Avel-antal valpar

C

ChristinA

Jag hörde i dag att antalet valpar kan bli mindre om parningen sker i slutet av höglöpet.
Exemplet var en tik som fick 3 valpar och var parad lite efter det tillfället som enligt vet. prov var det optimala.

Någon som kan styrka eller dementera?

Sv: Avel-antal valpar

ChristinA skrev:
Jag hörde i dag att antalet valpar kan bli mindre om parningen sker i slutet av höglöpet.
Exemplet var en tik som fick 3 valpar och var parad lite efter det tillfället som enligt vet. prov var det optimala.

Någon som kan styrka eller dementera?

Det har att göra med ägglosningen. På slutet har fler ägg som inte blivit befruktade hunnit dö. I början är det samma situation, antalet mogna ägg är inte så många. Vid höglöpet har tiken flest antal mogna ägg, men det kan variera något - precis som med människor. Alla har inte ägglossning på exakt samma tid.

Sv: Avel-antal valpar

Jaha!
Jag är inte så insatt i kvinnas biologi heller så jag hade inget att associera till.
Men tack för det!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 456
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?