storlek är också intressant. Hur stort var stoet och hingsten? Om avkomman är lite äldre idag hur används den?

Hälsning Maja

Sv: Avel arab och hispano

Putt upp för här är det ju sån aktivitet att man nog snart hamnar långt bak i glömska.

Har tyvärr inte tagit fram någon än men undrar detsamma för jag är på g att göra det!

Har själv en P.R.E hingst som betäck ett antal araber (hispano). Många arab ägare som söker lite mer massa i sin häst, ett lugnare temperament och hög ridbarhet betäcker ofta med en P.R.E

Dom som har varit o betäckt sina arabston hos mig har just eftersträvat dessa saker.

Sedan vet jag även hispanoaraber som använd för distans. I Spanien är hispono hästen en poppulär ras.

En väldigt vanlig och bra korsning (PRE/arab). Registreras som Hispano-arab hos ANCPRE www.swepre.com. Alltså en godkänd ras precis som Angloarab, om än ganska liten i Sverige ännu. Våra hingstar har ca 10 sådana avkommor och vi har flera arabston till betäckning i år.
Zhakira.jpg

eurotrot6.jpg
eurotrot5.jpg

Tar upp denna gamla tråd.

Hur blir hästarna, rent gångartsmässigt? Araberna och PRE:erna har ju, enligt mih, helt olika gångarter. Blir det en kompromiss, eller vad händer? Finns det någon filmsnutt att spana på?

Jag är lite sugen på mer massa och höjd än vad araberna, men gillar inte PRE:ernas "hackande"- snabb takt, höga benlyft.

Den Hispano som jag red i Spanien, för mååånga år sen gjorde finfina övergångar mellan passage och ökad trav t.ex... Härlig ridkänsla ;) Dessutom hade han ett underbart temperament!! :love:
Red oxå en fullblod/PRE-korsning som var så laddad att han gick i passage när jag visslade takten...

Som tidigare påpekats, väldigt vanliga i Spanien. Där använder man främst spanska araber som jag tycker skiljer sig en del från de jag sett i Sverige (polska och egyptiska). De tävlas i alla grenar OCH utställningar och jag upplever dem som större och maffigare. Jag var på ett stort arabstuteri och deras hästar hade ett gudomligt temprament och en enorm samarbetsvilja! Jag blev förälskad i varje häst ju! Inga hispiga araber här inte... Betäck en sån med en PRE så.. :D

Jag är lite sugen på mer massa och höjd än vad araberna, men gillar inte PRE:ernas "hackande"- snabb takt, höga benlyft.
Kika på lusitano då?
Upplever att de inte har ett lika "hackande" steg som PRE (rent generellt) och många är dessutom riktigt duktiga på ökad trav.
De är mjukare i gångarterna, inte lika dramatiska benlyft, men snabba i takten när det behövs.

Finns f.ö. en jättefin lusitano/arabhingst på H*lm*rs ridcenter nere i Strängnäs (vill inte göra reklam, endast hänvisa till en lyckad korsning) som gör bl.a. capriole.
Ser ut som en arab, men ändå inte. Större, grövre och starkare. Mer bärighet, bättre steg. :love:

Hoppas på en lika lyckad korsning själv nästa år.

Tack, spännnade! Ska genast kolla in den hästen.

Jag har inte sett så många lusiatone, men de jag sett har faktiskt inte haft samma gångarter som PRE:n. :idea:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 851
Senast: YlvaG
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 155
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10